Puutarhakysymyksiä pari tsipaletta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puutarhatonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puutarhatonttu

Vieras
Heippa!

Joko ootte käyny kaivamassa pihaa esille? :D Ajattelin aloitella huomenna ja siksipä kysynkin, ootteko leikannu kärhöt joka vuosi maantasalle? Mä olen, mutta mietin, onko pakko, siis tuleeko tuohon vanhaan varteen enää lehtiä, jos ei leikkaa?

Entä tuleeko kellään mieleen mitään kivaa, suomen talven kestävää köynnöskasvia? Siis semmoista, jonka vois istuttaa maahan matalan kukkapenkin reunalle? Vai onko ne kaikki yksivuotisia...

piha on jo pääsisäisenä haravoitu, krookukset lopettelee kukoistustaan ja scillat aloittelee.
mä tykkään yksivuotisista köynnöksistä, mutta kärhöjäkin löytyy, peitän ne talveks, enkä leikkaa.
mä suosittelen aina ja kaikille krasseja, ne on niin ihania ja helppohoitoisia!!!!
jos vaan vihreätä köynnöstä kaipaat niin villiviini on helppo kasvatettava

Alkuperäinen kirjoittaja anni*:
piha on jo pääsisäisenä haravoitu, krookukset lopettelee kukoistustaan ja scillat aloittelee.
mä tykkään yksivuotisista köynnöksistä, mutta kärhöjäkin löytyy, peitän ne talveks, enkä leikkaa.
mä suosittelen aina ja kaikille krasseja, ne on niin ihania ja helppohoitoisia!!!!
jos vaan vihreätä köynnöstä kaipaat niin villiviini on helppo kasvatettava

Villiviinejä meillä on paljonkin, mutta meinasin jotain kukkivaa. :) Yksivuotisissa on vain se huono puoli, että ne tulee aika kalliiksi. Mä en ole peittäny kärhöjä talveksi. Jos ei leikkaa, pitäskö ne peittää? Ja ylipäätänsä tuleeko tuohon vanhaan varteen enää lehtiä va jääkö se vaan sinne alle risuksi? :)

Krassi on kyllä yksivuotinen, mutta siementää aika tehokkaasti, niin että ne seuraavan vuoden siemenet saa ihan ilmaiseksi. Itsellä ei hirveästi vielä kokemusta asiasta, mutta krassipussin ostin ihan sillä että pussin kyljessä näin luki.

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Krassi on kyllä yksivuotinen, mutta siementää aika tehokkaasti, niin että ne seuraavan vuoden siemenet saa ihan ilmaiseksi. Itsellä ei hirveästi vielä kokemusta asiasta, mutta krassipussin ostin ihan sillä että pussin kyljessä näin luki.

Pitääkin tutkia minkä näköisiä niitä on. Mulle ei tule mieleen kuin se kelta-oranssi, joka ei ehkä ihan väreiltään ole meille paras mahdollinen. :)

Eihän esim alppikärhöä leikata. Tietty jos ei henkeä ole, niin sitten matalaksi, kun oikeasti näkee ettei eloa ole. Ja sen näkee vasta myöhemmin keväällä, ei nyt. Vastaus on siis, en leikkaa.

Kärhöt, villiviini, humala, köynnöshortensia, laikkuköynnös, piippuköynnös, köynnösruusu... Onhan niitä monivuotisiakin vaikka millä mitallla. Mutta miksi haluat köynnöksen matalan istutuksen eteen? Haluatko mielummin maanpeitekasvin?

Ei kaikkia kärhöjä leikata riippuu lajista. Köynnöshortenssia on kiva, sopii myös maanpeittoon. Ja meillon sen verran lunta ettei tuolla muuta voi kuin varjostaa havukasveja ja yhdelle alppiruusulle heitin säkin niskaan.

Ohoi! Täällä Oulussa vielä sitkeästi lumet maassa. Useimmiten päästään haravoimaan vappuna, mutta nyt taitaa tehdä sekin tiukkaa. On ollut niin paljon lunta ja kylmä kevät.. Mutta kyllä se kesä tulee vielä tännekin.. ;)

Mulla on joku jalokärhö toi toinen ja toinen joku muu tavallinen, en tiedä mikä. Ajattelin koittaa, josko en leikkais.

Maanpeitekasvia en tahtois, joku muratin tapanen olis tohon paras, mutta se ei (muratti siis) taida säilyä Suomen talvessa hengissä kuitenkaan.

Matalalla kukkapenkillä tarkoitan muuten semmoista kahden tai kolmen tiiliskiven korkuista penkkiä. :D En ole vielä tehny koko penkkiä, mutta mietin jo mitä siihen laitan.

Yhteistyössä