Pystyykö lääkäri kirjottaan tälläsen lausunnon...

  • Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti
endis
Noniin onhan meitä!!!

Toivottavasti joskus päästäis jollain keinoilla tästä yli... Mikä sulle siis tuota ripulia aiheuttaa? mulla on myös vatsasairaus, joka reagoi selkeästi ylikuormittuneeseen ahdistukseen ja stressiin...
IBS, eli Irritated Bowel Syndrome, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tämä liittyy siihen, että stressissä suoliston liikkeitä nopeutetaan (mikä on stressin tarkoituskin) ja tästä syystä tulee ripulointia ja muuta vatsavaivaa. Hoidetaan "mielialakääkkeillä" tai vaikkapa Libraxilla. Paras on kuitenkin jos välttää stressiä tai mikäli stressi on sisäsyntyistä (ruoka-aine, tulehdus tms) niin ratkaisee mistä on kysymys.
 
ap.
Unohdin sanoa vielä vuosikausien kroonisen unettomuuden. Välillä olen ihan sekaisin ja näen harhooja yms kunnes saan lopulta n. 5 tuntia yhtäjaksoista unta. Tuo unettomuus ei ainakaan paranna tätä ylipainoa, joka on toki seurausta myös syömishäiriöstä. Apua ei saa mihinkään, yksityiselle ei ole varaa mennä. Mitään ei tutkita, aina vaan sanotaan että laihduta 50 kiloa niin kyllä se sitten siitä. Vitut laihdutan kun ei ole motivaatioo edes elää! :headwall:
<3

Mullakin vähän ylipainoa... mutta oikeasti, unettomuus vaikuttaa mulla ainakin selvästi tuohon vatsarasvan kertymiseen ja sehän ei oo terveellistä, alistaa monille eri sairauksille mm. diabetekselle. :/ meillä kun suvussa isän puolelta kulkee vielä sitä mukavasti..

Ja kuulostaa kyllä tutulta myös tuo krooninen unettomuus, sekavuus ja harhat... Oi voi, miten me tähän pisteeseen päädyttiinkään?
 
viieeras
Lääkäriin juu. Saikkua tulee mutta eläkkeen perään ei kannata heti haaveilla. Hyvin harvalle se myönnetään pääkopan ongelmien takia. Tsemppiä!!
Tämä ei kai ollut mulle mutta vastaan nyt kuitenkin. Olen viisikymppinen vanha akka, mitään sairaslomia ei tipu ja jo eläkkeestä mainitsemisellekin nauretaan päin naamaa. Kuka edes ottaisi töihin tällaisen mielenterveysongelmaisen, lihavan, selkäkipuisen luuskan? Joka ei saa nukuttua ja saattaa ilmestyä paikalle tukka pystyssä ja harhoja näkevänä? Joka ei ole ollut ns. oikeissa töissä varmaan 15 vuoteen? Ei saakeli, en oikein jaksa uiskoa että kukaan. Mutta että sairasloma tai eläke, ei ei ei! "Kyllä susta vielä työntekijä tehdään, vaikka väkisin. Eiku..."
 
HippuTAR
Noniin onhan meitä!!!

Toivottavasti joskus päästäis jollain keinoilla tästä yli... Mikä sulle siis tuota ripulia aiheuttaa? mulla on myös vatsasairaus, joka reagoi selkeästi ylikuormittuneeseen ahdistukseen ja stressiin...
Ripulista on diagnoosina ärtyvä suoli. Mutta mä luulen että on allergioita myös. Osan oireita aiheuttavista ruuista oon onnistunu tunnistamaan. Mutta suurimmilta osin kai on henkistä ja just noi tilanteet ku johonki pitää mennä niin on tosi pahoja, tosin ripulia ilmenee ilman mitään menojakin.
Nyt on muutaman viikon ollu taas tosi pahana toi maha ja uutena oireena on tullu mahakivut. Luulin tän alkaessa että johtu vehnästä mutta eipä sen täydellinen välttäminenkään ainakaan vielä ole oireita helpottanut. Pitkään olen muutenkin välttänyt viljojen syöntiä ku välillä tuntuu et se auttais ehkä vähän.
 
