Puuttuuko lastensuojelu asiaan? Mulla on 2,5-vuotias lapsi, enkä aio enää

  • Viestiketjun aloittaja rokoteohjelmaan pakotettu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep...:
Itse asiassa se, että sikapiikki otettiin niin voimalla keväällä vastaan, ei mitenkään ollut Suomen terveydenhoitajien "syytä".
Aivan. Kyllä ne määräykset tulee jostain ihan muualta kuin terveydenhoitajien päästä.
Minä kysyin terkalta, onko tuo ihan järkevä piikki ottaa. Siinä se valehteli päin naamaa mulle, että ota vaan, se on turvallinen. :(
No vähintään oikeuteen haastat vastuuttoman neuvolantädin!
Irvailkaa vaan. Mä luotin sinisilmäsesti noihin täteihin.
Öh, ei kai kukaan tänä päivänä ole niin yksinkertainen että luottaa sinisilmäisesti ehdottomina totuuksina asioihin mitä neuvoloissa ohjeistetaan? :eek: Kai nyt ihan oma järkikin sanoo että kun katsoo hetken aikaa taaksepäin niin monet ohjeet ja suositukset ovat muuttuneet ettei mikään ole todella kiveen kirjoitettua. Kun lääkkeitä ja asioita tutkitaan niin löytyy jatkuvasti uusia näkökulmia ja joku sillä hetkellä hyväksi nähty juttu onkin hetken päästä jotain ihan muuta. Tuskin ne neuvoloiden th:t ovat mitään meedioita jotka kykenevät näkemään faktat jotka sillä hetkellä ovat tutkijoillekin vielä vieraita.

Ja mitä noihin pakottamisiin ja painostamisiin tulee, en kyllä itse kokenut mitään sellaista mistään suunnasta. Neuvola ja pojun lääkäri, samoin kuin oma työnantaja sanoivat omat kantansa ja suosituksensa mutta minä olin itse se joka tein päätöksen lasteni rokotuksista. Ei tulisi mieleenkään syyttää siitä ketään muuta, minulla oli täysi vapaus jättää rokotukset väliin ja jos ne olisivat minusta tuntuneet siinä tilanteessa huonoilta vaihtoehdoilta olisin näin tehnytkin.
 
Ilman muuta voit käydä missä vain "neuvolatarkastuksissa". Mä en ole rokottanut enää pitkään aikaa lapsiani, esikoinen on saanut osan rokotuksista, mutta silti käydään kyllä neuvolassa. Mä olen sen verran kova luu että mun pääntä ei käännetä näissä rokotusasioissa ja nyt vihdoin neuvolantätikin on sen huomannut eikä mene enää puolta tuntia keskustellessa rokotuksen haitoista...
 
Meillä on käytetty yksityisellä tarkastukset. Ekat neuvolat käytiin (kotikäynnit ) mut sen jälkeen sanoin kiitos ei. 5kk ikään käytiin lääkärin tarkastettavana joka kuukausi ko ennen aikojaan synty tuo neitonen, sitte lääkäri sano että pitennettään välejä. Tuntunu paljon mukavammalta näin ko on allergioita ym niin on päässy heti asiantuntijalle, eikä ole ensin tarvinnu tingata terkkarin kans joka tuskin enempää tietää ko miekkään...

Tutut ja turvalliset rokotteet ollaan otettu mut rotahommat ja pneumokokki-tutkimus skipattiin.
 
Me kydään lasten kanssa normaalineuvoloiden lisäksi useilla eri lääkäreillä ja kuntoutuspuolen jutuissa. Enkä oelta kenenkään näistä ammatti-ihmisistä olevan mitään yliluonnollisia tapuksia jotkä pystyvät absoluuttisella varmuudella aina näkemään sen mikä ona minun lapselleni parhaaksi. Silti heillä on sellaista ammattitaitoa, näkemystä ja kokemusta mikä minulta puuttuu ja sitä haluan hyödyntää.

kaikkien näiden ihmisten kanssa ei olla oltu aina ihan samalla aaltopituudella ja mm neuvolaa on kertaalleen muutettu. Tänäpäivänä en omien lasten kohdalla näe noita neuvoloita niin tärkeinä koska lapsillani on sen verran paljon muita tahoja jotka paremmalla kokemuksella erityislapsista kykenevät sitten seuraamaan ja ohjailemaan heidän kehitystään. Neuvolassa käydään lähinnä noilla mittauksilla, rokotuksilla ja ihan yleisesti jutustelemassa.

