Pystyykö unirytmin kääntämään, siis ihan päälaelleen (kysymys yötyötä tekeville)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yötyöhön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yötyöhön

Vieras
Millaisia kokemuksia teillä on unirytmin kääntämisestä ihan päinvastaiseksi?

Siis mietin tuossa, että jos alkaisin tekemään pelkkää yötä työkseni. Olen ehdoton aamuihminen ja meidän perheessä AINA se, joka herää aamuisin ensimmäisenä. Niinkuin tänäänkin. Hereillä jo ennen viittä, vaikka koko muu perhe nukkuu ja en ole edes menossa töihin (kotona lasten kanssa olen ollut muutaman vuoden). Itsestäni vielä sen verran, että aina kun mies on lomalla, niin onnistun kääntämään hieman inhimillisemmän unirytmin itselleni, eli valvon jopa 23-24 ja herään lasten mukaan tai nukun 9:ään. Mutta kun isäntä menee takaisin töihin, niin herään viimeistään aina hänen kellon soittoon tai mielellään vielä 5 min ennen sitä. Nyt tuntia ennen.

Saisin työpaikan eräästä tehtaasta, mutta kolmivuorotyöhön minusta ei ole. Siis tyyliin aamuviikko, iltaviikko, yöviikko ja kierto jatkuu. Sanon ehdottomasti ei kyseiselle systeemille. En kykenisi yötä tekemään.

Mutta mulla olis mahdollisuus tehdä myös pelkkää yötä. Jos alkaisin opettamaan itseäni paria viikkoa aiemmin, että myöhäistäisin aina nukkumaanmenemistäni esim. 0,5 tunnilla ja lopuksi menisin nukkumaan klo 6 ja nukkuisin mitä nukkuisin. Tottuuko aamuvirkku siihen koskaan?

Onko täällä esim. ketään, jotka on lähteneet pidemmäksi ajaksi toiselle puolen maapalloa ja joutuneet kääntämään rytminsä? Tai onko täällä ihmisiä, jotka ovat aloittaneet pitkän tauon jälkeen työt, ja alkaneet tekemään pelkkää yötä? Miten välipäivät/viikonloput sujuu?

Ja kokemuksia kaipaan siis nimen omaan niiltä, jotka tekee pelkkää yötä tai ovat reissun vuoksi joutuneet kääntämään rytminsä. En niinkään niiltä, jotka tekevät kolmivuorotyötä. Ja tarkoitus olis siis tehdä töitä sellainen noin 1 vuoden ajan.

ite tein pelkkää yötä, 7 yötä ja 7 vapaata. Työviikolla nukuin kko 7.30-15 ja viimeisen yön jälkeen vain esim. 4 tuntia, jotta sain rytmin käännettyä. Eli vapailla elin ihan "normaalia" rytmiä. Ei mitään ongelmaa mulla ollu .

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";27897655]ite tein pelkkää yötä, 7 yötä ja 7 vapaata. Työviikolla nukuin kko 7.30-15 ja viimeisen yön jälkeen vain esim. 4 tuntia, jotta sain rytmin käännettyä. Eli vapailla elin ihan "normaalia" rytmiä. Ei mitään ongelmaa mulla ollu .[/QUOTE]

Kiitos tiedosta. Tämähän on tietenkin niin yksilöllistä.

Itse tekisin siis ma-pe yötyötä, sitten viikonloppu vapaata ja sitten taas ma-pe yötyötä. Eli käytännössä en yrittäisi edes siirtää rytmiä missään vaiheessa päivärytmiksi, vaan yrittäisin varmaan viikonloppunakin valvoa yöt ja nukkua aamupäivät. Eli tehtäviä öitä tulis kuukaudessa se n. 20 kappaletta. Lapsia meillä on kaksi ja nehän tietenkin isäntä veis hoitoon arkisin 7-8 välillä ja minä painuisin nukkumaan siinä vaiheessa, ellei ennemminkin. Viikonloppuna sitten vois olla hankalampaa nukkua kun lapset on läsnä "meluamassa". Viikonloput joutuis varmaan järjestämään siten, että isäntä varsin aamu-unisena joutuisi niiden kanssa sitten heräämään myös viikonloppuisin.

