puuroasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adalmina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Adalmina

Vieras
Annatteko joka aamu ja ilta lapsellenne puuroa?

Meillä annetaan vähän turhankin säännöllisesti aamuin ja illoin ja välillä tuntuu että pojallakin varmaan pikkuhiljaa yököttää :D
Onko se kuinka tärkeää tuo puuronsyöminen 2krt/vrk?
Kun olen jostain lukenut että 3-vuotiaaseen asti pitäisi antaa näin.

Käytiin tuossa tuttavilla kyläilemässä yksi päivä ja he kuulemma antavat lapsillensa näin: 2-vuotiaalle muroja/leipää aamu/iltapalaksi ja 7kk ikäisellä iltapuuron.
Tämä 2v. saa kuulemma vain kerran viikossa puuroa.

Eli onkos tämä puuron antaminen oikeasti todella tärkeää vai joko vois pikkuhiljaa antaa lapselle muutakin aamu-/iltapalaa?

Niin ja meillä poika kohta 1v 4kk.

Kiitos vastauksista
:)

Puuroa meilläkin 1,5 v ja äiti kans aamuin illoin, niin kauan kun kelpaa. Vaihdellen koetan laittaa eri puuroja ja sitten marjoja/hedelmiä sekaan. Välillä tulee täydellinen stoppi ja sitten weetabixiä, mysliä tms kunnes taas puuro maistuu. En tiedä siitä puuron ainutlaatuisuudesta/tärkeydestä. Mutta meillä en olisi varma että tyttö vatsansa täyteen syö leivästä tms. Sen verran nakertelua tuntuu tuo leivän syönti olevan. Puurossa kai kuitenkin on kaikenlaista kuitua ja hivenainetta, joka on kaikille tarpeen - taitaa aikalailla muroista yms. puuttua. Mä ainakin pysyn puurolinjalla niin kauan kun vain suosiolla kauppansa tekee.

meillä puuroa yritettiin antaa pienempänä, mutta kun ei maistu niin ei maistu ja pakottamaan en ala, itsekään kun en puuroa kaipaa joka aamu... meillä 2 v syö esim muroja, leipää,jogurttia ym mitä me muutkin aamupalaksi-sekä iltapalaksi- ja hyvin kasvaa...

Yleensä ainakin kerran päivässä puuroa. Joko aamupalalla tai iltapalalla.
Aamuisin syö aika kehnosti joten yleensä leipää, weetabixiä, joskus jogurttia, mehukeittoa, viilistä tai hedelmää.

Puuro on paljon terveellisempää kuin murot/myslit, jotka sisältävät yllättäviä määriä sokeria, rasvaa ja jotkut runsaasti suolaa. Eli jos lapsi suinkin syö puuroa niin hyvä.

Meillä syötiin kaurapuuroa aamu- ja iltapuuroksi. Välillä pidettiin taukoa, kun ei maistunut ja nyt taas tuntuu maistuvan. Parhaillaan maistellaan 4-viljanhiutaleista tehtyä puuroa.

Uusimmassa KULUTTAJA-LEHDESSÄ 1/06 oli murotesti:

Murot testattu: rutkasti kovaa rasvaa ja sokeria
Kuluttaja-lehti tutkitutti kymmenen erityisesti lapsille suunnatun aamiaismuropakkauksen sisällön. Puhtia päivään antavana aamupalana markkinoitavissa muroissa rasvan määrä vaihtelee 0,6:sta aina 15,9 prosenttiin. Erityisen huolestuttavaa on se, että muroissa on paljon kovaa rasvaa. Kun rasvan määrä nousee yli viiden prosentin, myös sen laatu heikkenee. Haitallisinta kovaa rasvaa, transrasvaa, muroista löytyi vain vähän. Erojakin muroissa löytyy, ja joukossa on muutama rasvan laadultaan muita terveellisempi tuote.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default_mag.asp?id=18042&site=38&tmf=10225&lmf=18042&mode=readdoc&1=1

Kyllä meillä yleensä syödään puuro aamulla ja illalla. On mielestäni kaikista ravitsevinta ja täyttää vatsan hyvin. Tietty on meilläkin päiviä jolloin ei maistu. Pitää vaan vaihdella puuro lajeja. Annan niin kauan kun maistuu ja tykkään itsekin.

Meillä ollaan tosi huonoja puuron syöjiä. Ennen tein väh. joka ilta puuron pojalle ja hän söi sitä "pitkin hampain". Nyt poju on 2 v 2 kk ja syö vaihtelevasti aamu/iltapalan lähes samoilla eväin kuin me vanhemmatkin. Aamulla poika on huono syömään kuten minäkin, enkä halua pakottaa syömään, koska minut on aikanaan pakotettu syömään ja se on erittäin vastenmielistä. Silloin kun teen iltapuuron se on joko 4-viljan, riisi, ohra tai ruispuuroa ja silloin tällöin poju sitä kyllä syökin. Muuten syödään vaihtelevasti jugurttia, viiliä, muroja ja tietysti lisänä leipää, kasviksia yms. ja maito/piimää.
Itsekin olen miettinyt tuota Yosan antamista mutta en ole vielä antanut. Tiedättekö onko siinä mitään rajoitteita pienelle lapselle?

Meillä menee iltapuuro tosi hyvin, mutta aamupuuro ainakin kotona on tökkinyt, hoidosta en tiedä. Vaihdan eri viljat joka ilta. Eli 4vilja, ohra, kaura, riisi, manna ja sitten yleensä niitä 4 kk hedelmäsoseita sekaan. Aamuisin on hyvin mennyt karjalanpiirakka, leipä, munakas (kun muutki syö), lätyt, jogurtti, viili ja muutki mitä keksii, muttei puuro.

