pyykinpesukone vs pesutorni

09.08.2010
553
1
16
Uusi pesukone on hankintalistalla. Nyt mietin että pitäisikö satsata pesutorniin vai pelkkään koneeseen? Asutaan pienessä asunnossa jossa pyykinkuivaustila rajallinen. Siis kylppärissä aina telineet tiellä.
Te joilla on pesutorni, kuivaatteko kaikki pyykit suoraan kuivurissa? Vaikuttaako kuinka paljon sähkölaskuun? Kauanko torni kuivaa pyykkejä?

Mä en vois elää ilman kuivausrumpua. Vanhassa kodissa meillä oli lisäksi kuivauskaappikin ja oli aika täydellistä.
Kuivaan lähes kaiken rummussa, meillä pestään joka päivä pyykkiä ja missään ei olis tarpeeksi tilaa sitä roikottamalla kuivattaa, puhumattakaan että jaksaisin katsella niitä telineitä. Eikä se kovin terveellistä olisi asunnollekaan.

En kuivaa iha kaikkea kuivurissa eli edelleen meilkii on pyykkiteline käytössä, mut siinä olevat kuivuu nopeemmin kuin ennen kun siinä on niitä vaatteita vähemmin.
pari tuntii on kuivannu kun on ollu täys lakanoita. Vaihtelee se kuivausaika ja vaikkuttaa aikaan sekii minkä kuivausasteen valitsee.

Nyt tuli vast sähkön tasauslasku. Muutaman kympin enemmi kuin ennen. Käytän kuivasurumpua vaa syksyllä, talvella, aikasii keväällä. Kesällä en käyttäny kertaakaan, vaan heti pyykit ulos kuivumaan ku tulee lämpösemmät ilmat.

[QUOTE="mä";22395733]en vois elää ilman rumpua![/QUOTE]

Niin ja kuivaan kaiken minkä saa kuivata ja vähän muutakin:) Mulla on 7kilon Miele, kuivaa koneellisen kaappikuivaksi noin 70 minuutissa. Vaikutusta sähkölaskuun en ole tutkinut, ei kamalasti kuitenkaan.

Äh, meillä tuo pesukone linkoaa nyt 800 kierrosta/min, ja tuleva olisi vähintään sen 1400 jopa 1600 teholla. Pari tuntia sitten ripustin 2 tyynyliinaa kuivumaan, pesin uuden koneellisen, ja ne tyynyliinat oli jo kuivia. Pyykit jotka ripustin nyt niin valui vettä, eli kuivuu ainakin 2 päivää. Toi linkoaa miten sattuu jos linkoaa ja en oo enää varma kannattaako kuivuri, jos pyykit kunnon linkouksella kuivuu muutamassa tunnissa muutenkin....Lakanat voin kuivata ovien päällä, kyse lähinnä pikkupyykistä joka nyt kuivuu sen 2 pvä....

Äh, meillä tuo pesukone linkoaa nyt 800 kierrosta/min, ja tuleva olisi vähintään sen 1400 jopa 1600 teholla. Pari tuntia sitten ripustin 2 tyynyliinaa kuivumaan, pesin uuden koneellisen, ja ne tyynyliinat oli jo kuivia. Pyykit jotka ripustin nyt niin valui vettä, eli kuivuu ainakin 2 päivää. Toi linkoaa miten sattuu jos linkoaa ja en oo enää varma kannattaako kuivuri, jos pyykit kunnon linkouksella kuivuu muutamassa tunnissa muutenkin....Lakanat voin kuivata ovien päällä, kyse lähinnä pikkupyykistä joka nyt kuivuu sen 2 pvä....

No, mulla on 1600 kierrosta linkous ja kyllä ne aika paljon kauemmin kuivuu mitä rummussa. Lisäksi just nuo lakanat ja pyyhkeet on ihana kuivata rummussa. Tulee tosi pehmeitä, eikä tartte katella niitä ovien päällä.

Meillekkin hommattu vasta kuivausrumpu on kyllä ihana. Pienet ja ahtaat tilat, ja pyykit kuivaa ikuisuuden.

