Pyykinpesijät hoi: minkä pyykin joukossa pestään tummat valkoraidalliset vaatteet???????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyykkärimuija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyykkärimuija

Vieras
Kun meillä on vähemmistönä tällaisia raidallisia paitoja, joissa on valkoista ja sitten esim. tummanpunaista, ruskeaa jne. niin minkä pyykin joukossa ne pestään tai kannattais pestä?

Jos pesee tumman pyykin mukana, tumma pyykki värjää ne valkoiset raidat harmaiksi tai vaaleanpunaisiksi. Ja tummaan pyykkiin käytän tummalle pyykille tarkoitetulla aineella, joka pitkässä juoksussa kuulemma tekee valkoisesta pyykistä harmaata.

Jos taas pesen valkopyykin mukana, niin irtoaako väri niistä raidoista valkoiseen? Toisaalta taas valkopyykin pesen valkaisuainetta sisältävällä aineella, joka haalistaa värejä.

Vai otanko käyttöön LV:n, joka ei kylläkään kai tee valkoisesta pyykistä sen vaaleampaa, mutta ei haalistaisi värejä?

Eli onko ratkaisuni vaalean pyykin joukkoon ja LV?

Itse olen ottanut riskin ja heittänyt tummien joukkoon. Kirjopyykin pesuaineella pesen siis.

Varminta olisi pestä ne ihan erikseen,mutta en viitsi niin tyhjiä koneellisia pyöritellä.

Miks pitää olla miljoona erilaista pesuainetta?
Mä vannon Allegron nimeen, 1 pesuaine riittää. Mä pesen raidalliset kaikki samassa koneellisessa, meillä niitä tulee kuitenkin n.kerta viikossa koneellinen..

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Mä pesen kaiken väriset sekasin eikä ikinä oo mikään värjääntynyt :o

ai tummat ja vaaleat?

niin.

mieski teki yksin asuessaan niin ja "ikää ei oo mikään menny pilalle"

juu ei, ei ennenku mun vaatteet mystisesti... :whistle:

Meil mies pesi ennen ku asuttii yhdes nii eriksee tumma/vaalea... mä pesen nykyää pyykit ja tungen sekasi kaikki kun muute menis varmaa se vuosi ennenku saatais se vaaleekoneellinen täyteen.

joo onhan se noin. mä oon liianki tarkka nykyään siitä mitä mä pesen, ja perheen ainoona naispuolisena ei oo kiva oottaa kuukauttaki ennenku on tarpeeks vaikka vaaleenpunasta et voi laittaa koneeseen. pitäs opetella. :)

Mä pesen kyllä sillee et samas koneessa mustat, tummat muuten, ruskeat jne. Sit kaikki punaisen sävyt, oranssit ja keltaiset tai vihreät ja keltaiset riippuu kumpaa on enemmän, siniset ja harmaan eri sävyt samassa. Pyyhkeet, tummat ja vaaleat erikseen, samoin lakanat, jne 60 asteessa.

Mä pesen myös kaikki vaatteet samassa. Jos joukossa on joku tumma vaate, joka pestään ekan kerran, niin sitten pesen valkoiset erikseen. Täytyy koputtaa puuta, sillä vielä ei ole tullut valkoisesta pinkkiä tai vaaleansinistä. Tiedän kyllä, että ei kannattaisi... Käytän kyllä vain yhdenlaista pesuainettakin, joten sekään ei sitten ole syy pestä erikseen.

Mä jaottelen pyykit kolmeen: tummat, vaaleat ja valkoiset. Noin valkoraidalliset menis vaaleaan, kunhan olisin ensin varmistanut esim. eka kerran käsin pesemällä ettei lähde väriä. Kaveri pesee kaikki sekasin ja jo on ankean näkösiä vaatteita sillä, hyi olkoon, valkoset vaatteet on harmaita jne. yök.

Mä jaan pyykit näin, tummat erikseen, valkoiset erikseen, punaiset erikseen ja sit muut sekaväriset erikseen, jos on värillinen paita missä valkoista laitan sen vaaleiden sekaväristen kanssa.
Minusta on niin karseeta katsella tuon tytärpuolen vaatteita, kun hänen äiti pesee kaikki samassa ja sitten tytön paidat joissa valkoiset hihat on ihan värjääntyneen samean harmaaksi, kun ne on pesty farkkujen ym. tummien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Allegro käyttöön:
Miks pitää olla miljoona erilaista pesuainetta?
Mä vannon Allegron nimeen, 1 pesuaine riittää. Mä pesen raidalliset kaikki samassa koneellisessa, meillä niitä tulee kuitenkin n.kerta viikossa koneellinen..

Eli valkoista et valkaise tai valkaiset myös kirjopyykin. Ja villan&silkin peset samalla kuin valkopyykin. Mielenkiintoista.

Mä yleensä pesen esim ruskea-valkoiset, ruskea/beigessä pyykissä. Eli pesen tummemman mukaan, mutta en siinä tapauksessa jos tummassa on jotain uutta mukana.

Mä pesen vaatteet erittäin tarkkaan värien kanssa ja mulla ei ole värjäytyneitä vaatteita. Paitsi kun valkoiset pikkarit erehtyy väärään pyykkiin.

Tulipas monenlaista kommenttia. Ne jotka pesee valkoiset, vaaleat ja tummat vaatteet samassa koneessa, niin kyllä ne vaaleat ja valkoiset alkaa muuttuu harmaiksi tai muun värikseksi. Tummista vaatteista irtoaa miltei aina hieman väriä nimittäin.

Tummille tekstiileille tarkoitettu pesuaine jo itsessään tekee vaaleasta pyykistä ajan myötä harmaan.

Valkoinen pysyy valkoisena esim. Omo White:lla.

Mutta siis niin, ehkä paras tapa ois pestä ne valkoraidalliset ruskeat vaaleassa pyykissä ilman valkaisuainetta sisältävällä pesuaineella eli ei siis Omo whitellä.

Meillä on kaksi pyykkikoria:
tummat ja vaaleat (on oikein nimikoitu).

Korin täyttöasteesta näkyy, koskas ois aika pestä joko tumma pyykki tai vaalea.

Pitäis varmaan hommaa erikseen vielä kolmas, eli valkoiset. Jotta pysyis valkoisena. Tiedättekö, haalistaako esim. OMO White vaaleanväriset vaatteet, eli vaaleansiniset jne.?? vai pitääkö sitä käyttää vain valkoiseen?

Mä pesen valkoiset/vaaleat/harmaat samassa koneessa ja kaikki tummat/mustat samassa koneessa. Valkoraidalliset oon yleensä laittanut vaaleiden kanssa, olen ajatellut, että jos ne tummemmat raidat ei värjää niitä saman vaatteen valkoisia raitoja, ei ne värjää muitakaan valkoisia vaatteita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Valkoraidalliset oon yleensä laittanut vaaleiden kanssa, olen ajatellut, että jos ne tummemmat raidat ei värjää niitä saman vaatteen valkoisia raitoja, ei ne värjää muitakaan valkoisia vaatteita :)

no noinhan se menee.

Yhteistyössä