ap.
IBS, eli Irritated Bowel Syndrome, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tämä liittyy siihen, että stressissä suoliston liikkeitä nopeutetaan (mikä on stressin tarkoituskin) ja tästä syystä tulee ripulointia ja muuta vatsavaivaa. Hoidetaan "mielialakääkkeillä" tai vaikkapa Libraxilla. Paras on kuitenkin jos välttää stressiä tai mikäli stressi on sisäsyntyistä (ruoka-aine, tulehdus tms) niin ratkaisee mistä on kysymys.
Mulla sama.. ja puhkes pitkä aikasen stressin jälkeen.. kun oli tapana aina stressata ja jännittää mahalla... että kiitos vaan kiusaajat kaikesta paskasta!
 
viieeras
IBS, eli Irritated Bowel Syndrome, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tämä liittyy siihen, että stressissä suoliston liikkeitä nopeutetaan (mikä on stressin tarkoituskin) ja tästä syystä tulee ripulointia ja muuta vatsavaivaa. Hoidetaan "mielialakääkkeillä" tai vaikkapa Libraxilla. Paras on kuitenkin jos välttää stressiä tai mikäli stressi on sisäsyntyistä (ruoka-aine, tulehdus tms) niin ratkaisee mistä on kysymys.
Voi, on mulla tuokin... mutta ehkä on parempi etten enää mainitse että "mulla on muuten tuokin" koska eihän kukaan usko, että yhdellä ja samalla ihmisellä voi olla noin monta vaivaa. Kenties ne liittyvät toisiinsa jollain tapaa, mutta se on vaan minun omia päätelmiä, koska mitäänhän ei ole tutkittu..
 
ap.
Kyllä todellakin voi. Ja turha uhkailla karenssilla kun karenssi on ollut ainakin 10 vuotta jo. Katsos kun kuntouttavat ja muut toiminnat ei karenssia vähennä. Kohta varmaan loppuu toimeentulotuki, mutta ihan sama, jospa sitten saisi tehtyä jotin tämän paskan päättämiseksi.
No siellä on sitten taas ollu biereskelijän tapasia lääkäreitä hommissa...
 
vvvieras
Kyllä todellakin voi. Ja turha uhkailla karenssilla kun karenssi on ollut ainakin 10 vuotta jo. Katsos kun kuntouttavat ja muut toiminnat ei karenssia vähennä. Kohta varmaan loppuu toimeentulotuki, mutta ihan sama, jospa sitten saisi tehtyä jotin tämän paskan päättämiseksi.
Yritä silti tehdä jotain merkittävää elämälläsi, vaikka elämä ahdistaa. Muutosta ei tapahdu, ellei ihmiset tee sitä. Mikäli päädyt itsariin, älä vahingoita viattomia!

Itsaria pohtivan kannattaisi miettiä olisiko fiksua lähteä vaikka sotimaan, tai sitten tehdä itsari siten, että se muuttaisi jotain. Malliin "tartutan itseeni ebolan ja menen eduskuntatalolle taruttamaan sen päättäjiin" (tämä ei ole yllytys eikä kehoitus). Muuten itsarin tekeminen on täysin turhaa eikä muuta mitään.
 
endis
Voi, on mulla tuokin... mutta ehkä on parempi etten enää mainitse että "mulla on muuten tuokin" koska eihän kukaan usko, että yhdellä ja samalla ihmisellä voi olla noin monta vaivaa. Kenties ne liittyvät toisiinsa jollain tapaa, mutta se on vaan minun omia päätelmiä, koska mitäänhän ei ole tutkittu..
Liittyy olennaisesti toisiinsa. Sinun sympaattinen hermostosi on yliaktiivinen. Neurobiologian perusjuttuja. Lääkkeillä se saadaan osittain rauhoittumaan, mutta ei ratkaise alkusyytä. Pahimmillaan lääkkeet kroonisoivat tilan, jolloin et koskaan pääse siitä eroon. Tärkeintä on kuunnella kehoasi ja opetella löytämään ne asiat, joista se oikeasti pitää.
 