En suosittele että käännät biologisen kellosi nurinpäin, varsinkin kun teillä on lapsiakin. Voi mennä todella stressaavaksi ja hankalaksi. Miehesi on aamu-uninen ja hänenkin pitäisi sitten sopeuttaa rytmiään. Veikkaan että tulee vaikeat ajat.
Itse olen yöihminen ja olin töissä vuorotyössä, aamut oli pahimpia, yövuorot ei tuottanu ongelmia. Mutta ei se ole elämää varsinkaan kun rytmi on jäänyt edelleen päälaelleen. Jatkuvaa taistelua nukkumisen ja unensaannin kanssa, että saisin käännettyä rytmini takaisin normaaliksi!
Tietysti yksilöllistä mutta on siinä riskinsä!

[QUOTE="a p";27897659]Kiitos tiedosta. Tämähän on tietenkin niin yksilöllistä.

Itse tekisin siis ma-pe yötyötä, sitten viikonloppu vapaata ja sitten taas ma-pe yötyötä. Eli käytännössä en yrittäisi edes siirtää rytmiä missään vaiheessa päivärytmiksi, vaan yrittäisin varmaan viikonloppunakin valvoa yöt ja nukkua aamupäivät. Eli tehtäviä öitä tulis kuukaudessa se n. 20 kappaletta. Lapsia meillä on kaksi ja nehän tietenkin isäntä veis hoitoon arkisin 7-8 välillä ja minä painuisin nukkumaan siinä vaiheessa, ellei ennemminkin. Viikonloppuna sitten vois olla hankalampaa nukkua kun lapset on läsnä "meluamassa". Viikonloput joutuis varmaan järjestämään siten, että isäntä varsin aamu-unisena joutuisi niiden kanssa sitten heräämään myös viikonloppuisin.[/QUOTE]

Yksilöllistä on juu. Mutta toi sun kuulostaa kyllä tosi rankalta, pidemmän päälle tehtynä. Yötyötä kun tekee, pitäisi kumminki olla ns nukkumapäivä ja vapaita. Ite en uniin lähtis. Koska silloin kun mulla oli se työviikko, ei silloin oikeesti jaksanut kun nukkua ja olla ja lähteä töihin. Kaikki sosiaalinen elämä oli kyllä unohduksissa aina silloin. Mut kokeilemallahan sen tietää :)

Mä olen tehnyt nyt 3 ja puoli vuotta pelkkää yötä. Mukavaa, kun on aina päivisin kotona kun lapset tulee koulusta. Teen siis joko 21-07 tai 21.30-7.30. Menen nukkumaan heti, kun pääsen kotiin. Herään noin klo 14, eli unta tulee suunnilleen 6 tuntia. Yleensä mulla on 5 yötä ja 3 vapaata.

Aiemmin olen saanut käännettyä rytmin ihan hyvin normaaliksi. Nyt on alkanut olla ongelmia. En saa enää vapaillakaan nukuttua kuin korkeintaan 6 tuntia, yleensä vähemmän. Tänäänkin heräsin klo 4.30, kävin nukkumaan puoliltaöin. Ja tänään alkaa taas yövuorot... toivottavasti saan päivällä unta.

Ihan pienten lasten kanssa en tätä edes yrittäisi, eivät he osaa olla hiljempaa jos nukun. Mun lapset on jo neljännellä ja kahdekssnnella luokalla, osaavat ottaa huomioon nukkumiseni. Toisaalta harmittaa, että nukun miten sattuu ja yleensä päivällä. Alkaa kuitenkin tuntua, että lapset on ihan heitteillä. Toisaalta, jos tekisin vuoroa, olisin enimmäkseen illat pois. Ja kun miehenkin aamuvuoro on klo 7-19, niin aika paljon joutuisivat lapset olemaan iltaisin omillaan.

