Rahasta riittäiskö sun perheelle

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
No kai porukka pienemmäälläkin summalla pärjää... Mutta ymmärrän, että tiukalta voi tuntua, jos on tottunut parempaan. Sanot lapsille, että voi voi, nyt kyllä pitää vähän odottaa kun kaikkea ei saa enää heti.
 
"vieras"
[QUOTE="silakka";26269355]Koitas nyt ap vastata munkin kysymykseen. Eli "Mitä veikkaisit että millä summalla keskiverto suomalaisperhe/ihminen tulee toimeen kuukaudessa?"[/QUOTE]

Ihan arvaus, mut: perheessä 2 käy töissä (huom minä yksin), niin jos kumpikin tienaa 2.500 euroa kuussa, niin 5.000 brutto eli 2.500 netto?
 
"KääKKä"
Siis meillä käytettävissä 1000 elämiseen, josta maksetaan ruoat, bensat, hyeniatarvikkeet, vaatteet yms. Ja meillä 2+2

1200 euroa pelkkään kuluttamiseen on ihan helvetin paljon
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26269358]Jos kerran ruoka ja asumiset on jo maksettu, ja joka kuukausi jäisi tuo summa vielä niiden menojen jälkeen, saataisiin elää melkoisen leveästi tai säästettyä vuodessa aika mukava summa ;) Kuulostaa siltä, että kulutus on ihan holtitonta, jos tuo ei riitä. Toki jos ennen tulot ovat olleet paljon isommat, voihan tuo tuntua siltä, että enää ei rahat riitä mihinkään, mutta sitten on vaan opeteltava elämään nykyisten tulojen mukaan. Meidän perheen tulot on n. 2000e (2 aikuista, 1 pieni lapsi, lemmikkejä), ja siitä siis maksetaan ihan kaikki kulut asumisesta ja ruuista lähtien, ja ihan hyvin me pärjätään ja ostellaan välillä turhuuksiakin :)[/QUOTE]

Ehkä se sitten surettaa, kun exä nyxänsä kanssa voi reissata kaukomaille, ja minä hyvä jos sinne automatkalle pääsen lasten kanssa. Turhaa kateutta joo, mutta ei ole lasten kiva tietää, että taas iskä lähtee jonnekin kaukomatkoille ja he ei pääse.
 
"silakka"
[QUOTE="vieras";26269399]Ihan arvaus, mut: perheessä 2 käy töissä (huom minä yksin), niin jos kumpikin tienaa 2.500 euroa kuussa, niin 5.000 brutto eli 2.500 netto?[/QUOTE]
Ensinnäkin kysyin että millä summalla veikkaat että tulee toimeen en sitä mitä tienaa. Kaksi aivan eri asiaa.

Ja sitten.. eli siis jos kaksi tienaa 2500 per pää niin käteen jää 2500e? Ok, no siitä siis pitää maksaa asumiskulut, sähkö yms niin siitä jää noin leviästi ajateltuna se 1200e muuhun elämiseen. Get the point?

Meillä jää elämiseen rahaa noin 1000e kuussa. (ja HUOM me tienaamme kaksin)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26269413]Ehkä se sitten surettaa, kun exä nyxänsä kanssa voi reissata kaukomaille, ja minä hyvä jos sinne automatkalle pääsen lasten kanssa. Turhaa kateutta joo, mutta ei ole lasten kiva tietää, että taas iskä lähtee jonnekin kaukomatkoille ja he ei pääse.[/QUOTE]

Kyllä sä noilla tuloilla voit reissata ulkomaillakin. Ehkä joudut tinkimään sitten jostain muusta ja säästämään reissua varten, mutta aika harva pystyy saamaan kaiken minkä haluaa, ja joutuu valitsemaan, mitkä on itselle ne tärkeät jutut joihin rahansa laittaa.
 
IhanaValo
Ei mulle kuulu, mut missä lasten isä, kai hänkin voi jotain esim.harrastuskuluja maksaa apuna? Tai puhelinta tms.?

Ja alkup.kysymykseen..todellakin hyvin pärjättäis jos noin paljon jäis kuussa vielä ruokien ja asunnon maksujen jälkeen käteen...
 
No tuossa ei ole edes mainittuna päivähoitoa - parikin alle kouluikäistä mukulaa lohkaisee 500e tuosta teidän ruhtinaallisesta budjetista. Ja onko tuossa vakuutukset, rempparahastot, jne, Äkkiä se raha hupenee. Jos se raha olisikin vain hurvittelua varten, niin se toki olisi jees.

