Rahoitusyhtiön omistaman auton myynti, mitä jos ei vaan saa myytyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "peeaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"peeaa"

Vieras
Mulla on nyt rahatilanne niin huono että menee pian luottotiedot ellen pääse eroon autosta, tässä kuussa esim. mennyt/menee osamaksuun, autoveroon ja valuutuksiin (kasko pakollinen koska rahoitusyhtiön auto) lähes 600e. En pysty maksamaan, tai jos pystyn niin muita laskuja ja pystyyn ja ruoasta pöytään on yurha haaveilla.
Miten rahoitusyhtiön omistaman auton voi myydä? Ja mitä jos se vaan ei mene kaupaksi????
Hätä.

Minulla sama tilanne. Tahtoisin myydä auton, joka yhä autoliikkeen omistuksessa. Maksaa pitäisi vielä pari vuotta. Nyt on kuitenkin liian kallista pitää autoa, vaikka tarvitsenkin sitä sujuvaan arkeen. En voi myydä. Siitä pitäisi saada kertasummana vähintään se, mitä olen siitä velkaa autoliikkeelle, enkä usko, että sitä tulee tapahtumaan. Joudun siis kituuttamaan ja maksamaan verot, vakuutukset, osamaksut... olen vankilassa tuon auton kanssa, kunnes se on omassa omistuksessani.

Olen ymmärtänyt, että mikäli et saa myytyä, etkä pysty maksamaan pakollisia maksuja, auto tullaan hakemaan sinulta pois. Sen nykyisestä myyntiarvosta tehdään arvio. Jos tuo arvio on pienempi kuin summa, jonka vielä olet siitä autoliikkeelle velkaa, joudut maksamaan erotuksen omasta kukkarosta. Sitä en tiedä, meneekö tästä luottotiedot. Todennäköisesti. En osaa sanoa.

Kiitos vastauksesta. Mulla vielä tuo auto rahoituksineen ja vakuutuksineen miehen nimissä koska itse olen hoitovapaalla. Ja 2,5v maksamatta. Nyt vaan rahatilanne muuttui niin ettei pysty, mieluummin kuljen bussilla ja arki on vähemmän sujuvaa kun olen jatkuvassa rahapulassa ja otan pikavippejä ruokaan. Ja tankkaan autoa Visalla, ei niin mitään järkeä!

Auton voi myös pistää seisontavakuutukseen. Silloin ei tule ainakaan noita juoksevia kuluja. Lastenrattaiden kanssa pääset ilmaiseksi bussiin.

Kuinka vanha auto on kyseessä? Jos on uudempaa mallia, saattaa olla pääset nollatilanteeseen. Katsele netistä vastaavan merkkisiä ja vastaavaa vuosimallia olevien autojen hintoja, niin saat vähän osviittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja §;25922613:
Rahoitusyhtiön kanssa voisi myös yrittää neuvotella uutta maksuaikataulua. Siis jos haluatte säilyttää auton?

En halua, ei mulla nytkää kk-lyhennys oo kuin 250e. Mutta kun vakuutuksiin, veroihin ja bensaan menee niin paljon. Vakuutus melkein 100e/kk ja 200-250e tankkiin kuussa eikä edes mitään työmatkoja... Bensa kallistunut ihan älyttömästi ja tuo vie kyllä enemmän kuin ostettaessa luulin. Ei oo vaan varaa ajaa ja pitää.

Meillä oli joskus Op:n rahoitus autossa liikkeen kautta ja silloin tarvi sen rahotuksen antajan lupa myyntiin, koska sullahan ei oo luovareita siihen autoon.. kannattaa soittaa sinne rahoitusliikkeeseen ja kysyä se lupa..

Meillä oli joskus Op:n rahoitus autossa liikkeen kautta ja silloin tarvi sen rahotuksen antajan lupa myyntiin, koska sullahan ei oo luovareita siihen autoon.. kannattaa soittaa sinne rahoitusliikkeeseen ja kysyä se lupa..