Lottoan taas lauantaita varten, josko pääsisi kokonaan tästä työnteosta ;)

Niin ja unohtui sanoa edellisessä viestissä, kyllä nämä yövalvomiset kuluttaa ihan erilailla elimistöä kuin vuorotyö. Mun syömisessä ei esim. ole enää mitään rytmiä, päivällä ei ruoka oikeastaan edes maistu. Painoa on tullut muutama kilo lisää, yötyöläisenä laihduttaminen on melkoisen rankkaa puuhaa. Eikä mulle oikein riittäisi tuo 6 tuntia unta, mutten vaan saa nukuttua enemmän kerralla. Sitten nukun miten sattuu pätkissä, vapaillakin.

Kokeilemalla selviää, miten käy. En kyllä oikein suosittele, itselläkin itää ajatus, josko tämän jo lopettaisi.

[QUOTE="vieras";27897665]Yksilöllistä on juu. Mutta toi sun kuulostaa kyllä tosi rankalta, pidemmän päälle tehtynä. Yötyötä kun tekee, pitäisi kumminki olla ns nukkumapäivä ja vapaita. Ite en uniin lähtis. Koska silloin kun mulla oli se työviikko, ei silloin oikeesti jaksanut kun nukkua ja olla ja lähteä töihin. Kaikki sosiaalinen elämä oli kyllä unohduksissa aina silloin. Mut kokeilemallahan sen tietää :)[/QUOTE]

Ratkaisu tosiaan olis vain väliaikainen, eli vuoden verran. Sen verran, että saisin työttymyyspäivät nollattua. Ja ennen kuin joku tulee ruikuttamaan tästä, niin totta kai haluaisin ja etsisin mielellään päivätyötä ja oman alan hommia, mutta ala on liian erikoinen tällä seudulla ja saan kuulla toistuvasti olevani ylikoulutettu haettaviin päivätöihin (FM). Joten mietiskelin, että jos menisin pelkkään yöhön, jolloin tienaisin kohtuullisesti ja pääsisin taas ansiosidonnaiselle ja voisin etsiä oman alani hommia. Tai alkaa kouluttamaan itseäni uudelleen sen jälkeen.

Kyllähän tämä systeemi rajoittaisi sosiaalista elämää, mutta aika aikaansa kutakin. Miksi systeemi kuulostaa rankalta? Jotenkin vaan tuntuu, että jos saa käännettyä sen rytmin ja aina nukkuu samaan aikaan, niin mitä väliä sillä on koska nukkuu, kunhan saisi nukuttua sen tarvittavan määrän? Lähteehän ihmiset jonnekin Amerikkaankin vaihtoon ja töihin tai Thaikkuun lomalle - onhan sielläkin ihan erit kellonajat. Miten ne sinne sitten sopeutuu?

[QUOTE="a p";27897707]Ratkaisu tosiaan olis vain väliaikainen, eli vuoden verran. Sen verran, että saisin työttymyyspäivät nollattua. Ja ennen kuin joku tulee ruikuttamaan tästä, niin totta kai haluaisin ja etsisin mielellään päivätyötä ja oman alan hommia, mutta ala on liian erikoinen tällä seudulla ja saan kuulla toistuvasti olevani ylikoulutettu haettaviin päivätöihin (FM). Joten mietiskelin, että jos menisin pelkkään yöhön, jolloin tienaisin kohtuullisesti ja pääsisin taas ansiosidonnaiselle ja voisin etsiä oman alani hommia. Tai alkaa kouluttamaan itseäni uudelleen sen jälkeen.