Tai siis kuivasivat ennen, mutta ei enää. ja lähestulkoon kaiken tungen rumpuun. Villavaatteet, vettäpitävaatteet yms kuivatan narulla.

En kanssa voisi olla ilman, toinen rumpu jo käytössä ja kuivaan melkein kaiken siellä, lisänä mulla on vain oskarinorret ja pyykkipoikateline, jossa kuivaan lähinnä pipoja ja rukkasia. Ja kuivaan kesät talvet. Eikä pidä kovaa meteliä, jos et osat halvinta. Sähkölaskuun vaikuttaa ehkä 10e/kk ja meillä kuivataan 5hlö pyykit.

minä oon ajatellut että pesutorni plus kuivauskaappi systeemi ois paras. vaikkakin kallis sijoitus, silti.

Oonko mä vähän ajasta jäljessä kun vasta tornista haaveilen :D Tosin me ollaan pitkään oltu 2hengen talous ja nyt tuplaantuu 4 henkeen, ja tilat on edelleen samat....Miehen kautta saattaisin saada aika edullisesti hommattua, siksi oon alkanut haaveilemaan...

Ei tuo mein rumpu ainakaa kauheeta meteliä pie.

Mie mietin kans vuos sit et ostaisko sen kuivaavan pesukoneen, ja täältäkin kyselin siitä.
Paljon tuli semmosii kommentteja kuin
-koko koneellista ei voi kerralla kuivattaa vaan vain osa kerrallaan (en tiijä sit tätä onks joka konees sama homma)
-et voi pestä samalla pyykkiä kun kuivatat
ja muita kommetteja en nyt enää muistakkaa, ne kerkes menee pois miu päästä, aika negatiivisia ne oli.

erillisen rummun ja pesukoneen kanshan onnistuu se että pesukone pesee samalla kun kuivuri kuivattaa.

Meil on pesutorni, kodinhoitohuone on muuten melko viileä joten ei haittaa vaikka sitä lämmittääkin =) Ei pidä kovaa ääntä, sellasta huminaa, vähän kovempaa kuin pesukone (LG). Kuivaan siellä lakanat ja noin puolet pyykistä, EN kuivaa uusia vaatteita (menettävät kuosinsa heti) enkä lempivaatteita muutenkaan, enkä elastaania sisältäviä paitoja tai farkkuja. Lasten vaatteet ja kestovaipat melko surutta rummutan.

Me hankittiin kuivusrumpu noin vuosi sitten ja kyllä tuo ihan kätevä laite on. Kesäaikana en kuivannut rummussa kuin lakanat, mutta talvella kaikki mitä pesuohjeen mukaan saa laittaa. Olen kuitenkin huomannut, että kaikkea minkä kuivaus on rummussa sallittu ei kyllä kannata sinne silti laittaa. Osa trikoovaatteista kutistuu ja esim vauvan harsoista tulee vähän liiankin pehmeitä ja menettää muotoaan, eli ihan pelkkään pesumerkintäänkään ei voi katsoa. Toisaalta esim. Ticetin talvihaalareissa nimenomaan suositellaan kuivausta rummussa kalvojen uudelleen aktivoimiseksi ja samoin kengät on kätevä kuivata rummussa (toki vaatii sen että koneessa on lisävaruste sitä varten). Meillä on lg:n kone, jota useampi myyjä kehui markkinoiden toiseksi parhaaksi malliksi ja kyllä tuo kovaääninen on (ei voi pitää kylppärin ovea auki) ja täysin kuiva- ohjelma vie 2,5 tuntia, joten on noissa kyllä huonojakin puolia.

Meillä kyllä sähkölasku kasvoi aika paljon sen jälkeen kun kuivuri ostettiin (tosin muutettiin isompaan asuntoon jossa muitakin laitteita enemmän). Nyt käytän harkiten kun sähkölaskuvaikutuksen huomasin, lakanapyykit ja pyyhkeet kuivaan kuivurissa lähinnä, muun pyykin kuivaustelineellä.

Yhteistyössä