Rahan riittämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Hei!

Olen lueskellut noita keskusteluja joissa ihmiset ovat kertoneet ettei raha riitä vaikka jäisi 1500 laskujen jälkeen.

Meitä on kolme henkeä ja rahaa jää laskujen jälkeen 500-600 euroon (riippuu vähän, koska jossain kuussa tulee autonvakuutukset ja telkkarimaksut ym kerralla.) Tuosta rahasta riittää ruokaan ym. Bensa maksetaan teboilin kortilla koska mies saa siitä alennusta koska kuuluu liittoon ja siitä tulee lasku joka kuun 20 päivä. Bensaan menee 160-200 euroa kuussa ja se maksetaan palkkapäivänä.

Ruokaan riittää hyvin raha koska teen kuukaudelle aina etukäteen ruokalistan ja sen mukaan ostan sitten ruuan ettei tule liikaa ostettua, kun usein se liika ruoka menee kaapissa vanhaksi ja sitten roskiin. Tuolla ruokalistan tekemisellä meillä menee ruokaa kuukaudessa reilu 200 kun ennen meni melkein 400. Teen kaikki ruuat itse ja usein siitä riittää seuraavaksikin päiväksi. Eineksiä emme osta kovin usein.

Harrastuksia ei ole koska pienessä kylässä asutaan muutenkin eikä meinaa aika riittää, paitsi ulkoiluun ja perhekerhoon. Käymme kerran, pari kuussa elokuvissa, joskus ei ollenkaan. Vaatteita emme itsellemme juuri osta kun kaappi pursuaa entisistä. Lapsellemme ostamme hyvät vaatteet. Emme juo tai polta, joskus käymme ulkona syömässä. Silti usein jää ensi kuullekin rahaa jos ei ole kamalasti laskuja. Luotolle emme koskaan osta mitään.

Olemme 20 nuoripari joilla 1.7v. tyttö. Mies on töissä, minä kotihoidontuella.

Heinäkuussa tytölle pyörä, 200e, Lokakuussa pojalle pyörä 500 e. Taaperolle rattaat käytetyt vanhojen rikki menneiden tilalle käytettynä 50 e. Ja harrastukset yhteensä 300 e /lukuvuosi. Ja harrastusvälineet päälle. Ja hei, mekin ollaan joskus oltu kolmehenkinen perhe ja joskus meidän esikoinen oli tuon 1v7kk. Elämä on. Aika mustavalkoista sinulla ap.

Aamulla tytölle puuro, sitten välipalana leipää tai jugurttia, päivällinen, välipala, ja iltapalana puuroa tytölle. Itse syömme kanssa aamulla puuroa ja iltapalana leipää tai jugurttia. Ihan hyvin me syödään..

Tyttö syö kyllä ihan hyvin 5 kertaa päivässä, useimmin kun me aikuiset. Niin saattaahan sitä tulevaisuudessa enemmän rahaa mennä, mutta toivottavasti olen silloin töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Aamulla tytölle puuro, sitten välipalana leipää tai jugurttia, päivällinen, välipala, ja iltapalana puuroa tytölle. Itse syömme kanssa aamulla puuroa ja iltapalana leipää tai jugurttia. Ihan hyvin me syödään..

Hedelmiä ja kasviksia ym. puol kiloa per päivä?

Nimim. oho! Miksi ihmeessä ostat lapsillesi noin kalliit pyörät? Eivätkö he kuitenkin ole vielä kasvavassa iässä, jolloin pyörät jäävät jossain aiheessa pieniksi? Minusta edes kukaan aikuinen ei tarvitse 500euron polkupyörää, ellei sitten ole ammatti kilpapyöräilijä.

Alkuperäinen kirjoittaja oho!:
Heinäkuussa tytölle pyörä, 200e, Lokakuussa pojalle pyörä 500 e. Taaperolle rattaat käytetyt vanhojen rikki menneiden tilalle käytettynä 50 e. Ja harrastukset yhteensä 300 e /lukuvuosi. Ja harrastusvälineet päälle. Ja hei, mekin ollaan joskus oltu kolmehenkinen perhe ja joskus meidän esikoinen oli tuon 1v7kk. Elämä on. Aika mustavalkoista sinulla ap.

