Pyydän apua budjetin tekemiseen! Jossain on vikaa kun 3400? ei riitä!

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
plm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Eli ruoka on selvästi teidän ongelmanne. Siihen kannattaa nyt kiinnittää huomiota.
Einekset on kalliita ja mun mielestä niin kauheaa mössöä että en kyllä ymmärrä miten joku haluaa elää sellaisella teollisella moskalla.
Toisaalta ymmärrän tuon miehesi pointin että on kiva syödä porukalla ja jos muut syö jossain ulkona, sinne ei voi viedä omia eväitä.
Mutta tuohon 300 euroon joka sulla menee koulutuksen junamatkaan, täytyy sisältyä jotain muutakin. Ei 100 km:n junamatka maksa noin paljoa. Jos mä lähden Toijalasta Helsinkiin junalla, menopaluu on noin 40 eur ja matkaa yhteen suuntaan 130 km.
Mä menen siis tässä kuussa sinne yhteensä 12 kertaa :) Ei tuo ole yhden matkan hinta vaan koko kuun matkakustannukset kun ostan sellaisen sarjalipun. Silläköhän nimellä se kulki? No kuitenkin, käyn siis usemman kerran viikossa siellä koulutuksessa :)
Ok, ymmärrän ja toisaalta, sehän ei ole varsinainen rahaongelma jos on vain tämän kuukauden juttu.
Mutta kannattaa tosiaan alkaa miettimään ruokajuttuja tarkemmin, samoin jätteiden määrää.
Mä muuten voin kertoa olevani yksinasuva ihminen enkä KOSKAAN heitä mitään ruokaa roskiin koska teen suunnitelmat milloin syön mitäkin, kokkaan monta annosta samalla kerralla ja hyödynnän tähteet. Ja otan töihin omat eväät. Muut syö työpaikkaruokalassa joten se sosiaalinen tilanne jää osaltani väliin mutta ei se mitään. Olen netissä silloin :)

No
100e/3kk lasku on todella iso summa roskista. Oletteko haja-asutusalueella?
Meillä on alle 40e. Tyhjennys joka toinen viikko ja ainoastaan kesäisin normi 200l säiliö on täynnä. Silloin syynä on multasäkit :)

Kierrätä pahvit, paperit ja biojäte. Se on rahallista säästöä sekä ympäristötekokin. Pahvit voi myös käyttää lämmitykseen, jos teillä on takka. Varaava takka on apu lämmityskuluihin.
Biojäte taas tuottaa teille multaa.

Hankkikaa ilmalämpöpumppu sähkönkulutuksen pienentämiseen. Vähentäkää lämpimän veden kulutusta - sekin näkyy sähkön käytössä. Laskekaa huonelämpötila 20 asteeseen - villasukat eivät ole mikään huono juttu.

hmmm...
Jos meillä olisi tuollaiset tulot käteen niin elettäisiin herroiksi. Meillä menee ruokaan myös 400e/kk, mutta nyt pienenee kun lapset syö päiväkodissakin. Lisäksi meillä sekä mies että minä otetaan eväät töihin, ne on niitä edellisen päivän jämiä tai sitten teen erikseen ruokaisaa salaattia. Mies on päättävässä asemassa mutta ei ole koskaan tehnyt mitään päätöksiä ruokatunnilla. Business-lounaat on eri asia ja ne menee firman piikkiin, eli miehesi selitys kuullostaa hataralta :eek:) Ja lisäksi miehen työpaikalla saa kaiken lisäksi kahvit työpaikan puolesta, ei niitä päätöksiä edelleenkään tehdä kahvipöydänkään ääressä.

hehe
o_O vai että 300 e menee 100 kilsan junamatkaan. heh me mennään KOKO 5 hengen perhe sillä rahalla edes takaisin 700 kilsaa. Väitätkö et sun auto syö 200 kilometrillä bensaa 300 eurolla?? kannattaa varmasti vaihtaa se auto sitten.

plm
Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
o_O vai että 300 e menee 100 kilsan junamatkaan. heh me mennään KOKO 5 hengen perhe sillä rahalla edes takaisin 700 kilsaa. Väitätkö et sun auto syö 200 kilometrillä bensaa 300 eurolla?? kannattaa varmasti vaihtaa se auto sitten.
Kannattaa varmaan opetella lukemaan. Ap:han kertoi jo aikoja sitten että menee sinne koulutukseen monta kertaa.

plm
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm...:
Jos meillä olisi tuollaiset tulot käteen niin elettäisiin herroiksi. Meillä menee ruokaan myös 400e/kk, mutta nyt pienenee kun lapset syö päiväkodissakin. Lisäksi meillä sekä mies että minä otetaan eväät töihin, ne on niitä edellisen päivän jämiä tai sitten teen erikseen ruokaisaa salaattia. Mies on päättävässä asemassa mutta ei ole koskaan tehnyt mitään päätöksiä ruokatunnilla. Business-lounaat on eri asia ja ne menee firman piikkiin, eli miehesi selitys kuullostaa hataralta :eek:) Ja lisäksi miehen työpaikalla saa kaiken lisäksi kahvit työpaikan puolesta, ei niitä päätöksiä edelleenkään tehdä kahvipöydänkään ääressä.
No mun mielestä ei sinänsä kuulosta hataralta että ei omien eväiden kanssa voi mennä ravintolaan ja jos muut menee ravintolaan syömään niin yksin sitten pitää eväänsä syödä. Monelle lounas on sellainen sosiaalinen hetki.

