Pyykikone ja pyykit haisee!! Mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heisu"

Vieras
Haisee myös se pesuainelokero. Se on putsattu niin hyvin, kun minne kädellä vaan voi löytää. Sieltä löyty punaruskeaa mönjää sen lokeron takaa.

Pesin sitten myös 95 astetta sitruunahapolla ja 95 astetta pelkällä pesuaineella (apteekin ohje). Edelleen haisee jonkun verran. Nukkasihti tarkastettu, samoin joku ihme letku, mistä tulikin hiekkaa.

Näiden toimenpiteiden jälkeen ollaan pesty n. 10 koneellista ja edelleen on tunkkasta, ummehtunutta hajua. Tiivisteissä ei näy mitään. Mitäs nyt?

Vesi kyllä lämpenee hyvin, koska luukku on todella kuuma.

käyttäkää nestemäistä pesuainetta sillä nuo jauheet on nykyään sellaisia että kovettuvat koneen osiin sementtimäiseksi eikä sitä saa millään pois. Se rikkoo koneen ja lyhnetää käyttöikää puolella.
Toista se sitruunahappopesu pari kertaa ja kato onko marttojen sivustoilla jotain muita ideoita koneen pesuun.
Meillä hajut loppui kun ei sitruunahappo käsittelyn jälkeen käytetty kuin nestmäistä pesuainetta.

Käytä zeoliitittomia pesuaineita. Tosin jos oot aiemmin käyttänyt ainetta, jossa on zeoliittia, niin sitä on voinut kertyä sinne koneeseen eikä sitä omin keinoin oikein saa putsattua. Näin ainakin meillä. Meillä pyykkien haisemiseen auttoi se, että nykyään pesen kaiken mahdollisen 60 asteessa ja lakanoita tietty välillä siinä 90 asteessa. Mutta kaikki, minkä vaan saa pestä 60:ssa niin pesen 60:ssa ja myös esim. miehen puuvillaiset t-paidat, joissa pesulapussa lukee 40 mutta eivät mene miksikään tossa 60:ssa. Meillä 60:ssä pestään esim. kaikki lakanat, pyyhkeet yms. Suuri osa lasten vaatteista, miehen t-paidat, kaikkien sukat, miehen kalsarit. 40 asteeseen jää yleensä vaan vähemmän likaista vaatetta ja muutenkin vähemmän, eivät haise pyykit enää ollenkaan. Kone kylläkin edelleen saattaa haiskahtaa, varsinkin ton 90 asteen pesun jälkeen haju oikeen voimistuu hetkeksi. Mun ratkaisu on ostaa uusi pyykinpesukone sitten jossain vaiheessa ja sinne en zeoliittia laita sitten, mutta nykyinenkin kelpaa nyt kun pyykit ei enää haise.

[QUOTE="ulla";26845283]käyttäkää nestemäistä pesuainetta sillä nuo jauheet on nykyään sellaisia että kovettuvat koneen osiin sementtimäiseksi eikä sitä saa millään pois. Se rikkoo koneen ja lyhnetää käyttöikää puolella.
Toista se sitruunahappopesu pari kertaa ja kato onko marttojen sivustoilla jotain muita ideoita koneen pesuun.
Meillä hajut loppui kun ei sitruunahappo käsittelyn jälkeen käytetty kuin nestmäistä pesuainetta.[/QUOTE]

Ei ne oo ne jauheet yleisesti, vaan jauheet jotka sisältää zeoliittiä, joka kerääntyy ja pitäis putsata,- mutta kun koneissa ei pääse putsaamaan joka paikkaa :)

Meillä nimenomaan ohjeessa sanotaan, että koneen luukun on aina oltava kiinni, kun konetta ei käytetä (väsyykö saranat?) ja toinen on, että kielletään nestemäisen pesuaineen käyttö. Tuo mun mielestä liittyy enemmän siihen, kun on tuollanen kone, mikä sylkee sen veden ja pesuaineen sieltä ylhäältä ja sekottaa samalla jo pyykkejä... eli paremmin varmaan sitten sekottuu se jauhemainen sinne.

Tuo sooda... voiko sitä siis ihan oikeesti huoletta käyttää sitruunahapon sijasta, eli oikeesti vaan sellasenaan koneeseen ja kone pyörimään?

Mä oon kokeillut sitruunahappoa, etikkaa, soodaa ja kloritea. Kaikkia monesti. Nyt pesen pyykit pari viikkoa ihan hirveellä kemiallisen kukkakedon hajuisella myrkyllä ja sitten ostan uuden koneen. Kiva kun lapset haisee uitetulle koiralle.
Oon käyttänyt zeoliititonta nestemäistä ekopesuainetta ja siitä kai kerääntyy saippuasakkaa koneeseen. Hermo menee saatana. Kivaa sitten ostaa uuus kone ja vaatteet... Muutenkin ihan tarpeeksi menoja olisi. Ja koneen pitäis olal tosi hieno ja nykyaikainen. Tosi itsestään puhdistuva poistopumppu helvetti!

Meillä tuo säästää kans vettä, joten liekö siksiki haisee. Liian hieno kone!!