Mihinkään minua ei olla pakotettu ja tarvittaessa pystyn kyllä sanomaan oman vastalauseeni jos joku juttu ei mielestäni stemmaakaan oman lapseni kohdalla. Voin myös tämän jälkeen kuunnella ammatti-ihmisten perusteluja suosituksilleen ja sen jälkeen tehdä omat päätökseni. Viimekädessä olen kuitenkin itse se joka päättää lasteni hoidosta ja kuntoutuksesta.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
no tuliko sun lapsellesi jotain vaurioita siitä rokotteesta?[/quote


Kukaan ei tiedä, mitä tuo SI-rokote tuo esille esim. muutaman vuoden päästä? Sitä on pistetty lapsiin, joiden keskushermosto on vielä kehittymätön.

Itse en aio ottaa mitään ylimääräisiä rokotteita lapselleni enkä myöskään 1.5 vuotiaana tulevaa MPR-rokotetta. Ja ihan siitä syystä jätän ottamatta/ siirrätän sen myöhemmäksi, kun minun järkeen ei mene se, että 3 taudinaiheuttajaa istutetaan lapseen yhdellä kertaa!!!
 
kkk
ei se kyllä ole neuvolantädin vika tää rokotusjuttu. kun ne kertoo sen, mikä niille sanotaan oikeaksi. oikea syyllinen lienee WHO ja lääkefirmat. Jotkut neuvolantädit on pieniä pisaroita siellä, ne tekee vaan mitä käsketään.

jos neuvolantäti olis alkanut kiihkoomaan silloin että ei saa ottaa rokotetta niin se olis saanut kenkää!
 
Ei voida neuvolaan pakottaa. En ole nuorempaa käyttänyt neuvolassa kuin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet hakemassa. Ja ihan siitä syystä että en jaksanut sitä marinaa kuunnella...ja poika käy joka tapauksessa lastenpolilla vähintään puolen vuoden välein niin mittaukset tehtiin sitten siellä.
 
vv
Ymmärrän kyllä ap:ta, olen itsekin törmännyt terveydenhoitajaan, joka suorastaan pakotti ottamaan vauvalle rotavirusrokotteen. Meillä oli sijainen 3kk neuvolassa ja tämä sijainen (kokenut terveydenhoitaja kylläkin, mutta ei se kuka yleensä meillä on) vain ilmoitti, että annetaan se rotavirusrokote samalla. Minä hämmentyneenä siihen, että miten niin annetaan? Ainoa informaatio mitä olin saanut, oli muutama kaupallinen sähköpostiviesti, eikä asiasta ollut aiemmin neuvolassa mitään puhetta. Tämä terveydenhoitaja oli ihan kauhuissaan (yhtään liiottelematta) kun minä en ollut reseptiä aiemmin pyytänyt ja alkoi kiireesti kirjoittaa reseptiä ja varata uutta aikaa seuraavalle viikolle, ettei rokote vaan myöhästy. Yritin keskustella asiasta, rokotteen hyödyistä ja haitoista sekä vapaaehtoisuudesta, mutta tämä terveydenhoitaja vain hoki, että siihen tautiin sairastuu valtaosa lapsista ja monet kuolee. Unohti jopa punnita lapsen hermostuksissaan. Otin reseptin vastaan ja poistuin paikalta. Otin itse selvää rokotteesta ja taudista, keskustelin parin terveydenhoitaja kaverin kanssa ja päätin ettei lapselle rokotusta oteta. Menimme seuraavalla viikolla annettuna aikana ja vastassa oli oma terveydenhoitajamme. Hänen kanssaan sain asiallisesti keskusteltua aiheesta sekä asiallista tietoa sairauden paikallisesta tilanteesta sillä hetkellä. Hän ei painostanut, eikä kieltänyt vaan painotti nimenomaan vanhemman valinnanoikeutta.

