Puolivuotiaan pottailu

  • Viestiketjun aloittaja Ihme ja kumma
  • Ensimmäinen viesti
Ihme ja kumma
Vauva täytti puoli vuotta, aloitti kiinteät ja sai luvan alkaa istua. Niinpä ajattelin, että käytetään vauvaa sitten muutama kerta päivässä potalla. Ihan huvin ja urheilun vuoksi. No nyt ollaan noin 2,5 viikkoa pottailtu. Käydään potalla 4-6 kertaa päivässä, tietysti harvemmin jos on menoja, lauletaan, lorutellaan, pissataan, kakataan ja naureskellaan tuloksille & äänille.

Olen aivan ihmeissäni "tuloksista". Lapsi on tehnyt kiinteän kakan nyt noin 15 kertaa. Kerran vaippaan (oltiin kylässä), kerran puoliksi vaippaan (olin hidas) ja loput pottaan.

Viime päivinä lapsi on myös alkanut välillä protestoida vaipan pukemista vastaan kiemurtelulla ja kitinällä. Kun hän protestoi, nostan hänet potalle ja pissa lirahtaa sinne. Sitten antaa pukea vaipan. Eilen ja tänään päiväunivaipat olivat ihan rutikuivia, mitä ei ole koskaan aiemmin tapahtunut.

Olen kuullut ja lukenut, ettei lapsella voi olla pidätyskykyä ennen kuin parivuotiaana. Nyt mietinkin, että onko tämä VVV:tä, vai pitäisikö mun lotota kun on niin hyvä tuuri. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Lisätään loppuun vielä varmuuden vuoksi, etten pidä itseäni erityisen hyvänä äitinä, meillä on muutakin elämää kuin pottailu, enkä oleta tämän vaiheen vaikuttavan lopullisen kuivaksioppimisen aikatauluun.
 
"äiti"
Kyllä tuo on ihan mahdollista. Asiassa voi tulla takapakkeja tai sitten jatkatte hitaasti eteenpäin ja pääsette vaipoista. Te olette sattuneet alottamaan hyvään saumaan ja päässeet iloisesti alkuun. Se on hyvä asia. Mä ainakin nautin aina siitä, kun pääsen kakkavaipoista eroon!!!!!
 
"aapee"
Ensin särähti korvaan toi sai luvan alkaa istua, miksi? Vauva kyllä alkaa istumaan kun on siihen valmis. Ja mitä tuohon pissaamiseen tulee niin olet osannut ajoittaa pottailut oikeaan kohtaan :)
Neuvolasta sanottiin 5,5 kuukauden iässä, että lasta voi lihaksiston puolesta alkaa istuttaa lyhyitä aikoja esim. syöttötuolissa, joten tulkitsin sen luvaksi istua.

Aivan yksin hän ei toki potalla istukaan. Joko istuskelen itse hänen selkänsä takana ja pidän kainaloiden alta kiinni, tai sitten hölmöilemme kasvotusten, ja hän pitää itse kiinni potan etu"kurvista". Ei siinä monta minuuttia olla.
 
Eli ton mukaan meilläkin saatais ruveta esim syömään syöttötuolissa :) Vaikka en taida aivan vielä siihen siirtyä kun on toi pojan istuminen vielä sen verran huteraa ! Täällä joku taisi joskus sanoa, että sitten kun lapsen varpaat menee suuhun on hän silloin valmis istumisharjoituksiin, meillä poijalla mennyt jo kuukauden päivät varpaat suuhun, mutta ei mielestäni ole valmis istumaan !
 
"aapee"
[QUOTE="äiti";24796125]Kyllä tuo on ihan mahdollista. Asiassa voi tulla takapakkeja tai sitten jatkatte hitaasti eteenpäin ja pääsette vaipoista. Te olette sattuneet alottamaan hyvään saumaan ja päässeet iloisesti alkuun. Se on hyvä asia. Mä ainakin nautin aina siitä, kun pääsen kakkavaipoista eroon!!!!![/QUOTE]

Kiitos! Meillä on enimmäkseen kestot käytössä, joten pottakakka on ihan parhautta äidin näkökulmasta! Yritän tosin olla liikaa intoilematta, ettei lapselle vain tulisi paineita. Yhdessä naureskellaan rupsuäänille, ja vauva vetää äidin avustuksella vessan potan tyhjennyksen jälkeen.
 