Kyllä mä tiedän että tulevaisuudessa menee enemmän rahaa, kun lapsi kasvaa, mutta tarkoitin tämänpäivän tilannetta.

Mutta kyllä se riippuu mihin sitä rahaa laittaa tulevaisuudessa. Esim. ei meidänkään perheessä kun olin lapsi mennyt rahaa harrastuksiin kun ehkä jotain 100 vuodessa kun käytiin kansalaisopistossa siskoni kanssa. Ja meillä pyörät ym vaatteet kierrätettiin vanhimmalta nuorimmaiselle. Vanhoilla pyöränromuilla ajeltiin joita tätini ja äitini lapsuudessaan käyttivät. Ja kyllä ne meille maalla kelpasi. Eikä ees osattu vaatia uutta. Vasta aikuisena ensimmäisen kerran uuden pyörän ostin.

Tyttö syö kyllä ihan hyvin 5 kertaa päivässä, useimmin kun me aikuiset. Niin saattaahan sitä tulevaisuudessa enemmän rahaa mennä, mutta toivottavasti olen silloin töissä.

Mihin ihmeessä sä ap oikein pyrit tällä? Perheitä on monenlaisia ja elämä ei ole aina niin yksiselitteistä. Hyvä, jos tuo teille riittää. Meille ei riitä, ei alkuunkaan. Mutta se ei tee meistä tuhlaavia, ei. Panostamme lasten harrastuksiin tässä vaiheessa. Myöhemmin siihen ei enää ole tarvetta. Tarjoamme lapsille monipuolista ja ehkä sinun mittakaavassa kalliimpaa ruokaa, mutta sekin on lasten parhaaksi. Ja jos ei raha riitä, se ei ole sinulta pois. Nyt vaan osuit kiukkusuoneeni, sorge.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

hedelmiä syö ja jokapäivä pakasteesta annan mustikoita ja vattuja jotka mummo on meilel antanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen vaan:
Nimim. oho! Miksi ihmeessä ostat lapsillesi noin kalliit pyörät? Eivätkö he kuitenkin ole vielä kasvavassa iässä, jolloin pyörät jäävät jossain aiheessa pieniksi? Minusta edes kukaan aikuinen ei tarvitse 500euron polkupyörää, ellei sitten ole ammatti kilpapyöräilijä.

mitä oon kattonu nii 5 sadalla ei kummoista pyörää saa.kilpapyörän hintaan saat laittaa yhden nollan lisää :D me ostettii meidän pojalle 16 tuumainen tunturi,hinta 180e.mun mielestä on parempi ostaa kunnollista tavaraa kuin halpista joka ei sit kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen vaan:

Meillä ei mopoa ostettu, ostettiin kunnon hydridi pyörä. Ei mene bussiin rahaa, saa kulkea fillaroiden. Ja kyllä, laskettiinettä kilometrejä pojalle tulee sen verran vuodessa, että panostettiin kunnon pyörään. Kuka sanoo, ettei meillä ole kierrätetty? On, mutta isommilla tarve kasvaa. Aina on se suurempi ostettava.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Mihin ihmeessä sä ap oikein pyrit tällä? Perheitä on monenlaisia ja elämä ei ole aina niin yksiselitteistä. Hyvä, jos tuo teille riittää. Meille ei riitä, ei alkuunkaan. Mutta se ei tee meistä tuhlaavia, ei. Panostamme lasten harrastuksiin tässä vaiheessa. Myöhemmin siihen ei enää ole tarvetta. Tarjoamme lapsille monipuolista ja ehkä sinun mittakaavassa kalliimpaa ruokaa, mutta sekin on lasten parhaaksi. Ja jos ei raha riitä, se ei ole sinulta pois. Nyt vaan osuit kiukkusuoneeni, sorge.

