pureva koira

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti

En ole Piipa, mutta kylla koira on ehdottomasti perheessa se viimeinen, mita arvojarjestykseen tulee. Laumanjohtaja huolehtii siita mm. tulemalla valiin, jos koira ei tottele lasten kaskyja. Aika pelottava ajatuskin, etta koira olisi lapsia korkeampiarvoisempi... :eek:

Tuossa tapauksessa nimenomaan se laumanjohtraja hoitaa asian, eikä lapsi, eikö vain? Eli jos johjtaja joutuu väliin tulemaan, koska lapsi ei pärjää, niin silloinhan lapsi on koiraa alempana. Näin minun logiikkani mukaan.


 
Tuohon -lapsi on koiraa alempana laumassa- asiaan sen verran että meillä kissa ja koira on lauman alimpana, koira tuli meille kun isompi olli alle 2v ja oli mukana kouluttamassa koiraa, koskaan ei ole isompaan kokeillut että pääsiskös ylenemään. Pienempi oli 8kk kun koira yritti nousta laumassa, sen jälkeen on pysynyt omalla paikallaan, vain kissa on uutena tulokkaana koiraa alempana.
Vanha kisu oli koiran yläpuolella.
Meillä koira tottelee käsimerkkejä, joten tuo puhumaton 2v osaa kutsua koiran luokseen, käskeä sen istumaan ja maahan, koira tottelee mukisematta. joten onkohan meillä nyt mennyt jotain pieleen koiran kasvatuksessa?


Kyllä meilläkin koirat tottelevta silloin, kun haluavat, mutta eivät silloin, kun lapsi haluaa, mikäli niitä itseään ei satu silloin asiat kiinnostamaan. Ehkä jonkun nakin avulla saa koirii sykettä, mutta kun ylempiarvoista pitää totella aina, ilman ehtoja.

Haluaisin omin silmin nähdä sen alle kouluikäisen lapsen, joka on koiran yläpuolella laumassa ja näinollen tottelee lasta VAIN SIKSI, että koira kokee sen lähinnä ainoaksi vaihtoehdoksi, koska koiran mielestä tuo lapsi on laumassa häntä ylempänä. Tällaista lasta en nimittäin ole koskaan tavannut.

Mieti nyt itsekin. Jos koiranne on vapaana ja näkee jotakin kivaa ulkona, minkä perään se lähtee, niin oletko ihan 100 varma että koira yhdestä käskystä tulee lapsen luo?

Mutta jooh, lopetan nyt jankkaamisen :D

 
Kyllä minä kanssa väittäisin, että lapsi on koiraa alempana...siis koiran arvomaailmassa. Lapsi ei kykene toimimaan laumanjohtajana ja koirakin sen tajuaa... toki koirat myös tottelevat lasta, toisinaan. kun taas laumanjohtajaa on toteltava eittämättä aina.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja NC2006:
Koira ottaa vallan teiän huushollissa, tietysti olisi pitänyt torua/selkää jos puri lasta!! minä en itse edes pitäisi semmosta koiraa mikä puree omaa lasta...veisin piikille.
joo sitä tässä nyt on mietitty mitä tuolle koiruudelle tehään......
 
vieras
Mä en siis ymmärrä näitä koiranrakastajia!!!??? Jos koira puree kerrankin lasta niin se puree kyllä uudestaankin! Onko teille koira tärkeämpi kuin oma lapsi, on kyllä mennyt arvot sekaisin!!???
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en siis ymmärrä näitä koiranrakastajia!!!??? Jos koira puree kerrankin lasta niin se puree kyllä uudestaankin! Onko teille koira tärkeämpi kuin oma lapsi, on kyllä mennyt arvot sekaisin!!???
Ei... vaan kannattaa varmaan selvittää syy miksi koira puree... Vai kuulutko itse niihin jotka raahaavat koiran välittömästi lahdattavaksi, jos koira ei käyttäydy juuri kuten haluat???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en siis ymmärrä näitä koiranrakastajia!!!??? Jos koira puree kerrankin lasta niin se puree kyllä uudestaankin! Onko teille koira tärkeämpi kuin oma lapsi, on kyllä mennyt arvot sekaisin!!???
Ei... vaan kannattaa varmaan selvittää syy miksi koira puree... Vai kuulutko itse niihin jotka raahaavat koiran välittömästi lahdattavaksi, jos koira ei käyttäydy juuri kuten haluat???
No jos koira purisi minun lastani(että tulee hampaanjäljet) niin varmasti lahtaisin!!!!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en siis ymmärrä näitä koiranrakastajia!!!??? Jos koira puree kerrankin lasta niin se puree kyllä uudestaankin! Onko teille koira tärkeämpi kuin oma lapsi, on kyllä mennyt arvot sekaisin!!???
Ei... vaan kannattaa varmaan selvittää syy miksi koira puree... Vai kuulutko itse niihin jotka raahaavat koiran välittömästi lahdattavaksi, jos koira ei käyttäydy juuri kuten haluat???
No jos koira purisi minun lastani(että tulee hampaanjäljet) niin varmasti lahtaisin!!!!!!
Vaikka vika olisi lapsessa?? asioitasi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Viellä kerran: meillä koira tottelee ilman makupaloja, myös lapsia. ja ilman minua se ei ole vapaana ulkona, ihan vain siksi että on metsästys viettinen, siis jos ottaa hajun niin siinä saa meikäläinenkin karjua..
ole tyytyväinen jos olet koirasi niin hyvin kouluttanut! itse en menisi vannomaan että "tositilanteessa" koiramme tottelisivat lasten käskyjä...
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en siis ymmärrä näitä koiranrakastajia!!!??? Jos koira puree kerrankin lasta niin se puree kyllä uudestaankin! Onko teille koira tärkeämpi kuin oma lapsi, on kyllä mennyt arvot sekaisin!!???
Ei... vaan kannattaa varmaan selvittää syy miksi koira puree... Vai kuulutko itse niihin jotka raahaavat koiran välittömästi lahdattavaksi, jos koira ei käyttäydy juuri kuten haluat???
No jos koira purisi minun lastani(että tulee hampaanjäljet) niin varmasti lahtaisin!!!!!!

