pupulla ripuli!!

meillä siis pupu vauva ja tänää ripuloinut,annoin juosta vapaana ja laitoin heti häkkiin ku huomasin,nyt on tietty suuttunut ku ei oo päässyt vapaaksi :headwall: olen antanut pelkkää kuiva-heinää ja vettä ja pellettiä,tietääkö joku että mit' muuta vois tehdä asian hyväks?tuohon vaivaan voi olla monta syytä ku luin netistä ni esim. stressi,kovat äänet,veto,liika tuoretta ruokaa jne. en viitsi lääkäriin viedä ku menee varmaan ohi itsellään,mutta onko jotain konstei millä vois edesauttaa paranemista?
 
vieras
"RIPULIN HOITO:

Desinfio kanin häkki ja pese ruoka- ja vesiastia kuumalla vedellä. Vaihda häkin kuivikkeet kerran päivässä. Älä anna ruoaksi viher- tai tuorerhua äläkä pellettejä, pelkästään heinää, vettä ja kuivaa leipää. Keitettyä ja suolatonta riisiä voi antaa, se yleensä auttaa. Mikäli ripuli ei parane kahdessa päivässä, on kani syytä viedä eläinlääkäriin."
 
vieras
"Ripuli
Ripulille kani saattaa joutua syötyään paljon tuoreruokaa, ruokavalion äkillisen muutoksen tai stressin yhteydessä. Ripulitilanteessa tuoreruuan syöttäminen pitää keskeyttää ja antaa kanille ainoastaan vettä ja heinää. Jos mahdollista, kanille olisi myös hyvä syöttää terveen kanin papanoita. Kun ripuli rupeaa hellittämään, voi alkaa aluksi kokeilla antaa porkkanaa ja pellettiä. Nestepitoisempiin (kurkku, salaatti) ruokiin siirrytään viimeiseksi. Mikäli ripuli kestää paria päivää pidempään, on kani syytä viedä eläinlääkäriin. Kanin suolentoiminta on eläimelle elintärkeää ja kanin tila saattaa heiketä yllättävän nopeassa ajassa.

Umpisuolipapanat: kani tarvitsee näitä suolen toiminnan ylläpitoon, ovat hieman löysiä, pahanhajuisia tai "papanaterttu"

Ripuli: aivan löysää, ei erotettavissa papanoita, pahanhajuista"
 
Juhannuksena eläinlääkäri vasta kallis on!
Netti on näköjään täynnä toinen toistaan erikoisempia niksejä :) Näin 20v. pupuja harrastaneena ja kasvattaneena olen pessimisti. Ekana tulee mieleen ruokintavirhe. Ei ole syönyt sitä mitä kotonaan. Ja toiseksi kokkidioosi, siihen ei kotikeinot tepsi. Jos vatsa VÄHÄNKIN turpoaa niin vie lääkäriin. Kaikki kanit ovat kokkidin kantajia. Kokkidioosin laukaisee juuri muutto stressi, väärä ruokinta, liian aikainen vieroitus jne. ja siinä on aina realistinen riski että kani kuolee. Yleisimpiä syitä jopa. Kanin nestehukan sieto on olematon verrattuna lihansyöjään, vertaa vaikka kissan tai koiranpentuun. Toivottavasti kanilapsesi tervehtyy.
 
äitee
Meillä kanilla oli ripuli kun pääsi keväällä isoon tarhaan ulos. Muutaman ripuloinnin jälkeen ei ollut enää mitään. Epäilen et oli siit et pääsi juoksemaan ja sai syödä kunnolla vihreää. Oli niin innoissaan uudesta kodistaan, et vähemmästäkin menee pakki sekaisin.
 
Kerrotko tarkemmin tuosta kokkidioosista? Meille on tulossa kaksi kania ensi viikolla.

Ja toisekseen, eläinlääkäri käski joskus syöttää noita terveen kanin papanoita- veteen liotettuina ruiskulla. Tepsi silloin ennen muinoin kyllä.
 