Tarkoitin koko aloituksellani antaa vaan esimerkin että vaikka rahaa jäisi tuon verran tilille niin kyllä sillä tänä päivänäkin elää. En tarkoittanut ketään suututtaa. Tiedän että perheitä on erilaisia ja ihmiset käyttävät rahaa eri tavalla ja eri tarkoituksiin.

Mä sain myös hyvin rahaa säästöön ennen lapsia. Nyt on mukavaa (siis yllärimenoihin os säästössä myös) kun tosiaan tämä on SE elämänvaihe kun rahaa kuluu ja saa tulos ollakin nolla.

hedelmiä syö ja jokapäivä pakasteesta annan mustikoita ja vattuja jotka mummo on meilel antanut.

Niin, mutten kysynyt lapsen ruokavaliota, vaan koko perheeen.

Syöttekö aikuiset, puol kiloa kasviksia ym per päivä?

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Tarkoitin koko aloituksellani antaa vaan esimerkin että vaikka rahaa jäisi tuon verran tilille niin kyllä sillä tänä päivänäkin elää. En tarkoittanut ketään suututtaa. Tiedän että perheitä on erilaisia ja ihmiset käyttävät rahaa eri tavalla ja eri tarkoituksiin.

Elää toki, jos on pakko. Onneksi ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä ruokaan ym. taloustavaroihin jää alle 200? kuussa. Meitä 1 aikuinen ja 1 leikki-ikäinen. On päiviä, jolloin tehdään ruokaa lähes tyhjästä. Onneksi osaan. :)

Pitää olla luovuutta niin kyllä sitä keksii. Leivon aika paljon ja pakasteessa onkin sitten leivonnaisia ja sämpylöitä niin ei tarvitse kaupasta ostaa.

Meillä ruokaan ym. taloustavaroihin jää alle 200? kuussa. Meitä 1 aikuinen ja 1 leikki-ikäinen. On päiviä, jolloin tehdään ruokaa lähes tyhjästä. Onneksi osaan. :)

Osaan mäkin, muttei todellakaan ole pirteä olo, jos vetää makruja ja leipää, eikä saa monipuolista tuoreista raaka-aineista valmistettua sapuskaa....
Esim. pakastevihanneksia käytän harvoin, mieluummin tuoreena nuo kasvikset yms. Ja tosiaankin haluan että luuni ja hampaani ovat suht kunnossa tulevaisuudessakin...

Pitää olla luovuutta niin kyllä sitä keksii. Leivon aika paljon ja pakasteessa onkin sitten leivonnaisia ja sämpylöitä niin ei tarvitse kaupasta ostaa.

Juu leivonnaiset ne onkin oikein terveitä ja pitää luut sekä hampaat paikoillaan.

Me aikuiset syödään leivän päällä kasviksia mutta ei niistä puoli kiloa tule, johtunee varmaan siitä kun ei kotonakaan liiemmin olla kasviksia syöty.

Silloin KUN olin parikymppinen,niin olisin voinut kirjoittaa tuollalailla kuin ap,mutta nyt-n.16v.myöhemmin en enää!Tilanne jo muuttunut ja lapsia 5,niistä kolme teiniä,joten RAHANMENO lisääntynyt HUIMASTI!Eli joka perheessä,riippuen koosta ja menoista,sitä rahaa menee mihin menee ja ketkä säästää ni ok,ja kenellä riittää pieniin kuluihin ni ok,mut meillä EI ENÄÄ riitä...Kotihoidontuella myöskin vielä ja mies ONNEKSI taas töissä!=)

Me aikuiset syödään leivän päällä kasviksia mutta ei niistä puoli kiloa tule, johtunee varmaan siitä kun ei kotonakaan liiemmin olla kasviksia syöty.

OK, en sitten ihmettele enää pätkääkään ettei kulu rahaa tuon enempää =)
Mä kuulun niihin, jotka aikoo syödä salaatteja jatkossakin, antaa sen esimerkin myös lapselle itse syömällä.

Yhteistyössä