Kyllähän tämä systeemi rajoittaisi sosiaalista elämää, mutta aika aikaansa kutakin. Miksi systeemi kuulostaa rankalta? Jotenkin vaan tuntuu, että jos saa käännettyä sen rytmin ja aina nukkuu samaan aikaan, niin mitä väliä sillä on koska nukkuu, kunhan saisi nukuttua sen tarvittavan määrän? Lähteehän ihmiset jonnekin Amerikkaankin vaihtoon ja töihin tai Thaikkuun lomalle - onhan sielläkin ihan erit kellonajat. Miten ne sinne sitten sopeutuu?[/QUOTE]

Itse olen huomannut, että kyllä sillä on väliä milloin nukkuu. Päivällä nukkuminen on kuitenkin aivan eri asia kuin yöllä nukkuminen. Päivällä se uni on erilaista kuin yöllä. Itse käytän aina korvatulppia sekä unimaskia nukkuessani päivällä.

Vuoden verran jos vaan ajattelit valvoa, niin eiköhän se mene. Riippuu tosi paljon ihmisestä. Niin ja ulkomailla ja eri rytmissä nukkuminen, ihmiset kuitenkin yleensä nukkuu sielläkin yöllä. Ja onhan matkan jälkeen aikaerorasitusta, jos monta tuntia heittää ajat kotimaan ja lomailumaan välillä. Aikaahan siinäkin menee ennen kuin on taas samassa rytmissä kuin muut.

[QUOTE="a p";27897659]Kiitos tiedosta. Tämähän on tietenkin niin yksilöllistä.

Itse tekisin siis ma-pe yötyötä, sitten viikonloppu vapaata ja sitten taas ma-pe yötyötä. Eli käytännössä en yrittäisi edes siirtää rytmiä missään vaiheessa päivärytmiksi, vaan yrittäisin varmaan viikonloppunakin valvoa yöt ja nukkua aamupäivät. Eli tehtäviä öitä tulis kuukaudessa se n. 20 kappaletta. Lapsia meillä on kaksi ja nehän tietenkin isäntä veis hoitoon arkisin 7-8 välillä ja minä painuisin nukkumaan siinä vaiheessa, ellei ennemminkin. Viikonloppuna sitten vois olla hankalampaa nukkua kun lapset on läsnä "meluamassa". Viikonloput joutuis varmaan järjestämään siten, että isäntä varsin aamu-unisena joutuisi niiden kanssa sitten heräämään myös viikonloppuisin.[/QUOTE]

Periaatteessa sulla ei olisi viikossa kuin yksi virallinen vapaapäivä. Miten lie laki siihen suhtautuu, kun on jaksosta toiseen toistuvaa. En kyllä itse lähtisi tuohon, en todellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27897724:
Periaatteessa sulla ei olisi viikossa kuin yksi virallinen vapaapäivä. Miten lie laki siihen suhtautuu, kun on jaksosta toiseen toistuvaa. En kyllä itse lähtisi tuohon, en todellakaan.

Tuleehan siitä kaksi vapaapäivää, jos perjantaiaamuna lopettaa valvomisen. Tai niin mä ap:n viestistä ymmärsin, että 4 yötä viikossa (ma-pe) ja viikonloput vapaat.

[QUOTE="a p";27897707]Ratkaisu tosiaan olis vain väliaikainen, eli vuoden verran. Sen verran, että saisin työttymyyspäivät nollattua. Ja ennen kuin joku tulee ruikuttamaan tästä, niin totta kai haluaisin ja etsisin mielellään päivätyötä ja oman alan hommia, mutta ala on liian erikoinen tällä seudulla ja saan kuulla toistuvasti olevani ylikoulutettu haettaviin päivätöihin (FM). Joten mietiskelin, että jos menisin pelkkään yöhön, jolloin tienaisin kohtuullisesti ja pääsisin taas ansiosidonnaiselle ja voisin etsiä oman alani hommia. Tai alkaa kouluttamaan itseäni uudelleen sen jälkeen.

