Rahahuolet painaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eiköhän useimmilla duunareista kuitenkin ole ihan alle 100neliön rivarit.. ja niistäkin velkaa se 200 000€, en tiedä ketään, jolla olis joku rantaviivalla varustettu lukaali. kaikki lapsiperheet tuttavapiirissa asuvat ihan normaaleissa pienissä vanhoissa ok-taloissa tai rivareissa.
eikä ne kerrostaloneliötkään halpoja ole.

Asut sitten järkevien ihmisten läheisyydessä.. Täällä tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että ensimmäisen kodin on oltava järkyttävän suuri okt, johon ei ole varaa. Kaikki tulot on laskettu lyhennyksiin, ja yksikin yllättävä lasku keikauttaa veneen.

• Tykkää
Reactions: Glorinha
Meillä siis sattui tämä kosteusvaurio-kämmi edellisen talon kanssa, nykyinen on hyvä,ja tämä oli ´pakko´ostaa että päästiin tuosta edellisestä muuttamaan lasten kanssa pois.

Niin kauan kuin saadaan laskut maksettua + laina,yritetään näin,sitten todellisen rahanpuutteen tullessa täytyy ehdottaa vain korkojen maksua. Tilannetta toki auttaa parin sadan veronpalautukset ym :)

Meillä sama ap... Mun mies on yrittäjä ja nyt parin vuoden sisällä tulot on tippuneet roimasti. Joinain kuukausina saa palkkaa vain noin 500 euroa ja hyvinäkin kuukausina 1000 euroa. Itse olen äitiyslomalla 2v esikoisen ja vauvan kanssa ja saan noin 800 euroa kuussa...

Meillä rivarin lyhennys+korko on kuussa 700 euroa ja loput jää elämiseen. Tiukkaa tekee kun tosta lopusta pitää maksaa vakuutukset, sähköt, vaatteet, vaipat, ruoat, vessapaperit, halpis-shampoot jne. Vaikka halvinta ostaa, niin yllättävän paljon menee rahaa elämiseen!

Tahtoisin olla kotona vielä 2,5v, mutta saa nähdä kuin käy...

Ja miehen firman alamäki muuten sitten selvisi siinä vaiheessa kun jo odotin toista lasta... Että näin meillä.

Vieras:tosi harmittava tilanne :( Millainen yritys miehelläsi on?

Meillä on sellainenkin vaihtoehto että itse aloittaisin yrityksen ,kun tilaa meille on vaikka millaiseen toimintaa.Pelottaa kuitenkin lähteä siihenkään...

[QUOTE="aapee";24884849]Vieras:tosi harmittava tilanne :( Millainen yritys miehelläsi on?

Meillä on sellainenkin vaihtoehto että itse aloittaisin yrityksen ,kun tilaa meille on vaikka millaiseen toimintaa.Pelottaa kuitenkin lähteä siihenkään...[/QUOTE]

Rakennusalan yritys... Yhden miehen eli itse vain on siinä töissä. Teki aiemmin paljon alinhankintana, mutta nyt ne työt tuntuu kuukausi kuukaudelta vähenevän. Mies on hakenut töitä toisaaltakin, muttei ole onnistanut.

Tosi hankala tilanne,kun vuokra-asuntoonkin jos lähtee,menee vuokraan yhtä paljon kuin lainanlyhennykseen :/
Itselläkin oli aikomus olla kotona siihen asti että nuorin on 3 vee,mutta eipä taida onnistua. Miehen vuorotyö vielä rajoittaa omaa työnhakua,voin ottaa vastaan vain päivävuoroisen työn.

[QUOTE="aapee";24884873]Tosi hankala tilanne,kun vuokra-asuntoonkin jos lähtee,menee vuokraan yhtä paljon kuin lainanlyhennykseen :/
Itselläkin oli aikomus olla kotona siihen asti että nuorin on 3 vee,mutta eipä taida onnistua. Miehen vuorotyö vielä rajoittaa omaa työnhakua,voin ottaa vastaan vain päivävuoroisen työn.[/QUOTE]

Tsemppiä paljon teillekin! Samaa olen miettinyt, ei vuokralla tämän halvempaa ole. Tosi martaksi tässä on kyllä oppinut. Ruoka alesta, vaatteet kirpparilta, Pirkkaa ja Rainbowta ja Lidlin ruokaa jne... Tavaraa vain ihan se minimi jne. Kirjastossa käydään, leikkipuistoissa jne. ilmaisissa jutuissa.

