purkkiruuat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, mutta kun esim. kylmälaukun teho kestää vain maksimissaan n. 2h, pidemmillä reissuilla ainakin näin kesäaikaan voisi kylmäketju katketa pahasti. Mieluummin annan takuuvarmasti pilaantumatonta ruokaa lapselle kuin otan pienintäkään riskiä. Ja muutenkin on kätevää vaikka kaupunkireissulla lähimmästä kaupasta käydä hakemassa purkki kuin kuljetella edestakaisin omia rasioita. Tiedän kyllä, että ei olisi mikään suururakka omia eväitä ottaa mukaan, mutta me tykätään mahdollisimman helposta elämästä ja olen pyrkinyt kaikessa mahdollisessa menemään siitä "mistä aita on matalin". Ja me siis ollaan ihan melki joka päivä menossa jossain kerhoissa, harrastuksissa tai muissa jutuissa, joten ruokailun sujuvuus on tosi tärkeä juttu.

Totta puhut. Meidän menot on enempi sellaisia että on sitten perillä mahdollisuus jääkaappisäilytykseen..

ostaako kukaan kaupan purkkiruokaa muksulle,esim: Semper,Muksu,Bona?

kun olin tälläsillä vaatekutsuilla missä esiteltiin lasten vaatteita ja siellä puhu kääntyi lapsien ruokaan,monet teki itse ja sitä monet paheksui jos antoi purkista ruokaa.
Mä kyllä pysyin oman päätökseni takana ja sanoin että kyllä,meillä 1v6kk syö purkkiruokaa.
joskus on vaan sellaset ruuat meillä mitä pieni ei voi vielä syödä ja toistaseksi kun se on niin helppoa,taidan sitten olla laiska äiti vain.
joskus tietysti syö samaa mitä me muut perhe syödään.

mitä mieltä olette?
sitä varten niitä on kaupassa vissiin että niitä voi ostaa ja syöttää.
esikoinenkin kasvoi hyvin niillä ja syö vieläkin joskus purkkiruokia kun tykkää niistä ja ikää kohta 5 vuotta :D

Älä huoli, kyllä niitä paljon syödään, ei niitä muuten valmistettaisi. Joka kerta kun käyn hyllyllä katselemassa hedelmäsoseita (itselleni ja lapsenlapsia varten) on osasto täynnä lapsiperheitä.

Anna arvostelijoiden kiillottaa omaa kehäänsä, ihan rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Millasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Mina koitan miettia etta mika se sellainen ruoka on jota 1v 6kk lapsi ei voi syoda ja muu perhe syo? Meilla on 1v7kk ja kylla se syo kaikkea samaa kuin mekin.

Mitä syötte?

Ihan tavallista kotiruokaa; kaikenlaista vaannosta jauhelihasta, keittoja, erilaisia pastaruokia, kalaa, possua, kalkkunaa - perunaa meilla ei syo kukaan mutta muuten lihan/kalan kanssa lisukkeena riisia tai pastaa plus vihannekset ja hedelmat paalle.

esikoinenkin kasvoi hyvin niillä ja syö vieläkin joskus purkkiruokia kun tykkää niistä ja ikää kohta 5 vuotta :D

Teillä vissiin aikuisetkin syö pelkästään eineksiä? Sitä vartenhan niitä kaupassa vissiin on että niitä voi ostaa ja syödä..

No ihan tasan syö meidän lapset 3v ja 1v purkkiruokiakin! Esikoinen varsinkin tykkää niistä paljon enemmän kuin kotiruuasta. Totta kai jos ruokaa teen, niin lapset syö samaa, mutta itse en syö kahta kertaa päivässä niin toinen ruoka on usein purkkiruokaa. Mieluummin esim. ulkoilllaan sen ajan mikä ruoanlaittoon menisi kuin kiristelen keittiössä laittamassa ruokaa, josta lapsi ei tykkää. Varsinkaan kun en tykkää ruuanlaitosta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Teillä vissiin aikuisetkin syö pelkästään eineksiä? Sitä vartenhan niitä kaupassa vissiin on että niitä voi ostaa ja syödä..

oletko sinä ämmä nyt jotenkin vitsikäs sanaseppo?
läski olet kuitenkin, nii älä tuu marisemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nöf:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

oletko sinä ämmä nyt jotenkin vitsikäs sanaseppo?
läski olet kuitenkin, nii älä tuu marisemaan.

Ai että osu ja uppos?

