Puolukka+yliherkkyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos vastauksista!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos vastauksista!

Vieras
Vauva 10kk söi puolukkakiisseliä hyvällä ruokahalulla. Ruokailun jälkeen huomasin, että suun ympärys punoittaa selvärajaisesti siitä, missä kiisseliä oli jonkun aikaa pyyhkimättä. Punoitti ja tuntui kuumalta ehkä vajaan tunnin ajan, muuten ei mitään oireita huomattu.

Onko kenelläkään muulla sattunut vastaavaa? Vieläkö puolukkaa uskaltaa syöttää?

Kannattaa antaa ja seurata että tuleeko lisää oireita. Suun ympärillä olevan punoituksen lisäksi vauvalla saattaa olla maha kipeä, kirvelyä suussa, turvonnut kurkku tms.

Mielestäni jatkuva oireilu kannattaa ottaa tosissaan ja välttää kyseistä ruoka-ainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kannattaa antaa ja seurata että tuleeko lisää oireita. Suun ympärillä olevan punoituksen lisäksi vauvalla saattaa olla maha kipeä, kirvelyä suussa, turvonnut kurkku tms.

Mielestäni jatkuva oireilu kannattaa ottaa tosissaan ja välttää kyseistä ruoka-ainetta.

Peesailen. Meillä oli esikoisella pienenä puolukka-allergia.

Minä syöttäisin jatkossakin puolukkaa, mutta seurailisin tilannetta eli tuleeko muita oireita. Voihan olla, että puolukan happamuus on vain saanut ihon ärtymään paikallisesti. Näinhän käy usein esim. tomaatin kanssa, jonka mehu ärsyttää ihoa. Jos ihottumaa ei tule mihinkään muualle, ja sitä tulee vain suupieliin kun syö eikä pese heti pois, eikä mitään muita oireita tule niin ei minusta ole syytä sen suurempaan huoleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei kai puolukalle voi olla allerginen muuten, paitsi tällä palstalla?

Kyllä voi olla allerginen, mutta jos ei ole muita allergioita niin ei ehkä ole ihan tavallisin allergia. Mille vaan ruoka-aineelle voi olla allerginen.

Onko teillä todettuja yliherkkyyksiä? Olisko tämä kiisseli itse tehtyä? Jos valmis soppa niin lue siitä tuoteselosteesta että mitä kyseinen tavara sisältää, voi olla joku muukin aine esim joku apuaine mikä allergisoi. Ja puolukka on aika voimakas marja, joten kokeilet jonkun ajan kuluttua puolukkaa uudestaan ja sillon voi olla että ei tule mitään reaktiota. Eli nyt vaan ois reagoinut kun sai ekaa kertaa. Mitään tuotetta ei kannata välttää vaan sen takia että suun ympärys on vähän punoittanut :)

Meillä oli allergiselle pienenä puolukkamehu ainoa jota pystyi juomaan, maitokin poissa ja kova ruokavalio. Pitkällä dietillä meni ohi ja korvatulehduksetkin loppuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No sitä mäkin ihmettelen, että en oo ennen kuullut puolukka-allergisuudesta... Mutta kosketusyliherkkyyshän voi olla eri asia kuin varsinainen allergia, eiks vaan?

Meillä punoitti koko suun ympärys voimakkaasti ja punoituskohtiin tuli myös pieniä näppyjä ja ihottumaa ja tyttö hinkkasi niitä tuskaisen oloisena. Tämä siis aina puolukkatuotteiden kohdalla, ei muiden. Jätettiin puolukka pois, nyt isompana se ei aiheuta enää oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Onko teillä todettuja yliherkkyyksiä? Olisko tämä kiisseli itse tehtyä? Jos valmis soppa niin lue siitä tuoteselosteesta että mitä kyseinen tavara sisältää, voi olla joku muukin aine esim joku apuaine mikä allergisoi. Ja puolukka on aika voimakas marja, joten kokeilet jonkun ajan kuluttua puolukkaa uudestaan ja sillon voi olla että ei tule mitään reaktiota. Eli nyt vaan ois reagoinut kun sai ekaa kertaa. Mitään tuotetta ei kannata välttää vaan sen takia että suun ympärys on vähän punoittanut :)

Maitoallergia on vahvana epäilynä, ei ole kylläkään testattu virallisesti kun vielä imetän eikä lisämaitoa ole tarvinnut antaa.

Ihan oli itse tehtyä kiisseliä, siinä oli lisäksi mustikkaa, perunajauhoa ja sokeria. Aiemmin on syönyt kyllä esim. Muksun puolukkapuuroa ilman oireita, mutta siinä on varmasti aika paljon vähemmän puolukkaa kuin tuossa sopassa. :)

Ehkä kokeilen seuraavaksi vaikka käden iholle tuota soppaa, itse arvelin kanssakin että voi johtua tuosta happamuudesta...

Alkuperäinen kirjoittaja ihme:
Ihme heeboja täällä taas liikkeellä!!

tiedoksi vaan kaikille TIETÄMÄTTÖMILLE: IHAN KAIKELLE VOI OLLA ALLERGINEN!!!!! Menikö jakeluun.

Itse asiassa jos aletaan pilkkuja nassia, niin kaikelle voi olla yliherkkä, mutta ei allerginen... Allergia on vain yksi yliherkkyyden muoto.

Itse olin alle kouluikäisenä allerginen/yliherkkä tms. kananmunalle, suklaalle ja PUOLUKALLE. Puolukan, tai puolukkahilloa sitä kai tuli syötyä, oireista en muista enää mitä ne olivat. Vispipuurosta oireita ei tullut.

Kyllä mä antaisin puolukkaa edelleen. Mä olen itse esim. pienenä ollut hitusen yliherkkä tomaatille. Jos söin sitä siististi, niin ei tullut mitään oireita. Jos sen sijaan haukkasin kokonaisesta tomaatista paloja niin, että sitä tomaatin mehua valui suupielille, enkä heti sitä pessyt pois, niin alkoi kauhea kutina.

Mutta siis ihan huoletta tomaattia söin. Yritin vain syödä siististi ja jos meni suupieliin, niin sitten pesin heti pois. Nykyään ei tomaatinmehu enää ärsytä, se oli silloin pikkulapsiaikana vain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei kai puolukalle voi olla allerginen muuten, paitsi tällä palstalla?

Mille vaan voi olla allerginen. Siis myös puolukalle, vaikka se ei kovin yleistä olekaan. Toki myös happo voi ärsyttää. Mutta olikos puolukassa histamiinia? Jos on, voi olla myös histamiini yliherkkyys, vaikka se ei olekaan kovin yleistä.

Olen aikuinen allergikkoa, ja puolukka aiheuttaa varsinkin tuoreena allergiaa. Ystävälläni erittäin paha puolukka-allergia Molemmille meille se aiheuttaa ihottumaa ja kovaa kutinaa.

Yhteistyössä