raha-asiat perheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja frangi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

frangi

Vieras
Miten raha-asiat teillä järjestetään? Maksetaanko laskut ja se mitä jää tuperretaan johonkin? Entäpä kun rahasta on tiukaa, saatteko yhdessä ja sovussa mietittyä mistä säästetään, vai päättäänkö sen jompikumpi?
Itseäni ärsyttää nyt niin p..sti, kun tulevan vuoden ajan tulomme ovat noin puolet normaalista. Siis aika pienet. Olimme sopineet, että mieheni jättää rahastosijoittamisen (150 e/kk) tältä ajalta pois. Nyt ilmeni, että hän ei ole tehnyt niin, vaan maksaa näihin sijoituksiinsa edelleen sen 150 kuussa. Ottaa päähän, koska nimenomaan sovimme että niistä nyt luovutaan, mutta kun otin asian puheeksi (näin tiliootteesta että se raha edelleen menee miehen tilitä), niin muheva riita siitä vaan tuli. Hänellä on kuulemma niihin oikeus, koska normaalisti hän tienaa minua enemmän. Voi pyhä jysäys että osaa mies nyt ottaa nuppiin!!!!!!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2004 klo 18:30 frangi kirjoitti:
Miten raha-asiat teillä järjestetään? Maksetaanko laskut ja se mitä jää tuperretaan johonkin? Entäpä kun rahasta on tiukaa, saatteko yhdessä ja sovussa mietittyä mistä säästetään, vai päättäänkö sen jompikumpi?
Itseäni ärsyttää nyt niin p..sti, kun tulevan vuoden ajan tulomme ovat noin puolet normaalista. Siis aika pienet. Olimme sopineet, että mieheni jättää rahastosijoittamisen (150 e/kk) tältä ajalta pois. Nyt ilmeni, että hän ei ole tehnyt niin, vaan maksaa näihin sijoituksiinsa edelleen sen 150 kuussa. Ottaa päähän, koska nimenomaan sovimme että niistä nyt luovutaan, mutta kun otin asian puheeksi (näin tiliootteesta että se raha edelleen menee miehen tilitä), niin muheva riita siitä vaan tuli. Hänellä on kuulemma niihin oikeus, koska normaalisti hän tienaa minua enemmän. Voi pyhä jysäys että osaa mies nyt ottaa nuppiin!!!!!!!!

Mulla ja miehelläni on oma tili. Eli kumpikin maksetaan omat laskut. No muutaman kerran on käyny sillain, et mun tili meni miinuksille ja piti lainata esikoisen tililtä ja mieheni laittoi hieman lisää mun tilille mutta oon tuon oppinu enkä oo tehny samaa virhettää uudestaan. Tietenki oon saanu maksettua takas sen minkä otin. Ja kyll katon tarkemmin mihin rahani pistän. Kyll toisinaan saatan käydä shoppailemassa mutta sen mukaisesti ettei mene kovin miinuksen puolelle.

rahastosijoittaminen ei ole asia, josta kannattaisi vetää herneet nenään. ne rahat menee kuitenkin säästöön, ja eikö ole hyvä jos tiukkanakin aikana on ollut mahdollisuus osa pistää jemmaan odottamaan kenties vieläkin tiukempia aikoja..?
Jos mies tuhlaisi turhaan niin sitten olisi kyllä neuvottelun paikka.

Mietin tässä tietenkin että kumpi mua suututtaa enemmän; se että ukko ei tehnyt niinkuin sovimme, vai se että nyt pihtailun aikana joudumme pihtaamaan vielä enemmän.Uskon kuitenkin, että rahoja ei sieltä koskaan saa pois, ihan psykologisista syistä. Jotain mielihyvää niiden rahojen käyttäytymisen seuraaminen ukolle siellä
rahastoissa tuottaa, enkä osaa kuvitella tilannetta, että mies niitä sieltä pois raaskisi ottaa.

Meillä maksetaan kaikki puoliksi. Mies tienaa 3 kertaa enemmän, matkustelee ym. omilla rahoillaan ja pitää huolen, että minä maksan kaikesta yhteisestä puolet. Hävettää kun kauppaan mennään niin viimeistään kaupan kassalla toitottaa, että maksat sitten tästä ja tästä puolet. Kassaneidit katsoo ihmeissään...Kiltisti olen aina maksanut mutta nyt alkaa pikkuhiljaa v.....maan!!! \|O

Olen kotona ja tuloni on todella pienet, monesti joudun turvautumaan visaan jotta saan oman osuuteni hoidettua. Tuntuu niin älyttömälle!! Samassa taloudessa asutaan, samassa sängyssä nukutaan ja meillä on yhteinen lapsi. En ole tottunut tälläiseen sairaaseen kuittien säilömiseen jotta kaikki menevät puoliksi..