Kilpailuttakaa puhelinliittymät ja netti, samoin sähköyhtiö.

Miehellekin eväät töihin niin säästyy verrattuna työpaikkaruokailuun.

Voisiko harrastuksista tinkiä? Salilla käyminen on aika tyyristä.

Jos ei muu auta, niin se on keksittävä tapa tienata ekstraa. Mä esim. myyn Kotigastronomin mausteita ja siitä saa äkkiä muutaman satasen lisätuloa per kuukausi. Voin kertoa lisää jos kiinnostaa, rekrytointi@maustemekka.net

vieras
Yritän muistaa vastata kaikkiin kysymyksiin :)
Sähkölämmitys on joten on vaikeaa saada sähkölaskua pienemmäksi. Mutta myönnetään et laitteet on meillä aina valmiustilassa joten siinä voisi vähän yrittää säästää.
Lämpimän veden käyttö on tuossa tapauksessa suurin säästökohde, isä kertoi sähkölaskun tippuneen reilusti, kun sisko muutti pois kotoa ja suihkun käyttö väheni huomattavasti.

Ruokaa kannattaa tehdä kerralla reilummin ja pakastaa se sitten sopivina annoksina, korvaa valmisruoat ja voit ottaa niitä evääksikin. Esim. laatikkoruoat ja keitot menevät pakastettavina hyvin.

Kirjaat ylös KAIKKI menot (laskut ja ostokset) 1-2 kuukauden ajalta, niin siitä oikeasti näkyy mihin se raha menee.
(Osuuspankin nettipankissa tarjolla sellainen oma talous-osio (maksaa kuussa n. 2e), josta näkee kaikki menot, ja ne voi lajitella esim. bensa, ruoka, ravintola, vakuutukset jne jne. Todella kätevä.)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Kirjaat ylös KAIKKI menot (laskut ja ostokset) 1-2 kuukauden ajalta, niin siitä oikeasti näkyy mihin se raha menee.
(Osuuspankin nettipankissa tarjolla sellainen oma talous-osio (maksaa kuussa n. 2e), josta näkee kaikki menot, ja ne voi lajitella esim. bensa, ruoka, ravintola, vakuutukset jne jne. Todella kätevä.)
Ja ilmaisia tulostettavia juttuja löytyy netistä
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/

Meillä on tässä kuussa hääpäivä ja huomattiin et meillä ei taida olla varaa tehdä mitään! :eek: Kuitenkin meidän käteen jäävät tulot on kuussa n. 3400? jonka pitäisi riittää hyvin normi elämiseen. Joten nyt neuvoja!

Tulot: 3400? sis. palkat ja yhden lapsen lapsilisä

Menot: Lainanlyhennys 800?
sähkölasku 100?
vesilasku 60?
puhelin ja nettilaskut yhteensä n. 60?
vakuutusmaksu (lapsen, meidän, koti ja 2 auton, joka kuukausi joku noista erääntyy) n. 200?
bensat kahteen autoon 300?
tv-lupamaksu/jätehuoltomaksu 50-100? (jompi kumpi on käytännössä aina maksettava)
lapsen hoitomaksu 180?
miehen työpaikkaruokailu 200?
mun eväät töihin 100?
ruokakulut 400?
kahdet kuntosalimaksut 120?

Tässä kuussa vielä on ostettava miehen autoon uudet talvirenkaat 400? ja mä menen täydennyskoulutukseen (en saa palkkaa tai matkakorvauksia) junamatkat tulee maksamaan n. 300?

Mun laskujen mukaan meille jää siis 80? mikä on mun mielestä todella vähän tuloihin nähden. Kyllä me tolla rahalla käydään ehkä jossain syömässä mutta oltiin haaveiltu jostain risteilystä tai kylpylälomasta :/ No, varojensa mukaan on elettävä. En vaan ymmärrä miten meillä ei jää koskaan mitään säästöön! Aina tuntuu siltä et joka kuussa on joku synttäri, vaatteita ostettava, autoon tai taloon jotain hankittava :/

420e lähtis heti jos tekisitte eväät töihin/ edellisen pvän ruokaa ja siirtyisitte ulko-ilmaan harrastamaan tms...

Yhteistyössä