Raivostuin tänä aamuna tarhassa. Suorastaan pimahdin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";23588690]Minä ymmärrän ap:ta. Onhan se toki monen mielestä väärin, että aikuinen alkaa huutaa vieraalle lapselle, mutta jos kerran lapsi osaa olla noin ilkeä, niin miksi sitä pitäisi katsoa sivusta ja antaa jatkua. Miksi pitäisi vain hyssytellä ja puhua asiallisesti, kun se asiallinen puhe ei tehoa usein edes aikuisiin ihmisiin.

Tuollaisia ap:n kuvailemia kiusaajia on paljon, heitä on jo tarhassa, heitä on ala-asteella, heitä on ylä-asteella, heitä on vielä työelämässäkin. Kiusaaja pilaa aina jollain tavalla kiusatun elämän. Ap:n kuvailema tyttö tulee olemaan yksi näistä kiusaajista ja nokkijoista, jos asioihin ei puututa.[/QUOTE]

Aloittajahan teki kiusaajalle palveluksen. Näytti miten käy jos kiusaa. Minä en ainakaan tuollaisessa tilanteessa rupeaisi ajattelemaan kiusaajan tunteita, äiti puolustaa lastaan, ävi miten kävi.

[QUOTE="Opettaja";23589236]Koulussakin on ikävä kyllä psyykkisesti sairaita tai muuten häiriökäyttäytyviä lapsia, jotka saattavat kiusata tai kohdella huonosti toisia. Meillä opettajilla ei ole muita keinoja kuin keskustella lapsen kanssa,rakentavasti ja hyvinkin tiukasti ja antaa rangaistuksia, esim. rajoittaa välituntioikeutta, laittaa eri luokkaan töihin, jättää jälki-istuntoon. Vanhempien kanssa pidetään moniammatillisia palavereja ja suositellaan tietynlaisille lapsille pienluokkaa jossa he voisivat kuntoutua.

MUTTA vanhemmat voivat päättää että lapsi ei siirry pienryhmään, ei vaikka se olisi lapsen etu, ei vaikka heidän lapsensa uhkailisi ja satuttaisi toisia. Äärimmillään rehtori voi evätä opiskeluoikeuden väkivaltaiselta lapselta loppupäiväksi ja vanhempien on haettava lapsi kesken päivän pois.

Myös niitä tuetaan joita kiusataan tai kohdellaan muuten kaltoin. Opettajan näkökulmastakin on turhauttavaa ettei kiusaavaa lasta saada järjestykseen. Mutta se ei onnistu yksin koulun keinoin. Häiriökäyttäytyvä lapsi tarvitsee apua ja jos vanhemmat eivät sitä hae eivätkä suostu vastaanottamaan, mitään ei ole tehtävissä. Koulu ei voi valita oppilaitaan eikä määrätä ketään sieltä pois.[/QUOTE]

Jos nimimerkin takana on ihan oikea opettaja, niin tässä muutama korjaus tiedoksesi.

Opettajilla on monia keinoja lopettaa kiusaaminen tai päästä kiusaajalapsesta eroon. Yllä mainitsit jo keinot, jotka tehoavat normaaliin lapseen, joka itse ei joudu kiusaamisen kohteesi koulussa tai huonosti kohdelluksi kotona. Lisäksi:

Mainitsemasi moniammatillinen palaveri, eli oppilashuoltoryhmä voi ohjata lapsen ja lapsen vanhemmat erilaisiin psykososiaalisiin tutkimuksiin ja hoitoihin, joiden tulosten perusteella lapsi voidaan loppupeleissä määrätä erityiskouluun. Vanhempia täytyy lain mukaan kuulla, mutta kuulemisen jälkeen rehtori voi hallinnollisella toimenpiteellä, yhteistyössä koulutoimen erityisopetuksesta vastaavan viranomaisen kanssa, siirtää lapsen kokoaikaiseen erityisopetukseen sopeutumattomuuden perusteella.

