Raamatun oikea usko?

  • Viestiketjun aloittaja raineri
  • Ensimmäinen viesti
Raamatun oikeita uskoja on paljon, riippuen tulkinnasta. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan luterilaiset ja Jehovan Todistajat mahtuvat ovat yhtä oikeassa vaikka eivät ikinä itse sitä myönnäkään.
 
Paavola kirjoitti että Muhammed kirosi kuolinvuoteellaan juutalaiset ja kristityt (lähteen haluaisin tuohon).
Sillä lailla. :D Vaikka kristityt eivät ole juutalaisten kanssa kaikista asioista samaa mieltä, niin kristillisessä seurakunnassa kehotetaan siunaamaan Israelia ja juutalaisia.

Jos islamin perustajan esikuvan ja sanojen mukaan mennään, niin sitten ns. rauhanomaistenkin muslimien pitäisi kirota nuo 2 muuta uskontoa, muuten he rikkovat islamia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tää teksti raamatun oikeaa uskoa vai feikkiä? Onko ketään kuka pystyy arvioimaan.

Islam usko keskustelu naisen asema Suomi yhteiskunta
No mun mielestä Paavola kirjoittaa ihan raamatullisesti. Hän edustaa ns. klassista kristinuskoa joka mun mielestä on turvallisin tie. Jostain hänen kirjoittamastaan asiasta olin joskus eri mieltä, en muista mikä tai mitä ne asiat oli, mutta ylipäätään en löydä hänen teksteistään mitään ei-kristillistä.
Aikalailla toistoa ja niputtamista hänellä on ("yks muslimi sanoi joskus näin ->joten kaikki muslimit ajattelevat näin"), mutta pointtinsa tulee ainakin selväksi...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29186680]Kuvitelaanpa että jotkut alkavat uskoa akuankkaan. Erilaisia tapoja uskoa on yhtä monta kuin on uskovaisia.[/QUOTE]

Näinhän sitä luulisi, mutta yllättäen todella monet uskovaiset kokevat sydämenasiakseen punnita kuka uskoo oikein ja kuka väärin.
Jos joku uskoo väärin, tulee hänelle tuputtaa oikeaa tapaa ajatella ja saada hänet sisäistämään tämä oikea tapa,vaikka sitten rakkauden hengessä painostamalla.
 
Hoh hoijaa
Islamissa ketään ei kirota, joten puppua taas kerran. Profeetta Mohammed oli maailman ystävällisin ja viisain ihminen, joten kaikki negatiivinen kirjoittelu on täysin perusteetonta. Niin käy kun ei ole tutustunut edes islamin peruskäsityksiin.
 
valdemar
Kaikki tietävät Jumalan, mutta vain harvat tuntevat Hänet. Kaikilla on joku havainto Hänestä ja siksi kaikki aavistavat jotain siitä, millainen Hän on. Kuitenkin Jumala voidaan oppia tuntemaan vain Hänen uhrinsa kautta, minkä Hän antoi Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan rakkauden vastaanottaneet saavat elää Hänen kanssaan ja tuntea Hänet. Jumalan tunteminen on arvokkain asia, minkä voimme kokea.
 
Kaikki tietävät Jumalan, mutta vain harvat tuntevat Hänet. Kaikilla on joku havainto Hänestä ja siksi kaikki aavistavat jotain siitä, millainen Hän on. Kuitenkin Jumala voidaan oppia tuntemaan vain Hänen uhrinsa kautta, minkä Hän antoi Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan rakkauden vastaanottaneet saavat elää Hänen kanssaan ja tuntea Hänet. Jumalan tunteminen on arvokkain asia, minkä voimme kokea.
Mitahan tuokin mahtaa olla ihan tavallisalla katukielella?
 
vierass
Raamatun oikeita uskoja on paljon, riippuen tulkinnasta. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan luterilaiset ja Jehovan Todistajat mahtuvat ovat yhtä oikeassa vaikka eivät ikinä itse sitä myönnäkään.
Jehovan todistajat eivät edes ole kristittyjä. Sanotaanhan että "lukee kuin piru Raamattua" eli voihan mihin tahansa uskoa miten tahansa mutta sen sanoo järkikin etteivät kaikki mahdolliset tavat uskoa voi olla oikeita.
 
vierass
Miten määrittelet kristityn?
Kristitty määritellään yleisesti henkilöksi, joka uskoo Jeesuksen olevan kolmiyhteisen Jumalan poika, ja että Jeesuksessa Jumala tuli ihmisen muotoon ja eli ihmisen elämän kuollen ristillä, jonka jälkeen Jeesus nousi kuolleista ja elää tänäänkin ja Jeesuksen ristinkuoleman tähden Häneen uskovat saavat syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän.

Jehovalaiset eivät esimerkiksi usko kolmiyhteiseen Jumalaan eivätkä usko Jeesuksen olleen Jumalan poika. Kristityn määritelmä ei siis heidän kohdallaan täyty.

Ja huom: kristityn määritelmä ei ole MINUN keksimäni määritelmä.
 
Kristitty määritellään yleisesti henkilöksi, joka uskoo Jeesuksen olevan kolmiyhteisen Jumalan poika, ja että Jeesuksessa Jumala tuli ihmisen muotoon ja eli ihmisen elämän kuollen ristillä, jonka jälkeen Jeesus nousi kuolleista ja elää tänäänkin ja Jeesuksen ristinkuoleman tähden Häneen uskovat saavat syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän.

Jehovalaiset eivät esimerkiksi usko kolmiyhteiseen Jumalaan eivätkä usko Jeesuksen olleen Jumalan poika. Kristityn määritelmä ei siis heidän kohdallaan täyty.

