pyöräily myöhässä

koskas teillä on alettu pyrällä ajamaan? tyttö kolme vee ja vähän aristaa pyörää, sen takia en viitsi edes päivittäin yrittää tyttöä pyörän päälle. aina silloin tällöin kokeillaan ja tyttöä hyppää pyörän selkää ja laittaa jalat polkimille, itse otan polkimista kiinni ja pyöritän että hän hokaisi asian. onko muita "myöhään" pyöräilyyn oppineita? kuinka teilä sitten homma lähti sujumaan?

yxz
Kolmen vuoden kieppeillä on aloitettu, näppärimmälle ei löytynyt vuotta aikaisemmin tarpeeksi pientä pyörää aloitteluun.

Kannattaa laittaa aluksi se pyörä jonkin pienen montun päälle apupyörien varaan siten, että takarengas pyörii tyhjää. Siinä on helppo harjoitella ihan pelkkää polkemisliikettä, pystyy keskittymään yhteen ainoaan asiaan kerralla. Kunhan tuo polkemistekniikka on hallussa, kannattaa ruveta harjoittelemaan itse ajoa ja sitä ohjaamista, joka taas on oma harjoittelunsa.

Meillä on 1,5-2v ikäsenä potkuteltu kolmipyöräsellä, sitten 12" pyörällä apupyörin. Eli nyt esim. keksimmäinen, joka täyttää kohta 3v, on "vasta" oppinut polkemaan tollasella 12" pyörällä ja nauttii pyöräilystä. Esikoinen (5v) oppi juuri ajamaan ilman apupyöriä ja on pyöräillyt 2v saakka (polkemaan oppi 3v). Kuopus (1v8kk) vasta "potkuttelee" kolmipyöräsellä eikä varmaan tänä kesänä vielä opi polkemaan. Kaikki omassa tahdissaan.

Meillä vedetty kolmipyörää narusta pienimmillä (nyt 2 v. käytössä), siinä jalat pyörivät itsestään mukana ja kai samalla oppii. Pari päivää sitten kolmevuotiaamme oppi ajamaan 12":lla ihan itse (siis ilman apupyöriä, joita emme ole kaksipyöräisessä koskaan käyttäneetkään), 5-v. pyöräilee jo kolmatta kesää.

esikko oppi vasta hiukan vaille kolmen vanhana pyöräilemään 12" ja apupyörillä ja reilu 4,5 jätti apparit pois. nyt kuopus on 2 vuotta 4kk ja polkee todella lujaa 12":lla. olen harkinnut jo rullaluistinten ostoa että perässä pysyisi :D

Ostettiin 12 tuumanen pyörä juuri pari viikkoa sitten. Aluksi ei millään tajunnut miten poljetaan ja ikää 2v7kk. Nyt yht äkkiä tadaa...tajusi sen ja polkee aika kivasti :) :wave: Huomenna mennään pihalle polkeen. Nyt se on sitä sisäl harjotellu kun on vettä satanu.
Ei teilläkään kiirettä ja hätää ole...kyllä se kohta menee hirmu vauhtia :hug: :wave:

MrsSmith
Meillä ukki osti esikoiselle (kohta 4v) pyörän jo viime kesänä. Kovasti tykkäs harjotella ja vasta viime viikonloppuna oppi polkemaan :D Ensin harjotteli niin et appareitten alla oli puupalikat ja sit kun se alko sujua rupes polkemaan tossa pihatiellä. Ohjaaminen vaan on vielä hakusessa... Muuten tykkää kovasti ajella =)
Asutaan omakotitalossa, oiskohan se vaikuttanu oppimiseen kun saa ajella rauhassa omassa pihassa. Jokainen oppii ajallaan, ei kannata huolestua jos oma lapsi ei opi saman ikäsenä kun toiset lapset.