samainen ohis
En jaksa tapella sun ja biereskelijän kanssa. ;) joten lue vaan samat kommentit mitä laitoin sillekin. Ja jatkossa kaikki myös muut sun tapaset.
Itse tunnut sitä tappelua hakevan, et hyväksy mitään muita kommentteja kuin myötämieliset päänsilittelyt. Aloituksesi voi hyvinkin ymmärtää siten, että on taas yksi, joka ei viitsi tehdä yhtään mitään ongelmiensa eteen, että pelkästään sormiaan napsauttamalla saa paperit siihen, että rahat juoksee. Tästäkin maasta nimittäin löytyy loisia, jotka repivät jokaisen ilmaisen sentin mistä vaan saavat tekemättä itse mitään muuta kuin laittamalla hakemuksia siitä rahasta.

Onneksi kuitenkin olet jo hakenut apua lääkäristä ja toivon mukaan sitä kautta löydät vielä pysyvää apuakin tilanteeseesi ja pääset eroon paniikkioireistasi, että pystyt elämään normaalihkoa elämää joskus tulevaisuudessa. Todennäköisesti se tulee viemää paljon aikaa, mutta parempaa jatkoa toivottelen.
 
ap.
Et sen enempää avannut terapiaa/lääkärikäyntejäsi (eikä tarvitsekaan). Heitän vaan tällaisen linkin tähän, tuo kognitiivinen psykoterapia on oikeasti tehokasta tietynlaisiin juttuihin ja kuulostaa siltä, että siitä saattaisi olla sulle apua.

Mitä on kognitiivinen psykoterapia? | Kognitiivisen psykoterapian yhdistys
Juu, tästä ollaan just mun psykologin kanssa puhuttu. :) mutta sovittiin että ei vielä aloteta sitä... mutta kylläpäs taidan nyt vaan alottaa... koska tuhoaa nää ahdistukset niin paljon mun muitakin arkipäiväsiä asioita, että tulee ihan tarpeeseen... jotta päästäis eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
viieeras
Yritä silti tehdä jotain merkittävää elämälläsi, vaikka elämä ahdistaa. Muutosta ei tapahdu, ellei ihmiset tee sitä. Mikäli päädyt itsariin, älä vahingoita viattomia!

Itsaria pohtivan kannattaisi miettiä olisiko fiksua lähteä vaikka sotimaan, tai sitten tehdä itsari siten, että se muuttaisi jotain. Malliin "tartutan itseeni ebolan ja menen eduskuntatalolle taruttamaan sen päättäjiin" (tämä ei ole yllytys eikä kehoitus). Muuten itsarin tekeminen on täysin turhaa eikä muuta mitään.
Kyllä tässä nyt vielä toistaiseksi räpiköidään, ehkä jopa katsotaan koko tämä tivoli loppuun asti. Tuleehan se noutaja kuitenkin jossain vaiheessa, et ei täällä ikuisesti eletä. Enkä koskaan voisi vahingoittaa toista ihmistä, paitsi jotain lasten kiduttajaa tms. mutta sellaisestahan ei nyt ollut puhe. Ja jos joskus päästyisin päättämään päiväni, siis jos, niin tekisin sen niin että olisi mahdollisimman helppo sukulaisten hävittää loput tavarat tms. Kun joskus on tullut tuollaistakin mietittyä. Mutta tosiaan, ei se ole juuri nyt päällimmäisenä mielessä, ihme kyllä.