Ja huom: kristityn määritelmä ei ole MINUN keksimäni määritelmä.
Tässä oli kyse raamatun uskosta, ei kristityistä.
 
vierasss
Kristitty määritellään yleisesti henkilöksi, joka uskoo Jeesuksen olevan kolmiyhteisen Jumalan poika, ja että Jeesuksessa Jumala tuli ihmisen muotoon ja eli ihmisen elämän kuollen ristillä, jonka jälkeen Jeesus nousi kuolleista ja elää tänäänkin ja Jeesuksen ristinkuoleman tähden Häneen uskovat saavat syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän.

Jehovalaiset eivät esimerkiksi usko kolmiyhteiseen Jumalaan eivätkä usko Jeesuksen olleen Jumalan poika. Kristityn määritelmä ei siis heidän kohdallaan täyty.

Ja huom: kristityn määritelmä ei ole MINUN keksimäni määritelmä.
Mistä päättelet, etteivät usko Jeesuksen olleen Jumalan poika?

Siihenhän heidän uskonsa paljolti perustuu, rukoilevat jopa Jeesuksen kristuksen kautta.
 
vierass
Oleta että vastasin kohtaan #16, tuo oli jatkoa samaan asiaan. Raamatun oikea usko ei tarkoita kristinuskon uskoa. Kristinusko on vain yksi tulkinta siitä.
Vaikka olettaisinkin näin, niin ei se sinua auta, olet silti väärässä aivan kaikessa.

Kohdassa #16 vastasin seuraavaan kommenttiisi:

Raamatun oikeita uskoja on paljon, riippuen tulkinnasta. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan luterilaiset ja Jehovan Todistajat mahtuvat ovat yhtä oikeassa vaikka eivät ikinä itse sitä myönnäkään.
Jos puhumme oikeasta Raamatun uskosta (vähän huono termi, mutta olkoon kun siitä nyt kuitenkin puhumme), niin Raamattu kertoo Jeesuksen olevan Jumalan poika, Jumalan toinen persoona (muita ovat Isä ja Pyhä Henki). Tämä siis on kolmiyhteinen Jumala.

Kristitty uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan (Isä, Poika ja Pyhä Henki) ja siis uskoo Jeesuksen jumaluuteen. Jehovan todistaja taas ei usko kumpaankaan kohtaan Raamatun opissa, ei kolminaisuuteen eikä Jeesuksen jumaluuteen.

Näinpä emme voi sanoa että luterilaiset ja jehovantodistajat uskovat yhtä oikein/ ovat yhtä oikeassa (mutta eivät vain myönnä tätä), kun näistä vain luterilaiset uskovat Raamattuun ja jehovalaiset eivät usko.
Kuinka he voisivat olla yhtä oikeassa, kun he ovat Raamatun sisällöstä aivan päinvastaista mieltä? Onko usko Raamatun sanaan muka samaa uskoa kuin ei-usko?
Mitä eroa sitten edes on ateistilla ja kristityllä, jos samaa oikeaa uskoa edustavat molemmat, toinen vain uskoo ja toinen ei usko mutta sama juttu siis?
 
vierass
Mistä päättelet, etteivät usko Jeesuksen olleen Jumalan poika?

Siihenhän heidän uskonsa paljolti perustuu, rukoilevat jopa Jeesuksen kristuksen kautta.
No enpä mistään päättele vaan ihan ovat faktoja nuo asiat mitä kirjoitin edellä, niiden keksimisessä tai päättelemisessä ei minulla ole mitään aktiivista osallisuutta.

Jehovan todistajat – Wikipedia

" Jehovan todistajat on kristinuskon tavoin monoteistinen uskonto, joka pohjautuu juutalais-kristilliseen traditioon.

Yleisen käsityksen mukaan Jehovan todistajia ei kuitenkaan lueta kuuluvaksi kristillisiin liikkeisiin, koska Jehovan todistajat eivät tunnusta oppia kolmiyhteisestä Jumalasta ja Kristuksen jumaluudesta.

Näin ollen Jehovan todistajat eivät myöskään hyväksy niin sanottuja ekumeenisia uskontunnustuksia, joissa nämä opit on määritelty, eivätkä muutoinkaan yleiskirkollista kristinuskon tulkintaperinnettä."

Onhan islamissakin Jeesus, mutta islamissa Jeesus on vain ihminen ja profeetta emmekä kai me pidä islamiakaan kristinuskon suuntana ja kristillisenä uskona sillä perustein, että islamkin on ottanut vaikutteita Raamatusta (ollen kuitenkin pääosin Muhammadin hallusinaatiota).

Näinpä eivät jehovalaisetkaan ole kristittyjä, koska heille Jeesus on vain ihminen. Kuten myöskään muslimit ja ateistit eivät ole kristittyjä, koska heillekin Jeesus oli vain ihminen, tai hänen olemassaoloonsa ei edes uskota.
 
"joopajoo"
Raamatun oikeita uskoja on paljon, riippuen tulkinnasta. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan luterilaiset ja Jehovan Todistajat mahtuvat ovat yhtä oikeassa vaikka eivät ikinä itse sitä myönnäkään.
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä. Eihän ne usko ollenkaan samoihin asioihin kuin kristityt, vaikka niillä oma versio Raamatusta onkin. Jehovat ei usko esimerkiksi Jeesuksen jumaluuteen tai Jumalan kolminaisuuteen, mitkä ovat kristinuskon keskeisiä oppeja.
 

Yhteistyössä