Oposi ei vältämättä ole validein tietolähde asiassa. Tässä hieman vanhempi uutinen korkeakoulututkintojen hinnoista, ajalta jolloin nyt työelämässä olevat opiskelivat.
Esimerkiksi Helsingin yliopiston lääketieteellinen koulutus on Suomen kalleimpia koulutuksia. Helsingin yliopistolle koituu kustannuksia lääketieteen ylemmästä korkeakoulututkinnosta 173 000 euroa, kun Turussa lääkäri koulutetaan 62 000 eurolla.
Kuopiossa lääkärikoulutus maksaa runsaat 81 000 euroa ja Tampereella vajaat 80 000 euroa. Kuopiosta kerrotaankin, että yliopiston henkilökunta joutuu todella lujille. Sama väki opettaa ympäri vuoden, ja tutkimukseen jää liian vähän aikaa.
Yliopistokoulutuksen hinnassa on suuria eroja eri yliopistojen välillä. YLE Uutisten teettämän selvityksen mukaan saman koulutusalan opintojen hintaero saattaa olla moninkertainen riippuen siitä, mistä yliopistosta on kyse. Erot ovat suuria mm. ekonomi- ja lääkärikoulutuksessa.
yle.fi
Päiväkotia, peruskoulua, lukiota/ammattikoulua ei kannata mukaan laskea, koska niiden kustannukset tulevat valtiolle myös niistä, jotka eivät koskaan ajaudu työelämään. Korkeakoulututkinnosta valtiolle tullut lisäkustannus oli siis enimmillään parisataa tuhatta, minun kohdallani vähemmän, en ole Helsingissä opiskellut lääkäri.
Opintotukea nautin kaksi vuotta, sen jälkeen olin yhtä aikaa työssä ja kustansin elämiseni itse.