Joo pitää pyytää mies soittamaan. Se vaan ei jotenkin tajua että mulla ei oikeesti oo rahaa tohon autoon ja jänkyttää jotain, enkä mä nyt voi jättää sen nimissä olevia laskuja maksamatta ja kusta sen tietoja, mutta kun pian menee omat ellei tosta autosta pääse eroon :(

[QUOTE="peeaa";25922724]Joo pitää pyytää mies soittamaan. Se vaan ei jotenkin tajua että mulla ei oikeesti oo rahaa tohon autoon ja jänkyttää jotain, enkä mä nyt voi jättää sen nimissä olevia laskuja maksamatta ja kusta sen tietoja, mutta kun pian menee omat ellei tosta autosta pääse eroon :([/QUOTE]

Faktat pöytään eli laskette kynällä ja ruutupaperilla perheen varat ja menot. Rautalankaa, jos ei muuten asia mene perille.

[QUOTE="peeaa";25922724]Joo pitää pyytää mies soittamaan. Se vaan ei jotenkin tajua että mulla ei oikeesti oo rahaa tohon autoon ja jänkyttää jotain, enkä mä nyt voi jättää sen nimissä olevia laskuja maksamatta ja kusta sen tietoja, mutta kun pian menee omat ellei tosta autosta pääse eroon :([/QUOTE]
Miksi sun pitää maksaa miehesi laskut :)

Nuo rahoitussopimukset on kyllä hankalia purkaa. Autoliikkeet ostavat takaisin tosi paljon alle käyvän arvon, eli varautukaa siihen että ei kannata autoliikkeen kautta hoitaa, jos eio ole suht uusi ja haluttu malli kyseessä.

[QUOTE="vieras";25923342]Nuo rahoitussopimukset on kyllä hankalia purkaa. Autoliikkeet ostavat takaisin tosi paljon alle käyvän arvon, eli varautukaa siihen että ei kannata autoliikkeen kautta hoitaa, jos eio ole suht uusi ja haluttu malli kyseessä.[/QUOTE]
Ei sitä sopimusta puretakaan. Homma menee niin että jos rahoitusyhtiön auto myydään vaikkapa autoliikkeelle niin ei autoliike iske koko summaa käteen vaan ensin autoliike selvittää loppuvelan määrän ja suorittaa sen rahoitusyhtiölle. Tällä hetkellä omistusoikeus siirtyy sinulle ja sitä kautta samantien autoliikkeelle ja autokauppias iskee jäljelle jääneet rahat kouraan.

Yksityiselle myynnissä kannattaa asiasta ensin keskustella rahoitusyhtiön kanssa josta samalla saa tietää loppuvelan tarkan määrän kuluvalle päivälle. Kauppaa ei tehdä jossain teboilin takapihalla vaan yleensä pankissa. Myyjä ei saa koko kauppasummaa siis missään vaiheessa itselleen vaan rahoitusyhtiö saa omansa ihan ensin. Rahoitusyhtiö lähettää hallussaan olevan rekisteriotteen ilmoitusosan suoraan ostajalle.

Juridisesti kyseessä ei siis ole sopimuksen purkaminen vaan rahoitussopimus viedään loppuun asti mutta kertasuorituksella.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25923413:
Ei sitä sopimusta puretakaan. Homma menee niin että jos rahoitusyhtiön auto myydään vaikkapa autoliikkeelle niin ei autoliike iske koko summaa käteen vaan ensin autoliike selvittää loppuvelan määrän ja suorittaa sen rahoitusyhtiölle. Tällä hetkellä omistusoikeus siirtyy sinulle ja sitä kautta samantien autoliikkeelle ja autokauppias iskee jäljelle jääneet rahat kouraan.

Yksityiselle myynnissä kannattaa asiasta ensin keskustella rahoitusyhtiön kanssa josta samalla saa tietää loppuvelan tarkan määrän kuluvalle päivälle. Kauppaa ei tehdä jossain teboilin takapihalla vaan yleensä pankissa. Myyjä ei saa koko kauppasummaa siis missään vaiheessa itselleen vaan rahoitusyhtiö saa omansa ihan ensin. Rahoitusyhtiö lähettää hallussaan olevan rekisteriotteen ilmoitusosan suoraan ostajalle.

Juridisesti kyseessä ei siis ole sopimuksen purkaminen vaan rahoitussopimus viedään loppuun asti mutta kertasuorituksella.

Juuri näin kunnolla selitettynä :)

Homma vaan tahtoo monesti mennä niin, että viimeinen maksuerä on usein suurempi, jopa 20 % myyntihinnasta. Tuolloin sitten on olemassa mahdollisuus, että autoa liikkeelle myytäessä joudutaan tuo erotus maksamaan käteisenä. Silloin käy niin, että autoliikkeen ostohinta ei kata jäännösvelkaa.

