Raitista joulua lapsiperheisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:
Minua huvittaa aina tämä lapsiperheen alkoholinkäytän analyysi: perseet olalla, lapset hangessa, vaimo mukiloituna vs. absolutismi.

Meillä on tuossa välissäkin jotain. Ei ole tarkoitus piilottaa alkoholipitoisia juomia kaappiin ja ottaa kaapista esille kun lapset ovat nukkumassa siihen asti kun lapset ovat 18 v.
Sitä joko juodaan tai sitten ei juoda! :D

Mutta joo, välissä on paljon muutakin ja meidän juominen on aika rajallista. Saatanpa sitä aattona pari homovissyä vetäistäkin ellen siten ole vetänyt kinkusta niin törkeitä övereitä ettei vaan putoa.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Joulupyötään kuuluu alkoholiton glögi

juotte kuumaa juotavaa ruuan kanssa?

Ruuan kanssa maitoa tai vettä. Alkoholi ei sovi lasten juhlaan missään nimessä. Käytetään me aikuiset ne viinit ja viinat joskus kun lapset ei ole paikalla. Ja tehdään lapsille onnellinen lapsuus muutenkin ilman sitä pelkoa niistä kännivanhemmista.
T. Sivusta eräänkin perheen touhuja tippa linssissä seurannut!

Voivoi meitä suomalaisia... Kyllä meillä on nautittu joinain jouluina hyvät viinilasilliset ruuan kanssa, eikä sitten sen enempää. Jonain jouluna on ollut yhdet oluet saunassa. Toisena taas illalla lasten nukahdettua on hieman terästetty glögiä. Ja toisina jouluina on menty vesilinjalla. Ei vaihtoehtoina ole pelkästään räkäkänni ja absolutismi, ei edes humaltuminen ja absolutismi. Viisaat vanhemmat ja itseasiassa hieman maailmaa nähneet ja erilaisia kulttuureja, tietävät että ei asia ole niin mustavalkoinen... Tietenkin tilanne on eri, jos on a-ongelmaa, silloin on viisainta olla ottamatta sitä yhtäkään (kun tietää ettei se siihen jää).

Alkuperäinen kirjoittaja se huono äippä:
Ehdottomasti lastenjuhla, mutta kun pienet tontut on menneet unille voi
rauhassa ottaa glögilasillisen ennen omia unia. Se ei varmaan lasten riemua vie.

no ei varmaan vie olut tai lasi viiniä ruuan kanssakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:
Minua huvittaa aina tämä lapsiperheen alkoholinkäytän analyysi: perseet olalla, lapset hangessa, vaimo mukiloituna vs. absolutismi.

Meillä on tuossa välissäkin jotain. Ei ole tarkoitus piilottaa alkoholipitoisia juomia kaappiin ja ottaa kaapista esille kun lapset ovat nukkumassa siihen asti kun lapset ovat 18 v.
Sitä joko juodaan tai sitten ei juoda! :D

Mutta joo, välissä on paljon muutakin ja meidän juominen on aika rajallista. Saatanpa sitä aattona pari homovissyä vetäistäkin ellen siten ole vetänyt kinkusta niin törkeitä övereitä ettei vaan putoa.

mutta mitä on homovissy?

Minusta alkoholissa ei ole mitään pahaa, jos sitä osaa juoda örveltämättä. Omat vanhempani ovat aina juoneet jonkin verran joka ilta, mutta koskaan ei ole tarvinnut pelätä tai ahdistua niiden juomisesta, koska osaavat juoda ilman örveltämistä.
Mun isä kun on tarpeeksi monta olutta juonut, niin siitä tulee mykkä ja se painuu nukkumaan, se ei ole koskaan rähjännyt tai rähissyt kenellekään, vetäytyy täysin omiin oloihinsa.

Itse nykyään juon tosi harvoin, koska oluesta en pidä ja siideristä menee nenä tukkoon ja alkaa närästää, yhden voin vielä juoda, mutta useampaa en. Joten varmaan lähes selvinpäin tulee oltua, sen yhden tai kaksi voin juoda ja mies saattaa juoda enemmänkin, mutta siinä vaiheessa kun se on jo jonkinasteisessa humalassa, niin lapsi on jo nukkumassa ja meilläkään mies ei örvellä humalassa ollessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei lapsiperheissä:
Olisko siihen ruonoon säveltä? En tunne.

Mä en löytäny netistä ainakaan tuolla laulun nimellä.
Tää on vanha levy ( "Joulu on taas..." ), mut ehkä kirjastosta löytyis?
Kyseisen kappaleen säv.&sov. I.Murtojärvi, san. A.Varjonen

Alkuperäinen kirjoittaja Mei:
Alkuperäinen kirjoittaja ei lapsiperheissä:
Olisko siihen ruonoon säveltä? En tunne.

Mä en löytäny netistä ainakaan tuolla laulun nimellä.
Tää on vanha levy ( "Joulu on taas..." ), mut ehkä kirjastosta löytyis?
Kyseisen kappaleen säv.&sov. I.Murtojärvi, san. A.Varjonen

LÖYSIN pätkän täältä:

http://meteli.net/downloads/levy/Meidan-Joulu2zero-Kauneinta-Joululaulua/12939517

Yhteistyössä