Kyllä tämä aikamoista on, nyt taas ensi kuussa sinne ihanaan työkkäriin, katsotaan mitä ne keksii. Olen kyllä aika paha suustani ja tämän ikäisenä jo uskallan pitää puoliani ja sanoa jos joku asia vituttaa, mutta kun se ei siellä auta. Kivat virkailijat on ihan ok eikä niille viitsi meuhkata juurikaan mutta jos on joku vittumainen tyyppi niin... varmaan kuuluu ulos asti kun kerron mielipiteitäni työharjoittelusta ja kymmenenteen kertaan käytävästä "takaisin työelämään" -kurssista :D

Niin ja nythän kun haen seuraavan kerran toimeentulotukea oliko marraskuulle, niin sossu vaatii työllistymissuunnitelman siihen liitteeksi! Siis ihan työkkäristä. Voihan ¤#&%?* sanon minä. Tulee mieleen Sliippareitten biisi Onko järkee vai ei?
 
harmaa...
Ap: koen aivan samanlaisista vaivoista. Oikeastaan kärsin jo alkujaan 1996 ja kävinkin tuolloin terapiassa kahden vuoden ajan. Itselläni tuon laukaisi uudestaan varmaan törkeä työpaikkakiusaaminen ja kun nähtiin että panikoin niin oikein lietsottiin sitä. Viime olen ollut töissä 2010, jolloin jäin sairaslomalle ja tässä välissä äitiyslomalla ja nyt ansiosidonnaisella ihan sen vuoksi koska saan ne ansiosidonnaisen korvaukset ja toivon mukaan minua ei ajeta mihinkään kurssille tai muualle koska en pysty. Vaivani ei parane, en ainakaan usko niin. Tiedän joutuvani hakemaan sairaslomaa heti jos pitää lähteä jonnekin, koska en voi mennä busseihin tai olla tiloissa joissa paljon ihmisiä paikoillaan. Tai nyt tämä parempana koska olen voinut olla kotona niin pystyn jo poistumaan kotoa kauppaan, mutta vain mieheni kyydillä. Tokihan minut voi pakottaa kursseille, mutta tiedän ettei siitä tule mitään. Itselläni on kyllä koulutus ja työkokemustakin 10-vuotta.
 
ap.
Voi, on mulla tuokin... mutta ehkä on parempi etten enää mainitse että "mulla on muuten tuokin" koska eihän kukaan usko, että yhdellä ja samalla ihmisellä voi olla noin monta vaivaa. Kenties ne liittyvät toisiinsa jollain tapaa, mutta se on vaan minun omia päätelmiä, koska mitäänhän ei ole tutkittu..
No minäpä sanon. Henkisellä terveydellä on täysi yhteys myös fyysiseen. Ei me olla mitenkään erinäinen kokonaisuus. Henkinen että fyysinen on yhtä ja samaa, koska molemmat terveyden osapuolet on sinun kroppasi sisällä. Et sinä niitä karkuun pääse tai ne sua.

Luontaislääkinnällä olen saanut mm. vatsan turvotuksen pois. Ei oo turvonnu enää moneen vuoteen. Joten luontaistuotteita kannattaa kokeilla. :) jokainen tietysti itse päättää uskooko sitten noihin vai ei, enkä kellekkään tässä nyt erikseen markkinoi tai mitään, jokainen päättäköön itse... Mä olen ainakin todennut toimivaksi, eikä mulla ole mitään syytä teille valehdella rakkaat sieluntoverit!

Mä en nää siinä mitään menetettävää jos kokeilee ns. höpö höpö hoitojen hoitomuotoja, korkeintaan siinä menettää vain rahaa, mutta sitten voi saada jotain hyvääkin itselleen, niin kun mä sain eli terveyttäni osittain takasin päin... Koska jos lääkäri on sanonut, että tälle vaivalle ei voi enää mitään tehdä. Et sinä siinä mitään ainakaan menetä ja tulee parempi olokin kun on itse kuitenkin yrittänyt jotain...¨

Omalle lääkärille ei näistä kannata kuitenkaan mitään mainita. Ne ei oikeen tykkää. Kun niiden kemiallinen lääketiede, ei oikein kulje luontaislääkinnän kanssa käsi kädessä...