Kyllä rokotukset ovat vanhemman päätettävissä, samoin neuvolassa käyminen, mutta valitettavasti noita asenteellisia ja vain oman mielipiteensä hyväksyviä terveydenhoitajia on. Suosittelisin ap:lle joko vaihtamaan terveydenhoitajaa tai sitten kokonaan neuvolaa. En kuitenkaan lopettaisi neuvolakontrolleja kokonaan, vaan ottaisin etukäteen selvää esim. rokotteista ja tekisin etukäteen mielipiteen mitä otetaan ja mitä ei.
 
JustJoo
Koko neuvolatoiminta on vapaaehtoista. Myös raskausaikana. Jokainen vanhempi voi itse päättää käyttääkö lapsiaan neuvolassa vai ei. Suurin osa päättää käyttää, mutta se ei tee siitä pakollista.
 
Kiia
Mun mielestä saa kyllä mennä itseensä, jos ei ymmärrä, että jokainen tekee noi päätökset lasten rokotuksista itse. Meillä ainakin sikapiikkiä ja influenssapiikkiä sai oikein erikseen mennä jonottamaan pitkäksi ajaksi, todellakaan niitä ei saanut mitenkään painostettuna puolivahingossa lapselleen.
 
Muiku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos!
:flower:
Eli voin ihan huoletta suorittaa mittaamiset, punnitsemiset ja kehityksentarkkailut omatoimisesti.
Anteeksi, mutta mistä tiedät missä vaiheessa lapsesi kehitys pitäisi olla muihin ikäisiinsä nähden? Se että vertaat omaasi muiden lapsiin ei anna vielä kuvaa kehityksestä.
Eihän lapsia kuulu verrata muihin vaan jokainen kasvaa omaa vauhtiaan eikä muiden mukana!! Itse olen oman 2v tyttäreni kanssa juossut vähintään joka toinen kuukausi neuvolassa tarkkailemassa painoa, nousee kyllä mutta tuo liikkuu sen verran enemmän että paino nousee hitaasti. Torstaina aion kyllä sanoa etten aio siellä juosta enää että tulen sitten tarkistuttamaan kun siltä taas tuntuu että olisi hyvä tietää miten on paino noussut.
 
sanna
Siis uskomatonta! Parempi, kun en kaikkea tähän kirjoita, mitä oikeasti ajattelen. Suomalainen neuvola on huippua verrattuna mitä maailmalla lapsille on! Piikit on vapaaehtoisia. Päätöksen tekee aina vanhempi. En todellakaan jätä lapsiani rokottamatta tai ilman neuvolakäyntejä tämän hysterian vuoksi. Neuvola on etuoikeus suomalaisille lapsille. Meille on otettu sikis, rota ja ollaan pneumokokkitutkimuksessakin. Esimerkiksi tuon pneumokokkirokotteen jälkeen pojalla ei ole ollut yhtään korvatulehdusta. Se on ollut suuri helpotus pojalle ja vanhemmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiia:
Mun mielestä saa kyllä mennä itseensä, jos ei ymmärrä, että jokainen tekee noi päätökset lasten rokotuksista itse. Meillä ainakin sikapiikkiä ja influenssapiikkiä sai oikein erikseen mennä jonottamaan pitkäksi ajaksi, todellakaan niitä ei saanut mitenkään painostettuna puolivahingossa lapselleen.
just näin
 
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Siis uskomatonta! Parempi, kun en kaikkea tähän kirjoita, mitä oikeasti ajattelen. Suomalainen neuvola on huippua verrattuna mitä maailmalla lapsille on! Piikit on vapaaehtoisia. Päätöksen tekee aina vanhempi. En todellakaan jätä lapsiani rokottamatta tai ilman neuvolakäyntejä tämän hysterian vuoksi. Neuvola on etuoikeus suomalaisille lapsille. Meille on otettu sikis, rota ja ollaan pneumokokkitutkimuksessakin. Esimerkiksi tuon pneumokokkirokotteen jälkeen pojalla ei ole ollut yhtään korvatulehdusta. Se on ollut suuri helpotus pojalle ja vanhemmille.
peesi ihan koko tekstille.
tänäänkin mennään neuvolaan ja iloisia ollaan että lasten kehitystä tarkkaillaan.
 
