Puuttuisitteko jotenkin (naapureiden jatkuva riitely)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Haluaisin kuulla vähän muiden mielipiteitä minua huolestuttavassa asiassa. Meidän naapurissa asuu lapsiperhe, isä, äiti ja kaksi pientä lasta. Viime aikoina asunnosta kuuluu lähes tauotta vanhempien riitely, ja isä poissaollessa kuuluu kuinka äiti huutaa lapsille ja nämä itkevät. Tuntuu että tilanne pahenee päivä päivältä, ja olen jo alkanut miettiä olisiko minulla naapurina velvollisuus puuttua asiaan jotenkin. Fyysisen väkivallan ääniä asunnosta ei ainakaan kuulu, mutta riitely on muuten todella raivokasta.

Tunnen naapurit ainoastaan ulkonäöltä, ei olla oikeastaan edes moikkailuväleissä. Ei tunnu siis luontevalta kysyä asiasta esim. äidiltä ohimennen. Perhe ei ilmeisesti pahemmin ulkoile, ja omat lapseni ovat jo niin isoja ettei törmäillä vahingossa esim. hiekkalaatikolla tai lähipuistoissa.

Jotkut perheet meluaa enemmän kuin toiset.

Suomessa yleensäottaen kaikki perheet keskustelee aika maltilla. Latinoperheissä normaali keskustelu on sitä että kuka huutaa lujimpaa niin sitä kuunnellaan=)

Jos häiritsee niin soita vaan sinne isännöitsijälle.

Toivottavasti et puhu meistä! :D No ennen kuin rupeat lastensuojeluun soittelemaan niin juttele äidinkanssa vaikka et edes moikkailu väleissä olisi. Mieti miten hölmöltä perheestä tuntuu että olet niin huolissasi heistä ja ilmoittelet heidän ongelmistaan viranomaisille mutta et ole kysynyt miten voisit heitä auttaa tai kysyä että onko teillä kaikki hyvin? Vaikka miten tökeröltä tuntuisi mennä kyselemään. Voithan kertoa että jatkuva riitely ja huutaminen on häiritsevää tms...

[QUOTE="aloittaja";28493261]Meteli ei varsinaisesti häiritse, yöllä siellä pääasiassa nukutaan. Enemmän olen huolissani lasten (ja tietysti vanhempienkin) hyvinvoinnista. Ei kenelläkään siinä perheessä taida hyvä olla, ja pelkään että asiat kärjistyvät jotenkin.[/QUOTE]

Mitkä asiat kertoo että perheessä ei ole hyvä olla?

Tuli kanssa mieleen että kirjoititkohan meidän perheestä :D Meillä nauretaan äänekkäästi, mutta myös tapellaan äänekkäästi. Siksi asumme nykyään omakotitalossa.

[QUOTE="Äiti myös";28493263]Toivottavasti et puhu meistä! :D No ennen kuin rupeat lastensuojeluun soittelemaan niin juttele äidinkanssa vaikka et edes moikkailu väleissä olisi. Mieti miten hölmöltä perheestä tuntuu että olet niin huolissasi heistä ja ilmoittelet heidän ongelmistaan viranomaisille mutta et ole kysynyt miten voisit heitä auttaa tai kysyä että onko teillä kaikki hyvin? Vaikka miten tökeröltä tuntuisi mennä kyselemään. Voithan kertoa että jatkuva riitely ja huutaminen on häiritsevää tms...[/QUOTE]

En ole suunnitellut lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Vanhempien lähestyminen on tosi vaikeaa, voi olla että he tietävät että kuulen riitelyn ja sen vuoksi eivät edes katso päin kun esim. rappukäytävässä tavataan. Tietysti sitä voisi mennä ihan ovikelloakin soittamaan.