Asiaan, kyllä meilläkin joskus (tosi harvoin) joudutaan turvautumaan purkkieväkseen, mutta kyllä yleensä syödään ihan sitä samaa kuin muukin perhe.

Sit mie mietin, ko joku sanoi ettei viitsi tehdä kahdesti päivässä ruokaa ja siksi toinen on purkista, niin miksei voi tehdä sitä yhtä kertaa sen vertaa enemmän ettei tarvitse kuin lämmittää sitten lapsille. Halvemmaksi se niin tulee, ja ihan yhtä helppoa, jos ei helpompaakin.

En mä vauvaikäisille tehnyt itse mitään hedelmä- tai marjasoseita. Kasvissoseita tein, mutta ostin kyllä valmiinakin.

Sitten, kun mukelot söivät tavallista ruokaa (eli yli 1 v iässä ) ei niille enää purkkisafkat kelvanneetkaan. Liikuttiin paljon kodin ulkopuolella, mutta syötiin joko kotona ennen lähtöä, tai sitten käytiin ulkona syömässä. Joskus ostin lapselle välipalaksi viilin ja banaanin tms, ja syötin puistonpenkillä.

Ostan toisinaan ihan itselle. Esim viiliin tai jogurttiin kaveriksi jotain marja- tai hedelmäsosetta, hillon sijasta. Sen takia että koen sen turvallisemmaksi kuin hillon, toiseksi ne purkit on sopivan pieniä kun sen verran vähän kuitenki käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja @isha:
Mä olen aina tehnyt noi vihannessoseet itse pakkaseen. Niitä on helppo tehä ja kun tekee kunnon satsin aina yhtä laatua (yleensä samoista vihanneksista mitä muukin perhe syö) niin on pian kunnon arsenaali pakkasessa! :D Lihasoseisiin en ole ryhtynyt, lähinnä koska maustamaton liha on yleensä kalliimpaa kuin maustettu. Meillä esikoinen 2v2kk on syönyt jo vuoden päivät samaa kuin muutkin (tarkkailen vaan vähän enemmän suolan käyttöä ruuanlaitossa), jokunen purkkiruoka on olemassa hätävarana. Kuopus 8kk syö mun vihannessoseita ja sitten ihan kaupan liha- ja hedelmäsoseita. Ja tietysti kunnon kaurapuuroa! :D

En kyllä usko, että noissa kaupan soseissa mitään vikaa on (kotimaisissa varsinkaan). Lisäainemääriin kannattaa tietysti kiinnittää huomiota.

Ei niissä oel lisäaineita.

Eivät ole kaksi isompaakaan syöneet kaupan purkkiruokaa eikä tämä kolmaskaan tule syömään.

Minä tykkään tehdä soseet itse heti vauvasta alkaen. Tykkään muutenkin ruuanlaitosta eikä se minusta ole yhtään iso vaiva.

Mulle nyt ihan sama mitä muut syöttävät lapsillensa. Syöttäkööt itse tehtyä tai purkkiruokaa. Pääasia että lapsi saa ruokaa. Ja ovathan nuo kaupan soseet helppoja ja nopeita. Ja ihan ruokaahan ne ovat. Ei niissä mitään vikaa ole. Ja on niitä itsekkin tullut joskus reissussa tarjottua ( se onkin sitten toinen juttu onko kelvannut)

Mutta sen verran täytyy kuitenkin sanoa että itsetehdyissä tiedän tasan tarkkaan mitä lapseni saa. Ja on täyttä tavaraa. Mm. omena on ihan täyttä omenaa. Ja ennen kaikkea tuoretta ja käsittelemätöntä.
Vertailun vuoksi kaivoin tuolta kaapista omenapäärynä soseen ( leivonnassa käytin niin jääny pyörimään ) ja siitä vain 25% on itse päärynää. Loput ovat mehua ja tärkkelystä.

Mutta nämä ovat valintoja. Kumpikaan ei ole oikein tai väärin. Kukin tekee niinkuin itsestä parhaalle tuntuu.
Jos ei jaksa tehdä soseita itse niin ei tee. Siitä on turha stressiä ottaa.