Keittiönoita
Mä hoidin meidän kääpiökanin ripulia aikoinaan kamomillateellä. Jos ei reilussa vuorokaudessa parantunut, sitten vein kanin lääkäriin. Yleensä parani.

Lisäys: ja kanin persuspää pitää pitää puhtaana. Jos siis karvoihin jää ripulikakkaa eli pesulle vaan. Muistathan, että kani syö papanansa uudelleen eli ne ekat papapnat on usein pehmeitä ja kosteita, uuudelleen syödyt vasta niitä kovia pipanoita. Mutta ripuli on toki selkeesti erilainen kuin ne ekan kerran suolistosta tulleet papanat.
 
Meillä on ollu pari pupua, ja on nytkin pupu, ja sanoisin että ripuli tulee pupulle tosiaan miloin mistäkin. Häkin paikan muutamisesta, siitä että pääsee ekan kerran ulos, siitä että ulkoilut loppu yhtäkkiä, siitä etä ulko-ovi on paljon auki (tulee vetoa) siitä että se koko kesän auki ollu ulko-ovi latetaan kiinni (olosuhteiden muutos)...Mä en huolestuis pupun ripulista, jos se ei jatku pitkään.
 
voiiieii
Kanillani on ripuli, kakkaa on jäänyt kiinni takapuoleen enkä tiedä miten saan sen siltä pois. Kani rimpuilee jonkun verran. Luulen että kanini on saanut ripulin siitä,koska ostettiin uutta ruokaa koska muuta ei löytynyt ja ollaan nyt pari päivää syötetty sitä. MITÄ TEEN?
Kani haisee pahalle mutta en oikeasti tiedä miten siivoan kanin takapuolen. Yöksi en aijjo antaa muuta kuin heinää ja vettä ettei tilanne pahennu. voisitteko auttaa?
 
teuska
Kanin ripulin hoito: Tuore ravinto kokonaan pois. Kanille voi syöttää terveen kanin papanoita liotettuna veteen, löysäksi keitettyä kaurapuuroa, heinää ja vettä. Tärkeää on, että kani saa paljon nestettä ( eli ruiskulla vettä suuhun, jos ei suostu juomaan). Uloste takapuolesta pitää pestä pois ja kani täytyy kuivata hyvin pesun jälkeen, jotta ei vilustu. Tietenkin kannattaa aina ottaa yhteys eläinlääkäriin, siellä ne tietää parhaiten miten toimia.
 
Maitoherkkä
Alkuperäinen kirjoittaja voiiieii:
Kanillani on ripuli, kakkaa on jäänyt kiinni takapuoleen enkä tiedä miten saan sen siltä pois. Kani rimpuilee jonkun verran. Luulen että kanini on saanut ripulin siitä,koska ostettiin uutta ruokaa koska muuta ei löytynyt ja ollaan nyt pari päivää syötetty sitä. MITÄ TEEN?
Kani haisee pahalle mutta en oikeasti tiedä miten siivoan kanin takapuolen. Yöksi en aijjo antaa muuta kuin heinää ja vettä ettei tilanne pahennu. voisitteko auttaa?


Lainaan semmosesta kanikirjasta :

"Kanin ruokavalion muutokset on tehtävä vähitellen ettei kanille tule ripulia. "
Voikos kanille tulla marsupelletistä ripulia? En tiiä. Ostettiin vähän aikaa sitten uusi marsu ja siitä lähtien on kani alkanut ripuloimaan. Sama ku minä. Jos se on allerginen sille uudelle marsulle ja alkanut siksi ripulaoimaan. Mä itse oon sillee maidolle herkkä että mulle tulee ripulia kun juon maitoo ... -.- Kertokaapas vinkkejä :D Keitetty riisi vois auttaa.. :D
 
"sanna-maija"
kahella meidän kaneista on kokoajan ripuli.Se tulee melko varmasti tuoreesta ruoasta...luppakorvilla tulee herkemmin ripuli kuin muilla kaneilla. annetaa si vaa leipää vettä ja heinää kun ripuli on:) eläinlääkäriin ei kannata heti suunnata jos haluu säästää rahaa..XD kannattaa ekaks koittaa hoitaa ripulia pois sillä, että syöttää vain heinää,leipää ja vettä. Meidän kaneilla auttaa ruoho sillon niillä ei oo ollu ripulia=) MUTTA! se on ihan kanista kiinni=)
 
"sanna-maija"
sen voi pestä lavuaarissa.Helpompaa on kun pesussa on kaksi pesijää...toinen pitää kania sylissä toinen pesee sitä! huuhtelee sen ja vähän auttaa kakkojen irtoamista hännästä käsin. Sen jälkeen sitä kuivataa pyyhkeellä sitten kani on taas puhdas!=) NIIN HELPPOA SE ON!!!! ps. kanin hoitoon tarvii ripauksen maalaisjärkeä ;)
 
EPÄRIPULITIETOINEN
Joo meiän vauvakanillaki on ripuli on nyt noin 6 kk vanha ja on saanu aika paljon voikukkaa. Johtuuko se siitä? + En tiedä miten sen takamus pestään ku se rimpuilee nii paljon jos sitä yrittää nostaa. Johtuuko ripuli voikukasta vai jostain muusta, ajomatkasta tai stressistä? TOIVON VASTAUSTA
 
teps
Ei ripuli johdu aina ruokavaliosta. Meidän kanilla on täysin sama ruokavalio ja nyt tämän vuoden puolella ripulia ollut kaksi kertaa. Mennyt parissa päivässä ohi. Jos kanillasi on uutena ruokavaliona voikukkaa ja mikäli runsaasti sitä syönyt, voi ripuli johtua siitä. Kannattaa antaa vain pieniä määriä. Meillä on pesty kanin takamus niin että laitettu hiukan pesuvatiin vettä ja toinen pitänyt kania paikoillaan ja toinen pessyt. Eihän kanit siitä pidä ja rimpuilevat kyllä vastaan.
 
Mitä itse olen lukenut, niin tosiaan moni asia voi vaikuttaa kanin ripulointiin. Aina kannattaa alkaa antaa jotakin uutta ruokaa kanille pikku hiljaa, ja jos viet kanin ulos kesällä ensimmäisen kerran talven jälkeen, niin olisi hyvä katsoa ettei kani syö heti liikaa heinää ym. Kanin oloa kannattaa tarkkailla useasti, koska kani saattaa mennä todella nopeasti huonoon kuntoon. Ja eläinlääkäriin heti jos kani on esim. kovin huonokuntoinen muutenkin, ainakin jos kestää pidemmän aikaa. Puput.net keskustelufoorumissa on tosi hyviä neuvoja kaneihin liittyen, mutta valitettavasti foorumi näyttää olevan nyt epäkunnossa. Myös Suomen kaniyhdistyksen sivuilla näyttäisi olevan kaniin liittyviä ohjeita. Huomaa myös ettei kaikkia kasviksia tai hedelmiä saa kanille antaa, esim. kaalia tai sitrushedelmiä. Netistä luulisi löytyvän näiden kiellettyjen ruokien lista :)

Muokkaus: Tuosta ripulin pesemisestä vielä, niin ota kani syliisi kanin selkä rintaasi vasten laittaen vasemman käden kanin rinnan alle, osa sormista etujalkojen väliin, osa etujalkojen sivuihin. Toisella kädellä samalla tavalla pidät kanin takajalkoja sormien välissä tarpeeksi tiukassa otteessa ettei kani pääse rimpuilemaan (ei pelkästään tassuista vaan ihan jaloista). Sitten toinen ihminen voi pestä ripulit pyllystä esim. lavuaarissa. Näin ainakin meillä toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä