Puolivuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naana76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naana76

Vieras
Tässä tulee ihan tällästä tyhmää kysymystä, mutta jotka nyt vain mietityttää..

Eli meillä rytmit tosi hyvin, nukkumaan mennään n. 20.00 ja herätään 07.00 aika tarkalleen - ei siis yöllä herätä. Joskus saattaa n. 05.00 - 06.00 välillä alkaa älämölö joka yleensä kiihtyy sitten pieneksi itkuksi, ja tutti on saatava suuhun ja siitä sitten jatketaan unia... kokeilin tänä aamuna niin, että en vain mennyt, vaikka vauva kovasti huutelikin... tuntui että oikein huuti; äiti tänne!! Mutta kesti varmaan n. 5 - 10 min ja sitten uni tuli takaisin.. Itku ei ollut mitään hysteeristä, vaan enemmän sellaista öninää - ja välillä tosiaan ihan hiljaa... mutta jäin vain miettimään pitäisikö vain kiltisti mennä antamaan heti tutti????

Toinen asia: päivärytmi on tosi jämpti myös: herätys siis 07.00 - aamupalaksi puuro + maito , ollaan hereillä n. 09.00 ja sitten unille - joko ulos vaunuilla - jolloin unet yleensä sen 2h tai sitten sisällä 1 -1,5h. Lounas 11.00 - hedelmäsose ja maitoa (ai niin, maitona NAN2) ja taas parisen tuntia hereillä ja nukkumaan 13.00 - nukutaan taas riippuen ollaanko sisällä vai ulkona 1 - 2 h , välipala n. 14 - 15.00 maitoa - joskus vähän marjasosetta. Unille taasen n. 16.00 - 17.00 ja päivällinen sitten 17.00 maissa - mutta tässä kohtaa sitten aina mietityttää - että jos tyttö nukkuukin esim. 16.30 - 17.30 - 18.00 niin kuinka olisi järkevä toimia, kun annan kuitenkin puuron yleensä n. 19.00 - 19.30 ja iltamaidon 20.00 - miten tämä loppuilta olisi hyvä järkevöittää. Ettei jää sitten vain 1h väli ruokailuun?? Tietenkin voisin taas venyttää iltaa myöhäisemmäksi, mutta usein kuitenkaan tyttö ei jaksakaan valvoa pidempään...pitäiskö vaikka sitten antaa tuo iltapala esim. vain pullosta vellinä? tiedän , olen tyhmä, mutta vähän tarvitsisin tukea nyt ajatuksilleni... :(

Ai niin ja entäs kun kylvetään...? kun tekisi mieli antaa puuro ensin ja kylpeä sitten, mutta se varmaan ei ole järkevää...? vai kuinka te toimitte?

Entäs nuo hereillä oloajat.. joskus tyttö on ollut väsynyt jo tunnin hereilläolon jälkeen ja olen laittanut tietenkin sitten unille, käy tosi kiltisti aina nukkumaan...mutta pitäsikö tämän ikäisen olla hereillä pidempiä aikoja? yleensä ollaan se 2 h ainakin. Tyttö on kasvanut hyvin, menee ihan keskikäyrällä, on todella onnellinen ja iloinen koko ajan. Ei juurikaan itke yms. joten voisin kuvitella että kaikki olisi siis ihan hyvin.. mutta kuitenkin aina on vähän mietteliäs tekeekö asiat oikein kun on esikoinen kyseessä...

Ja nyt ryhdyttäisiin kokeilemaan lihoja.. olisko vinkkejä tähän millä olisi hyvä aloittaa? Tytölle ei ole koskaan tullut mistään mitään allergisia reaktioita, kaikki menee hyvin alas, tykkää kovasti syödä, eikä vatsavaivoja ole ollut - joten voisin kuvitella, että onnistunee ihan hyvin.. mutta mikä olisi järkevä tapa aloitella?

Kiitos vielä jos joku jaksaa vastailla... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Naana76:
Tässä tulee ihan tällästä tyhmää kysymystä, mutta jotka nyt vain mietityttää..