Rahoitusyhtiölle voi maksaa velan suoraan. Eli jos löydät autolle käteisostajan, niin hän voi maksaa loppuvelan suoraan pois ja näin vapaudut velasta. Laita ilmoitus nettiauto.com ja toivo, että löytyy käteisostaja. Ilmoituksen tekoon kannattaa panostaa, jotta autosi erottuu. Jos se on liian kallis, huonompi homma.
Toki autoliike voi ottaa auton takaisin, mutta jos auton saa myytyä käyttäjälle, todennäköisesti saat enemmän rahaa kuin autoliikkeeltä. Autoliike elää autoja myymällä.
Kannattaa muistaa, että halvemmallakin autolla voi liikkua. Ei ole pakko olla liian kallista autoa. Olen todistettavasti ajanut 400e autolla 11tkm ja ainoa huoltotyö oli öljynvaihto.

sattuipa sopivasti että joku oli tämän nostanut just =)

No mä päätin nyt kuitenkin tuon auton pitää, rahatilanne hippasen parantui mutta saattaa olla että joku kuukausi taas tekee tiukkaa. Pärjätään kuitenkin kyllä ja luottotiedot pysyy kunnossa.
Kyseessä ei siis mikään ihan uusi auto, maksettavaa jäljellä reilu paeri vuotta eikä mitään isompaa viimeistä erää. Sitä vähän mietittiin että jos ottais pankista lainaa ja maksaisi rahoituksen pois niin ei tarttis pitää perkeleellisiä kallliita täyskaskoja vaan saa nyt sit nähdä.
Kiitos kaikille asiallisille vastaajille =)

Moi , voisko joku viel selventää mulle että mä ostin n vk sitten Dodge Caliber 06 vm. Ja tänään kävin pankissa ja mulle kävi ilmi että vakuutukset vuodessa on n 2000e ja totesin sillä sekunnilla etten varmasti halua maksaa noin paljoon , ja tässä samalla tunnen tosi suurta tyhmyyttä ostaessani "halvan auton " jonka vakuutus maksut on iha törkeen kalliita. Noh ajattelin huomenna soittaa OP:n rahoitukseen ja kysyä miten tässä nyt toimia ? mutta kysymys kuului että onko mahollista että rahoitus yhtiö tai sitten se autoliike ostaa sen multa takas ilman että menetän luottotietoja, kun tuolla joku niistä jotain puhui ? ku onha mulla varaa maksaa noi, mutta sitten ei jää varaa oikeen muuhun... Hmmm

[QUOTE="peeaa";25922476]Mulla on nyt rahatilanne niin huono että menee pian luottotiedot ellen pääse eroon autosta, tässä kuussa esim. mennyt/menee osamaksuun, autoveroon ja valuutuksiin (kasko pakollinen koska rahoitusyhtiön auto) lähes 600e. En pysty maksamaan, tai jos pystyn niin muita laskuja ja pystyyn ja ruoasta pöytään on yurha haaveilla.
Miten rahoitusyhtiön omistaman auton voi myydä? Ja mitä jos se vaan ei mene kaupaksi????
Hätä.[/QUOTE]

Vain auton omistaja voi myydä auton. Ei haltija.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä auton ostaja;27612634:
Moi , voisko joku viel selventää mulle että mä ostin n vk sitten Dodge Caliber 06 vm. Ja tänään kävin pankissa ja mulle kävi ilmi että vakuutukset vuodessa on n 2000e ja totesin sillä sekunnilla etten varmasti halua maksaa noin paljoon , ja tässä samalla tunnen tosi suurta tyhmyyttä ostaessani "halvan auton " jonka vakuutus maksut on iha törkeen kalliita. Noh ajattelin huomenna soittaa OP:n rahoitukseen ja kysyä miten tässä nyt toimia ? mutta kysymys kuului että onko mahollista että rahoitus yhtiö tai sitten se autoliike ostaa sen multa takas ilman että menetän luottotietoja, kun tuolla joku niistä jotain puhui ? ku onha mulla varaa maksaa noi, mutta sitten ei jää varaa oikeen muuhun... Hmmm

Miksi pankki kertoi vakuutuksista? Nämä asiat kannattaa selvittää ennen osamaksulla ostamista.

Yhteistyössä