Noissa soseissa on juuri se hyvä puoli toisaalta, että niisä on vaan vähän hedelmää. Itse olen allerginen omenalle ja päärynälle, jo yksi haukku saa aikaan kurkun turpoamista ja limakalvo-oireita. Kuitenkin noita soseita pystyn syömään ihan hyvin. Kyllä syötän lapsellekin ajoittain purkkiruokaa. Tuskin se siitä pilalle menee, ja terveellisempää se on kuin ranskalaiset tai hampurilaiset mistä taannoin tapeltiin. Ihme kun ei mikään kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aikuisillekin:
Noissa soseissa on juuri se hyvä puoli toisaalta, että niisä on vaan vähän hedelmää. Itse olen allerginen omenalle ja päärynälle, jo yksi haukku saa aikaan kurkun turpoamista ja limakalvo-oireita. Kuitenkin noita soseita pystyn syömään ihan hyvin. Kyllä syötän lapsellekin ajoittain purkkiruokaa. Tuskin se siitä pilalle menee, ja terveellisempää se on kuin ranskalaiset tai hampurilaiset mistä taannoin tapeltiin. Ihme kun ei mikään kelpaa.

Varmasti tuollaisissa tapauksissa ihan näppärääkin....

Ovat toki terveellisiä ja hyvää ruokaa. Sitä en missään nimessä kiellä.

Mutta totuus on se että niissä on tosi paljon ylimääräistä.
Ihan noissa lihasoseissakin.

mm Piltin Kasvin naudanliha soseessa on 9% lihaa ja 42% kasviksia. Tilkka öljyä ja loput riisitärkkelystä.

http://www.piltti.fi/index/syomaan/pilttituotteet/tuotelista

Onhan se ihan hyvä ruokaa. En minä huonoksi sitä väitä tai ketään tahdo syylistää.

Mutta minä tykkään tehdä ruuat itse. Ja että ruoka on sitten täyttä tavaraa ja tiedän itse mitä siihen olen käyttänyt.

Mutta kukin tekee niinkuin tykkää.

Kyllä ostetaan kaupasta purkkeja. samaan ruokaan varmaan sitten lähempänä vuoden ikää siihen asti saa mupeltaa kaupan purkkeja ja hyvin on kelvanneet. Oon itse niin huono keittiöhommissa että takuulla nuo purkin ruuat maistuukin paremmilta kuin jos tekisin itse.

Meillä lapsi söi reilusti yli vuoden ikäiseksi purkkiruokaa. En sitä häpeile.
Nyt vasta viime kuukausina olen alkanut panostaa enemmän ruuanlaittoon; usein saatoin itsekin elää koko päivän voileivillä yms.

meidän 8kk ikäiset kaksoset on kasvanut oikeastaan vain purkkiruualla! Enkä häpeä.
Toki menee kaurapuuro ja banaanit ja marjat.. Mut pääruuat purkista.
Hiemän nolostuttaa ainoastaan se että taloyhtiön lasinkeruu roskis on kohta täynnä pelkkiä vauvanruokapurkkeja... öhöm... :D

Meillä mentiin tässä(kin) asiassa maalaisjärjen ohjaamana kultaista keskitietä. Pääasiassa tein itse ruoat, muttajoskus oli tilanteita - niinku vaikka reissuilla - joissa oli kerta kaikkiaan kätevämpää kuskata purkkeja mukana. Musta purkkiruokien heikkous on yksipuolinen makumaailma sekä turhan pitkälle jalostetut raaka-aineet. Mutta ei ne mitenkään vaarallisia lapselle ole :).

Meillä on syönyt pienestä pitäen ja nyt kun 2v9kk syö edelleen purkkiruokaa.
Onhan se itselle niin helppoa aukasta vaan purkki ja lämmittää kun ei tarvitse itse alkaa kokkailemaan.
Lisään yleensä joukkoon vaan kasviksia itse, pakasteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Mina koitan miettia etta mika se sellainen ruoka on jota 1v 6kk lapsi ei voi syoda ja muu perhe syo? Meilla on 1v7kk ja kylla se syo kaikkea samaa kuin mekin.

esim, joku uunissa tehty lihaklöntti ja salaatti+ yrttiperunat. niitä meidän muksut ei kyl syö. pari kurkku ja tomaattia salaatista, pelkkää lihaa ei syö tai perunaa.

En oo tehnyt yhtään soseita itse vauvoille. Molemmille on kaupan sörsselit kelvanneet. Ja loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että saan tarjottua monipuolisempaa ruokaa noin. En ois jaksanut tehdä monia erilaisia soseita itse. Ja usein syötiin myös aterioita kodin ulkopuolella, joten olivat kätevämpiäkin mukana nuo valmiiit purkit.

Mutta 1,5-vuotias ei meillä kyllä oo enää purkkiruokia syönyt! Ihan pari purkkia kaapissa varuksi, eikä niitäkään tuu käytettyä.

Yhteistyössä