Tuskallista on, kun saadaan kutsu esim. joihinkin juhliin. Pakko ostaa nimittäin jonkinlainen lahja. Samoin kun joulu lähenee ja on kummilapsia jne... onneksi ihmiset ymmärtää aika hyvin, että kun rahaa ei ole, niin ei paljoa ostella...

Kyllä se siitä! Yritä välillä ajatella ihan muitakin asioita kuin rahaa... Ei me voida kuin parhaamme yrittää ja toivoa, että se riittäisi!

meillon kanssa tällähetkellä tosi tiukkaa. meillä on isot asumiskulut 900€ lainanlyhennys ja 270€ vastike, kuitenkaan tulot ei oo enää hyvät kun menin opiskeleen.
ei haluta myydä tätä, vaan kituutetaan parivuotta mitä koulu viellä kestää. miehellä on kuitenkin senverran isot tulot, että menee ihan kiitettävästi päivähoitomaksuja vaikka lapset on vaan 3x viikko siellä.

Onko muuten Lidl oikeasti halvempi kauppa?
Meillä menee ruokaan aivan älyttömästi rahaa!
Sähkölaskukin on arvioitu aika isoksi (ettei varmasti tule yllätyksiä tasauslaskun kanssa).Joka toinen kuukausi 450 e,ja meidän talo kuitenkin lämpiää ihan puulla...Täytyy selvittää saako kesken laskutuskautta muutettua pienemmäksi :)

[QUOTE="aapee";24883963]Jos myytäisi tämä nykyinen talo,saisimme maksettua tuon toisen lainankin pois tämän talon lainan lisäksi,koska olemme remontoineet paljon,ja talo on hyvällä paikalla.
Ja vaikka siis paljon remontoitu,mies kokee että sukulaisia oltaisi huijattu jos voitolla myytäisi!!

Tilanne kyllä paranee kun tässä talossa on paljon peltoa ym,ne saan omaan käyttöön eli pystyn sitten vähän lisätienestejä saamaan kun tehdään heinät ja myydään pois...
Mutta tämänhetkinen tilanne ahdistaa.[/QUOTE]

Eikö noiden eläimien pito maksa mitään? Eikö olisi kannattavampaa luopua eläimistä kuin talosta? Ja jos teillä peltoa niin kai ne nyt kannattaa ennemmin vuokrata pois kuin tehdä heinää itse?

[QUOTE="aapee";24883963]Jos myytäisi tämä nykyinen talo,saisimme maksettua tuon toisen lainankin pois tämän talon lainan lisäksi,koska olemme remontoineet paljon,ja talo on hyvällä paikalla.
Ja vaikka siis paljon remontoitu,mies kokee että sukulaisia oltaisi huijattu jos voitolla myytäisi!!

Tilanne kyllä paranee kun tässä talossa on paljon peltoa ym,ne saan omaan käyttöön eli pystyn sitten vähän lisätienestejä saamaan kun tehdään heinät ja myydään pois...
Mutta tämänhetkinen tilanne ahdistaa.[/QUOTE]

Olethan huomioinut sen että mahdollinen oma yritystoiminta palkkatyön ohella vaikuttaa ansiosidonnaisiin jos sellaisille tulee tarvetta. Voi olla että jää ilman korvausta kun lasketaan yrittäjäksi.

Meillä oli jokunen vuosi sitten samanlainen tilanne. Minä jäin yllättäen työttömäksi. Siihen asti oltiin molemmat tinattu mukavasti. Joitakin kuukausia pärjättiin säästöillä, mutta sitten alkoi tosi tiukat ajat. Me päästiin jaloillemme seuraavilla konsteilla: otettiin pankkiin yhteys ja maksettiin vuoden verran asuntolainasta vaan korkoja. Tehtiin kaikkien velkojien kanssa maksusuunnitelma jota myös noudatettiin. Ei ostettu mitään ylimääräistä eli menot minimiin. Näillä selvittiin ihan kuivin jaloin ja noin vuoden kuluttua tilanne helpotti. Minä pääsin töihin ja saatiin kaikki maksut maksettua ja molempien luottotiedot säily puhtaana.

Yhteistyössä