Puuro

  • Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
Auttakaa
Ongelma seuraavanlainen: Vauva syönyt tähän asti riisijauhoista keitettyä puuroa. Nyt 9kk. Ajattelin siirtyä ihan viljapuuroon ja eikös tuon ikäinen voisi jo syödä esim 4-viljan puuroa? Muttamutta, en missään nimessä halua antaa mitään kaameita mikro- tai lisää vain kiuhuva vesi-puuroja. Voikohan keittää ihan tavallista Nalle 4-viljan puuroa? Vai tuleeko liian iso shokki? Pitäisikö keittää vain kauraryyneistä? Vai onko sekin liikaa kerralla, täytyisikö vaan vielä löytää joku vauva-merkin-puuro? Eli siis olen ulalla, auttakaa, kertokaa. Niin ja mielipide pikapuuroista on siis vain henkilökohtainen mielipide eli makuasia, joista ei jaksa kiistellä, eihän?
 
MaMa13.
Onko vauvasi syönyt leipää tai muussa muodossa viljoja? Jos on, en näe syytä mikset voisi antaa normaalia 4-viljan puuroa, keität vain kunnolla niin tulee pehmeää. Jos ette muita viljoja ole kokeilleet niin suositushan on että kauralla aloitetaan.

Jos puuro ei uppoa kun on liian karkeaa verrattuna jauhopuuroon voit soseuttaa sen.
 
ninnu2
Hm, minä olen antanut tavallista kaurapuuro 6½ kk iästä lähtien, sitten maistettiin ohrapuuroa ja pian on vuorossa ruis. Hyvin on mennyt alas, eka kerran hienonsin hiutaleita pienemmäksi, mutta se oli turhaa. Joskus olen tehnyt puuron mikrossa, lisännyt veden ja hiutaleet. Liekö tämä sitä pikapuuroa???
 
Tiiikeri
Jos vauvallesi käy korvikemaito niin kaupassa on myös korvikepuuroja hienommassa muodossa kun tavalliset hiutaleet. Esim kaurapuuro on ja muita eri makuja.

Mutta onhan erikoispuurot paljon kalliimpia. Tosi hieno puuro tulee tavallisista pikakaurahiutaleista ns. minuuttihiutaleista kun keittää. Mutta tavallisista kaurahiutaleistakin saa hienon kun hienontaa ennen keittämistä hiutaleet sauvasekottimella. Sama homma neljän viljan hiutaleiden kanssa. Mutta jos saanut pelkkää riisiä eikä muita viljoja niin suosittelisin alottamaan kaurasta pikkuhiljaa ja katsomaan että se varmasti käy.
 
Liila
Ilman muuta voit keittää tuon ikäiselle ihan normaaleja puuroja. Itse aloitin puurojen antamisen 7 kk ikäisenä. Mikrossa olen aina tehnyt ihan tavallisista hiutaleista (kaura, ruis, 4-viljan, manna, kaura-riisi jne).
 
minuuttihiutale
Minä aloitin 5,5 kuukautisena kaurapuuron, koska jauhopuurot eivät menneet alas. Pikahiutaleista tosiaan tulee pehmeä ja hyvä puuro. Teen jäykkää tavaraa ja löysennän sen sitten korvikkeella. Nykyään teen jo 8kk tytölle ohra ja neljänviljan puuroakin. Mikrossa tulee kätevästi muutamassa minuutissa ja aamulla teen kattilassa, niin voin itsekin syödä sitä samalla..
 
!!!
Puurojen annon voi aloittaa 5 kk iässä. Kun maistelee viljoja ensimmäistä kertaa, ei kannata aloittaa 4-viljan puuroista vaan yksitellen eri viljoja, jotta tietää mikä viljoista ei mahdollisesti sovi. Muuten voi ilman muuta antaa tavallisia kaura-, ohra-, ruis- jne hiutaleita. Vauvasi on varmaan tuossa iässä jo tottunut syömään karkeampaa ruokaa, jolloin hiutaleita ei varmaan tarvi hienontaa. Itse hienonsin kun vauvani aloitti eri puurojen maistelun viisi kuisena. Minuuttivellijauheesta voi keittää myös hienoa neljän viljan puuroa.
 
Kolmen Äippä
Kyllä tosiaan voi antaa puuroa jo tuon ikäiselle.
Mutta yks vinkki:
Kun annat ekoja kertoja puuroa, anna aamulla.
Silloin masuvaivat ( jos niitä tulee ) ei vaivaa enää illasta / yöstä,
vaan lapsi huutaa vaivansa päiväsaikaan.

Tää muuten on hyväksi havaittu keino kaiken muunkin uuden maisteltavan kanssa ;O)
 

Yhteistyössä