Meillä muuten osa paidoista haisee pahemmalle ku toiset, eli riippuuko paidan iästä/materiaalista, kun vanhat paidat haisee pahemmalle. Tai onko se kökkö sinne vanhoihin paitoihin pesiny jo niin syvälle, ettei lähde.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26846688:
Mä oon kokeillut sitruunahappoa, etikkaa, soodaa ja kloritea. Kaikkia monesti. Nyt pesen pyykit pari viikkoa ihan hirveellä kemiallisen kukkakedon hajuisella myrkyllä ja sitten ostan uuden koneen. Kiva kun lapset haisee uitetulle koiralle.
Oon käyttänyt zeoliititonta nestemäistä ekopesuainetta ja siitä kai kerääntyy saippuasakkaa koneeseen. Hermo menee saatana. Kivaa sitten ostaa uuus kone ja vaatteet... Muutenkin ihan tarpeeksi menoja olisi. Ja koneen pitäis olal tosi hieno ja nykyaikainen. Tosi itsestään puhdistuva poistopumppu helvetti!
Mitä, jos teillä on talossa muuten homeongelma?

mulla haisee pyykit märkänä ja kone, jos en käytä huuhteluainetta. :/ siis ne jotka pesen 40 asteessa. (ei haise enää kuivana pyykit pahalle) hyvä kone pitäisi olla, uusi, ei zeoliittia pesuaineessa, luukku auki pesujen välillä.

Meillä sama juttu. Ollaan käytetty LV pyykinpesuainetta. Jostain luin että pitäisi välillä käyttää fostaattipitoisia pesuaineita, mutta missä pesuaineissa on fostaattia (zeoliittiä ei saa olla)? JA miellään hajusteeton...

Käytännön vinkki- Samat konstit tein kuin sinä. Sitruunahapolla pesut moneen kertaan. Kuumassa pesut. Nestemäiset pesuaineet. Ostin sitten muuta tarkoitusta varten Vanish crystal whiteä. Ja pesun aikana aloin kummastella kummaa ääntä lattiakaivosta. Avasin kannen ja poistin puoli pesuvatia käsin harmaata kumimaista ainetta kaivosta. Sama toistui vielä muutaman kerran seuraavilla pesuilla, kun käytin tuota Vanishia. Eli ilmeisesti irtosi zeoliitti koneen syövereistä, nyt kone ja pyykki tuoksuu raikkaalta, mitä en ole moneen vuoteen kokenut. Juttu on tosi:)

• Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
siis jäin miettimään tota "putsattu sieltä mihin kädellä yltää"? senhän saa irti sen koko lokeron/luukun, mihin pesupulveri pannaan? jos siellä alla sit on vielä jotain? mulla autto hajuun se, että pesin tavallisella ohjelmalla ilman pyykkiä, niin pitäs vissiin tehä kerran pari vuodessa..

[QUOTE="vieras";26847348]Mitä, jos teillä on talossa muuten homeongelma?[/QUOTE]

Puutalossa sen hajun kyllä huomaisi, kosteusprosentti ei ole mitenkään hälyyttävä eikä talon homeongelma varmaan lisää harmaata kelmua koneeseen. Luulisin että ongelma on liian vesipihi kone ja saippuainen pesuaine. Haju muistuttaa märkää koiraa ja trikooseen kerääntyy pikkuhiljaa kerroksia. Kovaan kankaaseen ei tartu niinkään. Pesukoneen rummusta oon nyt pari päivää kaapinut semmoista pöpperöä. Jos se ei parissa viikossa lopu niin kone menee vaihtoon. Löysin muutamia ketjuja joissa nukkasihdittömissä koneissa on samankaltaista ongelmaa. En tiedä oliko ne muutkin Ariston-merkkisiä. Tässä ei esim. näy paljoakaan vettä huuhtelun aikana sillä ohjelmalla mitä me käytetään. Ja ne muutkin oli käyttäneet joko nestemäistä tai zeoliitillista pesuainetta. Paras olisi kai vaan vaihdella aina joka purkin välein pesuainetyyppiä.

[QUOTE="ulla";26845283]käyttäkää nestemäistä pesuainetta sillä nuo jauheet on nykyään sellaisia että kovettuvat koneen osiin sementtimäiseksi eikä sitä saa millään pois. Se rikkoo koneen ja lyhnetää käyttöikää puolella.
Meillä hajut loppui kun ei sitruunahappo käsittelyn jälkeen käytetty kuin nestmäistä pesuainetta.[/QUOTE]

Meille ostettiin tänä kesänä uusi pesukone ja käyttöohjeissa nimen omaan kehotetaan käyttämään mieluummin pulveria! Samaa sanoi pesukoneen korjaaja, joka kävi vanhaa konetta katsomassa.

Kokemusta on myös. Kesällä ilmankosteus on suurempi ja silloin hajua tulee helpommin pyykkeihin. Sitruunahappoa olen käyttänyt ja siitä on ollut jonkin verran apua, mutta silti koneeseen kertyy jotain töhnää, vaikka käytän nestemäistä zeoliititonta pyykinpesuainetta. Viimeisenä konstina kokeilin Allegroa, kun sitä on moni kehunut. Paketin mukana tuli pesukoneenpuhdistuaine, jolla tosiaan töhnää lähti koneesta, vaikka olin aivan hiljattain pessyt sitruunahapolla. Tänä kesänä ei ole pyykki tai kone haissut, kun tämä uusi pesuaine on ollut käytössä.

Olen itsekin miettinyt vesipihin koneen aiheuttavan tunkkaisuutta: aiempi ikivanha kone pesi raikasta pyykkiä, vuosi sitten ostettu tonnin kone tunkkaista... Harmi, että vanha sanoi itsensä irti...

Yhteistyössä