putkikorvan tulehdus

Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kysynpä kuitenkin =)
Mistä voin olla varma että putkitettu korva on tulehtunut? tuleeko aina eritettä ja miten eritteen erottaa rusaasta vaikusta? kuinka paljon sitä eritettä yleensä tulee?

Kun on vähän jäänyt päälle tämä korvien miettiminen lapsella 1v2kk ollut n.7 tulehdusta ennen pukia...
 
Ei tule aina eritettä korvasta, vaikka putkikorva olisi tulehtunut. Parasta käydä näyttämässä ihan korvalääkärille! Missään nimessä älä laita mitään tippoja itse putkikorvaan! Niin, mistään et voi olla varma, onko korva tulehtunut, vain korvalääkäri voi antaa varman vastauksen.
 
Ei tule aina eritettä, meidän pojulla kuitenkin joka kerta putkituksen jälkeen on tullut (yht. 5 tulehdusta :/ ). Meillä tuo korvasta tullut märkä oon ollut lähes kirkasta, hieman kellertävää ja melko nestemäistä, juoksevaa. Eli siis ihan valunut selkeästi korvasta ja sinänsä helppo erottaa vaikusta mitä sitäkin löytyy.

ja tosissaan meille sanottiin ettei saa laittaa mitään tippoja korviiin vaan heti näyttämään lääkäriin jos alkaa vuotamaan tai muuten epäilee tulehdusta.
 
Meillä on erilaiset ohjeet. Eli putkitetun korvan vuodosta yleensä päätellään korvatulehdus. Putkien jälkeen niitä ollut kaksi. Mutta siis pelkästään tipoilla (aquakol-silmätipat) huudeltu ja tulehdus taltutettu sillä. Ohjeena on ollut ihan omatoimisestikin aloittaa tiputus.
 
Meillä on ollut vain yksi tulehdus (jee jee) keväällä tehdyn putkituksen jälkeen. Silloin korvasta vuoti PALJON eritettä, ei siis jäänyt arvailujen varaan. Aamulla sängyssä oli lakanat likaisena ja hiukset lapsella liimaantuneet poskeen kiinni, ei pystynyt sekoittamaan vaikkuun.

Meillä on ollut ohje, että kahden vuorokauden kuluttua viimeistään (parempi toki heti) täytyy hakeutua korvalääkärille. Hän imee korvasta eritettä ja ottaa siitä bakteeriviljelyn. Sitten antibiootit ja meillä oli viimeksi myös antibiootti tippoja korvaan. Niitä piti laittaa erityisesti sitten, kun vuoto alkoi vähenemään. Tässä idea oli se, ettei vähäinen vuoto kuivu putkeen ja tuki sitä. Hyvin parani ja auki pysyi tuubi koko ajan.

Minä olen kyllä ollut aina siinä luulossa, että sieltä pukkaa sitä märkää, jos on tulehdus. Olin huolissani tuon tulehduksen jälkeen siitä, että jos putki meneekin tukkoon ja tulee uusi tulehdus ja märkä ei pääsekään ulos. Meillä lääkäri lohdutti, että jos märkää tulee, se plopsauttaa kyllä tukoksen putkesta pois. Olisihan se tietysti hyvä, että putket olisi koko ajan auki, niin se korva ilmastoituisi tarkoituksen mukaisesti. En kyllä ole tässä asiassa mikään tietäjä, sillä kokemusta on tosiaan vain yhdestä putkikorvatulehduksesta, onneksi. Ja ilmeisesti kaikilla sitä eritettä ei tule ihan niin runsaan puoleisesti.
 
Moi. Meillä kokemusta kahdesta putkikorvasta, molemmat tytöt putkitettu (toinen 1v 10kk, toinen 5,5kk). Meidän kokemuksen mukaan putkikorvan vuodon erottaa kyllä vaikusta, vuoto valuu korvasta ulos, eikä ole niin tummaa kuin vaikku. Näyttää lähinnä siltä, että korvasta tulee keltaista räkää (anteeksi eksakti kuvaus...). Joskus olen kuullut sanottavan, että eritettä tulee niin paljon, että valuu tyynylle asti, meillä ei ole niin paljoa tullut, mutta kyllä sen selkeästi on erottanut aina. Ohjeena on annettu korvalääkärin vastaanotolle hakeutuminen asap, koska ongelmana on juuri se (kuten NallePuh82 mainitsikin), että erite saatta kuivahtaa ja tukkia putken. Meille ei ole aina määrätty antibioottikuuria, vaan joskus ainoastaan oftan akvakoleja pitämään putki/putket auki.

Jaksamista teille, toivottavasti ei tule enää tulehduksia!
 

Yhteistyössä