Lähinnä vaikuttaa siltä että vanhemmat ovat ihan uuvuksissa. Lapsilla taitaa olla aika pieni ikäero ja itkevät paljon. Tuntuu siltä että jos sanon jotakin niin se vaan pahentaa tilannetta! Meteli ei siis tosiaankaan minua häiritse, ymmärrän sen että lapsiperheessä ääntä riittää, olen vain huolissani.

Mitkä asiat kertoo että perheessä ei ole hyvä olla?

Eikös tuo lue jo aloituksessa?

"Viime aikoina asunnosta kuuluu lähes tauotta vanhempien riitely, ja isä poissaollessa kuuluu kuinka äiti huutaa lapsille ja nämä itkevät. Tuntuu että tilanne pahenee päivä päivältä, ja olen jo alkanut miettiä olisiko minulla naapurina velvollisuus puuttua asiaan jotenkin. Fyysisen väkivallan ääniä asunnosta ei ainakaan kuulu, mutta riitely on muuten todella raivokasta. "

Ap:lle, aika hankala juttu, varmaan aika epäluontevaa mennä ottamaan tuollaista asiaa puheeksi mitenkään, jos ette ole edes moikkailututtuja. Se on minusta kyllä outoa, sillä meilläpäin tervehditään kaikkia naapureita, kun törmätään käytävässä tai pihalla ainakin.

Voihan se olla että nuo jatkuvat riidat edeltävät eroa, useinhan se niin menee. Jos ei tuolla käytetä väkivaltaa eikä yöllä meluta, et voi oikeastaan muuta kuin tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä, nehän on pakko tarkistaa. Kyllä tuollaisesta riitelystä ja huutamisesta lapset kärsivät aina henkisesti. Voihan se olla että se ilmoitus saisi tilanteen jotenkin laukeamaan, esim. että hakisivat apua vaikka pariterapiasta, tai eroaisivat.

Toivottavasti pian keksit ratkaisun, ikävään se on kuunnella tuollaista kun e tiedä voiko puuttua vai ei.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
En usko että tilannetta voit kysymällä pahentaa, luulen että ehkäpä oppivat pitämään pienempää ääntä ja setvimään asiansa muuten kuin jatkuvalla huutamisella. Ja ainakin jos muita ongelmia ilmaantuu voit sanoa että jutteluakin yritit. Ja voithan sanoa että ymmrrät että on uuvuttavaa kahden pienen lapsenkanssa ja vaikka muistella omiesi lasten vauva/ uhmaikä aikaa... Jotenkin noin! :)

[QUOTE="aloittaja";28493287]En ole suunnitellut lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Vanhempien lähestyminen on tosi vaikeaa, voi olla että he tietävät että kuulen riitelyn ja sen vuoksi eivät edes katso päin kun esim. rappukäytävässä tavataan. Tietysti sitä voisi mennä ihan ovikelloakin soittamaan.

Lähinnä vaikuttaa siltä että vanhemmat ovat ihan uuvuksissa. Lapsilla taitaa olla aika pieni ikäero ja itkevät paljon. Tuntuu siltä että jos sanon jotakin niin se vaan pahentaa tilannetta! Meteli ei siis tosiaankaan minua häiritse, ymmärrän sen että lapsiperheessä ääntä riittää, olen vain huolissani.[/QUOTE]

Olitkin jo kirjoittanut ettet aio tehdä lastensuojeluilmoitusta. Sitten ikävä kyllä et voi tehdä oikein muuta kuin vain seurailla tilannetta, ja odottaa että tilanne ratkeaa jotenkin, joko menevät pariterapiaan ja lopettavat riitelyn, tai sitten eroavat ja muuttavat erilleen.