"Jamo"
[QUOTE="äiti";24796125]Mä ainakin nautin aina siitä, kun pääsen kakkavaipoista eroon!!!!![/QUOTE]

Oletko koskaan lääkärin kanssa keskustellut asiasta? Kyllä aikuisella tavallisesti pidätyskyky toimii hyvin.
 
"aapee"
Eli ton mukaan meilläkin saatais ruveta esim syömään syöttötuolissa :) Vaikka en taida aivan vielä siihen siirtyä kun on toi pojan istuminen vielä sen verran huteraa ! Täällä joku taisi joskus sanoa, että sitten kun lapsen varpaat menee suuhun on hän silloin valmis istumisharjoituksiin, meillä poijalla mennyt jo kuukauden päivät varpaat suuhun, mutta ei mielestäni ole valmis istumaan !
Neuvolassa mm. katsottiin, miten kauan lapsi jaksaa pitää selän suorana täysin tuetta istuen, ja miten hyvin suojaheijasteet sivuille toimivat (eli ottaako kädellä vastaan kaatuessaan). Yksi juttu taisi myös olla suorilla käsivarsilla oleilu vatsallaan - sehän vaatii selkä- ja vatsalihaksia. Varpaiden viemisestä suuhun ei ollut puhetta.

Mutta kyllähän sen viime kädessä itse näkee, pysyykö vauva istuallaan vai lysähtääkö johonkin suuntaan. Jos on yhtään epävarma, niin antaa ajan kulua.
 
"aapee"
Hieno asia! :) Yhdellä tutulla on molemmat lapset oppinut pois vaipasta jo siinä vuoden iässä, että on se mahdollista.
Eikös me 70-80-lukujen lapset opittu noin yleensä potalle tosi aikaisin? Siihen aikaan se vaan taisi olla vähän turhankin päämäärätietoista hommaa :( Ikävä kyllä oma äitini ei voi enää kuivaksiopettelustani kertoa, ja isäni tuskin muistaa.
 
Riitka
Paljon helpompaa antaa olla vaipoissa sanonpa vain. Hyvä vinkki on ostaa numeroa liian isot vaipat että mahtuu kunnolla tavaraa eikä sotke vaatteita. Riittää kun illalla ja aamulla haalarin vaihdon yhteydessä vaihtaa vaipan. Pyyhkii kunnolla vain, niin ei tule mitään. Kyllä ne sitten sanovat kun haluavat pöntölle.
 
"aapee"
Paljon helpompaa antaa olla vaipoissa sanonpa vain. Hyvä vinkki on ostaa numeroa liian isot vaipat että mahtuu kunnolla tavaraa eikä sotke vaatteita. Riittää kun illalla ja aamulla haalarin vaihdon yhteydessä vaihtaa vaipan. Pyyhkii kunnolla vain, niin ei tule mitään. Kyllä ne sitten sanovat kun haluavat pöntölle.
Eikö vielä helpommalla pääsisi, kun vaihtaisi sen haalarin ja vaipan vain kerran viikossa ;)
 
riikta
[QUOTE="aapee";24796434]Eikö vielä helpommalla pääsisi, kun vaihtaisi sen haalarin ja vaipan vain kerran viikossa ;)[/QUOTE]

Kokeilla sopii. Parissa päivässä haju on semmoinen että mieluummin vaihtaa.
 
[QUOTE="aapee";24796272]Neuvolassa mm. katsottiin, miten kauan lapsi jaksaa pitää selän suorana täysin tuetta istuen, ja miten hyvin suojaheijasteet sivuille toimivat (eli ottaako kädellä vastaan kaatuessaan). Yksi juttu taisi myös olla suorilla käsivarsilla oleilu vatsallaan - sehän vaatii selkä- ja vatsalihaksia. Varpaiden viemisestä suuhun ei ollut puhetta.

