Pyykkääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiltu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiltu

Vieras
moikka! Kuinka pesette vauvan pyykit, pesettekö vaaleat erikseen sellaisella pulverilla jossa on valkaisuaineita mukana? Ja värilliset color-jauheella? Ja sensitive-sorttista pulveria vissiin hyvä käyttää, herkkäihoisille tarkoitettuja. Käytättekö huuhteluainetta ollenkaan? Itse olen pessyt vauvan pyykin aina erikseen meidän muista pyykeistä, kuinkas te muut teette?

alusta asti samassa kasassa kaikki pyykit. aluksi en käyttänyt huuhteluainetta, nyt olen alkanut käyttämään, meillä lapsi 'jo' vuoden.

vaaleat normaalisti erikseen, ja mulla on käytössä color- ja valkaisuaineellinen pyykinpesujauhe. ei oo aina ollu sensitiveä, jopa hajusteellista oon käyttäny (ariel, bio luvil, omo). ikinä ei oo lapsen ihossa ollut mitään 'vikaa'.

Pesen vauvan ja meidän vanhempien vaatteet ihan yhdessä. Tietty vähän katson lämpötiloja. Pesuaineena käytän erisania, joka sopii kaiken väriselle pyykille. Huuhteluainetta en käytä lainkaan.

Kaikkien pyykit luonnollisesti sekaisin, erotellen vaaleat, tummat ja värikkäät. Pesen ""jopa"" vaipat muun pyykin seassa. Pesuaineena taitaa olla Arielia ja LV:tä silloin kun seassa on vaippoja, huuhteluainetta mukaan silloin kun ei ole vaippoja koneessa.

Saanko kysyä miksi pestä vauvan ja muun perheen pyykit erillään? Jokainen tietysti tavallaan!

Kaikkien pyykit samassa, alusta asti! Värillisille color- pyykinpesujauhetta ja vaaleille valkaisuaineellista. Alkuun käytin sensitive- pesuaineita, nykyään millon mitäkin. Myös huuhteluainetta käytän nykyään, se taitaapi kyllä olla hajusteetonta.

Ihan alussa, parisen kuukautta, pesin vauvan pyykin erikseen ohjelämpötiloissa, värin mukaan lajitellen. Sen jälkeen muun pyykin kanssa.

Alkuun käytin Erisania, LV, Miniriskiä ja hajuusteetonta huuhteluainetta. Nykyään Bioluvilin color sensitivea ja edelleen hajuusteetonta huuhteluainetta.

Meidän koko perheen iho on pysynyt hyvänä, itse olen taipuvainen kuivaan ihoon ainakin talviaíkaan. Hajustetut pyykkipulverit jättävät liian voimakkaan tuoksun pyykkiin, pyykin ei tarvitse lemuta vaan tuoksua puhtaalle.

meillä on mennyt ihan sen takia vauvan pyykit erikseen, kun ei oikein oo muita vaatteita joita pesis 60-asteessa... ja lakanat ja pyyheet yms. oon jostain syystä pessyt aina erikseen!?! en osaa sanoa miksi.

vauvan vaatteissa en oo käyttänyt huuhteluaineita (en muuten muussakaan pyykissä). Pyykinpesuaineena oon käyttänyt LV:tä ja sitäkin ihan kaikille pyykeille... en siis lajittele värillisiä ja valkoisia.

Oho... ?

Minä kyllä säästän sähköä ja pesen paljon kerralla. Ei tulisi pieneen mieleen pestä erikseen pieniä eriä. Pesen pyykkiä mahdollisimman harvoin, samoin tiskikonetta ei turhaan käytetä. Katsokaa hiukan sähkön hintaa.

Meillä on jokaisella oma pyykkikori. Eli pistän vauvan pyykit erikseen ja omani erikseen ja mies pesee itse omansa.

Johtuu myös siitä, että laitan kaikki pyykit kuivuriin, ja riippuu pyykistä, kuinka hellävaraisen kuivausohjelman laitan. Vauvanvaatteet laitan helllävaraisemmalle ohjelmalle varmuudeksi, ettei kutistu.

Omia vaatteitani pesen vähän tarpeen mukaan, käytän myös paljon neuleita ja ohjelmat laitan sen mukaan.

Mies taas pyykkää omansa, koska taas niin olleen käyttää eri ohjelmia, mm. paljon farkkuja ja kauluspaitoja jotka vaatiituhdimman pesuohjelman.

Toimii meillä hyvin. Nykyisin laitan aina huuhteluainetta ja tuota sensitiveä. Itse en erottele värien mukaan, mies taas pesee valkoiset, mustat ja värilliset erikseen.

Ekan kuukauden pesin vauvan vaatteet erikseen,sen jälkeen kaikki sekaisin.Ja täytyy myöntää että kaiken väriset samassa koneessa paitsi mustat tai väriä laskevat.Hajusteeton Bio Luvil käytössä mutta laitan huuhteluainetta jossa on tuoksua.

Vauvan pyykki pestään melkeimpä erikseen (vaalea) sillä käytetään kestovaippoja joten 60 asteinen kone pyörähtää melkein joka päivä. Muut pyyhkeet ja lakanat sun muut valkoiset pesen erikseen, sillä vaikka kone peseekin puhtaaksi niin ihan kaikkea en halua silti pestä vaippojen kanssa. Tummat vauvan vaatteet menee sitten muun tumman pyykin sekaan.

Ja lajittelen kyllä ehdottoman tarkasti värien mukaan sillä en siedä sitä että jossain vaiheessa kaikki vaaleat vaatteet on semmoisia inhottavan harmaita jos värejä sekoittelee. Kun tuhoaa tällä systeemillä muutaman vaatteen niin oppii vähitellen ;)

Kaikki samassa, värit erotellen. Sensitive aineet, myös huuhteluaine. Ja olen kyllä pessyt nuo äitiyspakkauksen vaatteet jossa on ohje 60 astetta 40 asteessa, missä yleensä muutkin vaatteet eivätkä miksikään ole menneet!

Samalla koneellisella menee kaikkien pyykit, värilliset ja valkoiset erikseen. Pesuaineena yleensä Erisan (vai mikäs se on) ja huuhteluaineena hajusteeton. Pesukoneessa on se lisähuuhtelujuttu, eli hyvin lähtee pesu&huuhteluaineet pois.
Kaikki pesen 40asteessa paitsi sideharsot. Jos ei lähde niin sitten 60asteessa.

Pesen vauvan pyykit erikseen Miniriskillä. Laitan kaikki vauvan vaatteet samaan koneelliseen ja kun yleensä on mukana esim. lakana ja pussilakana, niin kyllä niistä koneellisen saa. Käytän pesuainetta myös tavallista vähemmän, joten on ihan luontevaa pestä pyykit erikseen. Aikuisten pyykille sitten normaalimäärä pesuainetta, kun vaatteetkin ovat likaisempia (hikisiä yms.). Toisinaan pesen kaikki harson 90 asteen pesussa, niin konekin saa välillä ""kuumakäsittelyn"".