Raivopäinen 8kk, auttakaa pliis joku..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja konstit loppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

konstit loppu

Vieras
Hei!

Toivottavasti joku osaa auttaa.

Meillä on 8kk esikoistyttö, joka on viimesen pari viikkoa ollu ihan käsittämätön raivopää, varsinkin öisin. Se on kyllä tempperamenttinen tapaus muutenkin, eli saa välillä hepulin kun asiat ei mene neidin mielen mukaan.. mutta mielestäni silti ollut tähän asti ihan normaalia "kiukuttelua", esim kun ruuan jälkeen pestään käsiä ja kasvoja, ei pidä siitä ja rääkyy täyttä kurkkua.. tai kun ei saakaan järsiä kaukosäädintä, jonka on juuri löytänyt.

Yöt meillä on olleet vähän sitä sun tätä jo viimeiset pari kk, mutta aina vain pahenee ja viimeisen pari viikkoa ollut ihan älytöntä touhua. Tyttö herää 3-6 kertaa yössä, ja nyt on mennyt siihen, että raivoaa, huutaa kiljuu, tempoo ja kiemurtelee sylissä eikä sitä saa takaisin nukkumaan millään. Sitten kun pääsee lattialle leikkimään niin rauhoittuu. Ensin ajattelin kyseessä olevan joku mahakipu tms fyysinen juttu, mutta nyt näyttää vahvasti siltä, että tyttö ei vain halua nukkua. Hampaita ei vielä ole yhtään ja niitäkin epäilin, mutta tuskin näin kauan jotain yhtä hammasta tekee. Ja miksi raivoaminen loppuisi, kun pääsee eteiseen leikkimään äipän kengillä? :D

Alan olla jo tosi väsynyt ja hermot menee siinä, kun ei tyttöä jaksa edes pitää sylissä kun raivoaa niin hulluna. Yösyötöt olen lopettanu jo viikkoja sitten, kiinteitä uppoaa reilusti eli ei ole nälästä tms kyse. Tyttö nukkuu omassa sängyssä meidän huoneessa. Illalla nukahtaa iltatissin jälkeen hienosti omaan sänkyyn itskekseen, joskus joutuu vähän "nukuttaa". päivällä nukkuu 2x1,5h ulkona ja nukahtaa myös aina itsekseen. Välillä näitä hepulikohtauksia tulee päivisinkin, useimmiten väsyneenä. niin, ja tyttö on kontannut nyt parisen viikkoa, muuten siis on hyväntuulinen ja touhukas tapaus.

Tiedän että on varmasti vaikeampiakin tapauksia ja koliikkivauvoja jne jne ja varmasti monella on ollut paljon rankempaakin kuin minulla. Nyt en kuitenkaan välittäisi kuulla sellaista, vaan toivoisin kokemuksia, vinkkejä ja ajatuksia, mistä voisi olla kyse ja miten tuon tytön kanssa kannattaisi öisin toimia.

kiva jos joku jaksaa vastata!

Anteeks mut on ihan pakko :ashamed: kun et pärjää sun vauvalle vaikka on vielä sylissä kiinni pidettävissä niin miten ihmeessä pärjäät kun lapsi on sun kokoinen murkku??

Alkuperäinen kirjoittaja voi käsi:
Anteeks mut on ihan pakko :ashamed: kun et pärjää sun vauvalle vaikka on vielä sylissä kiinni pidettävissä niin miten ihmeessä pärjäät kun lapsi on sun kokoinen murkku??

no eiköhän murkun ja 8kk vauvan rauhoittamiskonstit ole hieman erilaisia...???

ap, täällä havaittavissa samanmoista(tosin ei noin vaikeaa) uhmaa. tyttö 9kk. alkanut rääkymään esim. vaipan vaihdosta, kylvystä noustessa, just naaman pyyhkimisestä, jos ei saa jotain sämpylää mitä itse syön ym. ym. muuten on super-kiltti ja aurinkoinen, hyvän tuulinen. eilen alkoi ränkymään kun naapurin koirat lähtivät kylästä!!!

liekö kuuluu ikään? ja kai ne hampaatkin voi joillain tulla kauan. ainakin joskus jos tulee hammas niin korvat voi olla tosi kipeet, sekin voi aiheuttaa. tai sit ihan se korvatulehdus!

Meillä oli samanlainen kausi, joka kesti noin nelisen kuukautta. Alkoi juurikin tuossa tienoilla kun vauva oli 8kk. En tiennyt mitä olisin tehnyt, joten vauva sitten leikki öisin usein parikin tuntia ja nukuin itse aina kun se nukkui ja valvoin kun se valvoi. Sit kausi meni itsestään ohi ja nyt yöt on taas kokonaisia.

