Pyykinpesuaineen annostelu, paljonko sitä laitetaan (+Ariel pesutyynyt)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joulumuori"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joulumuori"

Vieras
Olen kehitellyt pyykinpesusta itselleni rakettitiedettä. Pyykkiä olen pessyt jo useamman vuoden ja puhdasta on tullut, en tiedä mistä tää mietintä siis sai alkunsa. Ehkä siitä kun huomasin että äitini annostelee paaaaljon enemmän pesuainetta kuin minä. Olenkohan siis pessyt liian vähällä pesuaineella? No tuskin kun vaatteet ovat kuitenkin puhdistuneet... ehkä?

Koneeni on ohjepumaskan mukaan 6 kilon vetoinen. Pesuainetta olen laittanut (nimeltämainitsematonta) jauhetta 40 ml ja -nestemäistä 50 ml. Nämä ohjeet siis suoraan paketin kyljestä. Nyt kuitenkin aloin katsomaan et niissä paketeissa lukee myös että "suurempi kone, lisää annostusta 50%". No mistä mä tiedän onko mun kone suurempi vai pienempi?!

Laitatteko annostusten mukaan, vai vähemmän? Mulla on ehkä vähän sellainen periaate, et mieluummin vähemmän, koska jostain olen lukenut/kuullut, et vähemmälläkin pesuaineella puhdistuu.

Onko noi Ariel pesutabletit hyviä? Minkälainen annostelu niissä on, 1-2 tab. per pyykkierä? Suositteletko niitä?

Kiitos jos joku jaksaa lukea ja vastata tähän mun tajunnanvirtaan. :D

en mäkään oikeen tiedä... :D mä annostelen sen mukaan kuinka paljon on pyykkiä. harvoin kun saan koko koneellisen täyteen(8kilon kone). meinaan jos pesee koneessa yhden sukan niin tuskin sitä pesuainetta sillon tarttee täyden annostuksen.(ei sillä että kukaan nyt yhtä sukkaa koneessa pesis). :D

Arielin pesutyynyt on ihanan tuoksuiset, mutta mun makuun liikaa pesuainetta. Laitan pesuainetta "lorauksen", joka vastaa suunnilleen puolta korkkia. Pesen pesutuvassa, joten koneet on 8 ja 10kg koneet. Hyvin on puhtaita vaatteet pienemmälläki määrällä. Pahoihin tahroihin tahranpoistoainetta.

6 kg on pieni kone, ei suuri ainakaan.

Yleensä ihmiset käyttävät aivan liikaa pesuainetta, eivätkä vilkaise sitä määrää.

Jauheissa esim. jotkut merkit ovat huomattavasti tiivistetympää tavaraa ja tekee melkein tupla-annoksen jos laittaa saman verran kuin toista vähemmän tiivistettyä.

Joten ainoa oikea tapa on seurata sitä paketin neuvomaa määrää tai vaihtoehtoisesti laittaa kuten ennenkin mutta hiukan vähemmän.

[QUOTE="joulumuori";29228299]Niin, eiköhän tuo annostelu ole sellainen juttu että absoluuttista totuutta ei ole. :)

Lisää kommentteja ja kokemuksia pyykinpesuainetableteista/tyynyistä?[/QUOTE]

Ainoa etu minkä näen noissa pesuainetableteissa on se annostelun helppous. Jauhetta usein vuotaa purkista ja helposti leviää, nestemäistä joutuu joko lorottamaan silmämääräisesti tai sitten suttaamaan jos korkin kautta laittaa. Tai sitten kumoamaan pesupalloon.

Itse en näe järkeä maksaa tuosta annostelun helppoudesta lähes tuplahintaa, koska ei se tunnu mitenkään hankalalta, ainakaan omalla kohdalla.

Paras tapa pestä pyykkiä on vuorotella jauheella ja nestemäisellä, sekä aina pestä valkopyykki valkopesuainejauheella.

Meillä säilytetään pyykkipulveri peltisessä LV:n rasiassa, jonka sain joskus kaupantekijäisinä kun ostin pari pakettia jauhetta. Ei leviä ja kun pitää rasiassa sopivan mitan, niin annostelukin on helppoa.

Muistelisin, että joskus on Kuningaskuluttajassa testattu kuinka pieni määrä riittää ja tais olla, että peräti ruokalusikallisella tuli puhdasta pyykkiä...

Varmasti riittää paketin ohjemäärä, varmasti vähempikin riittäisi. Itse vain aina laitan rutkasti enemmän kuin mitä ohjeessa sanotaan. Laitan aina pesukoneen jauhelokerikon "max" kohtaan saakka. Rakastan pyykinpesuaineen tuoksua.

Kerran kokeilin arielin pesutyynyjä, mutta tuoksu ei ollut oikein mieleinen. Laitoin tyynyjä aina 2 kpl. Varmasti se 1 tyynykin riittää hyvin. Mutta tosiaan mulla nyt arielin jauhe käytössä, pidän sen tuoksusta enemmän kuin tyynyjen tuoksusta ja uskon että jauhe tulee halvemmaksikin kuin tyynyt (etenkin kun laitoin aina sen 2 tyynyä). En tiedä minkä kokoinen kone mulla on, varmaan 5-6kg. :)

Yhteistyössä