Raaka kala ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!

Olen illalla menossa sushiravintolaan ja unohdin neuvolasta kysyä, saako raakaa kalaa syödä, jos imettää. Tietääkö kukaan saako syödä? Oletteko te syöneet esim. sushia imetyksen aikana?

Mä kysyin joulun alla kerran, et uskallanko graavilohta syödä, kun imetän.
Onhan siinä se listeria ja varmaan muitakin riskejä. Mutta terve aikuinen ihminen niistä selviää ja aika usein vielä oireitta. Ei neuvolatätikään satavarma ollut, mutta oli sitä mieltä että graavilohta uskallan syödä, kun synnytyksestä jo useampi kuukausi ja vauvakin oli jo lähemmäs 6kk. Ettei enää kuuluttu kumpikaan silleen riskiryhmään (vaik onhan 6kk vielä tosi pieni, ettei sille suoraan pidä antaa). Mutta ilmeisesti se ei niin äidinmaidon kautta sitten kulje tuo listeria... Sushista en uskalla itse mennä mitään sanomaan. Mä söin graavilohta joulupöydässä ja olikin herkkua.

Ei imetyksen aikana ole rajoitettu muuta kuin suurten kotimaisten petokalojen syöntiä, kunnniissä on raskasmetallikertymiä, jotka kulkeutuu myös öidinmaitoon Listeria sen sijaan EI tartu vauvalle äidinmaidon välityksellä. Eli siitä vaan sushille.:)

Ainakin itse söin sushia sekä raskaana ollessa, että imetysaikana. Kysyin neuvolasta, miksei saisi, eikä sieltä oikein edes osattu vastata muuta kun ruokamyrkytysriski. Mielestäni aika älytön ajaus, eiköhän raa´asta kalasta heti haista, jos se on vanhaa.
Jälkeenpäin olen kyllä kuullut, että merilevässä olisi jotain "vikaa", mutten muista mitä.

Nyt on pakko korjata, että graavattu kala ei ole raakaa, se on suolassa kypsytettyä. Sen sijaan sushissa käytetty kala on täysin raakaa. Pidän itsekin sushista ja harmikseni neuvolan listassa oli kielletyissä ruoka-aineissa raaka-kala ja merilevä jodipitoisuuden takia.

[QUOTE="alma";25733334]Mutta ei siihen ole oikeasti mitään syytä, miksei raakaa merikalaa saisi syödä. Ihan turhaa pelottelua.[/QUOTE]

Oookkona alma hiukan tyhmä?

Mä kans sain neuvolasta aikoinaan lapun, jossa oli myös kielletty imettävältä äidiltä lähes kaikki samat aineet ku raskaana olevaltakin. Yritin kysyä että miksi ei voi pehmeitä juustoja tai kypsentämätöntä kalaa syödä, jos imettää, mutta eipä osannu täti vastata muutoin kuin että niissä on ruokamyrkytys-/listeriariski. Mutta onhan se ruokamyrkytys mahdollinen muissakin ruoka-aineissa ja listerioosi ei tule kuin vastustuskyvyltään heikentyneille, eikä tartu äidinmaidon kautta.

Yhteistyössä