Raiskaus ja vaitiolovelvollisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Raiskaus tapahtui, kun olin 16-vuotias. Tekijä oli yli 18 vuotta vanha. Nyt olen 17, ja haluaisin puhua asiasta psykologille, mutta en halua tehdä rikosilmoitusta. Onko psykologi velvollinen ilmoittamaan asian eteenpäin poliisille? Entä, kun olen täyttänyt 18 vuotta? Jos on pakko ilmoittaa, täytyykö poliisille kertoa tapahtuman yksityiskohdista?

Psykologi ei saa kertoa poliisille mutta saa tehdä lastensuojeluilmoituksen jos katsoo että se on sun nykytilanteessa tarpeen. Lastensuojelu voi sitten tehdä rikosilmoitukden jos tällainen asia tulee heidän tietoon.
Lähtökohtaisesti jos 17 vuotias on järkevä ja osaa hoitaa asiansa niin lastensuojelullista huolta ei herää. Olisi tosi tärkeää että uskaltaisit puhua psykologille tilanteestasi.

Kiitos vastauksista! Entä kerrotaanko vanhemmille? Haluaisin käsitellä asian terapiassa, mutta haluan sen jäävän sinne. Muuten pitäisi odottaa, että täytän 18 vuotta.

Ei raiskattuja useinkaan edes uskota aina. Että tuskin sinua heti viemässä edes poliiseille.

Raiskarit pääsee tässä maassa niin helpolla että tuskin kertovat mitään missään kun vielä erikseen pyydät.

Ajattelitko koskaan siis tehdä ilmoitusta ??

Muista ainakin ettei asia ole sinulle häpeä, vaan raiskarille!
Mutta ehkä jokaisen vastuulla olisi voimiensa mukaan myös ilmiantaa pahantekijä jottei muita ole jonossa pian terapeutille?

Vaikka tekisinkin ilmoituksen ja tekijä saataisiin kiinni, ei silti olisi minkäänlaista todistusaineistoa. Tuskinpa tulen ikinä asiaa ilmoittamaan. Haluiasin vaan käsitellä asian ja jatkaa eteenpäin.

Terapeutilla/psykologilla on vaitiolovelvollisuus, joten ei kerro asioistasi vanhemmille. Tuskin tekee la-suilmoakaan. Ja jos todisteita ei ole, niin rikosilmoituksen poliisi kirjaa, mutta tutkinta päättyy todisteiden puuttumiseen, vaikka tuntisit tekijän. Valitettavasti.

Yhteistyössä