Eli meillä rytmit tosi hyvin, nukkumaan mennään n. 20.00 ja herätään 07.00 aika tarkalleen - ei siis yöllä herätä. Joskus saattaa n. 05.00 - 06.00 välillä alkaa älämölö joka yleensä kiihtyy sitten pieneksi itkuksi, ja tutti on saatava suuhun ja siitä sitten jatketaan unia... kokeilin tänä aamuna niin, että en vain mennyt, vaikka vauva kovasti huutelikin... tuntui että oikein huuti; äiti tänne!! Mutta kesti varmaan n. 5 - 10 min ja sitten uni tuli takaisin.. Itku ei ollut mitään hysteeristä, vaan enemmän sellaista öninää - ja välillä tosiaan ihan hiljaa... mutta jäin vain miettimään pitäisikö vain kiltisti mennä antamaan heti tutti????

* mä en mee sängyn luo vaan vauva saa ihan rauhassa ölistä ja nukahtaa itsekseen, meillä tosin ei tuttia käytössä joten menen sängylle vain tosi huudossa, joskus hakee untakin vähän kitisemällä*

Toinen asia: päivärytmi on tosi jämpti myös: herätys siis 07.00 - aamupalaksi puuro + maito , ollaan hereillä n. 09.00 ja sitten unille - joko ulos vaunuilla - jolloin unet yleensä sen 2h tai sitten sisällä 1 -1,5h. Lounas 11.00 - hedelmäsose ja maitoa (ai niin, maitona NAN2) ja taas parisen tuntia hereillä ja nukkumaan 13.00 - nukutaan taas riippuen ollaanko sisällä vai ulkona 1 - 2 h , välipala n. 14 - 15.00 maitoa - joskus vähän marjasosetta. Unille taasen n. 16.00 - 17.00 ja päivällinen sitten 17.00 maissa - mutta tässä kohtaa sitten aina mietityttää - että jos tyttö nukkuukin esim. 16.30 - 17.30 - 18.00 niin kuinka olisi järkevä toimia, kun annan kuitenkin puuron yleensä n. 19.00 - 19.30 ja iltamaidon 20.00 - miten tämä loppuilta olisi hyvä järkevöittää. Ettei jää sitten vain 1h väli ruokailuun?? Tietenkin voisin taas venyttää iltaa myöhäisemmäksi, mutta usein kuitenkaan tyttö ei jaksakaan valvoa pidempään...pitäiskö vaikka sitten antaa tuo iltapala esim. vain pullosta vellinä? tiedän , olen tyhmä, mutta vähän tarvitsisin tukea nyt ajatuksilleni... :(

* en tiedä ymmärsinkö oikein mut tarkotitko että jos nukkuu myöhempään? Mä lasken vauvan nukkumaanmenoajan ns. valveillaoloajan mukaan mitä jaksaa valvoa, kun nukkuu niin epäsäännöllisesti. Jos jaksa valvoa esim. 3h niin jos herää klo 18 sillon menee nukkuun klo 21 jne. Iltaruuat ja puurot sit sen mukaan vaihtaa paikkaa. Meillä ei nimittäin kumpaakaan lasta oo saanu nukkuun jos ne ei oo väsyneitä, eli ei samaan kellon lyömään jos päiväunet on olleet erimittasia*

Ai niin ja entäs kun kylvetään...? kun tekisi mieli antaa puuro ensin ja kylpeä sitten, mutta se varmaan ei ole järkevää...? vai kuinka te toimitte?

* varmaan makuasia, meillä kylvetään ensin ja sit puuro*

Entäs nuo hereillä oloajat.. joskus tyttö on ollut väsynyt jo tunnin hereilläolon jälkeen ja olen laittanut tietenkin sitten unille, käy tosi kiltisti aina nukkumaan...mutta pitäsikö tämän ikäisen olla hereillä pidempiä aikoja? yleensä ollaan se 2 h ainakin. Tyttö on kasvanut hyvin, menee ihan keskikäyrällä, on todella onnellinen ja iloinen koko ajan. Ei juurikaan itke yms. joten voisin kuvitella että kaikki olisi siis ihan hyvin.. mutta kuitenkin aina on vähän mietteliäs tekeekö asiat oikein kun on esikoinen kyseessä...