No joo, eletään sillä mitä on tietysti. Jos rahat ei riitä, niin nipistetään. Tässä laskelmassa ongelma on, että budjettia pitää katsoa kokonaisuutena ja nipistäminen voi tapahtua jo muustakin. Eli mä en pysty arvioimaan, onko kaikki huomioitu jo tuon 1200e ulkopuolella vai ei. Mitä se asuminen on? Kaikki mahdollinen vai vain "laina, sähkö". No omakotiasujana meillä on jonain vuonna mennut 700e vielä extraa sähkö-laina-vesi-nuohous-jäte-vakuutus pinon jälkeen. Mutta en asuisi tässä talossa ehkä yksinhuoltajana.
 
Viimeksi muokattu:
en usko
millä alalla maksetaan noin hyvää palkkaa että pakollisten menojen jälkeen jää vielä 1200e tuhlailuun tai siis siihen "normaaliin elämiseen"? pakko vaihtaa ammattia ja heti mulla kun ei jää kun vaan 1900 verojen jälkeen kätöseen ja olen luulut olevani suhteellisen hyvä tuloinen ja säästöönkin jää tästä.
onneksi asun yksin.mutta nyt iski kade otan varmaan lisä työtä.mutta kysymykseen pärjääkö sillä niin se on siinä ja siinä, jos on tottunut elämään leveesti niin ei pärjää.Niiin no ainahan sä voit todellakin yrittää lypsää lasten isältä lisää tosin hänen ei ole PAKKO osallistua kun maksamalla elatusmaksut.
 
"vieras"
Ei mulle kuulu, mut missä lasten isä, kai hänkin voi jotain esim.harrastuskuluja maksaa apuna? Tai puhelinta tms.?

Ja alkup.kysymykseen..todellakin hyvin pärjättäis jos noin paljon jäis kuussa vielä ruokien ja asunnon maksujen jälkeen käteen...
Lasten isä ei osallistu mihinkään kuluihin, koska maksaa elatusmaksua, no niin kai sen nyt kuuluu mennä, että minä ostan kaiken lapsille.
 
"vieras"
No tuossa ei ole edes mainittuna päivähoitoa - parikin alle kouluikäistä mukulaa lohkaisee 500e tuosta teidän ruhtinaallisesta budjetista. Ja onko tuossa vakuutukset, rempparahastot, jne, Äkkiä se raha hupenee. Jos se raha olisikin vain hurvittelua varten, niin se toki olisi jees.

No joo, eletään sillä mitä on tietysti. Jos rahat ei riitä, niin nipistetään. Tässä laskelmassa ongelma on, että budjettia pitää katsoa kokonaisuutena ja nipistäminen voi tapahtua jo muustakin. Eli mä en pysty arvioimaan, onko kaikki huomioitu jo tuon 1200e ulkopuolella vai ei. Mitä se asuminen on? Kaikki mahdollinen vai vain "laina, sähkö". No omakotiasujana meillä on jonain vuonna mennut 700e vielä extraa sähkö-laina-vesi-nuohous-jäte-vakuutus pinon jälkeen. Mutta en asuisi tässä talossa ehkä yksinhuoltajana.
Yksi päiväkoti-ikäinen, joten siihen menee 250 e kuussa, jota en ollut huomannut ottaa edes laskelmassani huomioon...asumismenoissa huomioin lainan lyhennyksineen ja korot sekä sähköt, vedet, mutta en vakuutuksia, korjauksia, nuohousta yms. Lisäksi vielä kiinteistöverot jne. Eli kyllä ihan asiallisista menoista tässä puhutaan, ei huvitteluista.
 
"vieras"
millä alalla maksetaan noin hyvää palkkaa että pakollisten menojen jälkeen jää vielä 1200e tuhlailuun tai siis siihen "normaaliin elämiseen"? pakko vaihtaa ammattia ja heti mulla kun ei jää kun vaan 1900 verojen jälkeen kätöseen ja olen luulut olevani suhteellisen hyvä tuloinen ja säästöönkin jää tästä.
onneksi asun yksin.mutta nyt iski kade otan varmaan lisä työtä.mutta kysymykseen pärjääkö sillä niin se on siinä ja siinä, jos on tottunut elämään leveesti niin ei pärjää.Niiin no ainahan sä voit todellakin yrittää lypsää lasten isältä lisää tosin hänen ei ole PAKKO osallistua kun maksamalla elatusmaksut.
Tulot ovat himpun alle 5.000 euroa kuussa nettona elatusapuineen ja siihen tilanteesta riippuen n. 500 e kuussa lisäansioita. Mutta sillä pitäisi maksaa kaikki. Siis yksin. Ei ole toista elättäjää perheessä enää. Julkisella alalla olen töissä, hallinnossa.

