puudutuksista

Mitä teillä on uudelleen synnyttäjät käytetty puudutteena synnytyksessä?
Mulla on kaikista viidestä ollut se kohdunsuunpuudute ja ollut iha ok. Nyt lueskelin jostain semmosesta ku spinaali, millanen se on? Toukokuussa olisi l.a.
 
Spinaali on vähän samanlainen kuin epiduraalipuudutus, eli laitetaan selkäydintilaan. Spinaali on kerta-annos ja vaikuttaa semmoset vajaat 2 tuntia, lisää sitä ei voida laittaa,koska mitään katetria ei jää selkään, niinkuin taas epiduraalissa jää (sinänsä uudelleensynnyttäjälle hyvä vaihtoehto, jos synnytys etenee nopeaan).
Sivuvaikutus on kutina, jota ilmenee 70-80%:lla, joskus alaraajojen lihasvoima saattaa heikentyä ja päänsärkyä esiintyy enemmän kuin esim. epiduraalin saaneilla.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 23:32 mammuska kirjoitti:
Mitä teillä on uudelleen synnyttäjät käytetty puudutteena synnytyksessä?
Mulla on kaikista viidestä ollut se kohdunsuunpuudute ja ollut iha ok. Nyt lueskelin jostain semmosesta ku spinaali, millanen se on? Toukokuussa olisi l.a.
Jos oelt kohdunkaulan puudutteella tähänkin asti kaikista viidestä selvinnyt, niin luulen että tuo spinaali on sull eihan turha juttu. On niin tuju lääke, kuten edellä kerrottiin.
 
synnyttänyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 10:11 tolnaato kirjoitti:
Spinaali on vähän samanlainen kuin epiduraalipuudutus, eli laitetaan selkäydintilaan. Spinaali on kerta-annos ja vaikuttaa semmoset vajaat 2 tuntia, lisää sitä ei voida laittaa,koska mitään katetria ei jää selkään, niinkuin taas epiduraalissa jää (sinänsä uudelleensynnyttäjälle hyvä vaihtoehto, jos synnytys etenee nopeaan).
Sivuvaikutus on kutina, jota ilmenee 70-80%:lla, joskus alaraajojen lihasvoima saattaa heikentyä ja päänsärkyä esiintyy enemmän kuin esim. epiduraalin saaneilla.
Synnytin pari viikkoa sitten ja sain spinaalin.Vei kivut kokonaan ja vaikutus kesti 1½tuntia.Kutinaa esiinty vähän ja päänsärkyä ei tullut laisinkaan.Kahesta edellisestä synnytyksestä oli hirveä päänsärky pari päivää kun sain spinaalin.Minulle lääkäri sanoi kun kävin pelkopolilla että jos spinaalin vaikutus ehtii loppua ennekuin vauva syntyy niin tarvittaessa se voidaan pistää uudelleen. ;)
 
Mulle on sanottu että spinaalin aikana on jouduttu usein turvautuun imukuppiin, onkohan se nyt sitten noin vai ei?
Kyllä mäkin taidan edelleen tyytyä siihen samaan ja vanhaan kuten ennenkin. Meillä ei vaan ole tässä lähipiirissä ketään uudelleensynnyttäjiä että olisi voinut kysyä.. Mutta onneksi on tää 2+ josta kysyä ihan mitä mieleen juolahtaa.
Kiitos kaikille vastanneille :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 14:29 synnyttänyt kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 10:11 tolnaato kirjoitti:
Spinaali on vähän samanlainen kuin epiduraalipuudutus, eli laitetaan selkäydintilaan. Spinaali on kerta-annos ja vaikuttaa semmoset vajaat 2 tuntia, lisää sitä ei voida laittaa,koska mitään katetria ei jää selkään, niinkuin taas epiduraalissa jää (sinänsä uudelleensynnyttäjälle hyvä vaihtoehto, jos synnytys etenee nopeaan).
Sivuvaikutus on kutina, jota ilmenee 70-80%:lla, joskus alaraajojen lihasvoima saattaa heikentyä ja päänsärkyä esiintyy enemmän kuin esim. epiduraalin saaneilla.
Synnytin pari viikkoa sitten ja sain spinaalin.Vei kivut kokonaan ja vaikutus kesti 1½tuntia.Kutinaa esiinty vähän ja päänsärkyä ei tullut laisinkaan.Kahesta edellisestä synnytyksestä oli hirveä päänsärky pari päivää kun sain spinaalin.Minulle lääkäri sanoi kun kävin pelkopolilla että jos spinaalin vaikutus ehtii loppua ennekuin vauva syntyy niin tarvittaessa se voidaan pistää uudelleen. ;)
Juu aivan, toki sitä voi laittaa uudelleen jos kerkiää, mut sitä tarkoitin, että puudutteen tulo ei ole jatkuvaa, vaan kerta-annoksena annetaan, joten annostusta ei voi kesken kaiken lisätä, toisin kuin epiduraalissa.

Ap:lle: En oo koskaan kuullutkaan, eikä tuttavapiirissä ole ketään, jolla ois jouduttu spinaalin takia turvautumaan imukuppiin,eiköhän imukuppi kuitenkin liity aikapitkälti siihen, et miten synnytys etenee eikä puudutukseen...luulisin ainakin.
 
seitsemäs tulossa
kyllä spinaali on hyvä jos ei halua tuntea ponnistuksesta mitään. minä ainakin aion vaatia sen ku on jo ihan tarpeeksi tuntemuksia ponnistuksesta vaikka pari minuuttia ovatkin vain kestäneet ja ongelmia ei ole ollut. yhdelle olen aikaisemmin saanut sen puudutteen ponnistukseen ja oli huippu tehdä ilman kipua vaikka tuli kasvotarjonnalla ....
 
kukkana
spinaali laitetaan selkäydinnestetilaan ja epiduraali sitä ympäröivään epiduraali tilaan. Naula on todella ohkainen ja päänsäryt ovat sen takia harvinaisempia kuin ennen. Kutinaan en ole törmännyt oman urani aikana, aikanaan käytetystä puudutteesta johtuen.
Molemmat laitetaan samalla tavalla potiaan ollessa kyjellään tai istualleen. Epiduraalipuudutuksessa käytetään isompaa neulaa ja sen takia paikallispuudutstaan pistokohta.
epiduraalissa voidaan paikoilleen jättää katetri josta saa lisää lääkettä tai antaa vain kerta-annos.
Spinaali voidaan myös uusia jos tarve vaatii, vaikkei spinaalitilaan jätetäkään katetria.

Molempiin liittyy omat komplikaationsa. Verenpaineen lasku on aika yleistä, mutta hyvin hoidettavissa oleva asia.

Käytännöt vaihtelevat sairaaloittain.
 
Mulla lähti synnytys etenemään nopeasti ja sain sitten spinaalin, joka hidastikin avautumista.
Sain sen toistamiseen ja tipalla yritettiin saaha niitä supistuksia tuleen ja lopulta piti ottaa imukupilla vauva ulos.
Sitä en tiedä oliko spinaalilla ja imukupilla yhteys mutta mulla spinaali ainakin hidasti hommaa.
Ja samaanaikaan oli laitoksella toinenkin rouva jonka kanssa juttelin joka sai spinaalin ja imukuppiin päätyi.
 

Yhteistyössä