No, kyllä mä nyt pärjään jos haluan, mutta se on ihan karmeeta ja näyttää ja kuulostaa kidutukselta.. voit tulla kattoon. Niin ei oo sydäntä jatkaa... osaatko sanoa pitäiskö vaan pidellä kiinni? Sen murkun voin sit nujertaa henkisesti kun ymmärtää puhetta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Meillä oli samanlainen kausi, joka kesti noin nelisen kuukautta. Alkoi juurikin tuossa tienoilla kun vauva oli 8kk. En tiennyt mitä olisin tehnyt, joten vauva sitten leikki öisin usein parikin tuntia ja nukuin itse aina kun se nukkui ja valvoin kun se valvoi. Sit kausi meni itsestään ohi ja nyt yöt on taas kokonaisia.

jotain tälläistä olen itsekin ajatellut... plääh. kun en tosiaan voi väkisin toista nukuttaa.... Mutta oliskohan kenelläkään ideoita, miten sen vois saada nukkuun? Tyttö kyllä aina välillä suostuu syliin ja vaakatasoon ja meinaa nukahtaa, mut sitten ikään kuin hoksaa että hei tässähän aiotaan taas laittaa mut nukkumaan ja taas alkaa huuto, riuhtominen, raivoaminen... niin ennen oitkää väsyn ja annan sen sitten leikkiä... :(

mulla on 7kk joka aivan selvästi vastustaa nukahtamista. pidän sylissä ja kävelen, niin nukahtaa noin 10 min. tiedän että tyhmää nukuttaa syliin, mutta yöllä klo 12 haluan itsekkin vain nukkumaan

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
mulla on 7kk joka aivan selvästi vastustaa nukahtamista. pidän sylissä ja kävelen, niin nukahtaa noin 10 min. tiedän että tyhmää nukuttaa syliin, mutta yöllä klo 12 haluan itsekkin vain nukkumaan

Tekisin samoin, jos tuota tuittupäätä jaksaisi pidellä sylissä.. se riuhtominen on jotain ihan käsittämätöntä! Tais siis, kuten tuolla jo sanoin, kyllähän sitä JAKSAA mutta se on sitten ihan karmeaa painia, johon en 8kk:n kanssa ala. Ennen pitkää luovutan ja annan leikkiä niillä kengillä....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tekisin samoin, jos tuota tuittupäätä jaksaisi pidellä sylissä.. se riuhtominen on jotain ihan käsittämätöntä! Tais siis, kuten tuolla jo sanoin, kyllähän sitä JAKSAA mutta se on sitten ihan karmeaa painia, johon en 8kk:n kanssa ala. Ennen pitkää luovutan ja annan leikkiä niillä kengillä....

Kanniskele niin, että vauva on pystyasennossa. Nukahtaa ne siihenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja sgf:

Ei onnistu... raivoaa, kiljuu, vetää selkänsä kaarelle, tempoo päätään ees taas... uhmaikää odotellessa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja sgf:

Ei onnistu... raivoaa, kiljuu, vetää selkänsä kaarelle, tempoo päätään ees taas... uhmaikää odotellessa. :(

No sit ei oo tarpeeks väsyny. Paljonko teillä nukutaan päikkäreitä, pitäisikö niitä miettiä?

No se nukkuu sen 3 tuntia päikkäreitä. Mun tulkinnan mukaan kyllä on väsyny, koska heti kun suostuu rauhoittumaan syliin, alkaa silmät luppasta... mutta tosiaan sitten taas ikään kun huomaa että tässähän aletaan nukahtaa, niin ikään kuin kerää uutta voimaa ja huuto ja riuhtominen jatkuu.. olen kyllä miettiny päikkäreitten vähentämistä, mutta siitä seuraa sitten se, että tyttö on illan tosi väsynyt ja kiukkuinen.. Eikä yö ole sen kummempi.

Eihän oo allergioita? Eroahdistus? Meillä on hampaita tehty aina pitkään ja hartaasti.. Tarpeeksi ulkoilua ja touhua päivisin, niin kyllä nukahtaa mukula kuin mukula:D

Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Eihän oo allergioita? Eroahdistus? Meillä on hampaita tehty aina pitkään ja hartaasti.. Tarpeeksi ulkoilua ja touhua päivisin, niin kyllä nukahtaa mukula kuin mukula:D

Ei ole allergioita, eroahdistukesta en teidä? Hampaita kenties. Mutta miksi raivoaminen loppuu kun pääsee leikkimään... ja touhua riittää päivisin, ts ei ole kiinni siitä, millainen päivä on ollut. Nukahtaa kyllä mutta havahtuu taas hereille ja huuto jatkuu. Pelkääkö nukahtamista? Näkeekö pahaa unta? Voi kun tietäisi edes mistä kyse.

Ei ole allergioita, eroahdistukesta en teidä? Hampaita kenties. Mutta miksi raivoaminen loppuu kun pääsee leikkimään... ja touhua riittää päivisin, ts ei ole kiinni siitä, millainen päivä on ollut. Nukahtaa kyllä mutta havahtuu taas hereille ja huuto jatkuu. Pelkääkö nukahtamista? Näkeekö pahaa unta? Voi kun tietäisi edes mistä kyse.

Voipi hyvinkin nähdä. Myös jos on huomannut, että huudolla ja kiukulla pääsee leikkimään kesken yön, niin arvaappa vaan osaako tuon ikänen vetää jo oikeista naruista ja kokeilla temppua uudelleen;) Nyt vaan johdonmukasesti näyttää, että nyt on yö ja nyt nukutaan. Ota viereen nukkumaan.

Voipi hyvinkin nähdä. Myös jos on huomannut, että huudolla ja kiukulla pääsee leikkimään kesken yön, niin arvaappa vaan osaako tuon ikänen vetää jo oikeista naruista ja kokeilla temppua uudelleen;) Nyt vaan johdonmukasesti näyttää, että nyt on yö ja nyt nukutaan. Ota viereen nukkumaan.

Niin, tätä juuri pelkään että nyt oppii vaan sen, että yöllä saa leikkiä... Vieressä ei nuku sen kummemmin kuin omassa sängyssä, ottaisin kyllä, mutta huutaa. Ei rauhoitu millään... Olen koittanut olla johdonmukainen, ja yrittää vaan laittaa nukkumaan, mutta väkisin en voi enkä edes halua sylissä pidellä (Se rimpuilu on oikeasti jotain ihan uskomatonta, ja minä käyn sentään salilla ;) ) ja sänkyyn jos yritän laittaa tai tassutella silleen unikoulutyyppisesti niin nousee samantien kontalleen ja raivoaa. en siis liioittele kun sanon, että ihan mahdotonta on se vastustelu... Niin että lopulta on itsellä niin pinna kireällä, että parempi vaihtoehto on laittaa se sitten lattialle (mikä sekään ei tosin aina auta vaan raivo jatkuu). Mutta kai se täytyy... yrittää jaksaa...

Miten sitten teen käytännössä tuon, "näyttää että nyt on yö ja nyt nukutaan?"

No minä en puhu lapselle paljon muuta, kuin "pää tyynyyn. Nyt nukutaan" ja muka jatkan uniani. Kyllä se joidenkin öiden jälkeen alkaa hokasemaan mistä on kyse. Jos on ihan hötkyissään, niin silittelen selästä hyvin hitaasti, mutta en puhu ja pidän silmät kiinni. Jos nousee ylös laitan rauhallisesti takasin makuuasentoon. Saatan hiljaa hyssytellä tai hyräillä. ja kun näyttää rauhottumisen merkkejä, niin yritän olla hiljaa.

Niin, tätä juuri pelkään että nyt oppii vaan sen, että yöllä saa leikkiä... Vieressä ei nuku sen kummemmin kuin omassa sängyssä, ottaisin kyllä, mutta huutaa. Ei rauhoitu millään... Olen koittanut olla johdonmukainen, ja yrittää vaan laittaa nukkumaan, mutta väkisin en voi enkä edes halua sylissä pidellä (Se rimpuilu on oikeasti jotain ihan uskomatonta, ja minä käyn sentään salilla ;) ) ja sänkyyn jos yritän laittaa tai tassutella silleen unikoulutyyppisesti niin nousee samantien kontalleen ja raivoaa. en siis liioittele kun sanon, että ihan mahdotonta on se vastustelu... Niin että lopulta on itsellä niin pinna kireällä, että parempi vaihtoehto on laittaa se sitten lattialle (mikä sekään ei tosin aina auta vaan raivo jatkuu). Mutta kai se täytyy... yrittää jaksaa...