Meillä kyllä koira on perheenjäsen ja rakas ystävä, jota minä en ainakaan voi tuosta noin vain viedä piikille kun tekee jotain väärää. En myöskään hylkää ihmisystäväänikään jos tekee jotain väärää. En ymmärrä tuota, että heti vaan nirri pois, jos koira erehtyy virheen tekemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en siis ymmärrä näitä koiranrakastajia!!!??? Jos koira puree kerrankin lasta niin se puree kyllä uudestaankin! Onko teille koira tärkeämpi kuin oma lapsi, on kyllä mennyt arvot sekaisin!!???
Ei... vaan kannattaa varmaan selvittää syy miksi koira puree... Vai kuulutko itse niihin jotka raahaavat koiran välittömästi lahdattavaksi, jos koira ei käyttäydy juuri kuten haluat???
No jos koira purisi minun lastani(että tulee hampaanjäljet) niin varmasti lahtaisin!!!!!!

Meillä kyllä koira on perheenjäsen ja rakas ystävä, jota minä en ainakaan voi tuosta noin vain viedä piikille kun tekee jotain väärää. En myöskään hylkää ihmisystäväänikään jos tekee jotain väärää. En ymmärrä tuota, että heti vaan nirri pois, jos koira erehtyy virheen tekemään.
samaa mieltä

meillä nykyiset koirat on tullu vuoden ikäsenä ja kolmenvanhana.
kyllä meillä opetetaan koiralle että lapselle ei murista purra yms.,aluks oli että koira murahteli jos lapsi riehui mutta sekin on kytketty nyt pois.myöskin lapsille on opetettu että ei se koira mitä tahansa kestä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Viellä kerran: meillä koira tottelee ilman makupaloja, myös lapsia. ja ilman minua se ei ole vapaana ulkona, ihan vain siksi että on metsästys viettinen, siis jos ottaa hajun niin siinä saa meikäläinenkin karjua..
ole tyytyväinen jos olet koirasi niin hyvin kouluttanut! itse en menisi vannomaan että "tositilanteessa" koiramme tottelisivat lasten käskyjä...
no vinttikoirista sen verran, irtiollessa eivät yleensä tottele ovat niin juoksemisen perään ja jos saalistusvietti syttyy on ihan turha koiralle huudella, se ei kuule mitään
 
Miri
Veikkaisin murkkuikää. Varsinkin jos uros on...tuossa iässä se yleensä nimittäin pukkaa murkkuikä päälle. Mutta kannattaa käyttää ehdottomasti eläinlääkärissä tarkistettavana ettei mitään sairauksia ole taustalla. Tuo alleenpissaaminen vain jäi hämäämään...

Ja mitä taas tulee siihen onko lapsi "arvojärjestyksessä" koiran yläpuolella; kuten moni on jo sanonut niin ei ole. Tai näin ainakin koira katsoo. Valitettavasti luonnon laki on se, että vahvempi ja viisaampi marssii jonossa edellä ja jos kyseessä on koira vs. pieni lapsi niin kyllä se koira vain vahvempi ja viisaampi on. Se on laumanjohtajan tehtävä katsoa, että konflikteja lauman sisällä ei synny. Eli toisinsanoen katsoa, ettei koira terrorisoi lasta ja, että lapsi ei terrorisoi koiraa.

Itselläni on kaksi koiraa, joiden kasvattaminen on vaatinut "mielikuvitusta" yllinkyllin; eli ns. ongelmakoiria. Puremista ei ole tapahtunut, mutta murinaa yms. jäpittämistä kyllä sitäkin enemmän. Silti, ei ole kertaakaan käynyt mielessäni viedä noita piikille. Ei yhtään ainutta kertaa. Se kun oli takaraivossa täysin tiedossa, että koira ei välttämättä toimi kuten kone, nappia painamalla tapahtuu asia x. Hyvin oli tiedossa ennen koirien ottoakin, että tod.näk. ne teettää työtä. Ja minä olen kyllä tähänkin asti ollut valmis tekemään sen työn: ovathan ne rakkaita perheenjäseniä meille.

 

Yhteistyössä