Purkkiruokaa vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leevi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leevi

Vieras
Meillä poitsulle (7,5 kk) maistuu hyvin Bonat ja Piltit. Omatekoisiakin soseita kyllä syö, mutta täytyy tunnustaa, että olen ihan hirvittävän laiska tekemään ...

Pitäisi tehdä soseita ja pakastaa, mutta en kerta kaikkiaan saa aikaiseksi. Purkit on NIIIN helppoja ja ruokien koostumus vauvelin mielestä hyvä (ei ikinä ole kakomista, kuten jos omiani tarjoan vaikka kovin olen samettiseksi yrittänyt saada).

Olen lukenut valmistajien sivuilta ja kyllähän noiden purkkimössöjen pitäisi olla tehty hyvistä raaka-aineista. Lisä-tai säilöntäaineitakaan eivät sisällä.

Kuitenkin monet ovat purkkiruokia vastaan. Miksiköhän?

Siksi kyselen, kun vähän huonolla omallatunnolla niitä syöttelen. Vaikken kyllä oikeasti ihan tiedä mistä se huono omatunto tulee...

En ole purkkiruokia niinkään vastaan, mutta teen itse pojalle soseet niin kansvikset kuin lihatki. Rupesin heti alussa tekee ite, kun määrät ei sillon ollu niin isoja, ajattelin et teen ite. Silloin otti ""koville"" tehdä itse kun piti vielä tehdä juuri tuota samettista sosetta, kutteroin ja pakastin.
Nyt kun poika syö jo karkeampaa, keitän kasvikset ja haarukalla vain muussaan ja pakastan.

Poika ei meillä edes suostu syömään kaupan valmis soseita. Olimme tuossa lomalla ja tein itse kasvissoseen sielläkin ja sekoitin sekaan puoli purkkia kaupan sosetta, alkukankeuden jälkeen poika sitten söi. Ei syö edes maissisosetta (kaupan).

Välillä kyllä helpottaisi kun voisi syöttää noita kaupan juttuja, mutta onneksi meillä poika kohta syö jo samaa ruokaa kuin muutkin.

Purkkiruokien ravintosisältö yms. on varmasti OK, mutta maku on kyllä ihan eri kuin itsetehdyissä. Helppo todeta.. ja onhan se selvää, että kuukausi tolkulla purkissa ollut ruoka ei voi maistua samalta kuin tuoreista juuri valmistettu.
Meillä syödään itsetehtyä kotiruokaa ja sitä tehdään myös vauvalle. Eli kysymys on ihan samoista valinnoista kuin omassakin ruuassa: toinen käyttää valmisruokia ja toinen tekee itse.

Olen syöttänyt vain purkkiruokaa lapselleni,joka on kohta 11kk. Syy: yöt ovat olleet kokoajan pätkäöitä ja päivälläkin nukkuu vain ja ainoastaan liikkuvissa vaunuissa. Joten helpotusta sitä jostain asiasta kaipaa.Minä otan sen ruuanlaitosta.Onneksi kohta voi syödä samaa ruokaa kuin me muut.

Me vasta nyt aloitellaan kiinteitä ( pari viikkoa syöty ). Alussa ajattelin, että teen itse ja teinkin , mutta ei uponnut kunnolla lapseen. Sitten mökille ostin Bonan peruna-porkkaa ja nam nam. Uppoisi vaikka kuinka paljon samoin muiden makujen kanssa. Joten meillä syödään siis nyt vain valmiita. Ja helpompaahan se on. Mulla kylläkin huono olo.

Jeps.

Kyselin tätä myös toisella palstalla ja samat vastaukset tuntuivat olevan. Eli valmisruokien makua sanottiin huonoksi. Hintaa moitittiin suhteessa sisältöön (joukossa paljon vettä).

Huono omatunto kuitenkin väheni, sillä vauvan mielestä maku tuntuu olevan kohdallaan ja hinta ei minulle ole kynnyskysymys.

Oletteko muuten huomanneet, että neuvolasta saaduissa soseohjeisssa ei puhuta rasvasta mitään? Olen jostakin lähteistä taas lukenut, että kasvissoseisiin pitäisi lisätä teelusikallinen rasvaa. Purkeissahan rasvana toimii rypsiöljy.

Anyway, yritän nyt pakastella vähän lihoja ja kasviksia. Kohtahan poika tosiaan alkaa syödä samoja kuin me vanhemmat.

Minun lapsi syö innolla purkkiruokia ja minulla ei ole lainkaan huono omatunto asiasta. Sen ajan, mikä jää ruokien valmistamisesta, käytän vauvan kanssa olemiseen. Pari kuukautta tein itse soseita ja vauvalla meni vatsa kovalle. Kun siirryin kaupan soseisiin, ei ummetusta enään ole ollut. Me vanhemmat syömme harvoin valmisruokaa, joten meidän lapsi tulee saamaan tulevaisuudessa itse tehtyä kotiruokaa.

Ei kai 7,5kk vanhalle enää tarvitsekaan ruuan olla ihan hienoa? Kaupan purkkiruuatkin muuttuvat 8kk ikäisille pieniksi paloiksi.

Itse teen soseet valmiiksi pakkaseen, 15 annosta kerralla, kerran viikossa ja hienontamisen hoidan monitoimikoneella. 7kk ikäisenä rupesin laittamaan ruuan raastimen läpi, siihen asti hienonsin hienoksi ""silppuriosalla"".
Hampaita ei vielä ole yhtään, mutta vauva tykkää pureskella ikenillään.
Laitan lihat ja kalat perunan ja muiden kasviksien sekaan valmiiksi annoksiksi pakasterasiaan.
Pakkasessa on aina valita lihaa, kalaa, kanaa, perunaa, riisiä, pastaa.