"Viime aikoina", mitä se tarkoittaa, millaista ajanjaksoa? Niin, ihmisillä tuppaa tulemaan kriisejä elämässä ja jos jokaiseen tuputetaan lastensuojelua niin huhhuh.
On aika rakentaa ja on aika riidellä jne. Ehkä heillä on nyt vain huonompi kausi, jotain tapahtunyt ym. Anna heidän riidellä riitansa, kyllä se siitä vielä paremmaksi muuttuu.
ELLEI sitten häiritse teidä, niin sitten valitus isännöitsijälle.

mun mielestä ei kannata puutua, toiset vaan on kiivaampia kuin toiset, jos perheellä on nyt paljon huolta asioista ja hermot on kireellä, parisuhde ehkä solmussa yms. niin ei sitä tilannetta kyllä helpota yhtään lastensuojelun piiriin joutuminen. Lapset ilmeisesti hoidetaan, eikä perheessä ole väkivaltaa, joten jätetään ne sossutädit tarvitseville, suomessa on ihan hirvittävästi lapsia, jotka joutuvat asumaan kännisten mielenterveysongelmista kärsivien vanhempien luona, koska sossulla ei ole resurseja hoitaa näitä kaikkia tapauksia, yksi syy tähän ilmiöön on myös turhat ls-ilmot.

Aikoinaan olin kahden pienen lapsen kotiäiti ja raskaana,
kun sain selville että miehelläni oli suhde ystävääni. En pystynyt silloin
Irtaantumaan avioliitosta vaan olin enemmänkin ihan shokissa. Huusin miehelle vaikka
Mistä ja lapsiin meni herkästi hermo, vaikka kuinka yritin jaksaa. Kävin
Psykologilla työstämässä asiaa mutta pari vuotta siinä meni sumussa
Ja jatkuvan vihan ja epätoivon vallassa. Jotenkin selvisin ja nykyään olen
Rauhallinen oma itseni. Silloinen naapuri olisi voinut ajatella musta varsin
Samoin kuin sinä ajattelet naapuristasi. Lasten kanssa on välit hyvät ja aina
Heistä huolehdin ja pidin sylissä jne.. Hermot meni vain herkemmin ja huusin
Pienistäkin asioista :/ ainahan voi tarjota juttu apua, jos siltä tuntuu, mutta pelkkä
Huutaminen ei välttämättä kerro muusta kuin siitä että on vaikeaa elämässä
Tai sitten voi olla vain tulinen luonne. Jos on siis aina riidelleet lujaa..

Tilanne on pahentunut viimeisen parin kuukauden aikana. Riitelyä on kuulunut kyllä aiemminkin, mutta nyt se on päivittäistä ja todella kovaäänistä. Vanhemmat huutavat niin lujaa että erotan sanatkin :(

Mietin sitäkin että soittaisin alueen terveydenhoitajalle ja vinkkaisin että kysyisi seuraavalla neuvolakäynnillä tarkemmin äidin jaksamisesta. Äh, en tiedä, tuntuu että teen niin tai näin niin metsään menee! Lapset ovat tosi pieniä vielä ja varmasti kärsivät riitelystä ja huutamisesta. Lastensuojeluilmoitus tuntuu jotenkin liian radikaalilta, mutta kuitenkin tuntuu siltä että jotakin olisi tehtävä.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
[QUOTE="Mami";28493328]Aikoinaan olin kahden pienen lapsen kotiäiti ja raskaana,
kun sain selville että miehelläni oli suhde ystävääni. En pystynyt silloin
Irtaantumaan avioliitosta vaan olin enemmänkin ihan shokissa. Huusin miehelle vaikka
Mistä ja lapsiin meni herkästi hermo, vaikka kuinka yritin jaksaa. Kävin
Psykologilla työstämässä asiaa mutta pari vuotta siinä meni sumussa
Ja jatkuvan vihan ja epätoivon vallassa. Jotenkin selvisin ja nykyään olen
Rauhallinen oma itseni. Silloinen naapuri olisi voinut ajatella musta varsin
Samoin kuin sinä ajattelet naapuristasi. Lasten kanssa on välit hyvät ja aina
Heistä huolehdin ja pidin sylissä jne.. Hermot meni vain herkemmin ja huusin
Pienistäkin asioista :/ ainahan voi tarjota juttu apua, jos siltä tuntuu, mutta pelkkä
Huutaminen ei välttämättä kerro muusta kuin siitä että on vaikeaa elämässä
Tai sitten voi olla vain tulinen luonne. Jos on siis aina riidelleet lujaa..[/QUOTE]

