PUUTARHAIHMISET hoi! :)))

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherpeukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viherpeukku

Vieras
kevät keikkuen tulevi ja alkaa viherpeukaloita syyhyttämään... ;)

mulla sellainen tilanne, että ollaan avsta saatu talo rakennettua ja meidän pihaa aletaan työstämään vasta vuoden päästä kesällä, tehdään vielä autotallia yms joiden takia en voi vielä tehdä mitään lopullisia kukkapenkkejä ja ryytimaita..
haluan kuitenkin jotenkin piristää tätä aukeaa ja ankeaa tonttia kesällä.

KYSYMYS KUULUU:

millaisia YKSIVUOTISIA kukkaistutuksia / kukkia te suosittelette PAAHTEISELLE tontille, joka on myös osittain hiekkainen, osittain savimaata...

kaikki vinkit ja linkit ja ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan :)))

No yksi vaihtoehto on ostaa siltikin niitä perennoja, mitä haluaa pihaansa myöhemminkin ja kasvattaa niitä esim ruukuissa. Laitat syksyllä väliaikaiseen penkkiin talvehtimaan. Kesäkukatkin kaipaavat kunnon mullan, joten älä niitä saveen tai hiekkaan iske. Ruukkuja ja kunnon multaa sekä säännöllinen lannoitus, jotta jaksavat koko kesän kukkia.

Mutta itse valitsen paahteiselle ja lämpimälle etupihalleni yleensä markettaa (päivänkakkara siis) niin runko- kuin tavallista. Kärhöjä, mitkä pistän syksyllä maahan, daalioita, gladioluksia. Lumihiutale on lamoavana kestänyt kuumuutta aika kivasti, miljoonakello ok. Mutta noi kaksi viimeisintä siis ruukkuun, ei penkkiin.

Lobelia ei kestä kuivahtamista, joten sitä kannattaa välttää. Tosin pistokaslobelia on kestävämpi, mutta se on taimena kalliimpi. Myös isot surfinia-amppelit voivat kärsiä nopeasti kuivuudesta.

Sateensuojassa perlargoniat viihtyvät, mutta älä laita taivasalle. Ei tykkää kastumisesta. Runkoruusut viihtyvät varmasti lämmössä.

Kannat, sinisarjat viihtyvät varmasti myös pihassasi ja ne voi talvehdittaa kellarissa.

halvalla jos haluut päästä olis ihan perinteinen kehäkukkaa siemenestä hyvä idea. tai sitä mä laitoin maahan viime kesänä kun uuden talon pihalla kasvoi vasta nurmi ja terassin teko sun muut vei vielä rahat muulta pihanlaitolta. kehäkukkaa voit laittaa vaikka ruukussakin. myös amppelimansikka menestyi hyvin paahteessa, satoa tuli pitkään.
sit tietty krassi olis hyvä myös.

[QUOTE="anu";23567023]halvalla jos haluut päästä olis ihan perinteinen kehäkukkaa siemenestä hyvä idea. tai sitä mä laitoin maahan viime kesänä kun uuden talon pihalla kasvoi vasta nurmi ja terassin teko sun muut vei vielä rahat muulta pihanlaitolta. kehäkukkaa voit laittaa vaikka ruukussakin. myös amppelimansikka menestyi hyvin paahteessa, satoa tuli pitkään.
sit tietty krassi olis hyvä myös.[/QUOTE]

Krassilla saa massaa helposti ja niukkaravinteinen maa on vain hyväksi. Mutta ihan pahimpaan paahteeseen mä sitä en laittaisi.

Mutta kyllä ne siemenistäkin kylvettävät kaipaavat sitä multamaata, jos haluaa runsaan ja kauniin kukinnan. Kosmoskukat ja malvat ovat omia suosikkeja. Ruiskaunokki viihtyy varmasti kuumassa.

Nooh... unikoita ja tuliunikoita siemenestä. Loistavat koreina ilman hoitoa ja ja tykkäävät hiekasta ja auringosta.

Jos on rikkaruohoja siinä maassa, niin laittaisin perunaa myös kilpailemaan niiden kanssa. Sadon saamiseksi sitten tarttee hiukan kastella jos pahaa hellettä lykkää.

Yhteistyössä