Kyllähän tämä systeemi rajoittaisi sosiaalista elämää, mutta aika aikaansa kutakin. Miksi systeemi kuulostaa rankalta? Jotenkin vaan tuntuu, että jos saa käännettyä sen rytmin ja aina nukkuu samaan aikaan, niin mitä väliä sillä on koska nukkuu, kunhan saisi nukuttua sen tarvittavan määrän? Lähteehän ihmiset jonnekin Amerikkaankin vaihtoon ja töihin tai Thaikkuun lomalle - onhan sielläkin ihan erit kellonajat. Miten ne sinne sitten sopeutuu?[/QUOTE]
Uni on päivällä erilaista kun yöllä. Ihminen on kumminkin tarkoitettu nukkvaksi yöllä. Meille kun tuli uusia työntekijöitä, eivät jaksaneet montaa vuoroa tehdä, kun kokivat yöllä valvomisen niin rankkana. Ja varsinkin näin talvella, koko ajan on pimeä kun olet hereillä. On vähän eri asia noi ulkomaat, vaikka rytmi onkin eri kuin täällä, niin silti ihmiset nukkuvat siellä yöllä. Huomaa ettet ole yötyötä tehnyt :). Mut voihan se sopiakin sulle, niin kuin sanoin, kokeilemalla selviää :).

[QUOTE="vieras";27897733]Huomaa ettet ole yötyötä tehnyt :). Mut voihan se sopiakin sulle, niin kuin sanoin, kokeilemalla selviää :).[/QUOTE]
Varmasti huomaa ja yhtään yötä en ole eläissäni valvonut työn vuoksi. Lasten ja biletyksen vuoksi kylläkin :D

Mutta tosiaan, vuorotyö olisi se vihoviimeinen vaihtoehto. 2-vuorotyö vielä menee hyvin, siis aamu ja iltavuorot, mutta yötä en suostuisi vuorossa tekemään. Ja ainoa, mitä voisin tuossa tehtaassa tehdä, on 3-vuorotyö tai sitten pelkkä yö.

[QUOTE="a p";27897736]Varmasti huomaa ja yhtään yötä en ole eläissäni valvonut työn vuoksi. Lasten ja biletyksen vuoksi kylläkin :D

Mutta tosiaan, vuorotyö olisi se vihoviimeinen vaihtoehto. 2-vuorotyö vielä menee hyvin, siis aamu ja iltavuorot, mutta yötä en suostuisi vuorossa tekemään. Ja ainoa, mitä voisin tuossa tehtaassa tehdä, on 3-vuorotyö tai sitten pelkkä yö.[/QUOTE]

Piti vielä sanoa, että rankalta se kuulostaa siksi, että mun mielestä vapaata liian vähän. Ja sen takia, että meinaat koko ajan elää "väärässä" rytmissä. Mutta ihan hyvin voi olla että sulla sujuu ongelmitta:) kyllä mullekki kaikki aikoinaan sanoi, ettei kukaan jaksa tehdä 7 yötä peräkkäi kun on niin rankkaa! Mä tein helposti 10 yötäki peräkkäin, ilman ongelmia. Jos teki yli sen 7, se oli vapaista pois, ennen kuin joku tulee sanomaa että Kai nyt jos sitte 1,5 viikkoa vapaata. Mutta kokeile, ja muista kuunnella omaa kroppaa! Yötyö voi aiheuttaa yllättäviäki asioita sellaiselle jolle se ei sovi. Ja päivisin on saatava nukuttua tarpeeksi ja kunnolla! Vaikka aluksi tuntuisi että pärjää lyhyillä voilla

