Puutarhurit, HELP!

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Postisetä toi lapun, että nyt ois mun tilaamat liljasipulit sun muut postissa... En yhtään tiedä, onko siellä mitään palikkaohjeita mukana, joten kysyn täältä :D Eli mitäs mä niille sitten teen? Parvekkeelle ois ne tarkoitus saada purkkeihin, laitanko ne heti niihin vai johonkin pienempiin ruukkuihin, pitääkö pitää sisällä vai pärjäävätkö parvekkeella kun lämpötila on plussan puolella?

Ei sisälle, mutta ei kyllä pakkastakaan tarvisi olla hirveesti. Parvekkeelle tuskin tulee enää pakkasta, ,jos asut etelämpänä. Kauheesti ei kannata nyt kastella, ,ettei ala kylmässä homehtumaan, ,ilmakin on kosteaa.

Jos pistät ne nyt purkkiin ne kasvavat vauhdilla sisällä. Parvekkeelle voit laittaa myös jo nyt kasvamaan ja ne sitten nousevat pintaan, kun parvekkeella on sopivan lämpöistä.

Mä esikasvatan usein maitopurkissa, koska se vie vähän tilaa, mutta voit ihan hyvin pistää jo lopulliseen ruukkuun. Pistä tiheästi ehkä kerroksittain, että tulee rehevä. Jätä reunoille tilaa, jos haluat jotain kesäkukkaa yhdistää niihin.

Sipulit alkaa kasvamaan heti, kun pääsevät multaan/kasvualustaan ja kukinta sitten tulee sitä aikaisemmin, mitä ne laittaa kasvamaan. Sipulit on viritetty kukintaan ennen myyntivaihetta, joten nyt niitä voi pitää niiden optimaalisessa lämpötilassa, mikä on +1-+10. Tällasta lienee siellä Helsingissä nyt? Kovinlämpimässä ne vaan venähtävät ja muuttuvat vaaleiksi ja ruman muotoisiksi. Sitte kukinta-aikaan lämpötila tietysti saa olla enemmän, se mikä kesällä yleensä on, mutta nyt ne sitten alkavat varmaan kukkia 4-6 vk:n päästä, riippuu mitä tilasit.

Yhteistyössä