Kolmipyöräsellä polki jo syksyllä, hyvä että jalat just yletti polkimille. Ja sillä on nyt keväällä jatkanut. Tammikuussa täytti 2v. Tekis varmaan mieli jo ison pyörän päälle vaan saa luvan odottaa ainakin vuoden verran.

aippä76
Meillä kummitytön isoveli alkoi ajamaan tänä keväänä pyörällä ja on jo pian 7v. Aikaisemmin ei ole halunutkaan koskea pyörään. Toinen tuttava perheen tyttö aloitti ajamaan viime kesänä ja nyt keväällä sai apupyörät pois ja on 6v. Meillä poika aloitti ajamaan ilman apupyöriä 3,5v. ja tyttö 5v. ...2,5v. saivat pyörät.

MEILLÄ TYTTÖ 4-VUOTTA EIKÄ VIELÄ OIKEE USKALLA PYÖRÄLLÄ AJAA. OSAA HÄN SILLÄ AJAA MUTTA EI KYLLÄ PIHAA KAUEMMAS USKALLA MENNÄ. VÄHÄ MIETITYTTÄÄ ETTÄ EIKÖS SITÄ JO TOSSA IÄSSÄ AJELLA JO AIKA HYVIN?

Ikuinen pessimisti
Juu täällä on hitaita pyöräilemäänoppineita myös!

Esikoinen sai pyörän 12-vuotiaana, mutta ei suostunut ajamaan sillä metriäkään. Ikinä. Viime kesänä (lapsi silloin 4½v) ostettiin isompi, 16-tuumainen, jolla sitten opetteli hiljalleen. Välillä meni varmaan pari viikkoa ettei katsonutkaan pyörään päin, oikeastaan vasta loppukesällä lähti sujumaan. Apurattaat on vieläkin, odotellaan sopivaa saumaa että saataisiin ne pois. En ole halunnut mitenkään painostaa enkä ainakaan lahjoa, koska ei tämä nyt oikeasti niin[/] iso juttu ole. Eiköhän me syksyyn ja eskariin mennessä kuitenkin saadaan ottaa apurattaat pois.

Tämä on kovahermoinen tyyppi; kaikki kaverinsa ovat ajaneet ilman apurattaita jo viime kesänä, mutta ryhmän paine ei kyllä hetkauta mihinkään suuntaan...

Pienempi lapsista on nyt 3-vuotias eikä pyöräile hänkään. Ehkä siinä meidän pikkupyörässä on joku perustavanlaatuinen vika :LOL:

Meillä 3-vee on nyt oppinut aikas hyvin pyöräilemään. Se on kuitenkin tosi yksilöllistä, koska oppii ja tietty harjoituksen määrästä kii. =) Kaikkia ei edes kiinnosta koko pyöräily vielä kovin pienenä.

Isukki
Meidän tyttö aloitti pyöräilyn puisella potkupyörällä jo 2,5 v ikäisenä. Oppi helposti ja tykkäsi kovin cruisailusta. Nyt 4 v. ja aloitti polkupyöräilyn "heti" ilman apupyöriä ja puupyörä siirrettiin lapsuusmuistojen joukkoon. Huomasin, että niitä potkupyöriä saa nyt jo Suomestakin ositteesta www.puupyora.fi

Meillä molemmat oppi ajamaan 2,5-vuotiaina 12-tuumaisella, nippa nappa jalat yltivät polkimille. Nuorempi on itse asiassa ajanut nyt vasta pari viikkoa. 4,5-vuotiasta ollaan nyt yritetty saada kokeilemaan ilman apupyöriä, mut ei halua kokeillakaan. Luulen, et oppii vasta ensi kesänä ilman appareita. Mikäs siinä.

Poika sai pyörän kolmen vanhana ja ajeli tyytyväisenä apupyöriensä kanssa viisivuotissyntymäpäivään saakka, jona iltana tuli itse vaatimaan, että ne apparit on otettava pois ja heti. Mies otti ne pois, auttoi lähtöä pari kertaa ja sitten poika oppi ajamaan ilman apupyöriä. Oltiin jo etukäteen sovittu, että apupyörät otetaan pois vasta kun poika itse vaatii.

Yhteistyössä