Piti vielä sanoa, että rankalta se kuulostaa siksi, että mun mielestä vapaata liian vähän. Ja sen takia, että meinaat koko ajan elää "väärässä" rytmissä. Mutta ihan hyvin voi olla että sulla sujuu ongelmitta:) kyllä mullekki kaikki aikoinaan sanoi, ettei kukaan jaksa tehdä 7 yötä peräkkäi kun on niin rankkaa! Mä tein helposti 10 yötäki peräkkäin, ilman ongelmia. Jos teki yli sen 7, se oli vapaista pois, ennen kuin joku tulee sanomaa että Kai nyt jos sitte 1,5 viikkoa vapaata. Mutta kokeile, ja muista kuunnella omaa kroppaa! Yötyö voi aiheuttaa yllättäviäki asioita sellaiselle jolle se ei sovi. Ja päivisin on saatava nukuttua tarpeeksi ja kunnolla! Vaikka aluksi tuntuisi että pärjää lyhyillä voilla

siis lyhyillä unilla, pidemmän päälle se ei vain toimi. Karkasi viesti kesken kaiken:D

Kuinka pitkiä ne yövuorot ovat? Minusta ei voi oikein verrata sitä, että täällä tekee yötyötä ja kääntää rytmin siihen, että muuttaa toiselle aikavyöhykkeelle ja sen vuoksi vaihtaa, koska siellähän eletään kuitenkin päivällä päiväaikaa ja yöllä nukutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27897724:

[QUOTE="vieras";27897771]Kuinka pitkiä ne yövuorot ovat? Minusta ei voi oikein verrata sitä, että täällä tekee yötyötä ja kääntää rytmin siihen, että muuttaa toiselle aikavyöhykkeelle ja sen vuoksi vaihtaa, koska siellähän eletään kuitenkin päivällä päiväaikaa ja yöllä nukutaan.[/QUOTE]
8 h vuoroja. Siis klo 22-06. Eihän sitä tietenkään voi verrata maastamuuttoon, koska ulkomailla nukutaan yöllä, ymmärrän sen. Mutta rytmi siltikin silloinkin pitää kääntää.

Ja tuosta lainsäädännöstä. En tosiaan tiedä, miten laki suhtautuu tuohon, esimies vaan mainitsi että pelkkä yö on mahdollista. Heillä ei kyllä ole tekemässä ketään pelkkää yötä, mutta se siis olisi mahdollista, koska yövuoroihin ei koskaan löydy halukkaista.

Tälläisen lakipätkän löysin "Työaika on järjestettävä niin, että työntekijä saa kerran viikossa vähintään 35 tuntia kestävän keskeytymättömän vapaa-ajan, joka on mikäli mahdollista sijoitettava sunnuntain yhteyteen. Viikoittainen vapaa-aika voidaan järjestää keskimäärin 35 tunniksi 14 vuorokauden ajanjakson aikana. Vapaa-ajan tulee olla kuitenkin vähintään 24 tuntia viikossa."

Vuorot siis olis 5 yötä viikossa, ei neljä. Mutta en tiedä tuleeko tuossa sittenkin laki vastaan, koska mullahan ainoa vapaapäivä olisi lauantai, sunnuntaina pitäis mennä klo 22 takaisin töihin. Toisaalta, tuo laki antaa ymmärtää, että vapaa-ajaksi täytyy myöntää vähintään 35 h putkeen, joka kyllä täyttyisi tuossa perjantaiaamu klo 06.00 ja sunnunta-ilta klo 22 välillä.

No huh huh.. En suostuisi jos YKSI kokonaan vapaa päivä vaan. Siinä ei kerkeä rytmiä kääntää mitenkään.

Itse teen 3-vuorotyötä niin pelkästä yöstä ei ole kokemusta.. mutta itellä unirytmin muutokset aiheuttaa migreeniä, masentuneisuutta ja hirveää väsymystä. Vaikka yövuoron jälkeen nukkuu, se ei ole sama kuin yöllä nukkuminen. Heräämisen jälkeen on silti pöhnäinen ja krapulainen olo.

Tuossa tosiaan elämä menee ihan sekaisin. Sitten tuo menisi jos olisi vaikka niin että 7 yötä, 7 vapaata. Tai enemmän vapaita. Sulla ei käytännössä ole yhtään aikaa palautua työstä.

No huh huh.. En suostuisi jos YKSI kokonaan vapaa päivä vaan. Siinä ei kerkeä rytmiä kääntää mitenkään.