Jos minä tienaisin enemmän niin huolehtisin perheestäni pyyteettömästi. Ei tosiaankaan tunnu kivalta :ashamed:
Olen yrittänyt puhua asiasta mutta mies ei ymmärrä. Hän osaa olla välillä todella itsekäs ja pihi :\|

Meillä minä hoidan kaikki raha-asiat. Meillä on kaksi yhteistä
tiliä,toiselle tulee molempien palkat ja toinen on säästötili.
Maksan ensin kaikki laskut,laitan osan säästöön ja tietty summa
jää käyttövaraksi. Molemmat saavat ostaa mitä tarvitsevat,
ollaan kuitenkin sovittu,että isoista ostoista keskustellaan ensin.
Näin on toimittu 15v ja hyvin toimii. Minä olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja mieheni tienaa huomattavasti enemmän,mutta
meillä on alusta asti raha ollut yhteistä.

Noin se pitäisikin olla!! että palkat samalle tilille ja toinen hoitaa laskut ym. ja ennenkaikkea tunne siitä, että kaikki on yhteistä! Minusta tuntuu tosi pahalle, että tuloja ei juurikaan tällähetkellä ole mutta turha odottaa mitään myötätuntoa mieheltäni. Kyllästyttää muutenkin jo pelkkä raha-asoista puhuminen \|O

Meillä on raha yhteistä. Mies tottakai tienaa paljon enemmän kuin minä, koska olen hoitovapaalla, mutta meillä ei ole koskaan tapeltu aiheesta minun rahat tai sinun rahat, pikemminkin siitä, mitä niillä hankitaan.

meillä minä hoidan raha-asiat. miehelläni ja minulla on yhteinen tili. olen onnellisessa asemassa koska vaikka olen äitiyslomalla tienaan saman kuin mieheni. mieheni on "normaali palkkaisessa" työssä. uran luominen ennen lapsen tekoa kantaa nyt hedelmäänsä.......... ei ole tarvinnut tinkiä äitiyslomalla elinkustannuksista!

Meillä maksetaan ensin mun pienestä hoitorahasta kaikki laskut mitkä sillä saa maksettua ja sitten loput meihen palkasta.
Miehen tuloilla me myös eletään. Tää on ollut miehen valinta koska hän haluaa että hoidan lapset mahdollisimman pitkään kotona. Kohta puoliin alkaa työkutsua ja silloin tämä rahallinen epätasapaino hivenen helpottaa, mutta luulen että jatkamme silloinkin samalla tavalla.

Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Laskuja maksetaan siis molempien tileiltä ja ruokaa ostetaan molempien tileiltä. Niin ja tietty kaikki hankinnat tulee yhteisesti. Mutta tottakai molemmilla on myös oikeus käyttää rahaa tililtään omiin juttuihinkin :D

Meillä on "omat" tilit joihin palkka menee, mut käytännössä ne on yhteisiä kaikki. Laskut maksetaan siltä tililtä missä on rahaa, ja molemmat voi toisenkin tililtä rahaa hakea tai laskuja maksella ym.

Meillä on omat tilit, ja yhteinen säästötili, mies tienaa hyvin ja minä normaalisti, laskut maksetaan yhdessä, ruuat ostetaan "vuorotellen", katotaan kummalla on rahaa mukana, isot ostokset (esim.pakastinarkku) maksaa mieheni, minä yleensä ostan lasten vaatteet, yms, lasten jutut, koska lapset on mun, eikä mun miehen ja tiedän mistä lapset pitävät ja heidän vaatekokonsa, mutta jos tulee kerralla enemmän vaatetta, mies maksaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2004 klo 22:23 kaikki puoliksi kirjoitti:
Meillä maksetaan kaikki puoliksi. Mies tienaa 3 kertaa enemmän, matkustelee ym. omilla rahoillaan ja pitää huolen, että minä maksan kaikesta yhteisestä puolet. Hävettää kun kauppaan mennään niin viimeistään kaupan kassalla toitottaa, että maksat sitten tästä ja tästä puolet. Kassaneidit katsoo ihmeissään...Kiltisti olen aina maksanut mutta nyt alkaa pikkuhiljaa v.....maan!!! \|O

Olen kotona ja tuloni on todella pienet, monesti joudun turvautumaan visaan jotta saan oman osuuteni hoidettua. Tuntuu niin älyttömälle!! Samassa taloudessa asutaan, samassa sängyssä nukutaan ja meillä on yhteinen lapsi. En ole tottunut tälläiseen sairaaseen kuittien säilömiseen jotta kaikki menevät puoliksi..