Niin meillä heräilijä kanssa, eikä siihen auta kuin tissi. Ja teillähän sen aika on jo ohi. Saisitko tutille opetettua?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin meillä heräilijä kanssa, eikä siihen auta kuin tissi. Ja teillähän sen aika on jo ohi. Saisitko tutille opetettua?
No ei tuon ikäselle enää tuttia, jos sitä ei ennestää ole :O Siinähän vaan tekee karhunpalveluksen lapselle. Sitten sitä tapellaan tutista vierottamisen kanssa.

No minä en puhu lapselle paljon muuta, kuin "pää tyynyyn. Nyt nukutaan" ja muka jatkan uniani. Kyllä se joidenkin öiden jälkeen alkaa hokasemaan mistä on kyse. Jos on ihan hötkyissään, niin silittelen selästä hyvin hitaasti, mutta en puhu ja pidän silmät kiinni. Jos nousee ylös laitan rauhallisesti takasin makuuasentoon. Saatan hiljaa hyssytellä tai hyräillä. ja kun näyttää rauhottumisen merkkejä, niin yritän olla hiljaa.

No, tuota, hienoa jos teillä on auttanut tällainen! Minäkin kyllä aloitin tällaisilla keinoilla, mutta jos teen noin, niin se on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, kokeiltu on monet kerrat! Huutaa huutaa ja huutaa, raivoaa.... Jos en ota syliin, menee ihan mahdottomaksi (kokeiltu on sekin, etten siis ota syliin vaan tassuttelen). Jos toimisikin nuo konstit niin olisin onnellinen. kiitos sinulle kuitenkin, meillä taidetaan painia vain ihan eri sarjassa...

Ap, toi sun aloitusteksti oli kun suoraan mun kynästä, sillä erotuksella, että meillä on poika. Ihan hämmästyin, että voiko noin samanlaista olla!!

Mä olen nyt keksinyt rauhoituskeinoksi ottaa pojan rääkymisen alkaessa tiukasti kainaloon ja esitän itse nukkuvaa. Huutaa ehkä noin kymmenisen minuuttia vielä sen jälkeen, mutta sitten ( ihme kyllä ) rauhoittuu nukkumaan. Potkii, riuhtoo ja vetää itseään kaarelle, mutta pidän kainalossa, enkä ole huomaavinaan. Nukahtaa nykyisin siihen. Sitten nostan takaisin omaan sänkyyn ja jatkaa uniaan siellä.

Tämä toimii tällä hetkellä meillä.

Tsemppiä sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ap, toi sun aloitusteksti oli kun suoraan mun kynästä, sillä erotuksella, että meillä on poika. Ihan hämmästyin, että voiko noin samanlaista olla!!

Mä olen nyt keksinyt rauhoituskeinoksi ottaa pojan rääkymisen alkaessa tiukasti kainaloon ja esitän itse nukkuvaa. Huutaa ehkä noin kymmenisen minuuttia vielä sen jälkeen, mutta sitten ( ihme kyllä ) rauhoittuu nukkumaan. Potkii, riuhtoo ja vetää itseään kaarelle, mutta pidän kainalossa, enkä ole huomaavinaan. Nukahtaa nykyisin siihen. Sitten nostan takaisin omaan sänkyyn ja jatkaa uniaan siellä.

Tämä toimii tällä hetkellä meillä.

Tsemppiä sulle!

Ahaa, tuota vois kyllä kokeilla ensi yönä, kiitos sulle :) Saapa nähä miten käy....

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Laita sille ens yönä suppo. Jos nukkuu rauhallisesti, voisi olettaa, että vauvalla on kipuja.

tämänkin voisin kokeilla niin selviääpähän se ainakin. Ajatuksena on ollut mutta ajatus supon laittamisesta tuolle raivopäälle ei ole ollut oikein houkutteleva.... mutta kokeillaan. :)

Meillä on ollut samanlaisia kausia, ja on prahaillaan menossa taas 2v2kk kanssa. Tuo ikä, jolloin harjoiteltiin seisomaannousua (ja pään kolautusta lattiaan) oli k a m a l a. Mutta ohi kahdessa viikossa.

Mutta esimmäinen neuvo:
KORVALÄÄKÄRIIN!!!!!!!!!!!!!! Ja ei millekkään terveyskeskuksen yleislekurille, vaan oikealle erikoistuneelle korvalääkärille. Aina kun oma sietokykyni on koetuksella niin olen jälkeenpäin joutunut toteamaan, että lapsi ei vittuile, vaan kyse on ollut hampaasta, jota ei olla huomattu tai pahimmillaan korvatuleduksesta. Makuuasennossahan kipu on pahimmillaan.

Yhteistyössä