pyöräilykypärä - kun se vaan vaikuttaa niin naurettavalta omassa päässä

  • Viestiketjun aloittaja jotain vain
  • Ensimmäinen viesti
Ei ne pelastusliivitkään kovin söpöltä näytä, mutta onneksi suurin osa pitää niitä kuitenkin itsestään selvänä, kun vesille lähdetään. Ja jos kypärän ulkonäköä ajatellaan, niin mopokypäräthän ne vasta hassun näköisiä ovat. Silti kukaan teistä ei (toivottavasti) ajaisi mopoa/moottoripyörää ilman kypärää.
Siis sika noloo joku pelastusliivi, kelaa joku keltanen. Sain hillittömän naurukohtauksen hihihiii.

Vedän mieluummin pääni jauhelihaksi moottoripyörällä/mopolla/pyörällä tai hukun ja vien lapsiltani äidin ilman pelastusliivejä, koska KELAA NYT miten noloo siis kaikki kattoo ja tukkaki menee v***u pilalle hikiniska hihihihih.

:headwall: Päätä kiveen kiitos :headwall:

Turvavyöt on kans supernölöö! Kelatkaa nyt ku joku jätkä voi kattooooooo.
 
minä,
Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.




Autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää, jolloin törmäämisen vaara on suurempi. Tähän tulokseen päätyi Bathin yliopiston liikennepsykologi Ian Walker, joka oli itse koehenkilönä tutkimuksessaan, jossa hänen pyöräänsä asennettiin tietokone ja ultraäänianturi mittaamaan yli 2,500 ohittavan moottoriajoneuvon välimatkaa pyörästä.

Liikennepsykologi havaitsi, että kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun hänellä oli kypärä päässä. Kuljettajat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän keskimäärin 8,5 cm lähempää kuin paljaspäisen pyöräilijän.

Puolet tutkimuksen ajasta Walker pyöräili ilman kypärää ja puolet kypärä päässä. Tutkimuksen aikana häneen törmäsi sekä bussi että kuorma-auto, ja molemmat onnettomuudet sattuivat hänen käyttäessään pyöräilykypärää.

Kun pyöräilijälle jää vähemmän tilaa tien reunan ja auton väliin, on hänellä vähemmän mahdollisuuksia väistää yllättäviä esteitä tiellä ja törmäämisen riski autoon on suurempi.

Walker toteaa, että pyöräilykypärä suojaa päätä, jos kaatuu hiljaisessa vauhdissa, joten varsinkin lapsilla se on hyvin käyttökelpoinen. Mutta hän kyseenalaistaa, onko kypärästä todellista hyötyä, jos auto törmää pyöräilijään ajotiellä, sillä tulosten perusteella kypärän käyttö voi nostaa onnettomuuden riskiä.

Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että autojen ja muiden ajoneuvojen ohittaessa pyöräilijää, väliin jäävä tila riippuu pyöräilijän ulkonäöstä. Voi olla, että autoilijat ajattelevat kypärää käyttävien pyöräilijöiden olevan kokeneempia ja tasaisempia ajajia kuin ilman kypärää pyöräilevät ja ohittavat siksi lähempää.

Tutkimuksessa myös havaittiin, että suuret ajoneuvot, kuten bussit ja kuorma-autot ohittavat pyöräilijän huomattavasti lähempää kuin muut autot. Keskivertoauto ohitti pyörän 1,33 metrin päästä, kun kuorma-auto tuli keskimäärin 19 cm lähemmäs pyöräilijää. Linja-auto puolestaan ohitti pyöräilijän 23 cm lähempää kuin auto.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että naispyöräilijät kierretään hieman kauempaa kuin miehet. Naiseksi tekeytyneenä, pitkä peruukki päässä, kuljettajat antoivat Walkerille keskimäärin 14 cm enemmän tilaa ohittaessaan. Seuraavaksi tutkija aikoo selvittää, johtuuko ero sukupuolien välillä siitä, että naisten arvellaan olevan arvaamattomampia pyöräilijöitä kuin miesten, vai siitä, että naisia ei nähdä yhtä usein pyöräilemässä ajotiellä Englannissa kuin miehiä.
 
naurettava väite
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.




Autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää, jolloin törmäämisen vaara on suurempi. Tähän tulokseen päätyi Bathin yliopiston liikennepsykologi Ian Walker, joka oli itse koehenkilönä tutkimuksessaan, jossa hänen pyöräänsä asennettiin tietokone ja ultraäänianturi mittaamaan yli 2,500 ohittavan moottoriajoneuvon välimatkaa pyörästä.

Liikennepsykologi havaitsi, että kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun hänellä oli kypärä päässä. Kuljettajat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän keskimäärin 8,5 cm lähempää kuin paljaspäisen pyöräilijän.

Puolet tutkimuksen ajasta Walker pyöräili ilman kypärää ja puolet kypärä päässä. Tutkimuksen aikana häneen törmäsi sekä bussi että kuorma-auto, ja molemmat onnettomuudet sattuivat hänen käyttäessään pyöräilykypärää.

Kun pyöräilijälle jää vähemmän tilaa tien reunan ja auton väliin, on hänellä vähemmän mahdollisuuksia väistää yllättäviä esteitä tiellä ja törmäämisen riski autoon on suurempi.

Walker toteaa, että pyöräilykypärä suojaa päätä, jos kaatuu hiljaisessa vauhdissa, joten varsinkin lapsilla se on hyvin käyttökelpoinen. Mutta hän kyseenalaistaa, onko kypärästä todellista hyötyä, jos auto törmää pyöräilijään ajotiellä, sillä tulosten perusteella kypärän käyttö voi nostaa onnettomuuden riskiä.

Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että autojen ja muiden ajoneuvojen ohittaessa pyöräilijää, väliin jäävä tila riippuu pyöräilijän ulkonäöstä. Voi olla, että autoilijat ajattelevat kypärää käyttävien pyöräilijöiden olevan kokeneempia ja tasaisempia ajajia kuin ilman kypärää pyöräilevät ja ohittavat siksi lähempää.

Tutkimuksessa myös havaittiin, että suuret ajoneuvot, kuten bussit ja kuorma-autot ohittavat pyöräilijän huomattavasti lähempää kuin muut autot. Keskivertoauto ohitti pyörän 1,33 metrin päästä, kun kuorma-auto tuli keskimäärin 19 cm lähemmäs pyöräilijää. Linja-auto puolestaan ohitti pyöräilijän 23 cm lähempää kuin auto.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että naispyöräilijät kierretään hieman kauempaa kuin miehet. Naiseksi tekeytyneenä, pitkä peruukki päässä, kuljettajat antoivat Walkerille keskimäärin 14 cm enemmän tilaa ohittaessaan. Seuraavaksi tutkija aikoo selvittää, johtuuko ero sukupuolien välillä siitä, että naisten arvellaan olevan arvaamattomampia pyöräilijöitä kuin miesten, vai siitä, että naisia ei nähdä yhtä usein pyöräilemässä ajotiellä Englannissa kuin miehiä.
Kypärästä voi olla haittaa?! No jo on kiistatonta faktaa, vain koska et viitsi kypärää käyttää käytät tätä naurettavaa "voi olla haittaa" -tutkimusta faktanasi.

Missä kohtaa muuten osoitettiin, että kypärän kanssa liikkuvat saavat kolarin uhriksi joutuessaan vähemmän vaurioita? On sanomattakin selvää, että kypärä päässä pää on paremmin suojattu kun iskeydyt kiville tai asfalttiin.

Saman tuloksen mukaan miesten ei tulisi pyöräillä tai jäätelöä syödä, ettei hukkuisi.
 