Rehtori voi erottaa lapsen kolmeksi kuukaudeksi (perusopetuslaki 36§). Koulun johtokunta voi erottaa lapsen koulusta kokonaan. Sitten on kaupungin koulu- ja sivistystoimen asia järjestää lapselle uusi koulupaikka.

Naapurin lapset kiusasivat minua kun oltiin pieniä. Kerran sitten äitini pimahti, kun taas jälleen kerran tulin pihalta sisälle vaatteet kurassa ja revittyinä. Hän paineli pihalle, nappasi naapurin lapset kiinni ja huusi että jos perkele tuo kiusaaminen ei lopu, otan teitä hiuksista kiinni ja kiskon teidät niistä tuonne lipputankoon roikkumaan! Arvatkaas kaks kertaa loppuiko kiusaaminen? ;)

Kuulostaa hyvälle ap! Paitsi kiroaminen ja isolla pipillä uhkaaminen, niistä nimittäin saattaa koitua harmia sinulle itsellesi.

Minä oon ottanu hyvin hyvin tiukan linjan kiusaamisasiassa. Viime kesänä naapurin tyttö kiusasi ja nimittelin mun tyttöä. En todellakaan mennyt vanhemmille sanomaan asiasta, vaan sanoin äkäisesti ja tehokkaasti tuolle tytölle jotain tällaista: Olen huomannut, että kiusaat ja haukut xxx:ää. Nyt sinun pitää miettiä miltä tuntuisi jos sinua kohdeltaisiin samalla tavalla. Jos huomaan vielä, että teet tuollaisat, minun täytyy mennnä juttelemaan vanhemmillesi. Ja koska tätä on jatkunut jo jonkun aikaa, et ole enää tervetullut meille, etkä saa leikkiä xxx:n kanssa. Sitten kun osaa käyttäytyä kuten 6-vuotiaiden kuuluukin, voit tulla pyytämään xxx:ää leikkeihin.

Meni vajaa puoli vuotta kun tyttö uskalsi tulla uudestaan meidän portille. Sanoin, että jos nykyään osaat käyttäytyä hyvin, voit kyllä leikkiä xxx:n kanssa. Tyttö vakuutti osaavansa ja nykyään heillä sujuu leikit hyvin yhdessä! :)

Itse olen huomannut, että on paljon tehokkaampaa, että sanoo suoraan lapselle ja tekee lapsen tietoiseksi, että ei aio kertoa vanhemmille. Lapsi ei uskalla ottaa sitä riskiä, että minä menisin kertomaan hänen vanhemmilleen vaan mieluummin lopettaa kiusaamisen.

[QUOTE="äiti";23589518]Jos nimimerkin takana on ihan oikea opettaja, niin tässä muutama korjaus tiedoksesi.

Opettajilla on monia keinoja lopettaa kiusaaminen tai päästä kiusaajalapsesta eroon. Yllä mainitsit jo keinot, jotka tehoavat normaaliin lapseen, joka itse ei joudu kiusaamisen kohteesi koulussa tai huonosti kohdelluksi kotona. Lisäksi:

Mainitsemasi moniammatillinen palaveri, eli oppilashuoltoryhmä voi ohjata lapsen ja lapsen vanhemmat erilaisiin psykososiaalisiin tutkimuksiin ja hoitoihin, joiden tulosten perusteella lapsi voidaan loppupeleissä määrätä erityiskouluun. Vanhempia täytyy lain mukaan kuulla, mutta kuulemisen jälkeen rehtori voi hallinnollisella toimenpiteellä, yhteistyössä koulutoimen erityisopetuksesta vastaavan viranomaisen kanssa, siirtää lapsen kokoaikaiseen erityisopetukseen sopeutumattomuuden perusteella.

Rehtori voi erottaa lapsen kolmeksi kuukaudeksi (perusopetuslaki 36§). Koulun johtokunta voi erottaa lapsen koulusta kokonaan. Sitten on kaupungin koulu- ja sivistystoimen asia järjestää lapselle uusi koulupaikka.[/QUOTE]

Koulun viranoamiset (eli rehtori, opettajat, terveydenhoitaja jne) voivat, tai itse asiassa heillä on VELVOLLISUUS, tehdä lastensuojeluilmoitus lapsesta, joka kiusaa jatkuvasti ja johon eivät tavanomaiset kurinpittoimenåiteet ja keskustelu auta. Koulu voi myös tehdä rikosilmoituksen, jos lapsi jatkuvasti haukuu toista tai käy fyysisesti kiinni toiseen ihmiseen.