Exäni se on, joka huvittelee, en minä.
 
mama the strange
Jos jäis ton verran pakollisten menojen jälkeen ihan vaan kaikkeen ylimääräiseen, niin mitä kaikkea ostaisinkaan (haaveilee).

Meillä jää noiden sun mainitsemien pakollisten menojen jälkeen ehkä reilu sata euroa ja siitä maksellaan sitten kaikki yllättävä ja ylimääräinen, jos jotain hajoaa niin muuta vaihtoehtoa ei ole kuin osamaksu.
 
"..."
[QUOTE="vieras";26269762]Tulot ovat himpun alle 5.000 euroa kuussa nettona elatusapuineen ja siihen tilanteesta riippuen n. 500 e kuussa lisäansioita. Mutta sillä pitäisi maksaa kaikki. Siis yksin. Ei ole toista elättäjää perheessä enää. Julkisella alalla olen töissä, hallinnossa.

Exäni se on, joka huvittelee, en minä.[/QUOTE]

voi elämä
 
Tuplasti normaaliin
Ap:n olisi hyvä tietää, että palkansaajien mediaanitulo on luokkaa 2500e brutto, eli nettona noin 1700e. Tähän päälle 3 lapsen lapsilisät (tekiskö 500e?) ja elatusmaksut (toinen 500e?) niin nettotulot "normaalilla" kolmen lapsen yh:lla ovat luokkaa 2700e. Sinä tienaat melkein tuplasti tuon verran ja mietit riittävätkö rahat?! Sori, mutta olet HIEMAN liian hyvälle tottunut!
 
"jepjep"
[QUOTE="vieras";26269762]Tulot ovat himpun alle 5.000 euroa kuussa nettona elatusapuineen ja siihen tilanteesta riippuen n. 500 e kuussa lisäansioita. Mutta sillä pitäisi maksaa kaikki. Siis yksin. Ei ole toista elättäjää perheessä enää. Julkisella alalla olen töissä, hallinnossa.

Exäni se on, joka huvittelee, en minä.[/QUOTE]


Oikeesti, ei tälle voi ku nauraa. Kyllä on joillakin ongelmat. Meidän nettotulot on reilusti puolet vähemmän ja siitä kyllä maksetaan ihan kaikki ja säästöönkin jää reilusti. :D Mutta jos on noin vaikeeta 5000-5500e nettotuloilla, niin ei voi mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
Aika moni vastaaja ajattelee, että kaikkien pitäisi elää niillä minimituloilla, joilla itse elävät, "kun meilläkin jää vaan sata euroa pakollisten menojen jälkeen". Toisilla jää enemmän ja tottakai kun tottuu siihen, on vaikea tottua toisenlaiseen. Olen itsekin elänyt "satasella pakollisten jälkeen", mutta myös huomattavan erilaisilla tuloilla ja siitä on vaikea alkaa nipistämään sitten.

Tulot ja menot ovat niin suhteellinen käsite, että jokainen voi vastata vain omasta puolestaan. Minusta 1200e ei ole kovin paljon rahaa kuussa "ylimääräiseen", varsinkin kun on kaksi teini-ikäistä lasta ja ilmeisesti yksi vähän pienempi?

Ap kannattaa kilpailuttaa ainakin sähkö ja vakuutukset, jos et oo vielä tehnyt niin. Niissä voi säästää aika paljon.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26269979:
Aika moni vastaaja ajattelee, että kaikkien pitäisi elää niillä minimituloilla, joilla itse elävät, "kun meilläkin jää vaan sata euroa pakollisten menojen jälkeen". Toisilla jää enemmän ja tottakai kun tottuu siihen, on vaikea tottua toisenlaiseen. Olen itsekin elänyt "satasella pakollisten jälkeen", mutta myös huomattavan erilaisilla tuloilla ja siitä on vaikea alkaa nipistämään sitten.

Tulot ja menot ovat niin suhteellinen käsite, että jokainen voi vastata vain omasta puolestaan. Minusta 1200e ei ole kovin paljon rahaa kuussa "ylimääräiseen", varsinkin kun on kaksi teini-ikäistä lasta ja ilmeisesti yksi vähän pienempi?

Ap kannattaa kilpailuttaa ainakin sähkö ja vakuutukset, jos et oo vielä tehnyt niin. Niissä voi säästää aika paljon.
Niin lapset ovat tottuneet liian hyvään, mutta ihan hyviä säästövinkkejä tässä jo sainkin ja sitten oli tuo toinen penninvenytysketju, koitan niistä poimia tällaisia konkreettisia hyviä neuvoja. Täytyy vaan alkaa lapsille jutella, että ostetaan käytettyä enemmän ja aina ei ole pakko saada vaikka muilla olisi. Kyllä ne varmaan ymmärtää, vaikka varmaan heidän on vaikea tajuta kun katsovat isänsä elämäntapaa.
 
kdfnsjk
Viis tonnia nettona kuussa! =O Herra paratkoon. Miten sinulla ei ole mitään käsitystä elämisen kuluista?