"vieras"
[QUOTE="Lilli";27160922]Mulla on vähän sama ongelma, paitsi että pidän väkisin kypärää päässä lasten takia. Mutta nolottaa aina hitosti.
Me asutaan maalla ja täällä ei vanhemmat vahdi edes lastensa kypärän käyttöä, joten varmasti naapurit naureskelee että tuo tuossa nipottaa tai yrittää päteä.. Mutta, käytämpä kuitenkin ja meillä lapsetkin käyttää nurisematta, koska ovat fiksuja ja ymmärtävät kun olen heille asian selittäny..[/QUOTE]

vähän sama juttu täällä missä minä asun, et paljon lapsia kun polkevat ilman ja olen melkein ainoa aikuinen kun poljen kypärä päässä
 
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";27162537]vähän sama juttu täällä missä minä asun, et paljon lapsia kun polkevat ilman ja olen melkein ainoa aikuinen kun poljen kypärä päässä[/QUOTE]

Asut jossain ääliökylässä selvästi. :D No ainakin olet se fiksuimman näköinen. :)

Meillä päin yli 80% aikuisista käyttää kypärää. Jotkut teinipissikset eivät käytä ja tämä wt-porukka. Asumme selvästi hyvällä alueella. Täällä katsotaan päätä pudistellen kypärättömiä.
Tulee mieleen turhamainen kana.
 
"Vieras"
Entä valot, ovatko nekin noloja?

Tervetuloa vaan pimeälle pyörätielle, jossa aamuiset työmatkapyöräilijät ajavat maksimivauhtia. Vaikka olisin miten erinomainen pyöräilijä, haluan kypärän suojakseni ja toivottavasti ne muut pyöräilijät huomaavat minut jo vähän ennen törmäystä.
 
asdfg
Minä en kehtaisi pyöräillä ilman kypärää, koska tuntisin olevani täysi typerys turhamainen teinipissis.
Sen verran tyhminä kypärättömiä puheista päätellen pidetään.
Kerran teki mieli lähteä ilman, kun oli niin pieni matka mutta en sitten kehdannut kuitenkaan antaa itsestäni sellaista roskasakin kuvaa.
 
Mä en vaan osaa käyttää kun en lapsenakaan ikinä käyttänyt. Tiedän että on vähän tyhmää olla käyttämättä ja varsinkin kaupungin keskustassa ajellessa tulee usein sellasia oho voi helvetti tilanteita mut ku ei osaa niin ei osaa. Lapsille menee kypärät päähän mutta itselle ei, oon huono esimerkki.
 
"vieras"
En mäkään käytä. Joutuisi roudaamaan sitä julkisissa ympäri kaupunkia, todella hankalaa. Ja näyttäähän se idiootilta kun on tyyliin hame ja saappaat, urheiluvaatteiden kanssa eri asia. Jotain voi sattua joo, mutta totuuden nimissä täyty sanoa että kävellen on meinannut päästä hengestään useammin kuin pyöräillessä. Ja autoakin saa vielä ajaa paljain päin ja kattolistat kiinnittää ilman kupolia.

Lapsilla se on ihan pakollinen, riski on moninkertainen kun lähtee ilman liikenteenlukutaitoa, pienikokoisena ja huomio herpaantuu herkästi. Lapsi ei tiedä riskejä, siksi lapsi ei saa valita. Aikuinen taas voi valita ottaako riskin vai ei, ihan kuten kaikessa muussakin ja kärsiä nahoissaan jos jotain sattuu.
 
laborantti
Mä kiinnitän huomiota niihin, jotka ei käytä kypärää pyöräillessään. Miten urpon näköistä se onkaan..
Höh. Palasin keväällä Hollannista takaisin Suomeen. Ihan hullua ja hullun näköistä kun täällä veivattiin pyörällä kypärät päässä ja jotain tyylittömiä turvaliivejä roikottaen.
Viisi vuotta pyöräilin työmatkat Amsterdamissa ja siellä en kypärää nähnyt. Ehkä jotain kerran kuukaudessa. Ja oli kyllä niin tosi urpon näköistä. Ja siellä niitä pyöriä on.
 
"vieras"
mäkin oon aina vieroksunut kypärää (lapsesta saakka), mutta silti aina sitä käyttänyt. Seurauksena on sitten pyöräily jäänyt tosi minimiin.. Kun oma lapsi oli sen ikäinen, että sai pyöränistuimeen kyytiin niin päätin aloittaa pyöräilyn uudelleen ja hankin sitten uuden kypärän itsellekin. Juuri sellaisen pottamallisen (skeittikypärän tyylisen?), joka ihan tosissaan näyttää tosi pöljältä mun päässä.. mut näyttäköön. Se on tarpeeksi överisti kamala :p
 

Yhteistyössä