Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.
Autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää, jolloin törmäämisen vaara on suurempi. Tähän tulokseen päätyi Bathin yliopiston liikennepsykologi Ian Walker, joka oli itse koehenkilönä tutkimuksessaan, jossa hänen pyöräänsä asennettiin tietokone ja ultraäänianturi mittaamaan yli 2,500 ohittavan moottoriajoneuvon välimatkaa pyörästä.
Liikennepsykologi havaitsi, että kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun hänellä oli kypärä päässä. Kuljettajat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän keskimäärin 8,5 cm lähempää kuin paljaspäisen pyöräilijän.
Puolet tutkimuksen ajasta Walker pyöräili ilman kypärää ja puolet kypärä päässä. Tutkimuksen aikana häneen törmäsi sekä bussi että kuorma-auto, ja molemmat onnettomuudet sattuivat hänen käyttäessään pyöräilykypärää.
Kun pyöräilijälle jää vähemmän tilaa tien reunan ja auton väliin, on hänellä vähemmän mahdollisuuksia väistää yllättäviä esteitä tiellä ja törmäämisen riski autoon on suurempi.
Walker toteaa, että pyöräilykypärä suojaa päätä, jos kaatuu hiljaisessa vauhdissa, joten varsinkin lapsilla se on hyvin käyttökelpoinen. Mutta hän kyseenalaistaa, onko kypärästä todellista hyötyä, jos auto törmää pyöräilijään ajotiellä, sillä tulosten perusteella kypärän käyttö voi nostaa onnettomuuden riskiä.
Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että autojen ja muiden ajoneuvojen ohittaessa pyöräilijää, väliin jäävä tila riippuu pyöräilijän ulkonäöstä. Voi olla, että autoilijat ajattelevat kypärää käyttävien pyöräilijöiden olevan kokeneempia ja tasaisempia ajajia kuin ilman kypärää pyöräilevät ja ohittavat siksi lähempää.
Tutkimuksessa myös havaittiin, että suuret ajoneuvot, kuten bussit ja kuorma-autot ohittavat pyöräilijän huomattavasti lähempää kuin muut autot. Keskivertoauto ohitti pyörän 1,33 metrin päästä, kun kuorma-auto tuli keskimäärin 19 cm lähemmäs pyöräilijää. Linja-auto puolestaan ohitti pyöräilijän 23 cm lähempää kuin auto.
Tutkimuksessa havaittiin myös, että naispyöräilijät kierretään hieman kauempaa kuin miehet. Naiseksi tekeytyneenä, pitkä peruukki päässä, kuljettajat antoivat Walkerille keskimäärin 14 cm enemmän tilaa ohittaessaan. Seuraavaksi tutkija aikoo selvittää, johtuuko ero sukupuolien välillä siitä, että naisten arvellaan olevan arvaamattomampia pyöräilijöitä kuin miesten, vai siitä, että naisia ei nähdä yhtä usein pyöräilemässä ajotiellä Englannissa kuin miehiä.