Itse teen 3-vuorotyötä niin pelkästä yöstä ei ole kokemusta.. mutta itellä unirytmin muutokset aiheuttaa migreeniä, masentuneisuutta ja hirveää väsymystä. Vaikka yövuoron jälkeen nukkuu, se ei ole sama kuin yöllä nukkuminen. Heräämisen jälkeen on silti pöhnäinen ja krapulainen olo.

Tuossa tosiaan elämä menee ihan sekaisin. Sitten tuo menisi jos olisi vaikka niin että 7 yötä, 7 vapaata. Tai enemmän vapaita. Sulla ei käytännössä ole yhtään aikaa palautua työstä.

Tämä olis siis täysin oma valintani. Siis en ihan pakon edessä tuonne menisi, työkkäri tai kukaan muukaan ei ole pakottamassa ja varmaan saisin jostain pelkän päivätyönkin, mutta tyyliin 1400 euron palkalla. Joka ei kiinnosta, koska saan tällä hetkellä "kotona istumisesta" 1750 euroa.

Ottaisin tämän siis urakkana. Olen ollut 4 vuotta kotona lasten kanssa. Koen, että nyt olis aika mun tehdä töitä, isäntä hoitais enemmänkin lapset. Isännälle siis ko. tilanne passais. Toki minäkin lasten elämässä ihan samaan tapaan olisin, aika tietenkin rajoittuisi jonnekin klo 15-21 välille. ELi vaikka mulla olis vapaata vain yksi kokonainen päivä, niin se ei minua haittaisi. Tulishan siinä sitten kuitenkin perjantai ilta ja sunnuntai käytännössä kokonaan. Toki ne aamupäivät menis nukkumaan. Joku tietenkin sanoo, että se olis lastenkin elämästä paljon pois, mutta olen ollut niiden kanssa jo kotona 4 vuotta, enkä kuitenkaan katoaisi heidän elämästä kokonaan. Olisin todennäköisesti laittamassa ne nukkumaan ja olisin aamulla kotona, kun ne heräisi.

Miksi mun pitäisi yrittää rytmiä edes kääntää yhdessä päivässä? Ei olis tarvetta, vaan eläisin viikonlopukin samalla rytmillä. Siis työviikko alkaisi aina sunnuntai-iltana klo 22 yövuorolla ja loppuisi perjantaiaamuna klo 06. Ja sitten seuraavalla viikolla sama setti. Ja seuraavalla viikolla taas sama setti. Joka viikko su ilta-pe aamu yötä. Ei kai tuossa välissä kannataisi päiväksi vaihtaa rytmiä, vai mikä on logiikkasi?

Mun mies tekee yötyötä, tosin lähtee töihin vasta n.01.00 ( päivätöiden lisäksi ), nukkuu yötöistä tullessaan n.8.30-11.00 ja sitten saattaa nukkua iltapäivällä tunnin kaksi..

[QUOTE="a p";27898104]

Miksi mun pitäisi yrittää rytmiä edes kääntää yhdessä päivässä? Ei olis tarvetta, vaan eläisin viikonlopukin samalla rytmillä. Siis työviikko alkaisi aina sunnuntai-iltana klo 22 yövuorolla ja loppuisi perjantaiaamuna klo 06. Ja sitten seuraavalla viikolla sama setti. Ja seuraavalla viikolla taas sama setti. Joka viikko su ilta-pe aamu yötä. Ei kai tuossa välissä kannataisi päiväksi vaihtaa rytmiä, vai mikä on logiikkasi?[/QUOTE]

Valvoisit siis myös ne vapaapäivien yöt ja nukkuisit aamupäivät? Mites perhe, saisiko elää normaalisti kun sä nukut vai pitäisikö heidän hissutella kotona?