Muualla kuin kotona syötän valmisruokia.

Silloin kun meillä aloiteltiin kiinteitä,niin neuvolassa sanottiin,että joidenkin uusien tutkimuksien mukaan vauvalle olisi hyvä jos saisi ainakin osittain noiden kaupan ruokien lisäksi kotitekoista ruokaa.Nuo kaupan ruuat kun on tehty niin ""puhtaiksi"",ettei niistä tule vauvan suolistoon sellaista normaalia bakteerikantaa,mitä taas tuosta ns.normaalista kotiruuasta.Meillä hedelmä ja marjasoseet ostetaan suurimmaksi osaksi kaupasta valmiina,liha/kasvissoseet ja puurot teen itse,nyt kesällä olen kyllä ostellu reissuille ja välillä muutenkin noita valmis liha/kasvissoseitakin.Meillä on pieni pakastin joten sinne ei paljoa ruokapurkkeja mahdu.Nyt olenkin ruvennut tekemään pojalle ruuat joka päivä,menee siinä muun ruuanlaiton ohessa kyllä ihan näppärästi,ei siihen loppujen lopuksi kauaa aikaa mene.

Meilläkin syötiin sekä pilttiä että oma tekoista. Etenkin kesäisin syötiin pilttiä kun niin vähän kotona oltiin ja talvis aikaan tein kaiken itse. Kerran viikossa 5 litran kattilallisen lihaa, kalaa, kanaa, kasvisten kera. Vauvan ekat kasvissoseet tein aina ite ja siivilän läpi että tuli hienoa. Kaikki ruuat maistuivat yhtä hyvin. Vielä nykyisinkin, lapset 5 ja 3v, saaressa ja sähköttömällä mökillä lapset syö niitä junior bona ruokia ja sen syömiseen menee korkeintaan 5 minuttia ja taas pääsee ulos juoksemaan ja uimaan ja äitinkään ei tarvitse sisällä kykkiä ruokaa tehden! Ja huom! Tänä helle kesänä on mennyt 2 bona purkkia/naama joten ei sitä koko aikaa syödä!! Ja kerrompa salaisuuden! Olen itsekin syönyt 2 purkillista, vähän maustetta lisää ja vot! Mein iso mummukin syö välillä bona ruokia kun ei muu maistu!

Meillä on tullut taas ongelmaksi se, että kotitekoinen ruoka ei meinaa kelvata(toisinaan kyllä syö) vaan pitäisi aina syödä purkkiruokaa. Lapsella alkaa ikää olla kohta puolitoista vuotta, joten olisi kiva päästä purkeista jo eroon. Kakkosen kohdalla aion alkaa tekemään enemmän omatekoisia alusta asti, jotta tällaista ongelmaa ei pääse syntymään.

Mäkin pelkään että kohta maistuu vaan purkkiruuat jos niitä kovasti syöttää. Vielä ei kyl ole pelkoa, purkki-kanamössö on ainut mikä ei ole pojalle kelvannut =)
Purkkiruuissa on paljon vettä ja tärkkelystä, että niistä saadaan sileitä, helposti tehtaassa käsiteltäviä ja hyvän näköisiä. Öljyä lisätään jotta energiamäärä olisi sama kuin itse tehdyissä vedettömissä soseissa. Luulen et tärkkelys pahentaa ummetusta, jos lapsella on taipumusta kovaan kakkaan.

Rasittaa myös purkkirumba, niistä tulee paljon roskaa joka pitää kantaa lasinkeräykseen, jota ei meillä ole lähellä.

Mä teen siis soseet itse, paitsi matkoille otan mukaan kasvissoseita. Keitän ja pakastan noin kerran viikossa perunaa, bataattia, porkkanaa, kukka- ja parsakaalia ja kesäkurpitsaa. Lisäksi jauhelihaa (soseutettuna keittämisen jälkeen) ja lohta.
Hedelmäsoseena syötän 100% muksu-hedelmäsoseita. Niissä on vaan tylsä makuvalikoima, omenaa ja päärynää. Eikä purkit ole lasia vaan menee sekajätteeseen.

Ekologisesti kestämätöntä, että tehdas käsittelee, pakkaa, kuljettaa, mainostaa ym kun voisi sen saman ruuan pyöräyttää kotona siinä samassa kun tekee muunkin perheen ruuan. Tosin sama pätee moneen muuhunkin tuotteeseen, enkä ole kivikaudelle minäkään haikailemassa.

Noita Nestlen vastustus-juttuja nousee ajoittain pintaan, niitä en sen enempää kommentoi tässä.

Vaan jos ruuanlaitto tuntuu olevan se, joka kamelin selän katkaisee, niin kyllähän vauva tarvii jaksavaa äitiä...

Esikoinen söi pääasiassa purkkiruokia. N. 1 ½-vuotiaana ei enää maistunut. Joten siinä vaiheessa ne jäivät kokonaan. Joten kyllä nämä purkkiruoka lapsetkin tottuvat kotiruokaan.
Kuopus taas ei kelpuuttanut muuta kuin kaupan soseita. Ja pitkään kyllä yritin. Toivottavasti pian jo kelpaa kotiruoka, niin voidaan siirtyä siihen. Ikää on lähelle vuosi. Ai niin ja vieläkin syö tosi hienoa sosetta.

Yhteistyössä