Puututteko tällaiseen (ja miten)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myö

Vieras
Meidän tytöillä on pieni ikäero, joten tähän asti kaverit ovat olleet yhteisiä (ja täällä maalla niitä ei ihan kamalasti ole). Yhden naapurin tytön kanssa on kuitenkin aina ongelmia, kun hän tulee meille leikkimään. Heti ovella hän aloittaa meidän nuoremman tytön syrjinnän. Hän ärsyttää tyttöä niin, että tämä tulisena luonteena hermostuu ja alkaa itkeä, sitten kuiskailee vanhemman tyttömme kanssa, miten itkupilli kuopuksemme on.

Olen melkoisen lujasti läksyttänyt esikoistamme tästä, ja hän ottaa muiden kavereidensa kanssa kuopuksen oikein hienosti leikkiin mukaan, mutta tämä tyttö on ongelmallinen. jotenkin se on niin tarkoitushakuista tuo hänen toimintansa.

Mitä pitäis tehdä? Sanoin tästä hänen äidilleen, ja äiti vaan totesi, että kolme tyttöä ei sovi samaan leikkiin. kuitenkin muiden kavereiden kanssa leikkii onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Kannattaa varmaan sille lapselle puhua?

Olen sanonut hänelle, että meillä leikitään pienemmänkin kanssa, mutta ei näy auttavan. Kun ovat heillä leikkimässä, leikki sujuu hienosti. En sit tiedä, onko heidän äiti enemmän vahtimassa kuin minä, joka olen tottunut siihen, että lapset melskaavat keskenään yläkerrassa.

Entä jos sanoisi sille äitille että teidän lapset leikkii sitten kahdestaan, jos ei kerran kolme tyttöä mahdu samaan leikkiin, leikkiköön naapurin tyttö yksin. Näin piruuttani ehdotan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos sanoisi sille äitille että teidän lapset leikkii sitten kahdestaan, jos ei kerran kolme tyttöä mahdu samaan leikkiin, leikkiköön naapurin tyttö yksin. Näin piruuttani ehdotan.

Haluisin olla väleissä, kun tytöt menee samalle luokalle ja ollaan varmaan koko ajan enemmän tekemisissä, mutta kieltämättä mielessä käy, että pärjätäänhän me ilmankin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Haluisin olla väleissä, kun tytöt menee samalle luokalle ja ollaan varmaan koko ajan enemmän tekemisissä, mutta kieltämättä mielessä käy, että pärjätäänhän me ilmankin...

pärjätäänhän me ilman? ketkä me? tyttösi on menossa kouluun, jossa hänen tulee luoda kaverisuhteita oman luokan ihmisiin tai olla yksin mahdollisesti kiusattuna. Eiköhän hän saa hankkia omat kaverit ikätovereista ja tuon kuopuksen alettava löytää omia kavereita. muuten riskeeraat tyttösi koulussa viihtymisen. Saatte sitten todellakin olla "me" eli nahjusperhe omassa rauhassa

Meillä on joskus ollut vastaavaa pulmaa. Yleensä leikit on silloin erilaiset. Esim. yhden naapurin kanssa isompi jutteli enemmän ja eihän siihen tietysti pienempi oikein mukaan sopinut. Juteltiin siitä, miten pitää reilusti sanoa, jos haluaa olla kahden eikä syrjiä. Ja jos paikka on mökki tms, jossa ei muita kavereita ole, silloin leikitään kaikki yhdessä. Nyt pienemmälläkin on omia kavereita ja joskus leikkivät kolmin ja joskus pienempi haluaa isomman pois. Hankalia sosiaalisia tilanteita, joita iän mukana tulee lisää. Kun menevät kouluun, haluavat taatusti puuhata enemmän omia juttuja. Meilläkin tuo muuten tuli 6 vuotiaana eteen. Tee pelisäännöt eli salli tietty hetki omaa aikaa ja sillä aikaa pienempi saa vaikka katsoa mieliohjelmaansa. Sen jälkeen leikitään kolmin.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
mun mielestä isommilla tytöillä on oikeus olla kaksinkin. ja en kyllä välejä lapsilta katkaisisi, on helpompi laittaa kouluun kun on kaveri turvana.

Ajattelit sitten, että koulussa tämä tapaus osaisi sitten ottaa muut huomioon?
Kannattaisi mielestäni harjoitella jo nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja taco:

pärjätäänhän me ilman? ketkä me? tyttösi on menossa kouluun, jossa hänen tulee luoda kaverisuhteita oman luokan ihmisiin tai olla yksin mahdollisesti kiusattuna. Eiköhän hän saa hankkia omat kaverit ikätovereista ja tuon kuopuksen alettava löytää omia kavereita. muuten riskeeraat tyttösi koulussa viihtymisen. Saatte sitten todellakin olla "me" eli nahjusperhe omassa rauhassa

Tarkoitin sitä, että tytöllä on muitakin kavereita, jotka eivät tällaista harrasta. En haluaisi lapsestani tulevan millään tavoin syrjijää vain siksi, että pelkää jäävänsä yksin. Olen myös päikässä puuttunut tällaisiin yhden tytön syrjimisiin ja selittänyt esikoiselle, että niin ei saa toimia.

