Puristava kipu kohdussa, mitä tämä on...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hauvau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hauvau"

Vieras
hei tietääkö kukaan mitä tämä voisi olla: olen ekaa kertaa raskaana rv 16+5, kävin jumpassa ja sen jälkeen kun kävelin kotiin (alle kilometrin matka) niin alavatsaa/kohtua sattui koko ajan, puristavaa, tasaista, "tiukkaa", kipua, joka hellitti aina heti jos pysähdyin. Samoin nyt kun olen vain istuskellut, mitään kipua ei ole ollut. En ole moista kipua ennen koskaan kokenut, oli erilaista kuin kuukautiskivut.

Missasin neuvolan soittoajan, en tiedä pitäisikö tämmöisesta huolestua? Tai pitäisikö liikuntaa vähentää? (jumppa ei nimittäin tuntunut yhtään raskaalta tai epämiellyttävältä vaikka siellä hypittiinkin, tämä kipu alkoi vasta n. 10 min jumpan jälkeen kun olin kävellyt noin 150m aika reippaasti).

Saattaapi olla että haluaa poois sieltä, ajattele niin että ei se ehkä olisi ollut tuohon elämäntilanteeseen sopiva syntyäkään, tiedän jokusen tapauksen että vauva on tullut keskenmenolla pois kun on itseänsä treenannut kunnolla raskauden aikana.

Voihan olla vatsalihasten kramppaamista, koska kun maha alkaa kasvaa vatsalihakset venyy ja ne kramppaa helpommin. Tai sitten se voi olla myös supistus, mutta niiden ei pitäisi olla kivuliaita. Jos kipu loppui, niin uskoisi kaiken olevan hyvin. Kannattaa huomenna soittaa vaikka neuvolaan, jos asia jää mieltä vaivaamaan.

Itssellä oli samoilla viikoilla tuollasta, joka tuli kävellessä ja loppui hiljentämällä, epäilin sen liittyvän kohdun kasvuun ja vatsaliahsten venymiseen.

keiju ja maha-asukki 22+3

Viimeksi muokattu:
N&N, voiko supistelut olla siis kivuliaita, luulin että tässä vaiheessa ei vielä...?
kävin äsken ulkona ja nyt ei kävellessä tuntunut mitään. Eli olisko se sit ollut siitä jumpasta johtuvaa...?

[QUOTE="hauvau";23277739]N&N, voiko supistelut olla siis kivuliaita, luulin että tässä vaiheessa ei vielä...?
kävin äsken ulkona ja nyt ei kävellessä tuntunut mitään. Eli olisko se sit ollut siitä jumpasta johtuvaa...?[/QUOTE]

Minulla on ollut joka raskaudessa kipeitä supistuksia ja 30 viikkojen jälkeen lähes synnytyssupistuksiin verrattavia. Ekassa raskaudessa alkoivat kipeät supistukset suunnilleen noilla viikoilla kun sinulla on nyt. Jotkut sanoivat, että ensisynnyttäjä ei voi tuntea, mutta kyllä vaan tunsin ja oli kipeitä! Nyt viiden raskauden jälkeen voin sanoa, että kaikistä kipeimmät oli kyllä eka raskauden aikana ja jatkuivat ihan loppuun saakka. Eivät mitään saaneet aikaan kohdunsuulla, mutta kuluttivat mun voimat kyllä aika hyvin. Kävely juuri oli hankalaa, 100m ja tauko kipeän supistuksen kanssa, eteenpäin kipua tauko jne. ja kun oli hetken kävellyt ei meinannut päästä enää askeltakaan.

Mutta kannattaa varmaan tarkistuttaa kohdunsuun tilanne, jos noita jatkuu. Itsellä mitään ei tapahtunut, mutta voihan siellä myös tapahtua.

kiitos paljon =), toivottavasti tämäkään ei sen kummempaa. kipu ei siis ollut kamalan kovaa (lievempää kuin kovat kuukautiskivut), eli ihan hyvin PYSTYIN kävelemään sen kanssa, mutta kyllähän se kaiken huomion vie...ja huolestuttaa... ja toivoo että olisipa jo kotona.

koitan vielä ensi viikolla uudestaan jumppaan ja jos sama toistuu niin soitan neuvolaan.

Yhteistyössä