Varmaan joku tämänkaltainen tilanne tässäkin on taustalla. Lähinnä toivon sitä että vanhemmat tajuaisivat itse hakea apua tilanteeseen.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mene ja juttele heidänkanssaan, keksit jonkun keinon päästä äidin juttusille! En tiedä missä päin asutte mutta miellä päin kymenlaaksossa kyllä terveydenhoitajat ilmoittelevat sossuille hyvin hyvin herkästi asioista joskus jopa ihan turhista...

[QUOTE="aloittaja";28493344]Varmaan joku tämänkaltainen tilanne tässäkin on taustalla. Lähinnä toivon sitä että vanhemmat tajuaisivat itse hakea apua tilanteeseen.[/QUOTE]

tämä on paras ratkaisu, että siis itse hoitavat asiansa, tilannetta saattaa tosiaan pahentaa, jos ulkopuoliset alkaa tunkemaan nokkansa asioihin, jos neuvolareissulla yhtäkkiä udellaan riidoista yms. voi äiti tai isä tosiaan saada tästä lisää riitelyn aihetta tai hermojen kiristelyä.

Että mua ärsyttää just tällainen suomijunttien kyräilykulttuuri. Mene ja ota selvää!!!!! Pitääkö niitä viranomaisia tunkea joka perkeleen paikkaan sähläämään, se on viiminen niitti sille perheelle että saavat sitten kiittää sinua!

No mun mielestä se että vanhemmilla on vaikeeta ei oikeuta heitä purkamaan pahaa oloaan lapsiin.

ei oikeuta ei, perheitä ja tilanteita on erilaisia se asia on meidän muiden vain hyväksyttävä, emme me voi päättää , että nyt tuo naapurin kovaääninen nainen saa lopettaa lastensa komentamisen kovalla äänellä yms.
itseasiassa jokaisessa meissä on jonkun toisen äidin mielestä jotakin virhettä, minkä vuoksi emme olisi ansainneet lapsiamme, minä en ymmärrä sitä, että lapsilla ei ole kuria ollenkaan, minun mielestäni semmoiset vanhemmat tekevät lapselleen henkistä väkivaltaa, myös rokottamatta jättäminen, vegaaniruokailu ilman lapsen omaa mielipidettä on asioita joita en ymmärrä :) en silti ole oikeutettu puuttumaan moisiin asioihin muiden perheissä.

Laita nimetön kirje postilaatikkoon jossa kerrot että kuulet riitelyn ja toivot sen loppuvan ja olet huolissasi. Tai voithan siihen laittaa että apuakin saatavilla mm. neuvolasta. Tai sitten laitat omalla nimellä ihan ja kerrot että jos kaipaavat apua olet käytettävissä ( tuskin apua kuitenkaan pyytävät ). Jos keskustelusta ei tule mitään.

[QUOTE="huoh";28493361]Että mua ärsyttää just tällainen suomijunttien kyräilykulttuuri. Mene ja ota selvää!!!!! Pitääkö niitä viranomaisia tunkea joka perkeleen paikkaan sähläämään, se on viiminen niitti sille perheelle että saavat sitten kiittää sinua![/QUOTE]

Hui! Tässä tosiaan yritän muiden mielipiteitä kysellä ja saada selville mikä olisi hienovaraisin ja paras tapa asiassa toimia. Perhe vaikuttaa kovin ujolta ja jo sekin voi varmaan olla heille viimeinen niitti että naapuri asian puheeksi ottaa.

Yhteistyössä