Mutta kyllähän sen viime kädessä itse näkee, pysyykö vauva istuallaan vai lysähtääkö johonkin suuntaan. Jos on yhtään epävarma, niin antaa ajan kulua.[/QUOTE]

Meillä kans 5kk neuvolassa katottiin nuo suojaheijasteet ja kuulema tulevat sieltä jo hyvin ja tuota istumista kans katottiin istu hetken ja muksahti eteenpäin. Ja meillä poika on tosi paljon suorilla käsivarsilla massullaan. Mutta ei tunnu että poika olis valmis istumaan, siihen malliin vielä istuessaan keinuu. Mutta sitten taas seisoo jo pitkiä aikoja kun pitää kämmenistä kiinni !
 
"aapee"
Meillä kans 5kk neuvolassa katottiin nuo suojaheijasteet ja kuulema tulevat sieltä jo hyvin ja tuota istumista kans katottiin istu hetken ja muksahti eteenpäin. Ja meillä poika on tosi paljon suorilla käsivarsilla massullaan. Mutta ei tunnu että poika olis valmis istumaan, siihen malliin vielä istuessaan keinuu. Mutta sitten taas seisoo jo pitkiä aikoja kun pitää kämmenistä kiinni !
Oletko varma, ettei lapsi keinu siksi että keinuminen on kivaa :)

Meillä ei ole koskaan ollut sitteriä, joten vasta syöttötuolissa lapsi pääsi oleilemaan pääpuoli pystyssä. Ja vauvahan istui heti kuin kirkon penkissä, kun se oli niin mahtista olla kuninkaana valtaistuimellaan...

Nykyään huojuu paljon enemmän kun tutkiskelee pääsisikö syöttötuolista karkuun konttausharjoituksiin.
 
[QUOTE="aapee";24796574]Oletko varma, ettei lapsi keinu siksi että keinuminen on kivaa :)

Meillä ei ole koskaan ollut sitteriä, joten vasta syöttötuolissa lapsi pääsi oleilemaan pääpuoli pystyssä. Ja vauvahan istui heti kuin kirkon penkissä, kun se oli niin mahtista olla kuninkaana valtaistuimellaan...

Nykyään huojuu paljon enemmän kun tutkiskelee pääsisikö syöttötuolista karkuun konttausharjoituksiin.[/QUOTE]

En usko että keinuu siksi että se on kivaa koska se näyttää tosi tasapainottomalta :D Meillä taas on tuo sitteri kovassakin käytössä !
 
"aapee"
Tosi hienoa! Mua kiinnostais tietää, miten ajoitat potalla käymisen? Esim. aina syömisen jälkeen, päiväunien jälkeen, jne...? Vai käyttekö vaan silloin kun siltä tuntuu?
Unien jälkeen käydään yleensä, välillä syönnin jälkeen tai jos ilme antaa olettaa kakkaa... varmaan se on se kuuluisa äidinvaisto. Ainakaan isän potattaessa ei mitään yleensä tule.

Sinänsä multa ei ehkä kannata neuvoja kysellä, just nyt ainakaan :D

Juuri kun pääsin täällä kehuskelemaan, on koko päivärytmi heittänyt tänään häränpyllyä. Aamulla uni loppui kesken, aamupäivällä ruoka ei maistunut, päivällä nälkä pääsi yllättämään kympillä, päikkäreillä ei nukuttanut, sitten vähän kaikki kitisytti, ja juuri äsken pääsin pesemään valtaisan kakkavaipan ja ympäri pyllyä levinneet tuotokset. Juuri kun kuvittelin osaavani jonkin verran lukea vauvaani, huomaan etten edes nälkää älyä, jos se tulee väärään aikaan :(

Mutta tästäpä sitä opitaan ja jatketaan.
 
Me on alusta asti pissautettu altaalla aina vaipanvaihdon yhteydessä, monet monet pissat ja monet kakatki on altaaseen tullu. Sinne pinnistää kakkat ja pissat, jos vaan on mitä pinnistää. :) Tuleehan noita toki vaippaanki, mut kun yhdeltäki kakkavaipalta säästyy ni onhan se mukavaa. Meillä myös kestot käytössä.
 