Minä jakaisin kiusaajat ikäänkuin kahteen kategoriaan:

- Ihan hyvistä (en puhu tulotasosta, yhteiskunnallisesta asemasta tms, vaan muunlaisesta hyvyydestä) perheistä olevat lapset, joille on opetettu oikean ja väärän ero jne, mutta jotka joskus ajattelemattomuuttaan tai muusta syystä syyllistyvät kiusaamiseen

- Ongelmaperheistä tulevat lapset, joiden vanhemmat eivät vaan välitä pätkääkään, tai "ei meidän lapset"- tyylisistä perheistä tulevat lapset joiden vanhemmat ovat päättäneet sulkea silmänsä todellisuudelta

Ensiksi mainittujen kohdalla toimii vanhempien kanssa keskustelu. Kun pk/koulu tai kiusatun vanhemmat ottavat yhteyttä tällaiseen perheeseen, niin he ovat halukkaita keskustelemaan ja selvittämään asiaa, ja haluavat itsekin että lapsi lopettaa kiusaamisen. Ovat pettyneitä ja häpeissään lapsensa käytöksen takia, ja aidosti pahoillaan.

Jälkimmäisten kanssa on taas ihan turha jutella.

Tuohon ensimmäiseen kategoriaan kuuluu myös ne, kenen vanhemmat siirtää tätä kiusaamisen ideologiaa melkein kuin huomaamattaan lapsiinsa. Minulla oli lapsena ystävä, joka oli ihan tavallinen lapsi ja ihan tavallisesta perheestä, mutta jolla oli tarve nostaa itseään ylös painamalla muita alas. Nyt aikuisena olen tajunnut, että sen äiti ja pikkusisko olivat ihan samanlaisia. Ihan mukavia niille kelle halusivat ja aivan kaameita niille ketkä oli jollain tavalla "helppoja kohteita".

"Lapset ovat lapsia, heitä pitää ymmärtää ja kaikki antaa anteeksi kun eivät he tarkoita mitään pahaa". Lässyti lää.
Juuri tuollaista sontaa suoltaa ne silmänsä ummistavat laiskat kasvatuksessa epäonnistuneet välinpitämättömät päänsilittelijä vanhemmat.
Ja mistäköhän lapset oppivat tuon huonon käytöksen? Keiden vastuulla on opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väärin? Ensijainen vastuu?
Kumma että ne vanhemmat keksivät eniten selityksiä lapsen huonolle käytökselle ovat ne jotka vähiten vaivautuvat konkreettisesti kasvattamaan lastaan.

Lapset osaavat olla ihan piruja jotkut, pienetkin. Liian paljon katsotaan läpi sormien kun ne tunnottomat pikkuraukat eivät voi vielä mistään mitään ymmärtää. Muistan itse omasta ekaluokastani, millaisia julmureita kiusaajat osasivat olla. Rikkkoi tavarat tahallaan, löivät, varastivat, haukkuivat ja välvivät joka tilanteessa, syrjivät peleissä ja jätti ulkopuolelle laumana. Ja kun he siitä kasvoivat niin paheni vaan, kun kukaan ei neää mahtanutkaan mitään . Minä olen sitä mieltä, että luulot pois jo pienestä pitäen. Varmasti ärähtäisin jos omaani kiusattaisiin ja antaisin sanaisen arkkuni aueta. Väkivallalla uhkailun jättäisin pois, mutta kyllä sieltä suusta jotain muuta aivan yhtä törkeää voisi tulla, liittyen kakaran käytökseen. Tuollainen pikkuhirviö ei mun ylitseni kävele, eikä mun lastani kohtele väärin.

