Pysty- vai poikkiviilto?

Tulen mitä todennäköisimmin synnyttämään suunnitellulla sektiolla, sillä vauva on poikittain masussa eikä näytä enää kääntyvän.

Jos sektio on siis suunniteltu, niin tehdäänkö silloin aina alavatsaan poikkiviilto vain vauvan hankalan asennon vuoksi ehkä pystyviilto?

Vauvan terveys on toki tärkeintä, mutta tuumin että kuinkahan vatsa sitten aikanaan palautuu mahdollisen pystyviillon jälkeen?

Eli jääkö vatsaan aina enemmän tai vähemmän kaunis "keskisauma" ja vatsan iho pussille molemmille puolille? Uimahallissa sellaisia on nähnyt ja toki sitä naisena miettii, mitä omalle masulle tapahtuu... Eli lentävätkö bikinit lopullisesti roskikseen???

:(

Älkää siis ymmärtäkö väärin, en ole pinnallinen "omaan napaan tuijottelija" ;) , mutta tavallaan kauhistuttaa, jos vasta on sitten ikuisesti "kahtia"...!!!
 
Mulla on pystyssä ekasta raskaudesta viilto. On tosi huomaamaton, neuvolassakaan eivä meinanneet sitä huomata, toista nyt odotan rv:lla 33+6. Eli ei mulle ainakaan ole siitä jäänyt juuri mitään, vain haalea viiva. :)
 
höpö höpö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 13:45 huli kirjoitti:
suunnitellussa sektiossa tulee aina poikkivilto,eli pienemmällä arvella selviää..
Ei tule suunnitellussa sektiossa aina poikkiviilto!

Minulla oli suunniteltu sektio, ja sain itse valita viillon suunnan. Lääkäri suositteli pystyviiltoa, mutta itse halusin vaakaan.
 
minulla suunniteltu sekstio, mut sit muuttuikin *puoli*kiireellisesksi
...tehtiin pystyviilto.. molemmissa tapauksissa minulle mainittiin vain että tulisi pystyviilto :/ (eli en olisi saanut valita)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 13:45 huli kirjoitti:
suunnitellussa sektiossa tulee aina poikkivilto,eli pienemmällä arvella selviää..
Meillä sairaalassa tehdään sunnitellussa nykyisin lähes aina pystyviilto koska on todettu että se paranee nopeammin kun ei jää hautumaan mahamakkaran alle ja pystyviilto "rasittaa" vatsalihaksia vähemmän.
 
näin KYSissä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 13:45 huli kirjoitti:
suunnitellussa sektiossa tulee aina poikkivilto,eli pienemmällä arvella selviää..
KYSissä ainakin sanottiin, että jos mitään odottamatonta ei tule, viilto vaakaan, mutta jos minun verenpaineet esim. olisi romahtaneet puudutuksen jälkeen yms, viilto olisi tehty pystyyn, joten lääkärit ei kyllä tietääkseni koskaan voi satavarmasti luvata vaakaviiltoa etukäteen. Toisaalta samaisessa sairaalassa paria kuukautta minua myöhemmin ystäväni sai suunnitellun sektion, mutta se viilto tehtiin pystyyn, vaikka mitään ongelmia ei ollut. En tiedä sitten vaikuttiko se, että hänelle tehtiin samalla sterilisaatio....?
 
tupla-06
Moi! Mulle tehtiin eka kerralla poikkiviilto, vaikka oli kiireellinen sektio (ahdas lantio, 4kiloinen poika oli tulossa otsa edellä ja loppu pelissä synnytys pysähtyi)haava laitettiin silloin umpeen sellaisilla "niiteillä") ja toisella kertaa tehtiin suunniteltu sektio (kaksoset, a oli perätilassa) ja leikattiin vanhan arven kohdasta. Olisin halunnut ne niitit myös silloin mutta leikkaava lääkäri ei suostunut, joten laittoi itsestään sulavat tikit. Arpi/arvet parantuneet tosi hyvin.
 
peuhu
Mulla siskolla hätäsekstio ja viilto tehtiin poikittain ja kaverilla kans hätäsekstio viilto tehtiin pystyyn. Itsellä suuniteltu sektio viilto tehtiin poikittain ja huone kaverilla taas pystyyn vaikka oli myös suuniteltu sekstio.Me kysyttiin et miksi näin ja lääkäri vastasi että jonkin verran vaikuttaa esim. lapsen asento miten päin viilto tehdään. Kaikki nämä sekstiot on tehty PHKS:ssa.
 
Hätäsektio lokakuussa2006 pystyviilto KYS (ensimmäinen raskaus). Arpi on vielä noin puoli senttiä leveä kauttaaltaan ja väriltään tumma marjapuuronpunainen. Sulamattomien tikkine jäljetkin vielä näkyvät himmeästi arven molemmihn puolin koko matkalla. Arven pituus 15cm navasta karvoituksen alkuun. Kaverilla syyskuun2006 alussa tehty suunniteltu sektio perätilan vuoksi KYS:ssä ja vaakaviilto eikä jäljestä ole juurikaan tietoa.. Ei tietäisi kun vatsan näkee jos ei tietäisi..

Olo on välillä kyllä kuin kahtiahalkaistu mutta koko ajan parempaan suuntaan.. :)
 

Yhteistyössä