Minusta sellainen ystävä ei ole kovin suositeltava, joka harrastaa tällaista. Nyt on uhrina meidän kuopus, koulussa ehkä joku luokkakaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja taco:

Tarkoitin sitä, että tytöllä on muitakin kavereita, jotka eivät tällaista harrasta. En haluaisi lapsestani tulevan millään tavoin syrjijää vain siksi, että pelkää jäävänsä yksin. Olen myös päikässä puuttunut tällaisiin yhden tytön syrjimisiin ja selittänyt esikoiselle, että niin ei saa toimia.

Minusta sellainen ystävä ei ole kovin suositeltava, joka harrastaa tällaista. Nyt on uhrina meidän kuopus, koulussa ehkä joku luokkakaveri.

Pitää vielä jatkaa, kun pisti niin vihaksi tämän yhden ihmisen kirjoitus! Kyllä, se vaatii rohkeutta olla osallistumatta syrjintään, mutta kyllä, se kannattaa. Meidän esikoisen päikkäryhmässä on vastaavanlainen tyttö, joka yritti samaa: ryhmässä oli silloin vain kolme "isoa" tyttöä. Tämä tyttö aloitti aivan systemaattisen toisen tytön syrjimisen ja meidän esikoisen suosimisen.

Minä puutuin tähän, selitin, että meidän perheessä ei tällaista hyväksytä ja kielsin lastani menemästä mukaan tuollaiseen toimintaan. Olin niin ylpeä tytöstäni, kun kuulin, että hän oli mennyt leikkimään tämän syrjityn tytön kanssa. Tällaista kasvatusta me pidetään tärkeänä, ei sitä, että tyttö pääsisi "piireihin", jos ne piirit koostuvat pienistä pissiksistä.

Olen samaa mieltä, että syrjimiseen pitää aikuisen uskaltaa puuttua. Tavallaan olen itse nähnyt nämä tilanteet ihan hyvinäkin keskustelupaikkoina. Parempi ennen koulua kuin myöhemmin. Tosin varmaan noita saa käsitellä myöhemminkin, mutta onpa joku pohjatyö tehty. Mun mielestä sovittu oma aika ja tila on eri asia kuin syrjiminen. Pitää vain tehdä selväksi lapsille miksi ja miten toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vielä:
Olen samaa mieltä, että syrjimiseen pitää aikuisen uskaltaa puuttua. Tavallaan olen itse nähnyt nämä tilanteet ihan hyvinäkin keskustelupaikkoina. Parempi ennen koulua kuin myöhemmin. Tosin varmaan noita saa käsitellä myöhemminkin, mutta onpa joku pohjatyö tehty. Mun mielestä sovittu oma aika ja tila on eri asia kuin syrjiminen. Pitää vain tehdä selväksi lapsille miksi ja miten toimia.

Juu, olen nyt ajatellut näin, että esikoinen voisi välillä mennä yksin tämän tytön luo leikkimään. Silloin, kun ovat meillä, saisivat ottaa kuopuksen leikkeihin mukaan. Mutta olen alkanut muutenkin vähän karsastaa tätä tyttöä tuon pahantahtoisuuden vuoksi. Pelkään todella, että tyttöni ryhtyy kiusaajaksi.

Minä puutun tuollaiseen yhden ulos jättämiseen heti. Meillä sukulaistyttö, joka iältään meidän omien tyttöjen välissä ja tämä sukulaistyttö suosii meidän vanhempaa eli nuorin jäis aina ulos. Olen sanonut suoraan, että kaikki otetaan mukaan leikkiin. Lisäksi hienovaraisesti aiheuttanut tilanteita, jossa tämä sukulaistyttö (ainoa lapsi) joutuu odottamaan vuoroaan/jakamaan tavaroita yms normaalia elämää.

Tytöillä on helposti tätä,ollaan vain kahdestaan mentaliteettia.
Itse kyllä puuttuisin asiaan ja selittäisin,että meillä toimitaan näin tai sitten meille ei voi tulla.
Syrjimistä en sallisi!

Tyttöjen leikeissä tahtoo aina se kolmas pyörä olla liikaa.

Minä sopisin aina etukäteen, milloin saavat leikkiä kahdestaan ja milloin otetaan se pienempikin mukaan ja siitä sitten pidettäisiin myös kiinni. Ja säännöt selväksi myös sille kaverille. Silloin isommat oppivat, että kaikkien kanssa pitää leikkiä, mutta myös pienempi oppii, ettei hänkään aina saa kaikkea haluamaansa.

Yhteistyössä