Jos minä tienaisin enemmän niin huolehtisin perheestäni pyyteettömästi. Ei tosiaankaan tunnu kivalta :ashamed:
Olen yrittänyt puhua asiasta mutta mies ei ymmärrä. Hän osaa olla välillä todella itsekäs ja pihi :\|

Eipä ole sullakaan kovin kivaa! Ei ole oikein, että toinen elää aivan toisenlaista elämää. Onko teillä muuten elintasosta eri käsitys, siis siitä mikä on tarpeellista ja mikä ei?
Jos toisella puolisolla on paljon paremmat tulot, kuten tapauksessanne, paremmin tienaavan on mielestäni tarjottava toiselle myös suht sama elintaso, kuin mitä itsellä. Tilanteenne aiheuttaa vain turhanpäiväistä katkeruutta välillenne.

Jos puhe ei auta, niin on syytä ottaa käyttöön kovemmat konstit! Itse en tollaista hyväksyisi!

Meillä laskut maksetaan puoliksi, ja sitten ostetaan ruoat molempien tileiltä. Kummallakin on omat tilit. Palkat ovat suurin piirtein samaa tasoa. Tosin pitkän suhteen aikana on kumpikin ollut siinä tilanteessa, että on ollut toisen "elätettävänä".
Lasten kanssa kotona ollessani mies maksaa isommat laskut, ja antaa minulle rahaa pyytämättä.. tosin hän tekee nyt osan minunkin töistäni, koska olemme samalla alalla.
Jos jää "ylimääräistä" rahaa, sen laitamme puoliksi.
Tämä on opittu kantapään kautta. Aiemmin mies hoiti molempien raha-asiat, ja eipä se aina ihan tasan mennyt. Kun aloitimme uudestaan yhdessä, tehtiin uudet pelisäännöt. Missään nimessä en suostu enää elämään niin, ettei minulla ole omaa rahaa, tai että minun on sitä "pyydettävä" mieheltä, ja hänelle perusteltava, mihin sen käytän. Minun mielestäni nainen on orjan asemassa, jos hänen on pyydettävä mieheltään rahansa.

Meillä on ollut yhteiset rahat niin kauan kuin on yhdessä asuttu (melkein 20 v).

Tili on yhteinen, molemmilla on siihen täydet oikeudet ja pankkikortit. Laskut ovat yhteisiä ja niin myös asuntolaina, jääkaappi kuin lapsetkin.

Perheessa on kysymys elämänsä jakamisesta, kokonaan.

Meillä molemmilla on omat tilit ihan vaan verotuksen takia. Rahat käytetään yhteisesti ja minä hoidan meillä kaikki juoksevat asiat kuten laskut. Mies haluaisi kaikki mahdolliset laskut suoraveloitukseen, mutta minä en ole siihen suostunut. Minun jakeluun ei mahdu sellainen asia että jos yhdessä asutaan ja vielä on lapsia, niin kaikki menee puoliksi. Eli pitääkö myös huonotuloisemman maksaa myös sama määrä laskuita vaikka siihen ei olisi varaa? Meillä kumpikin ostaa pienet ostokset mitä tarvitsee ja isommat sitten päätetään yhdessä.

Meillä on omat tilit ja laskut maksetaan sen tililtä kummalle on sillä hetkellä tullut enemmän rahaa. Yleinen periaate on kyllä se että vaikka on omat tilit niin rahat on silti yhteisiä. Siis yhdessä päätetään kulutuksesta.

meillä menee rahat puoliks. joskus on ollu niin että minulla on ollut enemmän rahaa kun olin töissä ja mies työttömänä silloin minä maksoin laskut ja kauppareisut ym. nyt kun on muksu ja minä kotona ja mies töissä niin mies maksaa laskut ym. ikinä ei oo tullu edes puheeks etteikö asiat menis näin. se maksaa kummalla on rahaa ja sillä selvä. yhteisistä hankinnoista keskustellaan ja muutenki sovitaan aikapitkälti melkeen joka sentistä että mihin se käytetään. kun niitä ei muutenkaan kovin paljoa ole...olis todella hienoa jos olisi tulot niin isoja että pystyis pistämään jemmaan... :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2004 klo 22:23 kaikki puoliksi kirjoitti:

\|O pellolle tommonen kaheli,sano sille bai,bai :wave: ja urpon rahoille!olisin sinuna erittäin loukkaaunut tuommoisesta pihtaamisesta,yhdessä elätte eivätkö menotkin silloin kaiken järjen mukaan???se maksaa jolla on ainakin meillä näin.en suostuisi mihinkään muuhun järjestelyyn (meillä myös lapsi)hulluutta jo tuon ukkosi pelleily :whistle: :x :headwall: