purkasta kyselisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 2,5v saattaa joskus vielä vahingossa nielaista purkan, mutta harvemmin enää. Kuopus 1v5kk on saanut purkkaa pari kertaa, mutta ei tosiaankaan tajua vielä jutun ydintä. Ehkä parivuotias jo tajuaa?

Vähän nyt menee asian vierestä, mutta... meillä on poika saanut purkan KUORTA puolivuotiaasta asti. Hammashoitaja niin suositteli. Siinä kuoressakin on xylitolia ja ruuan jälkeen ihan hyvä antaa. Olen pieneen purkkiin laittanut purkan kuoria ja siitä annan pojalle (nyt 1,1v) ruuan jälkeen, en aina, ja tykkää kovasti ja se ei haittaa pieninä määrinä kun sitä nielee. Itse syön ne purkan sisustat.

Meille hammashoitolasta suositeltiin purkan käytön aloittamista jo 9kk iässä. Pieniä purkkapaloja ruokailujen jälkeen. Eikä kuulema haittaa vaikka nielaiseekin palasen. Olen pienentänyt purkkatyynyn noin 11-12 osaan, ja mielellään poika pureskelee palasia. Xylitolinhan on todettu ehkäisevän korvatulehduksia, ja jostain olen lukenut, että viisi kertaa päivässä on suositeltu annos, jotta siitä olisi hyötyä. En tiedä tuosta sitten... Mutta näin meillä.

Jännää muuten miten Suomessa hammaslääkärit oikein tuputtaa xylitolia, purkkaa ja pastilleja melkein vauvoille. Samoin puhutaan fluoritableteista. Kun asuttiin Ruotsissa (joka nyt kuitenkin on ihan yhtä kehittynyt maa kuin Suomi :) ), näistä xylitol-asioita ei mainittu ollenkaan... Ehkä siksi meidän perheessä vähän vierastetaan hommaa vauvaikäisten kanssa. No, nyt kun asutaan Suomessa pitänee elää maassa maan tavalla ;) .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2005 klo 23:22 memmu kirjoitti:
Meille hammashoitolasta suositeltiin purkan käytön aloittamista jo 9kk iässä. Pieniä purkkapaloja ruokailujen jälkeen. Eikä kuulema haittaa vaikka nielaiseekin palasen. Olen pienentänyt purkkatyynyn noin 11-12 osaan, ja mielellään poika pureskelee palasia. Xylitolinhan on todettu ehkäisevän korvatulehduksia, ja jostain olen lukenut, että viisi kertaa päivässä on suositeltu annos, jotta siitä olisi hyötyä. En tiedä tuosta sitten... Mutta näin meillä.

Meillä ei ole korvatulehduksia ollut xylitolin aloittamisen jälkeen ( koputtaa puuta! ) Olen kuullut tästä Oulussa tehdystä tutkimukseta, jossa oli juuri muistaakseni, että 5 kertaa päivässä pitäisi antaa. meillä ainakin vatsa kestänyt hyvin xylitolin, joillekin se voi aiheuttaa ripulia...

muutama päivä sitten vasta tajusin, että purkkaakin voisi jo kokeilla. Eli tyttö 1v6kk osasi hyvin syödä purkkaa ja hetken kuluttua yhdessä vietiin purkka roskiin, olis varmaan jo aiemminkin osannu, mutta äiti ei ymmärtänyt antaa...

meille sanottiin neuvolasta, että kun poskihampaat puhkeaa, niin vois aloittaa purkan antamisen.

Meillä 2-vuotiaskin vielä nieleskelisi purkan. Ja kaverille lääkäri oli sanonut et ne voi oikeesti jäädä sinne umpisuoleen ne purkan palat, ettei kannata kovin paljon antaa nieleskellä, tuskin muutamasta on vaaraa. Esikoinenkin niitä kyllä aika lailla aluksi nieleskeli.

Itse olenkin antanut jo vuodenikäisestä lähtien xylitol-pastilleja, valmistaja xylibon. Ainakin pääkaupunkiseudulta löytyy isoimmista kaupoista. Tyttö tykkää ihan kamalasti! Suosittelen!

Ja tajusin juuri että tyttö sairasti viimeisen korvatulehduksen juuri ennen kuin täytti vuoden (nyt toisiaan kaksi vuotta)... Ekan vuoden aikana oli 6-7 korvatulehdusta. Liekkö asioilla yhteyttä... En tiedä, en, mut mielenkiintoista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2005 klo 22:26 katrillix kirjoitti:
Meillä 2-vuotiaskin vielä nieleskelisi purkan. Ja kaverille lääkäri oli sanonut et ne voi oikeesti jäädä sinne umpisuoleen ne purkan palat, ettei kannata kovin paljon antaa nieleskellä, tuskin muutamasta on vaaraa. Esikoinenkin niitä kyllä aika lailla aluksi nieleskeli.

Itse olenkin antanut jo vuodenikäisestä lähtien xylitol-pastilleja, valmistaja xylibon. Ainakin pääkaupunkiseudulta löytyy isoimmista kaupoista. Tyttö tykkää ihan kamalasti! Suosittelen!

Ja tajusin juuri että tyttö sairasti viimeisen korvatulehduksen juuri ennen kuin täytti vuoden (nyt toisiaan kaksi vuotta)... Ekan vuoden aikana oli 6-7 korvatulehdusta. Liekkö asioilla yhteyttä... En tiedä, en, mut mielenkiintoista.

Purkan sijaanhan voi tosiaan antaa pastilleja/pastillin palasia, eivät ehkä niinkään takerru suolistoon. Kiitos vinkistä! Eipä ole tullut mieleen.

Meillä toinen lapsi sai purkkaa n. 1,5 v. Välillä nielee. Pyrin istuttamaan sohvalle syömään purkkaa yhdessä vanhemman lapsen (3,5 v:n) kanssa. Suhteellisen hyvin olemme saaneet purkat pois.

Meillä poika on pureskellut purkkaa noin 8 kk ikäisestä. Nyt 1,5 v ja osaa hienosti antta purkan roskiin, toisinaan vie jopa itse. Hänelle käy vain pikkukakkos purkka, muissa on kuulemma soijaa jolle hän on allerginen (ravitsemusterapeutin tieto soijasta)

Yhteistyössä