Puudutus väärään paikkaan - nainen kuoli synnytykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en oo tommosesta tiennykään että noi puudutukset hengenvaaralliaia on :o Aloin tässä pohtimaan ekaa synnytystä kun laitettiin toi epiduraali, aloin tärisemään kauttaaltani, hyvä kun pysyin siinä pedissä :/ Tiedä sitten mistä johtu mutta jotain ne mulle sit anto että alko tasaantumaan. Huih. Toisella kerralla se laitettiin kans mutta ei siitä semmosta tullu.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Briteissä pääsee ilman koulutusta töihin lastenkotiinkin. Et en ihmettele yhtään. Suomessahan ton selkäydin puudutuksen saa tehdä vaan anestesialääkäri.

Juu, siis pistää sen epuduraalin, mutta jos on kestoepirudaali (kipupumppu), sairaanhoitajat sekoittavat ja lisäävät uudet ruiskut ja annostelevat sen lääkkeen (lääkärin ohjeen mukaan toki ).

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Harvinaista on, mutta onhan epiduraalissa aina riskinsä, vaikka osuisi oikeaan paikkaan. Toisaalta minusta on ihme, ettei niistä riskeistä puhuta, vaikka ne pieniä onkin.

Niinpä. Sitten äipät ihmettelee kun tulee sivuvaikutuksia joista ei oltu kerrottu, kun luotetaan täysillä siihen että epiduraali on joku kaiken pelastava aine.

Nimim. koko raskausajan halveksuttu, kun ei halunnut epiduraalia :whistle:

ai minkä ihmeen takia?? Onks sillon jotenki epänormaali jos ei haluu epiduraalia? :o

Se on kuulemma pätemisen tarvetta, tulihan se kuultua palstan lisäksi oikeassa elämässäkin
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Harvinaista on, mutta onhan epiduraalissa aina riskinsä, vaikka osuisi oikeaan paikkaan. Toisaalta minusta on ihme, ettei niistä riskeistä puhuta, vaikka ne pieniä onkin.

Niinpä. Sitten äipät ihmettelee kun tulee sivuvaikutuksia joista ei oltu kerrottu, kun luotetaan täysillä siihen että epiduraali on joku kaiken pelastava aine.

ai minkä ihmeen takia?? Onks sillon jotenki epänormaali jos ei haluu epiduraalia? :o

Se on kuulemma pätemisen tarvetta, tulihan se kuultua palstan lisäksi oikeassa elämässäkin

Se on pätemistä jopa kätilön mielestä, jos ei heti halua epiduraalia, vaan kysyy muita kivunlievityskeinoja....

Tulipahan taas uutta tietoo! Multa ei edes kysytty haluanko epiduraalia, ilmoitettiin vaan että se laitetaan koska alentaa verenpainetta. Mistään haittavaikutuksista ei kerrottu! Ihmettelin vähän itsekseni minkä takia jalat tärisee ihan holtittomasti... Synnytyksen jälkeen jouduin istukan kaavintaan, leikkaussalissa hoitajat kyselivät että paleltaako kun tärisen niin paljon! :o En kyllä silloin tiennyt yhtään mistä on kyse, eikä näköjään tienneet hoitajatkaan! Hui!!! :/

Mulle tuli kans kauhea tärinä ja kutina epiduraalista.Kutinaa kesti monta tunteja.Sanoivat vaan että jotkut reagoivat lääkkeeseen noin,että ihan normaalia...!

Niin siis tässähän on tapahtunut karmea hoitovirhe ja sen seurauksena kuollut synnyttäjä. Ei se siitä epiduraalista ole johtunut, vaan siitä, että ne aineet on laitettu suoraan suoneen. Ei nyt tän takia kannata jättää puudutetta ottamatta :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa vieras:
Mulle tuli kans kauhea tärinä ja kutina epiduraalista.Kutinaa kesti monta tunteja.Sanoivat vaan että jotkut reagoivat lääkkeeseen noin,että ihan normaalia...!

No se kutina harvemmin on vaarallista kuitenkaan. Ikävää se kyllä on.
kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia ja silloin kun lääkkeen hyödyt on oletettavasti suurempia kuin mahdollisten sivuvaikutusten haitat, lääkkeen käyttö on yleensä ihan järkevää.

toi tärinä on kans vissiin ihan normaalia, kun mulle sanottiin epiduraalin laiton jälkeen että jos alkaa kutittaa tai tärisyttää niin se on normaali, suurimmalle osalle tuleva vaiva...

No onneksi enää ei pahemmin epiä mulle tuputeta kun uudelleen synnyttyjille laitetaan lähes aina spinaali ja saa olla aika aineissa lääkäri jos selän ja käsivarren sejoittaa pikkiä laittaessaan

outoa jos on halveksuttu..minä oon synnyttänyt 4 lasta enkä kestään ole ottanut epiduraalia kun jäin kammo kerran nuorena kun mut leikattiin ja nousi liian korkealle epiduraalipuudutus,tuntui kuin en saisi happea..niin ja mua ei koskaan oo halveksittu,tosin en oo sitä huudellu alvariinsa tyyliin hei!minä oon synnyttänyt ilman epiduraalia..mut joka tapauksessa,koskaan ei ole kukaan halveksinut..ehkä se on se tyyli miten asian ilmoittaa,sun kirjotuksista muistaakseni paistoi hmm..mielenkiintonen asenne niitä kohtaan jotka epiduraalia haluaa tjn.tai sit oon sekottanut sut johonkin toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla nousi epiduraali liian korkealle, molemmat rinnat oli puutuneet ja toinen käsi. Jos pikkaisen korkeammalle puudutus olisi noussut, oisin lakannut hengittämästä. Ja salissa olin suurimman osan ajasta yksin, ni pahimmassa tapauksessa hengitys ois lopahtanut yksin ollessa ja siinä ois menny sekä äiti että lapsi. Hengittäminen oli kauhian raskasta ja tärisin ku horkassa, siis aivan kokonaan. Ja tämä ihan kotimaassa tapahtunutta

Mulla vähän sama, mut oli selkäydinpuudute (siis nopeampivaikutteinen kun epiduraali, kun oli sektio) selkäranka on niin kiero etteivät saaneet ihan oikeaan kohtaan, joutuivat kai laittamaan yhden nikaman ylemmäs tms, en saanut enää henkeä koska en tuntenut keuhkoja. Meni onneksi nopesti ohi eivätkä joutuneet nukuttamaan. Nukutuslääkäri kyllä siinä oli koko ajan vieressä ja sanoi että jos pahenee niin joudutaan nukuttamaan. Tuo on onneksi niin nopeatehoinen puudute, että alkaa tuntokin palaamaan nopeasti.

Itse aihetta kommentoidakseni, aika kurja hoitovirhe...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

toi tärinä on kans vissiin ihan normaalia, kun mulle sanottiin epiduraalin laiton jälkeen että jos alkaa kutittaa tai tärisyttää niin se on normaali, suurimmalle osalle tuleva vaiva...

No onneksi enää ei pahemmin epiä mulle tuputeta kun uudelleen synnyttyjille laitetaan lähes aina spinaali ja saa olla aika aineissa lääkäri jos selän ja käsivarren sejoittaa pikkiä laittaessaan

juu ja tähän lisään et varsinkin neljännestä mulla oli ihan hirveä tärinä enkä ollut mitään lääkettä saanut!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mulle laitettiin epiduraali väärään kohtaan. Mä olin onnekas, kun mitään ei tullut. Halvaus riskihän siinä olisi...

Käsittääkseni mullekin laitettiin epiduraali väärään paikkaan...miten tiesit että väärään meni?? miten ilmeni??

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Briteissä pääsee ilman koulutusta töihin lastenkotiinkin. Et en ihmettele yhtään. Suomessahan ton selkäydin puudutuksen saa tehdä vaan anestesialääkäri.

Näin myös Belgiassa. Ja sama anestesialääkäri on vierellä kunnes operaatio ohi ja tunto palaa. Näin siis ainakin minulla suunnitellun sektion aikana, tosin ei ollut epiduraali vaan spinaalipuudutus.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mulle laitettiin epiduraali väärään kohtaan. Mä olin onnekas, kun mitään ei tullut. Halvaus riskihän siinä olisi...

Käsittääkseni mullekin laitettiin epiduraali väärään paikkaan...miten tiesit että väärään meni?? miten ilmeni??

Minullakin on laitettu väärään kohtaan. :/

harvemmin ketään halveksutaan siksi että epiduraalia ei halua. Mutta jos asian ilmaisee siihen sävyyn että ne, jotka ottavat epiduraalin, ovat jotenkin huonompia ihmisiä, säälittäviä luusereita jotka eivät kestä kipua ja jotka yrittävät suunnilleen tappaa vauvansa ihan omaa itsekkyyttään ottamalla puudutteita joita jonkun mielestä ei tarvitse tms niin kyllä sellainen herättää närää ihmisissä.

Yhteistyössä