R:n oppiminen

Meidän 4-vuotias ei osaa sanoa ärrää ja neuvolantädin mielestä ässäkin suhisi ja siksi laittoi puheterapeutille käymään. Terapeutti sanoi ettei ässässä vikaa ja antoi ärrän opetteluun pari vihkosta ja vinkkejä, mutta sanoi ettei vielä hätää ole. Neuvolantäti taas on eri maata ja tuntuu, että lapseni on tyyliin kehitysvammainen, kun ei osaa yhtä kirjainta sanoa.

Ollaan välillä harjoiteltu ohjeiden mukaan, mutta ei tosiaankaan päivittäin. Ohjeissakin sanotaan niiden olevan viisi vuotiaasta alkaen päivittäisiä.

Itsekään en oppinut ärrää heti, mutta kouluun mennessä kuitenkin.

En väkisin haluaisi tuputtaa ärrän oppimista jos toinen ei vaan opi. Kielijumppaa on tehty ja d ja suhina äänteitä, jospa se ärrä sitten tulee aikanaan, kun niitä harjoittelee.

Milloinkas muiden lapsukaiset on oppineet ärrän ja miten neuvola on suhtautunut? Tuntuu kuin minua tässä syyllistettäisiin, kun en saa lasta puhumaan "oikein" :( Ärrän tilalla tulee siis ällä, että ei mitään kurkku ärrää tms.
 
Meillä tyttö alkoi opettelemaan neljä-vuotiaana "r", koska halusi itse kovasti oppia sanomaan sen. Siinä samassa kaksi- vuotias pikkuvelikin oppi kyseisen äänteen. Tosi eri aikaan lapset oppivat, enkä itse ainakaan kantanut huolta kertaakaan tuosta ääntämisestä, kun kuitenkin "s" ja "d" tuli. Jälkikäteen kun ajattelee, niin olishan sitä voinut opettaa säntillisemmin, mutta suurinosa oppii kuitenkin jossain vaiheessa. Toki opeteltiin aika ajoin mm. iltaisin ennen nukkumaan menoa(ärrän kierrän orren ympäri). Neuvolassakaan ei oltu huolissaan, varmaan riippuu paljon henkilöstäkin.

Tsemppiä harjoitteluun, kyl se sieltä vielä tulee:)
 
Meillä poitsu oppi r- kirjaimen lähemmäs viisvuotiaana kun sitä harjoiteltiin sähköhammasharjan avulla :D Poitsulle se oli hauskaa leikkiä (hän itse halusi ärrän opetella kun kaveritkin osaa), sähköhammasharja kielen alle ja poitsu "huutaa" den den den niin lopulta sieltä hammasharjan avulla alkaa kauhee pärinä. Tätä kun tehtiin muutamia kertoja niin osas poitsu jo kohta harjoitella sitä ilman harjaakin eikä menny kauan aikaa kun ärrä alkoi tulla jo ilman den den-harjoitteluakin...

Suosittelen kokeilemaan =)
 
Meidän 5-vuotias ei osaa vielä kunnon R:ää - englantilainen r-kyllä tulee. Ei ole tytöllä mitään halua opetella, kun puhe on muuten selkeää ja sujuvaa. Ei viime vuonna lääkäri ollut huolissaan - itse olisin jo kysellyt, mitä tehdä. Mekin saimme jonkun monistenipun harjoitteluun, mutta tuttu erityisopettaja sanoi, ettei ainakaan D:n kautta kannata R:ää opetella (Raha > Draha), kun joskus se sitten jää "päälle"... Katsotaan, sanooko neuvolassa kukaan mitään nyt parin kuukauden päästä, kun täyttää 6.
 
sau
Meillä esikoispoika oppi R:n ja S:n ihan pienenä ilman että olisin asiaa edes ajatellut. Tytöllä R tuli vasta liki 5-vuotiaana ja nyt 5½-vuotiaana S tuloillaan. Pikkuveljellä R hallussa liki kolmivuotiaasta lähtien, mutta ässästä ei vielä tietoakaan. Mitään kirjainopetuksia ei olla harrastettu, vaan uskon että äänteet tulevat ajan myötä.

Mä oon tässä asiassa laiska ja piittaamaton äiti, sillä jos otetaan joku pyöräilemään opettelu, olen ollut tikkana valmiina kaks-vuotiaiden kanssa että oppivat polkemaan appareitta juuri tuolloin, sillä kahden vuoden päästä se on yhtä tuskien taivalta.
 

Yhteistyössä