Ei se lastensuojelun asia ole, ellei neuvolasta joku tee ls-ilmoitusta sen vuoksi. Se on mahdollista. Kerran sattui niin veemäinen lääkäri kohdalle, että kuulin hänen harkinneen lastensuojeluilmoitusta sen vuoksi, että lapsia ei ole rokotettu. Hoh hoi jaa.. Ei sentään tehnyt. Olisin tehnytkin siitä valituksen, sillä rokotteet ovat vapaaehtoisia.
 
Neuvola ja rokotukset on vapaaehtoisia.
Neuvola on tosiaan neuvola, ei määräämö. Siellä saa siis neuvoja, ei aukottomia totuuksia. Rokotusohjelmankin saa ihan vapaasti räätälöidä omaan tilanteeseen ja elämänkatsomukseen sopivaksi.
 
Upi
Alkuperäinen kirjoittaja st:
Suhtautukaa fanaattisesti mieluummin niihin turhiin antibiootteihin, joista kehittyy superbakteereja kun äipät syöttää niitä kun mussukka kerran aivastaa.
Niinpä! Antibiooteista on usein enemmän haittaa kun hyötyä. Moni pöpö lähtis muutamassa päivässä ilman lääkkeitäkin.
Myös kuumeen laskeminen särkylääkkeillä on idioottimaista touhua, jota monet harrastaa. Kuume on kropan oma puolustuskeino pöpöjä vastaan ja tauti jatkaa jylläämistä, jos aina vedetään nappia naamaan lämmön noustessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Upi:
Alkuperäinen kirjoittaja st:
Suhtautukaa fanaattisesti mieluummin niihin turhiin antibiootteihin, joista kehittyy superbakteereja kun äipät syöttää niitä kun mussukka kerran aivastaa.
Niinpä! Antibiooteista on usein enemmän haittaa kun hyötyä. Moni pöpö lähtis muutamassa päivässä ilman lääkkeitäkin.
Myös kuumeen laskeminen särkylääkkeillä on idioottimaista touhua, jota monet harrastaa. Kuume on kropan oma puolustuskeino pöpöjä vastaan ja tauti jatkaa jylläämistä, jos aina vedetään nappia naamaan lämmön noustessa.
Mun ei tarvitse suhtautua fanaattisesti mihinkään asiaan, mutta eipä ole myöskään tarvinnut yhtäkään nappia lapsille vielä koskaan antaa, toivottavasti ei tarvitsekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Upi:
Alkuperäinen kirjoittaja st:
Suhtautukaa fanaattisesti mieluummin niihin turhiin antibiootteihin, joista kehittyy superbakteereja kun äipät syöttää niitä kun mussukka kerran aivastaa.
Niinpä! Antibiooteista on usein enemmän haittaa kun hyötyä. Moni pöpö lähtis muutamassa päivässä ilman lääkkeitäkin.
Myös kuumeen laskeminen särkylääkkeillä on idioottimaista touhua, jota monet harrastaa. Kuume on kropan oma puolustuskeino pöpöjä vastaan ja tauti jatkaa jylläämistä, jos aina vedetään nappia naamaan lämmön noustessa.
No niinpä.
Mun kaverin lapseen oli takertunut punkki. Ei tullut rinkuloita eikä mitään muutakaan ihottumaa. Tämän irroitetun punkin lisäksi lapsella oli nuha. Kaverini soitti punkin irroitettuaan Pulssiin ja sieltä lääkäri määräsi, ilman että lasta edes näki, ab-kuurin jonka soitti apteekkiin. Todella uskomattoman edesvastuutonta!!!!!
 
joops
Alkuperäinen kirjoittaja vastaa:
Etkö aijo käydä punnitsemassa ja mittauttamassa? Eix täällä joskus joku äiti kirjoittanut joskus, et oli tehty joku ilmoitus kun oli neuvolat vaan unohtanu?
Joo, se olin minä. Tai siis ainakin mä oon tehnyt yhden aloituksen tänne kun lastenneuvolan terkka teki ls-ilmoituksen kun en vienyt lastani neuvolaan vaan vein lapsen (kertomatta terkalle) yksityiselle suoraan. Sitten tuli melkeinpä "poliisikuulustelut" siitä. Terkan mielestä on PAKKO käydä neuvolassa, jotta lapsi kehittyy normaalisti. Eli esim. lastenlääkäri yksityisellä ei osaa katsoa miten lapsi kehittyy ja voi.
 

Yhteistyössä