Puutarhatyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kukka

Vieras
Onko kukaan ollut? Mua on aina kiinnostanut ala, ja ajattelin jos soittais noita puutarhoja läpi, ja tarjoais itseään kesätöihin.

Varmaan rankkaa työtä? Mitähän kaikkea työ pitää sisällään? Ja mikä on palkkaus?

Kokemuksia?

Riippuu menetkö tekemään pihoja, taimistolle vai mihin? Mitä työ käsittäisi. Nuo kun voi tehdä kaikenlaista.Ite puutarhuri ja paikasta riippuen työt voi olla hyvinkin vaihtelevia. Riippuu myös sitä paljonko vastuuta työnantaja haluaa työntekijöille antaa yms. Palkkaus riippuu koulutuksesta, työkokemuksesta,mutt myös monesti siitä miten työhön sopivaksi yms työnantaja sinut katsoo.
Mulle ihan ehdoton unelmahomma. :flower:

Ihan noita kauppapuutarhoja ajattelin. Koulutusta hommaan ei ole, mut ainakin viime kesänä etsivät työntekijöitä, koulutuksella ei väliä, kunhan on reipas ja ahkera :)

Alkuperäinen kirjoittaja CorpseBride:
Riippuu menetkö tekemään pihoja, taimistolle vai mihin? Mitä työ käsittäisi. Nuo kun voi tehdä kaikenlaista.Ite puutarhuri ja paikasta riippuen työt voi olla hyvinkin vaihtelevia. Riippuu myös sitä paljonko vastuuta työnantaja haluaa työntekijöille antaa yms. Palkkaus riippuu koulutuksesta, työkokemuksesta,mutt myös monesti siitä miten työhön sopivaksi yms työnantaja sinut katsoo.
Mulle ihan ehdoton unelmahomma. :flower:

Mitä sun työ pitää sisällään?

Käytännössähän se tarkoittaa usein melko yksitoikkoista työtä. Eli esim aamulla pakataan tuotteita pari tuntia, sitten siirrellään ruukkuja, taimia isompiin ruukkuihin tai täytetään ruukkuja turpeella tai mitä milloinkin.

Talvella siellä kyllä viihtyy (valossa ja lämmössä ) mutta kesällä ainakin kasvihuoneessa on ihan hiton kuuma.

Ja palkka on huonoimmasta päästä.

Kokeile hautausmaita!
Mä olin opiskelujen alkuaikoina parina kesänä ja se oli oikeasti kivaa, sai olla ulkona, sai aurinkoa ja liikuntaakin, työ oli aika vaihtelevaa (nurmikon leikkuuta, istuttamista, kastelemista,kitkemistä,haravointia...) paitsi tietysti koleat sadepäivät oli yhtä tuskaa mutta ne on jo melkein unohtuneet :)
Menisin uudelleen jos palkka olisi vähän parempi...

Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Kokeile hautausmaita!
Mä olin opiskelujen alkuaikoina parina kesänä ja se oli oikeasti kivaa, sai olla ulkona, sai aurinkoa ja liikuntaakin, työ oli aika vaihtelevaa (nurmikon leikkuuta, istuttamista, kastelemista,kitkemistä,haravointia...) paitsi tietysti koleat sadepäivät oli yhtä tuskaa mutta ne on jo melkein unohtuneet :)

Mitähän kautta hautasmaalle vois päästä?

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Käytännössähän se tarkoittaa usein melko yksitoikkoista työtä. Eli esim aamulla pakataan tuotteita pari tuntia, sitten siirrellään ruukkuja, taimia isompiin ruukkuihin tai täytetään ruukkuja turpeella tai mitä milloinkin.

Talvella siellä kyllä viihtyy (valossa ja lämmössä ) mutta kesällä ainakin kasvihuoneessa on ihan hiton kuuma.

Ja palkka on huonoimmasta päästä.

No palkka ei päätä huimaa,mut Karimaan Taimistolla esim sai tehdä niin laidasta laitaan hommia,ettei yksitoikkoisuudesta voi puhua:istuttaa, hyötää, leikata puita ja pensaita, myydä,antaa ohjeita asiakkaille, tehdä sidontatöitä tilausten mukaan jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Kokeile hautausmaita!

Mitähän kautta hautasmaalle vois päästä?

Seurakunnan kautta, nehän hautausmaista huolehtii. Kai niiden nettisivuilla on jotain rekrytointinumeroita tai sitten soittaa johonkin toimistoon ja kysyy
=)
Itse taisin saada numeron kaverilta joka oli aiemmin ollut, en enää oikein muista, siitä on niiiin kauan...

Kiitos mielenkiinnosta alaa kohtaan jonka minäkin valitsin yo kesäksi 84 enkä vieläkään ole turhautunut.

Ensin totta tosiaan Hitaniemen hautuumaalla, myöhemmin kaupungilla ja harjoittelupaikkoja erilaisissa yrityksissä taimitarhoija ym.

Elämäntilanteet ovat vaihdelleet mutta viherala on pysynyt aina yhtä mielekkäänä.
Myöhemmin olen omaishoitajan asemassa, vaikken onnistunut väittelemään apurahoja enkä kyllä rahan kiilto silmissä kai ole palstanmöyrintääkään tehnyt.

Niin kyllähän täällä kovien arvojen markkinamaailmassa ei oikein niinkuin hyvin pärjää.
Mutta ei se estä laittamasta ituperunaa sivuun kevään korvalla ja kirjoittamasta puutarhaterapian puolesta joka taholle.

Ja mikähän mahtaa masentaa puutarhatyöntekijäkuntaa, mitä kirjoittaa Kelan lehti?

Lisää puutarhaterapiaa, valmistuisin minäkin puutarhaterapetiksi jos omaisin sen ihmeellisen oppivelvollisuus asenteen opiskelumaailmassa.

Ja voisi jo hyödyntää hieman tähän astisia tietoja.

Kirjoitellaan.

Terveisin

Tuula Mäkelä

Yhteistyössä