Mutta onhan meidät ennen vanhaankin parannettu rohdoilla erillaisista perussairauksista kuten esim reuma ja ihottumat ;) vakavissa sairauksissa kuten syöpä, tämä ei pelkästään riitä, sillon tarvitaan oikeasti myös kunnon lääkärin hoitoja...

Just saying. :heart:
 
sailor moon
Vähän samaa vaivaa täällä.

Ai vitsi. Mä tiedän, että musta ois vaikka mihin, jos pääsisin näistä ongelmistani eroon. Mulla on helevetisti käyttämätöntä potentiaalia, mutta mieli estää kaiken. Jos pitäis valita, jäänkö loppuelämäkseni sairaseläkkeelle ongelmieni kanssa vai pääsisinkö mielen ongelmistani kertaheitolla, niin eipä tarttis montakaan millisekuntia miettiä.
 
ap.
Itse tunnut sitä tappelua hakevan, et hyväksy mitään muita kommentteja kuin myötämieliset päänsilittelyt. Aloituksesi voi hyvinkin ymmärtää siten, että on taas yksi, joka ei viitsi tehdä yhtään mitään ongelmiensa eteen, että pelkästään sormiaan napsauttamalla saa paperit siihen, että rahat juoksee. Tästäkin maasta nimittäin löytyy loisia, jotka repivät jokaisen ilmaisen sentin mistä vaan saavat tekemättä itse mitään muuta kuin laittamalla hakemuksia siitä rahasta.

Onneksi kuitenkin olet jo hakenut apua lääkäristä ja toivon mukaan sitä kautta löydät vielä pysyvää apuakin tilanteeseesi ja pääset eroon paniikkioireistasi, että pystyt elämään normaalihkoa elämää joskus tulevaisuudessa. Todennäköisesti se tulee viemää paljon aikaa, mutta parempaa jatkoa toivottelen.
Sinä älä toivota mulle yhtään mitään. Ja lässyn lässyn.

Minä en rupea ymmärtämään epäempaattisia ihmisiä ja piste. En näe siihen mitään syytä.

Kyllä mä itse kuule tiedän miten tarpeeksi huono olo mulla on, siihen ei tarvita tollasten mulkvistejen kommentteja lisäämään sitä!

Meni varmaan perille.

Eli omassa tilanteessa, ei ymmärrystä tollasia vissiin kermaperse elämää eläneille joille kaikki tippuu tyyliin eteen ja kaikessa onnistuu, niin löydy. Ei mee tasan onnen lahjat.
 
vierass
Omalle lääkärille ei näistä kannata kuitenkaan mitään mainita. Ne ei oikeen tykkää. Kun niiden kemiallinen lääketiede, ei oikein kulje luontaislääkinnän kanssa käsi kädessä...
Oikeasti niistä on parempi mainita, jos jotain lääkitystä saa ja juuri siitä syystä, etteivätne kulje käsikädessä. Joidenkin luotaislääkkeiden vaikuttavat aineet nimittäin saattavat yhteisvaikutustensa kanssa muuttaa sen määrätyn lääkkeen vaikutusta. Silloin on parempi tarkistaa, ettei tule pahimmillaan vaarallista yhdistelmää.

Netistä löytyy jotain tietoa noista sopimattomuuksista, joku tietty luontaistuote esimerkiksi vie tehon ehkäisypillereiltä.
 
harmaa vieras...
Vähän samaa vaivaa täällä.