* valveillaoloajat on yksilöllisiä, toimi oman tyttösi mukaan*

Ja nyt ryhdyttäisiin kokeilemaan lihoja.. olisko vinkkejä tähän millä olisi hyvä aloittaa? Tytölle ei ole koskaan tullut mistään mitään allergisia reaktioita, kaikki menee hyvin alas, tykkää kovasti syödä, eikä vatsavaivoja ole ollut - joten voisin kuvitella, että onnistunee ihan hyvin.. mutta mikä olisi järkevä tapa aloitella?

*broileri tai possu kait...*
Kiitos vielä jos joku jaksaa vastailla... :)

En ihan kaikkia kysymyksiä ymmärtänyt, mutta kerron vain, miten olen itse toiminut:

Minä olen niin laiska äiti, että en ole koskaan jaksanut tutteja nostella. Yleensä vain huhuilen jotain sänkyni pohjalta ja vauva rauhoittuu siihen. Nousen vain todellisessa hädässä. Suosittelen kokeilemaan , vauva oppii nukahtamaan itsekseen.

Mitäs jos antaisit vauvalle klo 17 vähän tukevamman aterian, että jaksaisi noin klo 20 asti, jolloin antaisit maitoa ja puuroa? Annat hänen mennä unille siten kuin hän tuntee tarvetta.

Minä olen kylvettänyt ennen iltapalaa hyvissä ajoin, ettei vielä ole nälkä ja antanut vellit sitten pesujen jälkeen ja sitten heti unten maille. Se on varmasti ihan sama miten päin vellit ja kylvyt menee.

Broilerin liha on mieto aloitusliha. Pilkot pieniksi ja laitat pannulle + vettä. Lihat voi alkuun hauduttaa tunninkin ajan, että tulee oikein pehmeää. Lopuksi tehosekoittimeen. Mukaan keitokseen voi laittaa mausteeksi esim. persiljaa tai palsternakkaa. Kypsän lihan voi pakastaa jääpalakuutioissa ja tarjota kasvissoseen kanssa.

Minusta teillä on todella runsasuninen ja ilmeisen tyytyväinen vauva. Jatkaisin ihan niin kuin olet tehnytkin. Jos vauva ei itke lujaa ja hiljenee muutamassa minuutissa itsekseen, en menisi tuttia laittamaan.

Ruokailu mielellään kylvyn jälkeen. Tuossa iässä ei vielä tarvitse kaikkia aterioita olla kuviossa, jos joku ei tunnu mahtuvan, niin voi jättää pois ja odotella, että vauva alkaa olla enemmän hereillä, niin ateriakin sitten mahtuu hyvin sinne väliin.

Minusta teillä on hyvä ja järkevä rytmi!! Illalla meidän perheessä on aina syöty tiheämmin, jotta pysyisi yön tyytyväisenä. Siinä vaiheessa, kun ne viimeiset päikkärit jää pois, niin iltasyömiseenkin tulee hyvät välit, kun syö päivällisen esim klo 17.00.. Itse olen aina kylvettänyt päivällisen ja iltapuuron välissä, toiset antavat ensin puuron ja iltamaidon sitten kylvyn päälle.
lihan voitoki paistaa, mutta keitetty liha sulaa pienen vatsassa paremmin. Itse keittelin kalkkunaa, possua, kanaa tomaatissa ja sipulissa/valkosipulissa ja yrteissä. Laitoin monesti sekaan kiehumaan kesäkurpitsaa, porkkanaa tai bataattia ja hienonsin sitten koko hoidon sauvasekoittimella ja pakastin jääpalamuoteissa. Tarjoilin sitä sitten kasvissoseen, pastan tai riisin kanssa. Itse keitin kuorittujen tuoreiden tomaattien kanssa, mutta nykyään saa kaupasta lisäaineettomia tomaattimurskia.

Heippa, en nyt ota kantaa kysymyksiisi, mutta annan sellaisen neuvon, että älähän huolehdi liikoja :) Ei kannata ottaa liikaa stressiä pikkuasioista, jos vauva on tyytyväinen ja voi hyvin! Jatka ja tee niin kuin hyvältä tuntuu.
Vauvasi kyllä nukkuu tosi paljon. Meillä ei nukuta kuin kymmenen tuntia yöllä (sekin miljoonalla herätyksellä) ja 3 tuntia päiväunta yhteensä (kaksilla unilla). Hereillä ollaan kevyesti neljä tuntiakin putkeen. Mutta vauvat ovat erilaisia kyllä.

Yhteistyössä