Jos pk:n henkilökunta ei pysty itse puuttumaan kiusaamistilanteeseen millään tavalla, vaan se jää päälle ja vanhempana myös itse saa todistella tilanteita, niin...kyllä mäkin voisin kuvitella vanhempana puuttuvani moiseen epäkohtaan. Tosin - ihan noin räikeetä kieltä en lasta kohtaan käyttäisi, siinä on ihan taatusti ko.lapsi helisemässä kun näkee kiukkuisen vieraan aikuisen ihan läheltä asiallisen napakasti sanomassa ja puuttumassa omaan töllöilyyn...mutta mitä tulee sitten siihen kielenkäyttöön, mitä käyttäisin kun keskustelisin ko. pk- ryhmän henkilökunnan kanssa heti tuon tilanteen jälkeen, niin....se ehkä voisi olla himpun verran värikkäämpää :whistle: :saint:....

Entäs sitten kun tuon ikäiset pennut jo jossain päin maailmaa tappaa toisiaan? Mites sitten suu pannaan, vieläkö ymmärrystä riittää? Että voi voi kun tappajalla on niin karut oltavat kotona, että eihän se muuten... Turha sanoa että ei Sumessa sellaista tapahdu, ehkä ei vielä, mutta jonain päivänä täälläkin...

[QUOTE="vieras";23589783]Entäs sitten kun tuon ikäiset pennut jo jossain päin maailmaa tappaa toisiaan? Mites sitten suu pannaan, vieläkö ymmärrystä riittää? Että voi voi kun tappajalla on niin karut oltavat kotona, että eihän se muuten... Turha sanoa että ei Sumessa sellaista tapahdu, ehkä ei vielä, mutta jonain päivänä täälläkin...[/QUOTE]

Voi elämä :rolleyes:
Tai aattele niinpäin, että jos räkänokka jatkaa kiusaamista ,niin kiusatun äitii antaa räkänokalle "ison pipin" ja räkänokka vammautuu pysyvästi tai kuolee. Ihan oikein sille,niih!

Miksi nää jutut pitää aina vetää överiksi ? Vaihtoehtoja kun on muitakin kuin hyväksyä kiusaaminen ja silittää kiusaajan päälakea tai huutaa uhkailuja ja kirosanoja.

en minä ainakaan painaisi villaisella jos joku tuollaista suoltaisi lapselleni!Ja onkohan kiusaajan vanhemmat olleet ollenkaan tietoisia että heidän tyttärensä kiusaa??

Ehkä ei fiksua, mutta jos kiusaaminen loppui siihen, niin on sen arvoista. :flower: Hattua nostan ap:lle, mun mielestä kiusaaminen pitää lopettaa alkuunsa, sillä olen liian paljon nähnyt niitä muserrettuja ihmisiä, joiden kiusaaminen on jatkunut vuosia.

Siis oikeesti täällä valtaosa aikuisista ihmisistä on sitä mieltä että (toivottavasti provo) AP ansaitsee taputuksen olkapäälle toimistaan. Kuinkahan moni teistä olisi samaa mieltä jos tuo uhkailtu lapsi olisi ollutkin se oma pikku kullannuppu, jäisikö asia tuohon? Tuskinpa. Itse en ainakaan painaisi asiaa villaisella jos mun lasta joku aikuinen kävisi haukkumassa ja vieläpä uhkailemassa fyysisellä väkivallalla. Ja täytyy ihmetellä miten hoitajat päästivät poistumaan ilman asian selvittelyä. Kyllä aikuisella ihmisellä täytyy olla keinot selvittää asiat ilman rähjäämistä (ja tätä ei sitten tarvitse tulkita niin että kiusaajaa taputellaan päähän kun tosiaan välimuotojakin on). Täysin ala-arvoista toimintaa.

[QUOTE="lulu";23589981]joku kiva juttu kirjekuoressa tai vihainen isä.[/QUOTE]

Ja vähintäänkin mielenkiintoisia katseita muiden lasten vanhemmilta kun lapset ovat kertoneet tapauksesta kotonaan ;)

Yhteistyössä