Pyykin pesu 90 asteessa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liian iso lakana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liian iso lakana

Vieras
Lapsi sai tuollaset oisko disneyn lakanat ja ovat hirmu isot. Aikuisten peitollekin liian isot!!! mietin että mitä tapahtuu jos laittaisin 90 asteeseen. Lakanoissa kyllä lukee että 60 astetta.... voiskohan ne kutistua silleen käyttökelpoisiksi vielä siinä vai tuhoaako 90 asteen pesu koko lakanat vallan??

onko kukaan käyttäny 90 asteen pesua? Mä en ikinä.
 
Ovatko puuvillaa (tai pellavaa)? Jos kyllä, ei tapahdu käytännössä yhtään mitään. Huonolla säkällä värit haalistuvat, mutta tuskin sitäkään. Ihan normaali 60 asteen pesukin kutistaa puuvillaa käytännössä sen minkä on kutistaakseen, joten 90 ei mitään mainittavaa merkitystä. Puuvillaan voi periaatteessa vaikka keittää, värien kesto sitten vaihtelee.

Pesen toisinaan lakanat 90 asteessa, eivätkä yksistäkään värit ole niin paljoa haalistuneet, että olisin edes huomannut.
 
No voi että :( Ei liian ison lakanan kanssa voi nukkua kun peittokin pyörii siellä sisällä miten sattuu. En käsitä mihin kokoon noi disneyn lakanat tehdään. Ilmeisesti se on sit joku amerikkalainen koko....???? kun suomalaiset aikuisten peitoki pyörii siellä. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liian iso lakana:
No voi että :( Ei liian ison lakanan kanssa voi nukkua kun peittokin pyörii siellä sisällä miten sattuu. En käsitä mihin kokoon noi disneyn lakanat tehdään. Ilmeisesti se on sit joku amerikkalainen koko....???? kun suomalaiset aikuisten peitoki pyörii siellä. :(

Oisko se niin iso, että on kahden hengen peittoon?
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Liian iso lakana:
No voi että :( Ei liian ison lakanan kanssa voi nukkua kun peittokin pyörii siellä sisällä miten sattuu. En käsitä mihin kokoon noi disneyn lakanat tehdään. Ilmeisesti se on sit joku amerikkalainen koko....???? kun suomalaiset aikuisten peitoki pyörii siellä. :(

Oisko se niin iso, että on kahden hengen peittoon?

Ei sentään niin iso. Yhden peiton on
 
Mä pesen joskus värillisiäkin lakanoita 90 asteessa, lukipa niissä mitä hyvänsä. Ei ne kylläkään siitä kutistu, ainakaan niin että huomais. Mitä jos hurauttaisit ompelukoneella pienemmäks? Kantsii kuitenkin ensin pestä 60 tai 90 et näät mitä pesussa tapahtuu jos tapahtuu.
 
Eikö värit kärsi väärästä lämpötilasta? Mutta voihan sitä kokeilla, jos ei pienennä ompelemalla. Ihmettelen kyllä miksi jotkut säännöllisesti pesevät lakanoitaan 90 asteessa? Sehän vie turhaan energiaa enemmin, eikä siitä ole mitään hyötyä. Kaikki "pöpöt" kyllä tuhoutuvat ihan 60 asteessa!
 
Mä olen myös sitä mieltä, että kuudenkympin pesu kutistaa ihan saman, kuin yhdeksänkympinkin. Kannattaa kokeilla. Ja kai sä peset uudet lakanat joka tapauksessa? Just tänäänkin oli uutisissa näistä tekstiilien formalehydi- yms. kemikaalijäämistä juttua!
Toivotaan, että on niin heikkolaatuista puuvillaa, että kutistuu. Yleensä kai lakanat tehdään valmiiksi kutistetusta kankaasta, jospa tästä on jääny se vaihe pois.
 
Pese nyt ensin siinä 60 asteessa, ja katso miten kutistui. Jos on vielä iso, niin ompeluta jollakin pienemmäksi. Ei kannata pilata lakanoita, kun luultavasti ne kuvat ainakin haalistuu 90 asteessa. Valkoset lakanat kannattaa kyllä välillä pestä 90 asteessa;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Jep sama ongelma meillä. Keskimmäiset mukulat sai molemmat uuden peitot ja pussilakanat. Toinen prinsessan ja toinen cars. Eivät pysy peitot paikalla ja ovat aikuisten kokoa.



juups tuo cars lakana meilläkin..... ihmeellinen koko.
 

Yhteistyössä