Puutarhaihmiset neuvokaahan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Minulla oli ennen sellainen puutarhaguru, jolta pystyi tällainen aivan onneton puutarhaihminen kysymään kaikkea, sitten mummuni kuoli.. joten kysynpä nyt täältä. Punainen viinimarja, muistan mummuni aina sanoneen, että anna olla niin kauan kun tuottaa hyviä ja isoja marjoja, karsi vaan kuolleet oksat aina pois. No nyt alkaa kuitenkin olla se aika kun puska on niin iso, että on oksia, joissa ei ole marjoja laisinkaan eikä marjat ole enää kooltaan niitä mitä joskus oli, sellaisia peukalonpään kokoisia mehukkaita marjoja. Joten ajattelin, että puskan on aika ottaa maasta uudelleen vauhtia eli laitamme sen matalaksi. Onko tuon toimenpiteen aika syksyllä vaiko keväällä??? Siinäpä se kysymys!

Osta kokonaan uusi puska, ei ne maksa kuin 4,90. Mä en usko että matalaksi laitetusta kasvaa enää hyvää. Sitäpaitsi puskaa voi muokata ja muotoilla ja ottaa reunalta huonot oksat pois. Mulla on osa pensaista n. 20v. vanhoja.

Yleensä on yksi ja sama leikkaako pensaat matalaksi syksyllä lehtien putoamisen jälkeen vai keväällä aikaisin ennen silmujen puhkeamista. Itse suosin kevättä. Mutta marjapensaita en siis moisella tavalla uusi.

Yhteistyössä