Pureva vauva.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auts.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auts.

Vieras
Mun poika on 6,5kk ja ilmeisesti ikenet kutiaa kun puree kaikkea koko aika. Mun ongelma onkin, että on nyt aloittanut myös tissin puremisen imetyksen aikana. Millä ihmeellä sen saa loppumaan? Se sattuu niin pirusti ja nyt on alkanut imetys jännittämään, ku odotan koko aika koska vauva iskee hampaat nänniin. Onneks toistaseksi on vaan 2 alahammasta..

Meillä nyt tyttö 10kk ja hetki sitten oli hirveä puremisvaihe ja olin jo valmis luopumaan imetyksestä. Mutta kas kummaa pureminen loppuikin yhtäkkiä. Harvensin hieman syönti välejä. Oletko varma, että et tuputa liian usein rintaa? Itse tein ilmeisesti sen virheen. Nyt vauva ei enää pure paitsi, jos yritänkin väärään aikaan.

Mulla hyvä vinkki, toimi hyvin ainakin meillä! Eli aina kun puree, niin heti purulelua suuhun. Se joka tuli äitiyspakkauksesta toimi meillä hyvin. Kun lapsi sai tyydyttää puremisen tarpeensa tissin pureminen jäi pois.

Mä kanssa harventaisin imetysväliä, niin että vauva on nälkäinen, eikä halua ruveta leikkimään syödessään. Toinen toimiva on myös kiljaista tai tiuskaista kovaäänisesti sen merkiksi, että pureminen ei ole ok. Kannattaa myös säätää imetysasentoa, eli tissi tarpeeks syvälle kurkkuun, niin vauva ei nylpytä pelkkää nänniä tai kykene puremaan kaikkein kivuliaimpaan kohtaan.

Minä sanoin (jos vaan kykenin) hillitysti "Ai, sattuu!" ja lopetin imettämisen siihen. Oppi tyttö aikas pian että on aika tyhmä temppu purra ruokkivaa tissiä :D

Mutta nyt mulla on uus ongelma... Tytön jättietuhampaat, tai siis lähinnä toinen on hiertänyt kolon toiseen nännipihaan. Tyttö ei siis ole purrut vaan imiessä se hammas vaan on niin kookas että hiertää ihon rikki ja se sitten sattuukin hitosti. En sitten tiedä helpottuisko tuo sitten kun se etuhaampaan viereinen hammas kasvaa tasoihin etuhampaan kanssa, ettei se etuhammas pääse uppoamaan niin pitkälti tohon ihoon... Muistaakseni esikoisen kanssa oli sama juttu, mutta se meni oh pian. En tosin muista kuinka pian...

Mä ainakin kiljuin ihan spontaanisti kun purivat, aikas paljon sattu. Ja imetys loppu kyllä sillä kertaa siihen. Pitäis vaan muistaa rentputua ennen imetystä vaikka se kipu pelottaakin. Jos jännittää -> maito ei heru-> vauvalla menee hermo ja puree.

Hampaan aiheuttamasta painaumasta, auttaskos jos vaihtais imetysasentoa, vaikka makuultaan tai kainalosta, niin ei painais se hammas aina samaan kohtaan?

Jos ei muu auta, kokeile rintakumilla. Itsellä ei tullut aikoinaan mieleen. Vauva kyllä lopetti puremisen kun pari kertaa kiljahdin kivusta niin että toinen säikähti aivan kamalasti. Sen jälkeen puri vaan jos ei ollut nälkä.

Yhteistyössä