Meillä nettona (huom yksi elättäjä, itse olen sairaseläkeläinen joten tuloni ovat pieni eläke sekä lapsilisä) tulot 3800 ja maksamme siitä koko kuusihenkisen perheen kaikki menot.

Vastike 1000€ vesineen (taloyhtiössä tehty laajoja remontteja, osasta rahoitusvastiketta koska emme ole pystyneet isoja maksuja maksamaan kerralla), asuntolainan lyhennys korkoineen 600€, auton ja työmatkojen vakiokulut 300€, vakuutukset 150€, puhelin+netti+tv 100€, kuntosalimaksut 140€, ruoka/vaate/hygieniakulut kaikkinensa 900€ (sis. kahden lapsen vaipat, yhden erikoismaidot ja gluteenittomat tuotteet yhdelle), sähkölasku 30€/kk. Loput rahat menee säästöön tai esim. mummolareissuihin (iso tila-auto vie yllättävän paljon bensaa kun kyydissä 6hlö tavaroineen), lasten harrastusmaksuihin, satunnaisiin lääke ym. kuluihin jne.

Mitä tulee sinun kuluihin niin suosittelen ihan kirjaamaan ylös summia paperille; mitä tuosta 1200€:sta pitää maksaa. Onko sinulla nyt ollenkaan säästöjä? Jos on niin osta ruohonleikkuri ym. niillä. Omaisuuttahan sinulla kuitenkin tuntuu olevan ihan mukavasti.

Ja exäsi saa nyxänsä kanssa tehdä mitä huvittaa, heidän rahojaanhan he käyttävät. Ja jos elatussopimuksenne on tietty summa kuukaudessa niin se on lapsia varten ja sinä maksat loput (saathan lapsilisänkin kattamaan kuluja). Jos ette ole erikseen sopineet että isä avustaisi esim. pyörän ym. isompien kulujen kohdalla. Nämä pitäisi kirjata aina sopimukseen erikseen jos sellaisia haluaa. Ja lasten isä maksaa luultavasti ihan mukavaa elaria kuitenkin...

suu säkkiä myöten jos ei muu auta =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26270121]kdfnsjk: siksi ei ole käsitystä menoista, kun exä hoiti aina kaikki raha-asiat ennen kuin jätti perheensä.[/QUOTE]

Eikä ole säästöjä ollenkaan, koska olen joutunut nyt niin paljon maksamaan lunastusta talosta ja mökistä ja veroina.
 
kdfnsjk
[QUOTE="vieras";26270121]kdfnsjk: siksi ei ole käsitystä menoista, kun exä hoiti aina kaikki raha-asiat ennen kuin jätti perheensä.[/QUOTE]

Itsekin olet palkansaaja niin minusta tuntuu ihan hullulta että sinulla ei ole hajuakaan mihin rahasi ovat kuluneet tai mitä kuluja perheellänne =O pöyristyttävää ettensanoisi...
 
"silakka"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26269979:
Aika moni vastaaja ajattelee, että kaikkien pitäisi elää niillä minimituloilla, joilla itse elävät, "kun meilläkin jää vaan sata euroa pakollisten menojen jälkeen". Toisilla jää enemmän ja tottakai kun tottuu siihen, on vaikea tottua toisenlaiseen. Olen itsekin elänyt "satasella pakollisten jälkeen", mutta myös huomattavan erilaisilla tuloilla ja siitä on vaikea alkaa nipistämään sitten.

Tulot ja menot ovat niin suhteellinen käsite, että jokainen voi vastata vain omasta puolestaan. Minusta 1200e ei ole kovin paljon rahaa kuussa "ylimääräiseen", varsinkin kun on kaksi teini-ikäistä lasta ja ilmeisesti yksi vähän pienempi?

Ap kannattaa kilpailuttaa ainakin sähkö ja vakuutukset, jos et oo vielä tehnyt niin. Niissä voi säästää aika paljon.
En todellakaan ajattele että pitäisi elää minimituloilla. Mutta jos 1200e tuntuu tiukalta KAIKKIEN menojen jälkeen niin on pielessä jokin.

Tottakai voi olla vaikeaa alkaa eron ja elintason muutoksen jälkeen elää eri tavalla ja eri rahoilla, mutta ap:lta tuntuu puuttuvan suhteellisuudentaju ja käsitys keskiverrosta ja ns. normaalista on jotenkin vääristynyt.
 

Yhteistyössä