Raamattu.

Kaikkea sitä kuulee!

Aktiivinen jäsen
17.09.2011
1 118
0
36
Päätin lukea sen alusta loppuun saakka. Ihan mielenkiinnosta kun se on kuitenkin maailman tunnetuin kirja ja sitä siterataan tämän tästä ja moni kertoo siitä jopa lohtua saavan. En ole päässyt kovin pitkälle vielä (teksti on vähän tylsää aluksi, lähinnä luetteloa kuka eli montakin vuotta ja minkä nimisiä lapsia on saanut).

Mutta yks juttu mua nyt vaivaa, ni voisko joku raamattuun perehtynyt kertoa miten tää nyt meni..Eli.. Alussa jumala loi aatamin ja eevan jotka saivat kuusi poikaa (vai montako niitä oli) ja pojat menivät naimisiin ja saivat lapsia ja näin ihmiskunta alkoi syntyä. Niin..Jos aatami ja eeva saivat vain nuo pojat ni kenen kanssa ne pojat teki lapsia???

Olemme siis kaikki sukulaisia. sisäsiittoisia. Iuh.

Mutta käsittääkseni tuossa just mainitaan että ne pojat "meni muihin maihin" hakehan niitä vaimoja? Lue sieltä, kyllä se jossain varmaan mainitaan... ota tosta nyt selvää sitten, onhan noin vanhasta opuksesta tehty jo vaikka kuinka monta "parannelmaa" ja lisätty/jätetty pois vaikka ja mitä.. En usko, joten ei kiinnostakkaan.. sama mitä siellä sanotaan, ihmisen kirjottama se kuitenkin on :)

No juu, menivät muihin maihin.. Ja aatami oli ensimmäinen ihminen, sitten kylkiluustaan veistetty eeva ja heidän lapset. Sitten menivät muihin maihin tekemään lapsia.. Mistäs sinne muihin maihin syntyi vaimoja`?? Kenties siellä muissa maissa oli evoluutio menossa ja naiset syntyi siellä :laugh:

Toinen juttu.. Raamatun alussa ihmiset eli 800-900-vuotiaiksi ja sitten jumala päätti että ihminen voi elää max 120 vuotta. Kuitenkin kun tarinaa etenee ni ihmiset silti eli vaikka 300 vuotta. Ni muuttiko se sitten kuitenkin vielä mielensä vai onko mulla joku huonosti editoitu kappale raamattua täällä?? :confused:

No Raamattuhan on täynnä keskenään ristiriitaisia juttuja, koska se on koottu niin monien eri ihmisten eri aikakausina kirjoittamista jutuista. Yritin itse joskus lukea Raamattua, mutta kesken jäi, vaikka muuten luen paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;26187425:
Päätin lukea sen alusta loppuun saakka. Ihan mielenkiinnosta kun se on kuitenkin maailman tunnetuin kirja ja sitä siterataan tämän tästä ja moni kertoo siitä jopa lohtua saavan. En ole päässyt kovin pitkälle vielä (teksti on vähän tylsää aluksi, lähinnä luetteloa kuka eli montakin vuotta ja minkä nimisiä lapsia on saanut).

Mutta yks juttu mua nyt vaivaa, ni voisko joku raamattuun perehtynyt kertoa miten tää nyt meni..Eli.. Alussa jumala loi aatamin ja eevan jotka saivat kuusi poikaa (vai montako niitä oli) ja pojat menivät naimisiin ja saivat lapsia ja näin ihmiskunta alkoi syntyä. Niin..Jos aatami ja eeva saivat vain nuo pojat ni kenen kanssa ne pojat teki lapsia???

Alussa, niinkuin luit, ihmisten iät olivat useita satoja vuosia. Aatamin ja Eevan pojat tekivät lapsia siskojensa kanssa. Alussa ihmisten perimä oli aivan "puhdas" ja geenimutaatioita ei ollut tapahtunut. Vasta myöhemmin määriteltiin, ettei omien sisarusten kanssa saanut mennä naimisiin. Kun nyt on menty ihmisen sukulinjaa taaksepäin ja katsotaan, paljonko ihmisiä tällä hetkellä on olemassa (ja mukaan on laskettu mustat surmat, sodat, joukkotuhot yms), saadaan hyvinkin ihmissuvun iäksi n 6000 vuotta.

