puudutuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
haluaisin kuulla teiltä eripuudutuksista...siis mikä teho niillä on ollut..odotan kolmatta ja yhdesti olen epiduraalin saanut, jolla ei ollut juurikaan tehoa..olisin kiinnostunut puudutteista, jotka ei sido minua sänkyyn...synnytys olisi 2 kk:n päästä edessä ja kovasti haluaisin kuulla noiden puudutusten tehosta...eli minkä puudutuksen sait? sitoiko sänkyyn? ja miten hyvin tehosi? pystyikö antamaan usean kerran saman puudutuksen? ja alkoiko miten pian vaikuttamaan? suuren suuret kiitokset vastanneille :hug:

sain spinaalin kun 5cm auki ja oli kun taivas, ei tuntunut mitään kipua koko loppu aikana rentoutu niin hyvin että loppu aukes alle tunnissa ja poika synty eikä edelleen kään kipua. Eli mulla ainakin autto tosi hyvin ekan kanssa en saanut mitään ja nyt olen miettinyt miten paljon sitä sillon saikaan kärsiä. Eli suosittelen lämpimästi spinaali puudutusta. Poika nyt viikon ikäinen tänään eli asiat ja tuntemukset vielä vahvoina muistissa.Mukavaa loppu odotusta ja onnea=)
T: tyttö 08/04 poika 02/06

Ensimmäisessä sain epiduraalin. Alkoi vaikuttaa lähes heti. Ei sitonut sänkyyn vaan pystyin liikkumaan synnytyssalissa. Poisti avautumisvaiheen kivun täysin mutta ponnistusvaihe oli todella tuskallinen (synnytyksen kesto arvioitiin väärin).

Toisessa sain spinaariln. Alkoi vaikutta lähes heti. En tuntenut kipua avautumisvaiheessa enkä ponnistusvaiheessa, mutta silti tunsin milloin piti ponnistaa. Nopeutti synnytystä. Synnytys eteni niin nopeasti ettei ollut edes tarvetta lähteä sängystä pois. Synnytyksen jälkeen pystyin kävelemään itse vessaan jne. Todella helppo synnytys.

Mulla on epiduraali toiminut kaks kertaa. Pystys kait siinäkin liikkumaan, mut itse nautiskelin kivuttomasta pötköttelystä varsin kivuliaan alun jälkeen, joka pysäytti koko synnytyksen etenemisen. Puudutuksen jälkeen tais aueta 2cm/tunti. Ja puudutteen määräähän pystyy säätelemään koko ajan, se ei ole "kertalaaki"

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2006 klo 20:05 mammammaa kirjoitti:
Mulla on epiduraali toiminut kaks kertaa. Pystys kait siinäkin liikkumaan, mut itse nautiskelin kivuttomasta pötköttelystä varsin kivuliaan alun jälkeen, joka pysäytti koko synnytyksen etenemisen. Puudutuksen jälkeen tais aueta 2cm/tunti. Ja puudutteen määräähän pystyy säätelemään koko ajan, se ei ole "kertalaaki"

Miksi sitten kuulee, että epiduraali ei riittänyt..vaan vaikutus loppui kesken kaiken.?? Ja mistä johtuu ettei epiduraali vaikuta joillekin, koska senhän avulla tehdään mm.keisarinleikkauksíakin??? Johtuuko vaikuttamattomuus siis laittajasta(väärään kohtaan tms.?) :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 13:55 kysynpä vain kirjoitti:
sain spinaalin kun 5cm auki ja oli kun taivas, ei tuntunut mitään kipua koko loppu aikana rentoutu niin hyvin että loppu aukes alle tunnissa ja poika synty eikä edelleen kään kipua. Eli mulla ainakin autto tosi hyvin ekan kanssa en saanut mitään ja nyt olen miettinyt miten paljon sitä sillon saikaan kärsiä. Eli suosittelen lämpimästi spinaali puudutusta. Poika nyt viikon ikäinen tänään eli asiat ja tuntemukset vielä vahvoina muistissa.Mukavaa loppu odotusta ja onnea=)
T: tyttö 08/04 poika 02/06
näin mullakin

Mä olen saanu ensimmäisellä ja kolmannella kerralla kohdunkaulapuudutteen, oliko se nyt paraservikaali.
Auki olen kyllä silloin ollut "jo" n.6 senttiä - toiminut hienosti joka kerta.Ei poista lainkaan ponnistamistunnistetta ja kun alkanut vaimeta ponnistuksessa sitten vaan ilokaasua päälle lisäksi ja hienosti on mennyt.

Keskimmäistä saadessa en ehtinyt saada mitään muuta kuin ilokaasua -olin salissa jo 9cm auki,silloin sitä ei enää voi laittaa:(

Joku väitti, että paran onnistuminen on kovasti kiinni laittajasta , mutta mulla on ollu laittajanakin eri ihmiset ja tulos yhtä hyvä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 12:57 neljäs kirjoitti:
Mä olen saanu ensimmäisellä ja kolmannella kerralla kohdunkaulapuudutteen, oliko se nyt paraservikaali.
Auki olen kyllä silloin ollut "jo" n.6 senttiä - toiminut hienosti joka kerta.Ei poista lainkaan ponnistamistunnistetta ja kun alkanut vaimeta ponnistuksessa sitten vaan ilokaasua päälle lisäksi ja hienosti on mennyt.

Keskimmäistä saadessa en ehtinyt saada mitään muuta kuin ilokaasua -olin salissa jo 9cm auki,silloin sitä ei enää voi laittaa:(

Joku väitti, että paran onnistuminen on kovasti kiinni laittajasta , mutta mulla on ollu laittajanakin eri ihmiset ja tulos yhtä hyvä.

onko tää nyt sitten sellanen mikä ei sido sänkyyn? voiko uusia ja vaikuttaako heti? voiko mennä esim. suihkuun kun on tuo laitettu? kiitos vastauksesta :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 16:53 piikki kirjoitti:
Milloin vielä epiduraalin voi laittaa? kuin paljon "saa" olla auki?

mä olin 5cm auki kun oltiin laitoksella (uudelleen synnyttäjä) niin kätilö totesi, että epiduraali on pois suljettu, mutta kun pelkäsin kauhesti aiempaa synnytystä (ei kivunlievitystä ollenkaan) niin sanoi, että saat epiduraalin..mutta luulen, että jos on yli 5cm ja synnytys edennyt nopeesti niin sitä ei enää laiteta, vaan suositellaan spinaalia.

Yhteistyössä