Ai vitsi. Mä tiedän, että musta ois vaikka mihin, jos pääsisin näistä ongelmistani eroon. Mulla on helevetisti käyttämätöntä potentiaalia, mutta mieli estää kaiken. Jos pitäis valita, jäänkö loppuelämäkseni sairaseläkkeelle ongelmieni kanssa vai pääsisinkö mielen ongelmistani kertaheitolla, niin eipä tarttis montakaan millisekuntia miettiä.
Miten niistä pääsee eroon kun koko ajan on joku haukkumassa? Itselläni on ulkonäkö sellainen, että olin jo lapsena koulukiusattu. Kesätyössä olin kiusattu ja palkat jäi saamatta kun olin kerännyt muka huonoja marjoja omistajan poikien mielestä. Ensimmäinen työpaikkakoulutuksen jälkeen niin kuulin ikäisiltäni pojilta/miehiltä kommentteja "hui kamalaa hirviö!". Huutelua kuulen vieläkin aivan tuntemattomilta ihmisiltä. kyseessä ei ole ylipaino vaan ongelma on kasvoissani. Kasvojeni vuoksi minua on pidetty kehitysvammaisenakin.
 
endis
Miten niistä pääsee eroon kun koko ajan on joku haukkumassa? Itselläni on ulkonäkö sellainen, että olin jo lapsena koulukiusattu. Kesätyössä olin kiusattu ja palkat jäi saamatta kun olin kerännyt muka huonoja marjoja omistajan poikien mielestä. Ensimmäinen työpaikkakoulutuksen jälkeen niin kuulin ikäisiltäni pojilta/miehiltä kommentteja "hui kamalaa hirviö!". Huutelua kuulen vieläkin aivan tuntemattomilta ihmisiltä. kyseessä ei ole ylipaino vaan ongelma on kasvoissani. Kasvojeni vuoksi minua on pidetty kehitysvammaisenakin.

"Jos ihmiset puhuvat sinusta pahaa, elä niin että kukaan ei usko heitä."

Platon (427-347 eKr.)
 
ap.
Oikeasti niistä on parempi mainita, jos jotain lääkitystä saa ja juuri siitä syystä, etteivätne kulje käsikädessä. Joidenkin luotaislääkkeiden vaikuttavat aineet nimittäin saattavat yhteisvaikutustensa kanssa muuttaa sen määrätyn lääkkeen vaikutusta. Silloin on parempi tarkistaa, ettei tule pahimmillaan vaarallista yhdistelmää.

Netistä löytyy jotain tietoa noista sopimattomuuksista, joku tietty luontaistuote esimerkiksi vie tehon ehkäisypillereiltä.
No joo, hyvä neuvo sinultakin. :)
 
ap.
Kyllä tässä nyt vielä toistaiseksi räpiköidään, ehkä jopa katsotaan koko tämä tivoli loppuun asti. Tuleehan se noutaja kuitenkin jossain vaiheessa, et ei täällä ikuisesti eletä. Enkä koskaan voisi vahingoittaa toista ihmistä, paitsi jotain lasten kiduttajaa tms. mutta sellaisestahan ei nyt ollut puhe. Ja jos joskus päästyisin päättämään päiväni, siis jos, niin tekisin sen niin että olisi mahdollisimman helppo sukulaisten hävittää loput tavarat tms. Kun joskus on tullut tuollaistakin mietittyä. Mutta tosiaan, ei se ole juuri nyt päällimmäisenä mielessä, ihme kyllä.

Kyllä tämä aikamoista on, nyt taas ensi kuussa sinne ihanaan työkkäriin, katsotaan mitä ne keksii. Olen kyllä aika paha suustani ja tämän ikäisenä jo uskallan pitää puoliani ja sanoa jos joku asia vituttaa, mutta kun se ei siellä auta. Kivat virkailijat on ihan ok eikä niille viitsi meuhkata juurikaan mutta jos on joku vittumainen tyyppi niin... varmaan kuuluu ulos asti kun kerron mielipiteitäni työharjoittelusta ja kymmenenteen kertaan käytävästä "takaisin työelämään" -kurssista :D