Muroja en ole antanut. Tyttö 1,1v. Muroissa on pahat nämä lapsille suunnatut suklaamurot yms. Jo riisimuroissa on raakasti sokeria. Weetabix varmaan parhaasta päästä ravitsemuksellisesti.

Meillä kans välillä menee sekä aamulla että illalla puuro hyvin, mutta väliin taas tulee täydellinen puurolakko. Sillon annan viiliä tai jugurtti. Nyt taas menee iltapuuro, kun sekaan laittaa hedelmäsosetta.

Meillä poju just 15kk, ja annan 'suomalaisittain' puuroa, kahdesti päivässä. Täâllä kun lapset ei puuroa juuri syö, vellejâ vaan, leipââ, croissantteja ym aamulla. itse olen ihan samalla linjalla kun edellâ, puuroa saa syödä niin kauan kuin haluaa ja maistuu. vaihtelen puuroja niin paljon kun täâltä löytyy ja ukki lähettâä sitten Suomesta puuroja uusin mauin. meillâ ainakin parani yö-unet kun aloin antamaan myös iltapuuron, ja aamulla jaksaa päiväruokaan asti hyvin. Näin meillä puuroillaan siis ! ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 15:59 Marcon äiti kirjoitti:
Meillä poju just 15kk, ja annan 'suomalaisittain' puuroa, kahdesti päivässä. Täâllä kun lapset ei puuroa juuri syö, vellejâ vaan, leipââ, croissantteja ym aamulla. itse olen ihan samalla linjalla kun edellâ, puuroa saa syödä niin kauan kuin haluaa ja maistuu. vaihtelen puuroja niin paljon kun täâltä löytyy ja ukki lähettâä sitten Suomesta puuroja uusin mauin. meillâ ainakin parani yö-unet kun aloin antamaan myös iltapuuron, ja aamulla jaksaa päiväruokaan asti hyvin. Näin meillä puuroillaan siis ! ;)

Miten ihmeessä ne paikalliset lapset pärjää? Täällä kun on totuttu että tuo puuro on niin elinehto tai tukeva aamiainen yleensäkin. Ja eikös siellä päin se lounaskin ole aika keveä? Jännä kuinka erilaista tuokin on, eikä tarvitse edes toiselle puolelle maapalloa lähteä.

Meillä syödään ilta- ja aamupuuro. Lapsella ikää reilu vuosi. Välillä aamuisin lisään joukkoon hieman jogurttia, niin menee "aamuäreänä" paremmin alas. Muuten lisään hedelmäsosetta tai marjoja. Keitän myös usein kiisseliä ja varsinkin vadelmakiisseli puuron kanssa on lapsen suosikkeja.

Muroja, weetabixeja tms ei ole vielä saanut kertaakaan, mutta viikonloppuisin tykkää nakertaa paahtoleipää, kun me vanhemmat sitä syödään aamukahvin kanssa.

Meillä tyttö 1v syö aamuin illoin puuroa, joko kaurahiutaleista tehtyä tai muksun jauheista valmistettua, välillä vaihtelun vuoksi sekaan laitetaan hedelmä soseita, ja niin kauan olen ajatellut puuroa tarjota kun vaan maistuu =)

En usko että kukaan on huonompi tai parempi äiti sen perusteella antaako lapselleen muroja tai puuroa!!! jokainen tavallaan!
Ja varsinkin sen mukaan mitä lapsi mieluiten syö!!!
Itse olen lapsena popsinut molempia millon on mitäkin tarjottu, muroja kuitenkin varmaan enemmän kuin puuroa ja enpä ole omasta mielestäni mitenkään tästä kärsinyt :whistle: Nykyään varmaan kaikesta koitetaan kuitenkin tehdä " terveellistä"

Tyttömme söi ennen puuroa tosi mielellään, mutta 1 v 3 kk:n iässä puuro alkoi tökkiä, ja pari kertaa olen pitänyt muutaman puurottoman päivän. Silloin annan leipää tai piirakkaa ja hedelmää. Jugurtti ja Weetabix eivät maistu yhtään. Sillä tavalla saan vähän puuroa menemään, kun laitan sekaan paljon omenaraastetta. Iltapuuro olisi tosi hyvä. Se ei niinkään haittaa, jos aamulla ei paljon mitään syö, koska silloin voin tarjota lounaan aiemmin ja se maistuu hyvin.

meidän poika nyt 1 v 3kk:tta ja ei ole koskaan ollut puuron ystävä. 6 kk:n ikäisenä aloitettiin maistelut ja välissä pidettiin taukoa ja juotiin vain velliä. tarjosin aina uudestaan ja uudestaan kunnes lähemmäksi vuoden ikäisenä suostui syömään niitä kaupan muksu-puuroja. Nyt tuli stoppi myös niihin ja luovutin kokonaan! eikä kelpaa myöskään itse tehdyt.
jos ei syö niin ei syö, kuitenkin kasvaa ja on perustyytyväinen niin miksi pahoittaisin sekä lapsen että oman mieleni pelkän puuron takia?

Nyt poika syö siis jogurttia aamuin illoin ja sekaan olen varovasti lisännyt leseitä jotta saisi riittävästi kuitua. Välipalaksi syödään vielä kaupan hedelmäsoseita tai muuta, pikkuhiljaa alan totuttaa myös viiliin, rahkaan ja kiisseleihin! weetabix on myös listalla, isoveljet ainakin tykkäävät!
:wave:

Yhteistyössä