"aapee"
Me on alusta asti pissautettu altaalla aina vaipanvaihdon yhteydessä, monet monet pissat ja monet kakatki on altaaseen tullu. Sinne pinnistää kakkat ja pissat, jos vaan on mitä pinnistää. :) Tuleehan noita toki vaippaanki, mut kun yhdeltäki kakkavaipalta säästyy ni onhan se mukavaa. Meillä myös kestot käytössä.
Onpa mukava kuulla positiivia kokemuksia pissatuksesta ja kakatuksesta. (nimim. just vaippahuoltohommista tulin)

Meillä olisi varmaan ollut vauvan puolelta valmiudet VVV:hen, mutta eipä sitä tullut aloitettua, kun oli esikoisen kanssa muutenkin aluksi ihan päästään pyörällä.

Sen muistan, että ihan vastasyntyneenä vauva teki aina kakat hoitopöydälle. Kun vaipan avasi, oli melkein kuin tulpan olisi ottanut pyllystä pois. Ja mies (oli isyyslomalla juuri vauvan synnyttyä) huomasi, että vauva alkuun "varoitti" pissistä aina pikku itkuntyrähdyksellä. Osaa näköjään sen edelleen, jos äiti vain osaa kuunnella.
 
Meillä
[QUOTE="aapee";24797811]Onpa mukava kuulla positiivia kokemuksia pissatuksesta ja kakatuksesta. (nimim. just vaippahuoltohommista tulin)

Meillä olisi varmaan ollut vauvan puolelta valmiudet VVV:hen, mutta eipä sitä tullut aloitettua, kun oli esikoisen kanssa muutenkin aluksi ihan päästään pyörällä.

Sen muistan, että ihan vastasyntyneenä vauva teki aina kakat hoitopöydälle. Kun vaipan avasi, oli melkein kuin tulpan olisi ottanut pyllystä pois. Ja mies (oli isyyslomalla juuri vauvan synnyttyä) huomasi, että vauva alkuun "varoitti" pissistä aina pikku itkuntyrähdyksellä. Osaa näköjään sen edelleen, jos äiti vain osaa kuunnella.[/QUOTE]

Alettiin kanssa vähän yli 6kuisena ja ihan samanlaisia kokemuksia,kuin sulla ap.! just tuoki kun vaipan avaa niin kakka tuli hoitopöydälle,ihan kuin tosiaan olisi pidätellyt. Meillä ei tullut mitään takapakkia,vaipoista pääsi 1v8kk ja sitä ennen oli jo pitkään tullut vain 1-3 pissavaippaa päivässä,kakkaa vaipassa ei ollut enään yli 1v. Kestoja meilläkin käytettiin. Mulle aina kauhisteltiin että olen muka niin viitseliäs tms.,mutta helpompaahan se kakan potasta siivous oli kuin vaipasta,eikä tämä vaatinut minulta muuta kuin laittaa lapsi potalle n.6 kertaa päivässä. Jatkakaa vaan samaan malliin! :)
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;24797911:
Alettiin kanssa vähän yli 6kuisena ja ihan samanlaisia kokemuksia,kuin sulla ap.! just tuoki kun vaipan avaa niin kakka tuli hoitopöydälle,ihan kuin tosiaan olisi pidätellyt. Meillä ei tullut mitään takapakkia,vaipoista pääsi 1v8kk ja sitä ennen oli jo pitkään tullut vain 1-3 pissavaippaa päivässä,kakkaa vaipassa ei ollut enään yli 1v. Kestoja meilläkin käytettiin. Mulle aina kauhisteltiin että olen muka niin viitseliäs tms.,mutta helpompaahan se kakan potasta siivous oli kuin vaipasta,eikä tämä vaatinut minulta muuta kuin laittaa lapsi potalle n.6 kertaa päivässä. Jatkakaa vaan samaan malliin! :)
Kiitos. Ihana että täältä löytyy samat asiat kokeneita...
 

Yhteistyössä