Kerrohan muuten jatkossa miten edistyt! Itse olen pari kertaa yrittänyt samaa, mutta aina se on alkuunsa lopahtanut, kun ei niistä luetteloista tule loppua. Kerran olin jopa eräänlaisessa raamattupiirissäkin, jossa tarkoituksena oli lukea Raamattu läpi, ihan vaan pari jaetta päivässä. Tää tais joskus olla riparin jälkimainingeissa, en muista saiko kukaan siitä porukasta tavattua koko opusta läpi.

Alkupuolella varsinkin on tosiaan ristiriitaisuuksia ja muita outouksia paljon. Sitä taitaa olla selitetty silläkin, että Raamatun tarinat on eläneet suullisina alunperin. Ja suulliseen perinteeseenhän kuuluu liioittelu.

[QUOTE="vieras";26188718]Kerrohan muuten jatkossa miten edistyt! Itse olen pari kertaa yrittänyt samaa, mutta aina se on alkuunsa lopahtanut, kun ei niistä luetteloista tule loppua. Kerran olin jopa eräänlaisessa raamattupiirissäkin, jossa tarkoituksena oli lukea Raamattu läpi, ihan vaan pari jaetta päivässä. Tää tais joskus olla riparin jälkimainingeissa, en muista saiko kukaan siitä porukasta tavattua koko opusta läpi.

Alkupuolella varsinkin on tosiaan ristiriitaisuuksia ja muita outouksia paljon. Sitä taitaa olla selitetty silläkin, että Raamatun tarinat on eläneet suullisina alunperin. Ja suulliseen perinteeseenhän kuuluu liioittelu.[/QUOTE]

Surullista, että kun ihminen ei heti tajua Raamattua tai se ei istu hänen ajatuksiinsa, ajatellaan että vika on Raamatussa ja se sitten syö uskoa jo alkuunsa. Raamattu on varsin mielenkiintoinen kirja ja jos sitä aloittaa ekaa kertaa lukemaan, voisi aloittaa vaikkapa Johanneksen evankeliumista tai muista evankeliumeista Uuden Testamentin puolelta. Myös psalmit ovat helppolukuisia. Sukuluettelot ovat avautuneet myös myöhemmin ja nekin ovat mielenkiintoisia. Toki tarvitsevta taustatietoa avautuakseen.

Surullista, että kun ihminen ei heti tajua Raamattua tai se ei istu hänen ajatuksiinsa, ajatellaan että vika on Raamatussa ja se sitten syö uskoa jo alkuunsa. Raamattu on varsin mielenkiintoinen kirja ja jos sitä aloittaa ekaa kertaa lukemaan, voisi aloittaa vaikkapa Johanneksen evankeliumista tai muista evankeliumeista Uuden Testamentin puolelta. Myös psalmit ovat helppolukuisia. Sukuluettelot ovat avautuneet myös myöhemmin ja nekin ovat mielenkiintoisia. Toki tarvitsevta taustatietoa avautuakseen.

No, no, nyt, sinä! Missäpä kohti sanoin, että vika on Raamatussa? Olen toki lukenut evankeliumit läpi ja muutakin Raamatusta. Sen verran pitää yleissivistyksenkin perusteella hallita asiaa. Ei se silti sitä asiaa muuta, että harva sitä kirjaa on kokonaisuudessaan lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja rippikoulun käynyt;26189355:
Eli jumala loi lisää ihmisiä sen jälkeen x) Näin mulle kerrottiin roparilla kun kysyin asiasta

Näin mäkin oon ymmärtänyt.
ja mitä tulee noihin poikien mainitsemisiin niin siihen aikaan kun vanha testamentti on kirjoitettu, tytöt oli alempaa kastia eikä heitä mainittu historian kirjoissa. Yleensä kirjotettiin että sillä ja sillä oli niin ja niin monta poikaa, mutta se ei tarkoita ettei silllä tyypillä ois ollu tyttöjäkin.

Yhteistyössä