Niin ja nythän kun haen seuraavan kerran toimeentulotukea oliko marraskuulle, niin sossu vaatii työllistymissuunnitelman siihen liitteeksi! Siis ihan työkkäristä. Voihan ¤#&%?* sanon minä. Tulee mieleen Sliippareitten biisi Onko järkee vai ei?
Joo, ei ne taida aina siellä työkkärissäkään kovin mukavia olla. :(
 
JustJust
Voisimpa vaihtaa osia näiden kanssa, joita "pakotetaan työkkärin kursseille" tai vastaaviin. :D

Olkaa hyvät ihmiset onnellisia siitä, ettei Teidän kohdalla ole vielä toivo mennyt ja yrittävät tukea vielä paluuta ns.normaalien ihmisten arkeen! Pirulauta.
Äskettäin kun sai itkien poistua virastosta kuultuaan ettei ole kelvollinen työkkäriin vieläkään tai kuntouttaviin toimenpiteisiin. Eläkettä tyrkytetään vaan nelikymppisenä. :(

Paljon olisi meitä, jotka haluaisi edes yrittää vielä. Näyttäs noita kotona viihtyviä riittävän muutenkin.. :D
En tajua, tuhlataan rahaa niihin joita ei hevonveetua tunnu kiinnostavan mikään eikä lääkityksiä kokeilla tarpeeksi jos siellä päänupissa viiraa ettei ulos uskalla tms. Huh.
Niin kai se menee ettei osaa arvostaa sitä mitä tarjotaan.

Nim.kohta se pääkin on rikki kropan lisäksi.
 
ap.
Liittyy olennaisesti toisiinsa. Sinun sympaattinen hermostosi on yliaktiivinen. Neurobiologian perusjuttuja. Lääkkeillä se saadaan osittain rauhoittumaan, mutta ei ratkaise alkusyytä. Pahimmillaan lääkkeet kroonisoivat tilan, jolloin et koskaan pääse siitä eroon. Tärkeintä on kuunnella kehoasi ja opetella löytämään ne asiat, joista se oikeasti pitää.
Mutta siis mistä tuo sympaattisen hermoston yliaktiivisuus sitten johtuu? ei mulla puhjennut kuule tuo sairaus vasta kun pitkään jatkuneen kovan stressin seurauksena... ei ollut siis ennen hermosto mitenkään yliaktiivinen.
 
endis
Mutta siis mistä tuo sympaattisen hermoston yliaktiivisuus sitten johtuu? ei mulla puhjennut kuule tuo sairaus vasta kun pitkään jatkuneen kovan stressin seurauksena... ei ollut siis ennen hermosto mitenkään yliaktiivinen.
Vastasit itse kysymykseesi. Stressissä sympaattinen hermosto ottaa endokriinisten elimien ohjauksen. Levossa pääosin parasympaattinen.

Wikissä on asiat kutakuinkin oikein Stressi – Wikipedia lukuunottamatta tuota suoliston hidastumista. Scopiassa (kolonos tai GI) näkyy selvästi miten stressaantuneen ihmisen suoliston supistusten taajuus on merkittävästi korkeampi.

"Stressitilanteissa aktivoituvat sympaattinen hermojärjestelmä ja hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaisakseli. Sympaattisen hermoston aktivoituminen vapauttaa verenkiertoon katekoliamiineja. Kortikotropiinin eritys aivolisäkkeestä lisääntyy ja sen seurauksena veren glukokortikoidi pitoisuus kasvaa. Stressi voi aiheuttaa ruokahalun kasvua tai ruokahaluttomuutta.

Stressi voi olla akuuttia tai kroonista. Akuutti stressi aiheuttaa sympaattista hermojärjestelmää aktivoimalla akuutin stressivasteen eli ”taistele tai pakene” -reaktion, jolloin sydämen syke ja hengitystaajuus lisääntyvät, verenkiertoa ohjautuu enemmän lihaksille ja vähemmän muualle elimistöön, lihakset jännittyvät ja suoliston toiminta hidastuu. Akuutti stressi on monesti hyödyllinen tila, koska se lisää elimistön suorituskykyä."
 

Yhteistyössä