Oikeasti tuo on aivan tajuttoman rankkaa, yötyöläisen kokemuksella. Mutta koita ihmeessä, jos olet sitä mieltä että onnistuisi. Voihan olla, ettet osaa edes nukkua päivällä ja koko homma kaatuu siihen. Mulla ainakin kesti useamman viikon, että aloin tottua yöllä valvomiseen ja päivällä nukkumiseen.

Ei, hirvittävän rankalta kuulostaa! Teen yleensä 3 yötä viikossa, joskus 4, tämä maksimi. Tuo kuulostaa lähes laittomalta ja voit varautua siihen, että vuoteen ei ole mitään muuta elämää. Huomaan myös työssä sen, että aamuihmisille valvominen on vaikeaa eli eivät meinaa pysyä hereillä. Mieti vielä. Vuosi on elimistölle pitkä aika!

Alkuperäinen kirjoittaja vakiyökkö;27898197:
Ei, hirvittävän rankalta kuulostaa! Teen yleensä 3 yötä viikossa, joskus 4, tämä maksimi. Tuo kuulostaa lähes laittomalta ja voit varautua siihen, että vuoteen ei ole mitään muuta elämää. Huomaan myös työssä sen, että aamuihmisille valvominen on vaikeaa eli eivät meinaa pysyä hereillä. Mieti vielä. Vuosi on elimistölle pitkä aika!

Mä olen samaa mieltä.
Elin itse vuosia 5 töitä 4 vapaata rytmissä. Parisuhteessa ilman lapsia. Ja kyllä tarvii sanoa, että rankkaa oli. Kumppania ei oikein ehtinyt näkemään ja muu sosiaalinen elämä oli lähes nolla. Nyt perheellisenä en enää lähtis tekemään, lisäksi toi sun työputki kuulostaa liian rankalle muutenkin, kun vapaapäivä ei ole mun mielestä tarpeeksi.
Lisäksi, kuten moni muukin on sanonut, se päivällä nukkuminen ei todellakaan vastaa yöllä nukkumista. Kyllä siihenkin tottuu, mutta saattaa varsinkin aamuihmiseltä viedä aikaa!
Lisäksi haluatko oikeasti vieroittaa itsesi perheestä niinkuin tuossa tulee käymään, jos tuohon lähdet. Sun elämäs pyörii ihan varmasti ekat muutaman viikon/kuukauden (riippuu ihmisestä) nukkumisen ja unien ympärillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vakiyökkö;27898197:

Pitää miettiä vielä :D

Mutta joo, tuosta muusta elämästä. En koe, että mulla on sitä muutenkaan. Käyn tosi harvoin missään muualla kuin kaupassa. En juuri kyläile. Lasten kanssa kotona päivät ja ulkoillaan. Joten en sinänsä usko, että tuo minun elämääni rajoittaisi juurikaan. Aamuihminen olen tosiaan ja vuorotyöhön en kykene, se on varmaa. Rytmiäni on hirveän vaikea muuttaa. Lomalla se onnistuu, siis kun mies on lomalla. Harkitaan, mietitään, katsellaan. Tämä on se viimeinen vaihtoehto, jos en parempaa keksi. Mutta koska en pysty viikoittain tuota rytmiäni muuttamaan, niin näkisin ainoaksi vaihtoehdoksi tehdä pelkkää yötä. Ja tosiaan väliaikaisesti, tosin kyllähän vuosi on pitkä aika.

Ehkä sitä tosiaan jonkun vuoden voisi väliaikaisesti tehdä, mut pidemmän päälle rankkaa.

Mun mies tekee öitä kierrolla 5 yötä, 5 vapaata ja meidän arki on enimmäkseen ihan helvettiä. Mies on jatkuvasti väsynyt ja kiukkunen, oli vapailla tai töissä. Ei saa vapailla unta ja mikään nukkuminen ei riitä työvuorojen aikana. Herättyään on ihan kuutamolla kunnes lähtee töihin. Syömiset on mitä sattuu.

Rahan takia on vaan pakko jaksaa..

Yhteistyössä